נשות המהפכה

עתר ארזי ונעמה גולדברג: "אנחנו ממוטטות את החומות"

נעמה גולדברג ועתר ארזי "לא עומדות מנגד". צילום: מיכאל טופיול
נעמה גולדברג ועתר ארזי "לא עומדות מנגד". צילום: מיכאל טופיול

מתרומת זוג נעליים ועד עזרה רפואית: נשות "לא עומדות מנגד" מסייעות לנשים בזנות לשרוד ללא טיפת יומרה. יום האישה 2019, נשות המהפכה

88 שיתופים | 132 צפיות

בעתיד הקרוב עומדים להשתנות מקצה אל קצה חייהן של עשרות אלפי נשים בזנות בישראל בעקבות העברתו של "חוק הפללת הלקוח". לצד ההכרזה החשובה על כך שצריכת זנות אינה חוקית ומוסרית, החוק גם יוצר מציאות חדשה, לא תמיד קלה, לנשים שזנות היא פרנסתן. בתוך כך ולאור הצורך לשקם נשים בזנות ולהקצות לכך משאבים, ההקשבה לנשים עצמן, לצרכים החומריים והרגשיים שלהן, חשובה מתמיד.

עתר ארזי (53) ונעמה גולדברג (46) הבינו את האתגר הזה כשהקימו לפני כשנה את עמוד הפייסבוק שלהן "לא עומדות מנגד – מסייעות לנשים במעגל הזנות". בעמוד הן מציפות על בסיס יומיומי צרכים של נשים בזנות ומגייסות חברות שיכולות לסייע, בין אם זה בתרומת זוג נעליים או ריהוט, סיוע במימון טיפולים רפואיים או אפילו שיחה תומכת. "הקבוצה גדלה מהר מאוד, היום אנחנו כמעט 12 אלף נשים בקבוצה, חלקן נשים ממעגל הזנות שמעלות בעצמן פוסטים עם דברים שהן זקוקות להם, ואחרות שמגיעות אלינו בדרכים שונות, דרך ארגוני הסיוע או עובדות סוציאליות. מתוך המתנדבות יש לנו ליבה של מאה מתנדבות קבועות אבל גם הרבה נשים שנותנות מדי פעם מזון, הסעה או ליווי, בעקבות מקרים שהן נחשפות אליהן בקבוצה".

"אנחנו רוצות שיקום לכולן אבל לא נגיד לאישה מה לעשות, זה יומרני", נעמה גולדברג ועתר ארזי "לא עומדות מנגד". צילום: מיכאל טופיול
"אנחנו רוצות שיקום לכולן אבל לא נגיד לאישה מה לעשות, זה יומרני", נעמה גולדברג ועתר ארזי "לא עומדות מנגד". צילום: מיכאל טופיול

הנשים כולן בדרך החוצה ממעגל הזנות?
ארזי: "הן על הרצף של מעגל הזנות, חלקן עוד שם וחלקן יצאו ממנו, אבל צריך לזכור שגם אישה משוקמת שלא נמצאת בזנות שנים רבות, יהיו לה בעיות קשות של תפקוד ופוסט טראומה. אלה נשים שבאות ממקום של ביזוי ואנחנו מגייסות סיוע מאוד קונקרטי, כמו משקפיים או אוכל לילדים ולאישה, הדברים הכי בסיסיים. יש נשים שזקוקות לליווי בבית חולים, בהגשת תלונה במשטרה או בוועדה בבית ספר עם הילד. עצוב לומר אבל בדברים כאלה, הליווי של אישה נוספת ופריבילגית, יכול לעשות את כל ההבדל".

"חשוב להדגיש שאנחנו לא מדברות במונחי שיקום, לא נגיד לאישה מה לעשות, זה יומרני", מחדדת גולדברג, "אנחנו רוצות שיקום לכולן אבל יודעות שבחלק מהמקרים לא נצליח. מה שחשוב זה להיות שם בשבילן – נשים יכולות לבקש דברים כמו דובי, מרק של בית או מישהי שתשב איתה כי היא בודדה. היה רופא שיניים שתרם למישהי טיפול שיניים ב־80 אלף שקל, הייתה מישהי שריהטנו לה את כל הבית, מ־א' ועד ת'. ההתגייסות מאוד גדולה. יש אפילו פרויקט של עוגות יום הולדת בו מניחים עוגת יום הולדת ליד הדלת של אישה בזנות, שתדע שהיא לא לבד. אנחנו מקפידות על גבולות הסיוע ושומרות על כולן, שלא יהיה כאן משהו מציצני. זה מנוהל מאוד. אבל לפעמים, כשזה מתאים לשני הצדדים, נוצרים קשרים של ממש".

בקרוב יושק ל"לא עומדות מנגד" אתר מסודר, ויחל מהלך נוסף של פיתוח אסטרטגי וגיוס כספים מול קרנות. "אנחנו רוצות להגיע למצב יותר יציב וקבוע, שהוא לא רק פר־מקרה", מסבירה ארזי, "נרשמנו כעמותה ויש לנו עוד דרך ארוכה לעשות. אנחנו ממוטטות את החומות המסורתיות שהיו פעם בין נשים, כאלה שהפרידו בין שורדות זנות לנשים פריבילגיות ומייצרות פה מפגש מאוד לא שכיח ומאוד חשוב כדי לספק עזרה".

לתרומות לחצו כאן 

גילוי נאות: עורכת מגזין "את" חברה בוועד המנהל של עמותת "לא עומדות מנגד"