למלא את החלל: מה עושים עם השטח המת מתחת למדרגות?

"נדרשת חשיבה מחוץ לקופסה". פינת עבודה בעיצוב סטודיו ניצן | צילום: יח"צ
"נדרשת חשיבה מחוץ לקופסה". פינת עבודה בעיצוב סטודיו ניצן | צילום: יח"צ

החלל שמתחת למדרגות הביתיות הוא בדרך כלל אזור בלתי מנוצל, אך מלא פוטנציאל, שמהווה אתגר עיצובי לא קטן. החל מפינת עבודה ועד מרבץ לחיית המחמד - הנה כמה כיוונים פרקטיים מרחבי הפינטרסט

88 שיתופים | 132 צפיות

אם אי פעם נדרשתן לתכנן בית דו מפלסי, לבטח נתקלתן במוקדם או במאוחר בשאלת החלל המת מתחת לגרם המדרגות. מצד אחד – אזור בלתי מנוצל, אך מלא פוטנציאל, שאפשר להיות יצירתיים לגביו. מצד שני – המבנה והזוויות הלא פשוטות, שמהווים אתגר עיצובי, מסבכים את התמונה. "החלל שמתחת למדרגות הוא מיוחד ומלא אפשרויות", אומרת האדריכלית ניצן קופרארד רז. "מידותיו וצורתו לא סטנדרטיים ומשתנים מבית לבית, ולכן נדרשת חשיבה מחוץ לקופסה כדי לממש את הפוטנציאל שלו. בעזרת תכנון פריטי נגרות מתאימים אפשר לייצר פינות מקסימות שתואמות צרכי הדיירים".

לפני שמתחילים, כדאי לשאול אם בכלל כדאי למלא את החלל או להשאיר את השטח פנוי. "זה לא חד משמעי, זה מאוד תלוי. אם הבית קטן יחסית, אז נחוצים פתרונות אחסון, וזה מקום מושלם לכך", אומרת תמר שניאור שעוסקת תכנון, עיצוב פנים וסטיילינג. "אם הבית גדול ואין בעיית מקום, אפשר להפוך את האזור לנישה פחות פונקציונלית. אבל יש בתים שבהם החלל המרכזי קטן יחסית ועמוס. במקרה כזה רצוי להשאיר את הנישה ריקה כי אז התחושה אוורירית ומקלילה את החדר כולו. אם בכל זאת רוצים למלא אותה, ניתן לשלב כורסה, מדפי ספרים, עציצים יפים ותאורה מעניינת, למשל, ובכך לייצר פינת הסבה קטנה ונעימה".

כדי לתכנן את הנישה בצורה נכונה, מציעה שניאור לשאול את עצמנו מה באמת חסר לנו בבית, ואז לייעד את האזור הריק לטובת התשובה. הנה כמה רעיונות:

ארון אחסון
זהו ככל הנראה הפתרון האופטימלי, מאחר שאחסון הוא מצרך חשוב בכל בית. שניאור מציעה לעבוד עם נגר שיתכנן בהתאמה אישית ארון שמתאים לגומחה – זה יכול להיות ארונות או מדפים, בהתאם לצרכים. "אנחנו מאוד דומים לאמריקאים מבחינת צבירת חפצים, אז מקומות אחסון זה תמיד דבר נדרש, בייחוד בבתים עם ילדים", אומרת דנה לוגסי ביטון, מעצבת הום סטיילינג. "תמיד עדיף לסגור את הארונות עם דלתות, מה שנקרא 'אחסון שקט' כי כל הכוורות הפתוחות יוצרות עומס ויזואלי". עם זאת, היא מדגישה, זה לא בהכרח פיתרון זול כיוון שמדובר בעבודת נגרות בהתאמה אישית הדורשת השקעה כלכלית. ביטון מוסיפה שהארון יכול לשמש לכל דבר – החל מהצעצועים של הילדים אם החלל נמצא ליד איזור המשחקים שלהם, ועד למזווה – אם החלל קרוב למטבח או גם ארון למצעים וסדינים. יש שמנצלים את הפינה לארון מכונת כביסה, אבל שניאור לא בעד. "רצוי לא לשלב מכונת כביסה או מייבש בחלל כי הם מרעישים בזמן הפעולה וזקוקים לחלון אוורור סמוך", היא אומרת.

 

פינת עבודה
שניאור מציעה לשקול את האפשרות להפוך את האזור לפינת עבודה, בייחוד אם אין מקום אחר פנוי לכך בבית, ולהציב בו שולחן ומדפים צפים. "מומלץ לעשות את זה רק אם המדרגות לא ממוקמות במרכז הבית, אלא באזור שקט יחסית. חשוב לקחת בחשבון את נושא חוסר הפרטיות והרעש ולהתאים את הפינה לצרכי המשפחה".

פינת קריאה
מי שלא בהכרח זקוקה לאחסון, יכולה לחשוב על פינת סתלבט וקריאה. אפשר לתכנן ספריה עם ספרים או כמה מדפים, ספסל מובנה עם כריות עם מזרן רביצה שניתן להתאים בדיוק לגודל הנישה.

פינת משחק לילדים
"כיוון שמדובר על חללים קטנים ונמוכים אפשר בהחלט להשמיש את המקום כפינת ילדים ולהציב שולחן יצירה – לאנשים הקטנים בינינו שלא צריכים להתכופף", אומרת ביטון. ניתן לשלב שם פוף ושטיח, קופסאות צעצועים או כן ציור. לא לשכוח לרפד את התקרה הנמוכה כדי למנוע חבלות ראש.

פינה לכלב או לחתול
עוד פיתרון מעולה הוא להציב במקום את עמדת חיית המחמד הביתית, עם מיטה וקערות האוכל שתמיד מפריעות כשהן באמצע הסלון.

>> ההשראה: חופשה בלתי נשכחת ביוון. התוצאה: וואו