איך לעצב את ספריית החלומות שלכם

אליתה ליוינג, צילום יח"צ חו"ל
אליתה ליוינג, צילום יח"צ חו"ל

תשכחו מארון "בילי" של איקאה, הספריות היום הן כבר מזמן לא סתם רהיט שמניחים עליו ספרים, אלא פריט עיצובי של ממש. כך תעשו את זה באופן פרקטי ויפה

88 שיתופים | 132 צפיות

שבוע הספר אמנם לא חל השנה במתכונת הרגילה, אבל אין כמו ספר טוב שיכניס אותנו לעולמות מקבילים, קסומים, אפלים, רומנטיים, רגועים ומלאי פנטזיה. שום דבר לא מהווה תחליף לריחו של ספר חדש, לכריכה, לעוד פרק שממתין לנו לפני השינה, לדמויות שרצות בדמיון של הקורא. 

ועכשיו, אחרי שנים שלא נתנו להן את הכבוד הראוי להן, הספריות עושות קאמבק. הן כבר לא מאחסנות רק ספרים, הן אלמנט עיצובי יפה, משמעותי ודומיננטי, הן משמשות כמחיצות בין חדרים, כפריט שמאכלס תמונות משפחה, חפצי נוי, פסלים וכן, כמובן גם ספרים. אז נכון שהקידמה גרמה להן להידחק הצידה לא מעט שנים והמאסיביות שלהן לא ממש תאמה את הסגנון המודרני שהשתלט כאן על הבתים, אך כיום, כשטכנולוגיות הייצור מתקדמות והשוק מוצף בחומרים, קיים היצע משגע של ספריות מעודנות, מינימליסטיות ופיסוליות שהופכות לכוכבות של הסלון, חדר המשפחה, העבודה ואפילו חדרי השינה. 

עיצוב קרן גנס, צילום אסף פינצ'וק
עיצוב קרן גנס, צילום אסף פינצ'וק

שאלה של קומפוזיציה

"קיימות שתי אסכולות מובילות בעיצוב הספריות. אחת מהן דוגלת בלתת כמה שיותר במה לספריה עצמה כך שתהווה piece של ממש, השנייה נותנת במה לאביזרים שעל גבן לזרוח", מסבירה אורלי גוהר בן הרוש, מעצבת הבית של אליתה ליוינג. המטרה היא לא להעמיס על הספרייה והמינון הנכון הוא להשתמש בכ-60 אחוז מהמדפים ולהותיר את 40 האחוז הנותרים ריקים. כך נקבל מראה מאוזן ואוורירי. את הספרים עצמם חשוב למקם בקומפוזיציות שונות על מנת שלא נקבל מראה של חנות ספרים. חלקם צריכים לעמוד, חלקם לשכב וניתן כמובן גם להגדיר את מיקומם על פי צבעים, מה שמשדרג משמעותית את הספרייה". 

"בולטות במיוחד ספריות המתכת והברזל מכיוון שהן משתלבות מעולה עם הסגנון המינימליסטי והתעשייתי ששולט בישראל. אליהן מתווספים מדפים מעץ צבוע בתנור או מדפים מעץ טבעי שמחממים את האווירה", מסבירה בן הרוש. 

יפרח בן צבי, צילום שי אפגין
יפרח בן צבי, צילום שי אפגין

טיפים חשובים לסידור הספרים ופינת הקריאה הביתית

* רוב הספריות הן קבועות ולרוב גם לא זולות לכן הכי חשוב לפני הכל זה לברר מה אנחנו הולכים לאחסן בה: ספרים? חפצי נוי? האם היא תכלול גם מקום למסך הטלוויזיה? האם בחלקה התחתון מתוכנן קמין וכיוב'. לפי המשתנים האלה נקבע את מבנה הספרייה (כולל העומקים, גדלי התאים ופרמטרים נוספים) ועל סמך אלה נתכנן את הקומפוזיציה הסופית", מסבירה מעצבת הפנים קרן גנס. 

* אפשר לתכנן נישה מקיר לקיר או ספרייה free stand ובכל מקרה מומלץ לתכנן עומק אחיד של כ-30 ס"מ, כך שלא תהיה עמוקה מדי ותיתן במה ראויה לספרים. חשוב לקחת בחשבון גם את גובה הספרים – הגובה של ספרי קריאה שונה לגמרי מספרי אומנות ועיצוב שהם גבוהים משמעותית. כשמתכננים ספרייה בחדר עבודה חשוב שהעומק יהיה גדול יותר מכיוון שמאחסנים בה קלסרים ואלבומים", מוסיפה המעצבת.

* את התאורה יש למקם 30-20 ס"מ מהמישור החיצוני של הספרייה על מנת שתתמקד על הספרים. זו אינה תאורה שמיועדת לקריאה אך היא כן מאפשרת לנו לעלעל בספרים. מומלץ בחום לתכנן בסמוך פינת קריאה אינטימית עם כורסא מפנקת ונינוחה, מנורה עומדת , הדום לרגליים, שטיח ושולחן קפה קטן. 

עיצוב קרן גנס, צילום אסף פינצוק
עיצוב קרן גנס, צילום אסף פינצוק

* ומה לגבי צבעוניות? על פי גנס אין תשובה אחת נכונה: "זה מאוד תלוי בסגנון ובפלטת הצבעים שבחרתם לבית. אם מדובר בספרייה מאוד גדולה (בחלל הסלון למשל) הייתי עובדת עם גווני עץ, גוונים של שחור וחום או שילובים של עץ עם ברזל מכיוון שאלה שילובים שמייצרים מראה עוצמתי וחמים. כשמדובר בספרייה בחדרים ייעודיים כמו חדרי עבודה או חדרי ילדים, ההעדפה היא לעצב אותה בצבעים שונים, לפעמים אגב כחלק אינטגרלי מהארון ולייחד אותה על ידי נגיעות של עץ או ידיות מדליקות". 

* "מומלץ לשלב "מיני-ספרייה" או כמה מדפים גם במקומות פחות שגרתיים כמו שירותי אורחים עבור מגזינים, ספרי עיון מעניינים וירחונים ואפילו במטבח עבור ספרי בישול. פרקטי, מיוחד ויפה", מסכמת המעצבת.