עצות מהגינה הביתית

כל בית צריך גינה | צלם: פוטוליה, Hallgerd, א.ס.א.פ קריאייטיב
כל בית צריך גינה | צלם: פוטוליה, Hallgerd, א.ס.א.פ קריאייטיב

מה עושים כשאין זמן לטפל בצמחים, איך שותלים עצי פרי בסלון ולמה כדאי ’לגדל’ דשא סינטטי? רוני לנגרמן זיו עם טיפים ירוקים

88 שיתופים | 132 צפיות

גינה בלי השקעה

הגינה בביתה של חברתי ליאתי תמיד מסודרת, נעימה ומזמינה, אך לא נותנת הרגשה של טיפוח מוגזם בסגנון "אל תגעו בי". ליאתי מסבירה כי העיקרון שהנחה אותם בתכנון הגינה היה מידת ההשקעה. כשני אנשים עובדים שאינם מעוניינים להשקיע את כל שעות הפנאי שלהם בגינון, גיזום וגירוף, הם שתלו צמחים שדורשים מינימום השקעה. כך למשל לא תמצאו בגינתם שיחים קוצניים הדורשים גיזום עם כפפות, עצים נשירים המלכלכים את הגינה או צמחים שדורשים דישון תכוף. צמחים בעלי נטייה להתפשט, כמו במבוק, הם שתלו בתוך עציץ הטמון באדמה – כך הם נהנים מיופיו של הצמח, אך הוא כלוא בעציץ ולא מתפשט לכל עבר בגינה.

סינטטי זה הירוק החדש

רבים מאיתנו חולמים על גינה פרטית עם ילדים המתרוצצים בדשא, ואכן לדשא יתרונות רבים: הפחתת הטמפרטורה והקרינה, האבק, הבוץ וזיהום האוויר. ישנם מספר זני דשא, ובבחירת הזן לגינה שלכם יש להתחשב במספר שעות השמש הישירה, בשינוי האקלים באזור, בגודל המדשאה ובסוג הקרקע. סוגי דשא שונים דורשים תחזוקה שונה. רצוי להשקיע בתכנון מערכת השקיה ממוחשבת ולבדוק שהיא פרוסה נכון על הדשא. הבעיה העיקרית שהיא שהדשא הוא צרכן מים גדול, ולכן עדיף להקצות לו שטח קטן יחסית.

פתרון שהולך ותופס תאוצה הוא שימוש בדשא הסינתטי, שאמנם יקר יותר ברכישה ראשונית, אך משתלם לטווח ארוך: הוא אינו דורש השקיה, תחזוקה, כיסוח ודישון, עמיד בפני דריכה מוגברת ומשחקי ילדים, נעים למגע, אינו גורם לאלרגיות, ירוק כל השנה ואינו סובל מקרחות או ממשטחים צהובים, אינו מלכלך ואינו גורם להכנסת בוץ הביתה. יתרון נוסף הוא שגם במקומות שבהם לא ניתן לשתול דשא, כמו מרפסות, גגות וחצרות מרוצפות, ניתן לשים דשא סינתטי ולקבל גינה ירוקה לתפארת.

כל בית צריך עץ

בקיץ האחרון חזרתי מחברתי טלי כשבידי קערת ליצ'י ענקית מהעץ שבחצר הקדמית של ביתה. העץ הניב כל כך הרבה פירות, שכל אחד מהבאים יצא עם שלל. אין כמו עצי פרי בגינה, אך איך בוחרים? קודם כל, רוב הבתים הפרטיים אינם מצוידים בשטחים ענקיים המאפשרים גידול בוסתן עצי פרי כמו בעבר, לכן יש לבחור כמה עצים ולשתול אותם במרחק סביר זה מזה. אפשר להחליט על עצי פרי, עצי נוי או שילוב ביניהם.

יש להתייעץ עם אנשי המקצוע במשתלה בבחירת סוג העץ המתאים לגודל החצר, לסוג הקרקע ולאקלים. חשוב לחקור על אופי העץ לפני הבחירה, כדי שלא תיפלו בטעות על עצים ש"מרימים את הבית" כמו פיקוס.
אך גידול עצי פרי אינו שמור לבעלי גינות בלבד. ניתן לשתול עצי פרי קטנים בעציצים על הגג, במרפסת ואפילו בסלון. חשוב לבחור מינים קטנים ולהקפיד על השקיה, דישון וגיזום מתאימים על פי הייעוץ שקיבלתם במשתלה. זנים מתאימים הם פירות ההדר הננסיים (תפוז סיני, לימון ננסי), פיטנגו, פיג'ויה ועוד.

מתבלים את האדנית

אין כמו תה עם נענע, לואיזה וצמחי תבלין אחרים, הנקטפים טרי-טרי או תבשילים המועשרים בתבלינים כמו אורגנו, בזיליקום, זעתר ועוד, שרבים מהם ניתנים לגידול באדנית על החלון במטבח.
בגידול תבלינים באדנית יש להקפיד על חשיפה לאור השמש, אך שלא תהיה זו שמש ישירה מדי. כדי שכל התבלינים יזכו לאור השמש באופן שווה, אפשר במידת הצורך לסובב מדי פעם את האדנית.

חשוב לשמור על אדמה לחה תמיד, ולכן הצבת האדנית בחלון המטבח, מקום שבו אנחנו מרבים לשהות, תסייע לנו לזכור להשקותו. חברתי קרן, שאין כמו תה הצמחים שלה, מייעצת כי משום שרוב צמחי התבלין זקוקים להרבה שמש ולהרבה מים, רצוי לשתול אותם יחד, וכך זוכרים להשקות את כולם. עם זאת כדאי להפריד אותם באדניות שונות לפי סוג הגבעולים: הצמחים בעלי הגבעולים הרכים (כמו פטרוזיליה ובזיליקום), זקוקים ליותר מים מאשר צמחי תבלין בעלי גבעולים נוקשים יותר (כמו מרווה ורוזמרין).



צילום: פוטוליה, Elenathewise , א.ס.א.פ קריאייטיב

גינה על הגג

אבא שלי, שגדל בבית פרטי, לא זנח את מקורותיו גם כשעבר עם אמי לדירת שיכון בעיר. לכל אורך שנות ילדותי היה רוב סלון דירתנו מופקע לטובת ג'ונגל פראי, ולאחר שעברו הוריי לדירת גג, הקים לו גינה לתפארת בראש בניין הדירות באמצע העיר. לצמחייה בעיר יתרונות רבים: הורדת הטמפרטורה, הקטנת כמות האבק, הערפיח והגזים הרעילים ותחושה של ירוק, רוגע ושלווה לדיירי הבית.

בטיפוח גינה על הגג חשוב לבחור צמחייה שצורכת מעט מים ולהתקין מערכת השקיה. אפשר לנצל את קירות הגג לצמחים מטפסים או לתלות סלסילות עם צמחים "נוזלים", ובתוך ארגזים אפשר אף לשתול עצים קטנים. בחורף, לא לשכוח להכניס את העציצים, הרגישים לרוחות, מהגג/ המרפסת לתוך הבית, ולמרות הנטייה לסגור את החלונות, יש לאוורר את הבית במידה מספקת. כדאי למקם את העציצים תחת תאורה מתאימה או בקרבת למקור אור.

והנה הטיפים של אבא שלי:
צמחים בעלי עלים בצבע ירוק כהה בדרך כלל דורשים פחות אור מצמחים בעלי עלים בהירים או צבעים שונים; יש להקפיד על ניקוז טוב של העציץ או האדנית; לבדוק לפחות פעם בשבוע את האדמה ולהשקות רק כשהקרקע יבשה – רצוי להשקות לעיתים תכופות יותר בכמות קטנה יותר של מים, מאשר להיפך.

סודות מהערוגה

תחיה הברמן, בעלת סטודיו אמפטיה והאמא הרוחנית של חברותיי ושלי, היא-היא המרתה סטיוארט האולטימטיבית בעיניי: ביתה תמיד מלא ניחוחות תבשילים מעשה ידיה (כולל הזיתים והריבות), וגינתה, המעוטרת בפסלים שיצרה בעצמה, מלבלבת בכל השנה: הדשא ירוק, עצי הפרי מניבים, עלים לתה יש מכל הסוגים, ואפילו ערוגות של ירקות עונתיים.

תחיה מייעצת לגדל כל ירק בערוגה נפרדת, והטיפ שלה: להפריד בין הערוגות בעזרת מסגרת של ארגז עץ גדול ורחב. כך אפשר לשתול ערוגות של חסה, צנונית, בצל ירוק וכו'. את צמחי התבלין היא ממליצה לשתול ליד פרחים, והם מונעים ממזיקים להגיע לפרחים. את שתילת הירקות מומלץ לעשות בסוף החורף לקראת האביב – הירקות זקוקים לאדמה הרטובה ולטמפרטורות נמוכות יחסית שמאפיינות את העונה. ואגב, בהחלט אפשר לגדל ירקות גם באדניות במרפסת.