עסו זאת בעצמכם

פנק אותה במסאז' | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | wavebreakmedia, Shutterstock
פנק אותה במסאז' | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | wavebreakmedia, Shutterstock

איך יכול מסאז’ לבן או לבת הזוג לחזק את הקשר? כתבתנו השתתפה בסדנת עיסוי זוגי וחזרה עם תובנות ועם טיפ לעיסוי שמשחרר צוואר תפוס

88 שיתופים | 132 צפיות

"לוקחים שמן שקדים, מורחים על כפות הידיים, משפשפים את הידיים כדי לחמם את השמן ומתחילים ללוש בתנועות סיבוביות, בדיוק כמו שלשים בצק". מצד אחד אפשר בקלות לחשוב שהמשפט הזה לקוח מתוך אחד ספרי הבישול שנחים להם על המדף במטבח, ומצד שני, אי אפשר להתעלם מהקונוטציה המינית הקלה המתלווה לסדרת הפעולות שתוארה זה עתה. את המשפט הזה שמעתי בשעה שצפיתי בסדנה לעיסוי זוגי שהעביר המטפל דני סימן טוב. כאחת שלא ממש מסתדרת עם כל עניין המסאז'ים, הגעתי לפגישה עם סימן טוב, איך לומר בעדינות, די סקפטית.

הוזמנתי לראות כיצד הוא מלמד בני זוג לעסות זה את זו באופן מקצועי יותר ממה שידעו והורגלו (אם בכלל) עד היום, או כפי שהוא מגדיר זאת: "בני הזוג לא באים להיות בעלי מקצוע. הם באים לעשות טוב אחד לשני, ללמוד איך לפנק זה את זו מבלי לעשות נזק, ואם אפשר להועיל – אדרבא. כאשר העיסוי בא מאהבה ולא ממישהו זר, זה מוסיף פן מעניין למערכת היחסים".

סימן טוב הוא מעסה רפואי רב תחומי המתמחה ברפואת ספורט ובטיפולים אורתופדיים, ומנהל מכללה לרפואה משלימה. לרעיון סדנת העיסוי הזוגי הגיע, לדבריו, מצורך שזיהה תוך כדי שיחות עם מטופליו. "באופן טבעי, במערכת יחסים בין מעסה למטופל מתפתחות שיחות אישיות. שמתי לב שרבים מהמטופלים מתלוננים על מחסור במגע אחרי שנים רבות של נישואים ולפעמים גם עבודה משותפת".

לומדים להקשיב

סקפטית או לא, מהר מאוד מצאתי את עצמי מתלהבת ומשננת את כל מה שניסה סימן טוב להקנות לענת (שם בדוי), אישה בשנות השלושים לחייה. סימן טוב הדגים תנועות עיסוי מקצועיות תוך מתן הסברים מפורטים על גבו של מיקי (שם בדוי), בן זוגה. בשלב השני, תוך כדי הדגמה, צירף סימן טוב את ענת לעשייה. יחד הם לשו, ליטפו, מתחו, לחצו ושחררו כמעט כל איבר בגופו של מיקי. בשלב מסוים מצאתי את עצמי מציצה לחוויה אינטימית: תוך שחרור שריר הטרפז שלו והסמקה כנה, ענת גוהרת על מיקי ושואלת "זה נעים לך מאמי?". הסמקתי גם אני, והתמוגגתי. ההסמקה הזו העידה על מה שכולנו יודעים: שאלה כזו לא נשאלת לעתים תכופות בין בני זוג החיים יחד במשך שנים רבות.

לדברי מרים ברנר, בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית ומטפלת מינית מוסמכת, "מגע פיזי בכלל, ומגע מיני בפרט, אינם נושאים שעליהם אנו רגילים לדבר בצורה מפורשת אחד עם השני. להרבה מאוד זוגות אין תקשורת פתוחה בכל הקשור למגע. אנשים מטבעם הם פגיעים, מפחדים לפגוע ולהיפגע. אנו מפחדים לבקש דבר ולקבל תשובה לשלילית".

לפי ברנר, מעבר ללמידת טכניקת העיסוי, בסדנה כזו יש הזדמנות להתאמן על תקשורת זוגית תוך כדי מגע. "אם בני הזוג ילמדו לתת אחד לשני משוב, ילמדו לכוון ולבקש את סוג המגע שהם רוצים, מצבם ישתפר לאין ערוך". ללמוד לבקש ולומר אחד לשני בצורה חיובית מה עושה לנו יותר כיף ויותר נעים, הוא, לדבריה, הבסיס ליחסים אינטימיים מוצלחים.

כנראה שמיקי דילג, לפחות בתחילת הסדנה, על השיעור בתקשורת חיובית של מרים ברנר. תשובתו לשאלתה של ענת הייתה "זה בסדר, אבל אצל דני זה יותר זרם". ועדיין היה משהו מאוד מקרב באווירה. "חכה חכה עד שהעיתונאית לא תהיה לידנו", הזהירה אותו ענת תוך שהיא מתפקעת מצחוק ומנסה בכל כוחה להגיע לרמתו של המורה, שמאותו רגע הפך גם לסוג של מתחרה.

 

עיסוי בן הזוג
עיסוי לבן הזוג יכול לחזק את הקשר. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | AndreyPopov, Shutterstock

לוח זמנים לאהבה

הסיטואציה הזו אמנם לוותה בפרצי צחוק, אך לעתים מוצא עצמו סימן טוב גם במצבים שבהם אחד מבני הזוג פורץ בבכי. "הזוגות שמגיעים אלי הם לא זוגות במשבר. אלו זוגות ששגרת החיים הביאה אותם להתנהג באופן מכני אחד עם השני".

לפי סימן טוב, רוב הזוגות העוברים את הסדנה הם בדרך כלל בני 40 ומעלה. חלקם החליטו פשוט ללמוד דרך חדשה לפנק ולהתפנק, אך יש גם כאלה שהתעוררו יום אחד וגילו עד כמה גדול המרחק בינם ובין בן זוגם – הם גילו שהם יודעים לצפות בדיוק מה השני יעשה, מה כל אחד מהם יאמר בשעת ארוחת הערב – ושהריגוש כבר מהם והלאה. למרות זאת, הם גם יודעים שהבסיס של מערכת היחסים הוא בסיס טוב והם לא רוצים לוותר עליו. "הייתה פה פעם אישה שבזמן התהליך בעלה שאל אותה אם המגע נעים לה. היא הסתכלה עליו נדהמת ואמרה 'אני לא מאמינה. איך זה שעד היום אף פעם לא שאלת אותי אם נעים לי?', ופרצה בבכי".

ברנר מחזקת את דבריו של סימן טוב. "סדנאות המלמדות כיצד לעסות אחד את השני לא מהוות פתרון לבעיה ספציפית, אבל בהחלט יכולות להיות גורם תורם ומקרב מאוד". לדבריה, בשגרת היומיום בני זוג קבועים בדרך כלל לא מספיקים להשקיע גופנית זה בזה. במשך השנים תדירות קיום יחסי המין פוחתת, ובמקרים קיצוניים נעלמת כליל, לכן כל כך חשוב לנסות ולהכניס את הקרבה הגופנית לחיי היומיום. "מספיק להיכנס למסגרת של נתינה הדדית כדי להביא לשנוי משמעותי במערכת היחסים".

"כמטפלת מינית, כשאני רוצה לעזור בבעיות בתפקוד המיני או לסייע לבני הזוג להתקרב אחד לשני, הצעד הראשון בדרך כלל הוא קביעת זמנים ברורים שבהם ייגעו אחד בשני. זה יכול להיות עיסוי וזה יכול להיות רק ליטופים, אבל עצם ההשקעה ופינוי הזמן למגע הדדי לפי התור טומנת בחובה המון נתינה. אם קיים, או אפילו היה קיים בעבר, בסיס טוב של קשר רגשי ומגע פיזי, העיסוי יכול לקרב, להרגיע, לפנק, לתת הרגשה טובה ולהוות בסיס שיפתח מחדש את בני הזוג מבחינה רגשית ותקשורתית אחד לשני. פעמים רבות בני הזוג עייפים מכדי להגיע למצב הזה, אבל בפועל זה נותן אנרגיה וכוח להתמודד עם הקשיים. אנשים מטבעם זקוקים לדברים טקסיים".

גם לכיף יש גבול

במהלך הסדנה מתברר שמיקי לא סובל שנוגעים לו בקרקפת. ברגע שסימן טוב אומר לענת "ועכשיו נעבור לקרקפת", מיקי קופץ כנשוך נחש וצועק "רק לא בקרקפת, שלא תעיזו". סימן טוב מנסה לחזור לפסים החיוביים של הסדנה ושואל את מיקי, שחזר בינתיים לשכב על בטנו, "באיזה איבר הכי נעים לך שנוגעים בך?". תשובתו המתבקשת של מיקי לא מאחרת להגיע, וענת מסמיקה בשנית וממלמלת "ברור".

בעניין הזה מסבירה ברנר כי סדנת עיסוי הדדית אכן יכולה להוות אופציה משמעותית לקבלה ונתינה ולהנאה ממגע, אך חשוב מאוד לשמור על הגבולות. אסור להפוך אותה לסדנת הדרכה להרפיה מינית, אלא ליהנות מיתרונות הקרבה הפיזית בלבד, במיוחד ככל שעולה גיל בני הזוג. "עם הגיל אנו זקוקים לזה אפילו יותר. בגיל המבוגר שבו יש שינוי בעור, מחלות שונות, השמנה ועוד הפרעות המשפיעות על דימוי הגוף, עיסוי קרבה פיזית ונתינה הדדית הופכים להיות עוד יותר משמעותיים".

הסדנאות אותן מציע סימן טוב הן הדדיות. שני בני הזוג לומדים ושניהם מתנסים, הן בקבלה והן במתן עיסוי כמעט מקצועי. ככל שמתקדם הזמן מיקי מתלהב. אין ספק שהתקשורת שלו הופכת לחיובית מרגע לרגע. "מעכשיו אני רוצה מסאז' כל יום", הוא אומר לענת. "וכמתנה ליום הולדת אני קונה לך מיטת טיפולים". רואים על ענת שהיא מתמוגגת. היא מסתכלת עליי ואומרת "הוא שכח שתיכף אנחנו מתחלפים ומגיע תורו", היא מחייכת. "נראה אם הוא עדיין ירצה לקנות את המיטה אחרי שהוא יזיע כמוני".

כך תשחררו צוואר תפוס

כך תשחררו צוואר תפוס לבד ובעזרת בן הזוג – בצעו את התרגילים הבאים בסבבים, כשחוזרים על כל תרגיל כחמש פעמים ושומרים על מתיחות מבוקרות, לפי יכולת הגוף:

1. שבו על כסא כשהידיים שמוטות כלפי מטה, סובבו את הכתפיים לאחור מספר פעמים והרפו.

2. הניחו את כפות הידיים מאחורי העורף ושלבו אותן. בצעו מתיחה קלה לאחור, החזיקו בתנוחה במשך מספר שניות והרפו.

3. שלבו שוב את כפות הידיים, מתחו אותן כלפי מעלה בכיוון התקרה, החזיקו כמה שניות בתנוחה והרפו.

4. שכבו על הבטן כשהראש מוטה הצדה, ובקשו מבן הזוג לבצע לחיצות קלות עם האגודל לאורך השכמות כלפי מעלה, וגם על השריר העל שכמתי (אין לגעת בעמוד השדרה!).

5. בקשו מבן הזוג שיניח כף יד אחת על גבי השנייה, ובתנועה סיבובית יעסה את אזור השכמות מספר פעמים.

איך משחררים צוואר תפוס
הצוואר שלו נתפס? פנקי אותו במסאז'. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | BortN66, Shutterstock

הרגלים טובים לרגל

ענת ענתבי, קוסמטיקאית רפואית ב-Gallery, אקדמיה למקצועות היופי בירושלים, מציעה לכם להתפנק באמבט שמנים אתריים ובמסיכה מטפחת לכפות הרגליים. החומרים הדרושים: שמנים אתריים מסוג ארז, לבנדר, רוזמרין, גיגית, שמן עיסוי, מיץ לימון, שמן שומשום, קרם רגליים, ניילון נצמד, אבן ספוג.

התהליך:
התחילו בהכנת אמבט שמנים לכפות רגלכם. מלאו גיגית במים חמים והוסיפו לה 5 טיפות שמן אתרי ארז, 3 טיפות שמן אתרי לבנדר ו-2 טיפות שמן אתרי רוזמרין. ערבבו וטבלו את כפות הרגליים בגיגית במשך 20 דקות. יבשו את כפות הרגליים והתחילו לעסות זה את כפות רגליו של זו. לושו באיטיות את כל שטח כף הרגל, תוך שימוש בשמן עיסוי והפעלת לחץ גבוה עד בינוני. חזרו על הפעולה גם ברגל השנייה.

עכשיו עברו לשלב המסיכה: ערבבו 2 כפות מיץ לימון עם 2 כפיות שמן שומשום ו-8 כפיות קרם רגליים, ומרחו על כפות הרגליים (מבלי לעסות). עטפו את כפות הרגליים בניילון נצמד וחכו כרבע שעה. הסירו את הניילון, שטפו ויבשו היטב. שפשפו בעזרת אבן ספוג את עור כף הרגל, ולסיום מרחו מעט קרם רגליים בניחוח נעים.