עיצוב פנים: הדיוק הפנימי של רון קדמי

החלל המרכזי בקומה התחתונה משמש גם סטודיו לצילום. הקשר עם החוץ משתנה בהתאם לאור החודר מן הרחוב, ולצללים שהוא יוצר על הקיר בהתאם לשעה | צילום: איתי סיקולסקי
החלל המרכזי בקומה התחתונה משמש גם סטודיו לצילום. הקשר עם החוץ משתנה בהתאם לאור החודר מן הרחוב, ולצללים שהוא יוצר על הקיר בהתאם לשעה | צילום: איתי סיקולסקי

אחרי 18 שנה בעין הוד עבר רון קדמי, מבכירי הצלמים בארץ, לגור ביפו. בלופט עוצר נשימה שהוא תכנן ועיצב לבד, שילב לראשונה את שלוש האהבות שלו - צילום, אוכל ועיצוב, והוא מספר כיצד תהליך אישי עמוק הוביל אותו לנטוש את ההזדקקות אל החוץ ולהתרכז רק במה שקורה בפנים. הצצה בלעדית

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

שימוש רב במחיצות ברזל בלגי המייצרות חציצה בין האזור הציבורי לפרטי ועם זאת מאפשרות מעברים פיזיים ורעיוניים בין החללים. כמעט כל הקומה השנייה, שהיא קומת המגורים הפרטית, חשופה ופתוחה לקומה הראשונה | צילום: איתי סיקולסקי
שימוש רב במחיצות ברזל בלגי המייצרות חציצה בין האזור הציבורי לפרטי ועם זאת מאפשרות מעברים פיזיים ורעיוניים בין החללים. כמעט כל הקומה השנייה, שהיא קומת המגורים הפרטית, חשופה ופתוחה לקומה הראשונה | צילום: איתי סיקולסקי

הבית

ביפו. לופט של 180 מ״ר בשתי קומות, בבניין לשימור משנת 1930. החלל שימש בעבר כמפעל למנועי סירות "מנועי יפו". הבניין עבר בשנים האחרונות שיפוץ מסיבי.

בעל הבית

רון קדמי. אמן וצלם, מבכירי צלמי האופנה בארץ. קדמי עזב לאחרונה את הבית שבנה בעין הוד, שבו התגורר ב־18 השנה האחרונות (במקביל עבד בתל אביב) לטובת הלופט היפואי שעיצב ותכנן לבד (למעט עזרה הכרחית של אדריכלים במקומות שבהם נדרשה התערבות הנדסית או טכנית). הבית בעין הוד, שהתאפיין באווירה פתוחה ושאנטית, הושפע מאוד מהטבע והיווה השראה להפקות ואירועים רבים, בהם החתונה של אסתי גינזבורג עם איש העסקים עדי קייזמן. הבית הנוכחי משדר התכנסות והוא מתמקד כולו בפנים. זו הפעם הראשונה שקדמי מחבר בין שלוש האהבות שלו – צילום, בישול ועיצוב, ומכניס את הסטודיו המקצועי אל החלל שבו הוא גר. להתכנסות הזו יש השפעה רבה על הבית, המשקף את הצדדים השונים של קדמי ומחבר ביניהם בקו ברור ומוקפד.

המבנה

הכניסה לחלל עוצמתית מאוד, והחלל הגדול נתפס כמעט כולו בעין ברגע הכניסה. החלונות הגדולים מכוסים וילונות ארוכים ומדגישים את גובהו של המבנה.

בקומת הרחוב חלל המשמש כסטודיו ואליו צמוד מטבח גדול במיוחד המסגיר את האהבה הגדולה של קדמי לבישול ואת החיבור המיוחד שלו לאוכל. אמו, רשליקה, הייתה בעלת טור אוכל מיתולוגי במגזין "את" וכתבה ספרי בישול רבים ומוערכים.

את חלל מהטבח תוחם שולחן אוכל שיכול לארח 10 אנשים ויותר. ליד המטבח יש פינת ישיבה הכוללת כורסאות ופינת רביצה, המיועדת גם למבקרים הרבים שפוקדים את הסטודיו לימי צילום ארוכים וגם לאירוח בערב. בקומה העליונה נמצאים חדר שינה גדול, חדר אירוח וחדר תיפוף מקצועי שקוף הפונה אל החלל למטה.

במהלך התכנון הוקדשה מחשבה רבה לכך שבסוף כל יום עבודה על הבית לחזור ולהיות "ממלכה פרטית של איש אחד", כהגדרתו של קדמי. לכן נבנו קירות כפולים המשמשים לאחסון הציוד המקצועי כדי שבסוף היום "תיעלם" העבודה ותחזור תחושת המגורים.

התהליך

"רציתי ליצור בית מאוד אורבני עם כל המשתמע מכך – חומרים, גימורים ופריטים שעובדים חזק על תחושת חספוס", מסביר קדמי. "היה לי רצון חזק ליצור מרחב פרטי וחם המתייחס בעיקר לפנים ולא לחוץ. ביליתי הרבה שנים בבית שניזון כולו מהסביבה. היום אני יכול לומר שעברתי מעין תהליך של התכנסות. אני בודק ומתמודד עם מה שקורה בפנים. בבית הזה הקשר עם החוץ הוא רק דרך האור החודר פנימה ומשפיע כל פעם אחרת על השתנות המרחב". ואכן, הצללים וזויות האור הם מעין דיירים קבועים בבית וצובעים את המרחב בכל פעם באופן אחר. בניגוד לבית בעין הוד שנבנה לאורך שנים כתוצאה מלמידה מתמדת של הסביבה והתייחסות מובהקת לחוץ, קדמי חושף שהבית הזה, שעוצב ונבנה במהלך אחד לאורך שנתיים, הוא תוצר של תהליך אישי עמוק שעבר. "בחרתי להתמקד במרחב הפנימי כחלק מתהליך התחברות ושינוי פנימי שעברתי עם עצמי גם ברמה האמנותית וגם ברמה האישית. היום אני עומד חשוף וגאה מול כל העולם, אני לא בורח יותר ולא זקוק להסתגרות בטבע".

עיצוב פנים

המחשבה המנחה היתה לייצר פינות אווירה שייצרו איטימיות בחלל הענקי. למטבח נבחר סגנון תעשייתי (בולטהאופ) שמעשיר את תחושת החספוס המוקפד שביקש קדמי לייצר. בסלון פינת ישיבה במכילה ספה אפורה של אריק בן שמחון לצד כורסאות אר־דקו מקוריות עם ריפוד ירוק, שולחנות קפה (THE BOX), ופינת עבודה הממוקמת על שולחן צורפות ישן.

על האי במטבח פינת צמחים ובה מיקס של פריטים מסוגים שונים כמו סחלב המונח על טחב בקערת פעמון או שורשי יקינטון על קערות מעץ, סוקולנטים בקופסאות פח מוזהב ועוד חפצים שנראים כאילו נאספו כמעט במקרה על ידי המעצבת שרון ברונשר, שאחראית על ההום סטיילינג.

בחדר הרחצה יש מיקס פריטים מעניין ומפתיע, בהם קקטוס גדול, ברזי פרח אדומים, צינור טוש נירוסטה (BOFFI) ומבט החוצה אל מעין מרפסת תלויה שממנה נשקפת דמות אישה על הקיר ממול, עבודה של ערן שקין.

הכניסה: החלל כולו מרוצף רצפת בטון, זהו מרכיב מרכזי בעיצוב הבית | צילום: איתי סיקולסקי
הכניסה: החלל כולו מרוצף רצפת בטון, זהו מרכיב מרכזי בעיצוב הבית | צילום: איתי סיקולסקי
המטבח במפלס התחתון | צילום: איתי סיקולסקי
המטבח במפלס התחתון | צילום: איתי סיקולסקי
סלון הבית | צילום: איתי סיקולסקי
סלון הבית | צילום: איתי סיקולסקי
חדר המוזיקה במפלס העליון | צילום: איתי סיקולסקי
חדר המוזיקה במפלס העליון | צילום: איתי סיקולסקי
אי מטבח ארוך הכולל בתוכו אפשרויות אירוח רבות ומשתנות – בישול מקצועי וסעודה רבת משתתפים או קפה קטן של בוקר על כיסאות הבר שבקצה | צילום: איתי סיקולסקי
אי מטבח ארוך הכולל בתוכו אפשרויות אירוח רבות ומשתנות – בישול מקצועי וסעודה רבת משתתפים או קפה קטן של בוקר על כיסאות הבר שבקצה | צילום: איתי סיקולסקי
מבט מהמטבט לחלל המרכזי | צילום: איתי סיקולסקי
מבט מהמטבט לחלל המרכזי | צילום: איתי סיקולסקי
פרטים מתוך המטבח | צילום: איתי סיקולסקי
פרטים מתוך המטבח | צילום: איתי סיקולסקי
מבט מהקומה העליונה: הקירות החיצוניים הם ברובם חלונות הראווה המקוריים של הבניין. הם מציפים את החלל בתחושת הרחוב ובמקביל וילונות גדולים ולבנים מייצרים תחושת פרטיות | צילום: איתי סיקולסקי
מבט מהקומה העליונה: הקירות החיצוניים הם ברובם חלונות הראווה המקוריים של הבניין. הם מציפים את החלל בתחושת הרחוב ובמקביל וילונות גדולים ולבנים מייצרים תחושת פרטיות | צילום: איתי סיקולסקי
חדר אירוח בקומה העליונה המשמש גם פינת טלוויזיה נוספת ושקטה | צילום: איתי סיקולסקי
חדר אירוח בקומה העליונה המשמש גם פינת טלוויזיה נוספת ושקטה | צילום: איתי סיקולסקי
חדר אירוח בקומה העליונה המשמש גם פינת טלוויזיה נוספת ושקטה | צילום: איתי סיקולסקי
חדר אירוח בקומה העליונה המשמש גם פינת טלוויזיה נוספת ושקטה | צילום: איתי סיקולסקי
גרם המדרגות שמוביל למפלס העליון | צילום: איתי סיקולסקי
גרם המדרגות שמוביל למפלס העליון | צילום: איתי סיקולסקי
צילום: איתי סיקולסקי
צילום: איתי סיקולסקי
קיר פינת הישיבה לצד המטבח, העשוי כפיסי עץ (אשד נגרים), נבחר כדי ליצור ניגוד לקרירות ולמנימליזם של הבטון והברזל, והוא הקו המחבר אל הקומה הפרטית, שם הוא משמש כקיר חדר השינה | צילום: איתי סיקולסקי
קיר פינת הישיבה לצד המטבח, העשוי כפיסי עץ (אשד נגרים), נבחר כדי ליצור ניגוד לקרירות ולמנימליזם של הבטון והברזל, והוא הקו המחבר אל הקומה הפרטית, שם הוא משמש כקיר חדר השינה | צילום: איתי סיקולסקי
צילום: איתי סיקולסקי
צילום: איתי סיקולסקי
צילום: איתי סיקולסקי
צילום: איתי סיקולסקי
חדר הרחצה הפרטי מחובר בקיר שקוף אל חדר השינה, ומיישם את חוקי השקיפות השולטים בבית | צילום: איתי סיקולסקי
חדר הרחצה הפרטי מחובר בקיר שקוף אל חדר השינה, ומיישם את חוקי השקיפות השולטים בבית | צילום: איתי סיקולסקי
פרטים מתוך חדר הרחצה | צילום: איתי סיקולסקי
פרטים מתוך חדר הרחצה | צילום: איתי סיקולסקי
מבט אל חדר השינה: מיטה מטולמנ'ס, ומצעים מונוכרומטיים של שרון ברונשר. מאחור מציצה עבודת אמנות של ערן שקין | צילום: איתי סיקולסקי
מבט אל חדר השינה: מיטה מטולמנ'ס, ומצעים מונוכרומטיים של שרון ברונשר. מאחור מציצה עבודת אמנות של ערן שקין | צילום: איתי סיקולסקי
מבט מתוך חדר השינה לעבר החלל הציבורי. בעזרת וילונות הופך כל אחד מהחללים בקומה העליונה לפרטי | צילום: איתי סיקולסקי
מבט מתוך חדר השינה לעבר החלל הציבורי. בעזרת וילונות הופך כל אחד מהחללים בקומה העליונה לפרטי | צילום: איתי סיקולסקי
חדר הרחצה הפרטי מחובר בקיר שקוף אל חדר השינה, ומיישם את חוקי השקיפות השולטים בבית | צילום: איתי סיקולסקי
חדר הרחצה הפרטי מחובר בקיר שקוף אל חדר השינה, ומיישם את חוקי השקיפות השולטים בבית | צילום: איתי סיקולסקי
ברזי טוש בצורת פרחים אדומים (BOFFI), עץ, בטון וזכוכית | צילום: איתי סיקולסקי
ברזי טוש בצורת פרחים אדומים (BOFFI), עץ, בטון וזכוכית | צילום: איתי סיקולסקי
עץ ובטון שולטים בעיצוב האמבטיה | צילום: איתי סיקולסקי
עץ ובטון שולטים בעיצוב האמבטיה | צילום: איתי סיקולסקי