תשכחי שבאת לעבוד: כך תעצבי את פינת העבודה בבית נכון

פינת עבודה. רשת אליתה ליוינג | צילום: יח"צ
פינת עבודה. רשת אליתה ליוינג | צילום: יח"צ

משבר הקורונה נראה כמו משהו עמום שרבות מאיתנו שכחו ממנו, אבל אם יש משהו אחד שלמדנו ממנו הוא שאפשר לעבוד מהבית. רוצה לעצב פינת עבודה לא שגרתית? כך תעשי זאת באופן הכי מדויק ומיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

משבר הקורונה אמנם נראה כמו זיכרון רחוק אבל דבר אחד בטוח: בזכותו הפכו פינות העבודה הביתיות לכוכבות הבלתי מעורערות בבית של כל אחת מאיתנו. נכון, מרביתנו חזרנו לעבוד משרה מלאה במשרדים, אבל בפועל, גם בעיצומה של 2023 קשה למצוא מישהי שלא לוקחת בחשבון פינת עבודה כחלק מתכנון הדירה או הבית החדשים. רוצה לעצב את פינת העבודה שלא בסגנון משרדי קלאסי שישעמם אותך ויגרום לך להרגיש שאת בחלל מנוכר? עקבי אחר הטיפים הבאים.

>> הלב של הבית: הטיפים הכי טובים לעיצוב הסלון

פינות עבודה יכולות להיות בכל מקום, גם בחדר השינה

כן, קראתן נכון. לדברי תמיר רז, מנכ"ל חברת ארונות דלקוב, את פינות העבודה מתכננים כיום בכל זירות הבית, מהסלון ועד לארון הבגדים שבחדר השינה: "יוצא לנו לתכנן ולבצע פינות עבודה מכל המינים והסוגים: פינות שנסתרות מבעד לחזיתות הרהיט במטבח או בסלון עם כיסא נשלף מבפנים, פינות עבודה בחדרי ילדים ואפילו פינות שהן חלק אינטגרלי מחדר הארונות. הסיבה לכך היא הצורך בניצול חכם יותר של מקום, בפרט בדירות בהן המטראז' לא מאוד גדול. זה מהווה פתרון פרקטי בעיקר כיום כשעיקר העבודה נעשית במשרד ופינת העבודה משמשת בעיקר להשלמת משימות מהבית. מבחינה טכנית הטמעת שולחן העבודה והכיסא בתוך מערך הארונות לא דורשים משהו מיוחד: כיום, המסילות ברצפה כ"כ דקיקות כך שאין שום בעיה להתנייד עם הכיסא קדימה ואחורה גם מעליהן".

הוא ממשיך: "פינות העבודה הופכות לנפוצות גם בחללים לא קונבנציונליים ויצירתיים, כך למשל כחלק מחדר הארונות שבמאסטר השינה וכאן נדרשת תשומת לב גדולה להנדסת האנוש ולסנכרון מוצלח בין כל הפונקציות בחלל כדי לייצר את הספייס המדויק ולאפשר להן לעבוד יחד במקביל בצורה אפקטיבית. במקרים האלה אנחנו מתייחסים גם למקור האור הטבעי וההמלצה היא לא לוותר עליו בשום מקרה, גם אם על חשבון מקום אחסון. את השולחן מומלץ להציב תחתיו או בסמוך אליו".

פינת עבודה. רשת אליתה ליוינג. עיצוב: שרה ונירית פרנקל | צילום: איתי בנית
פינת עבודה. רשת אליתה ליוינג. עיצוב: שרה ונירית פרנקל | צילום: איתי בנית

אפקטיביות היא שם המשחק

"בחירת מיקום פינת העבודה היא נגזרת של אפקטיביות", כך אומרת לנו נירית פרנקל, מבעלות המשרד "פרנקל אדריכלות ועיצוב פנים". "עוד לפני שניגשים לבחירת החומרים והקונספט העיצובי חשוב לזקק את הצרכים, להבין באיזה חלק של הבית נעבוד בצורה האפקטיבית ביותר ומכאן נגזור את תכנון הפינה. יש את אלה שעובדות טוב יותר במרחב אינטימי ושקט כמו חדר השינה, יש את אלו שמעדיפות לשמור על קשר עין עם הילדים ואז נמקם את פינת העבודה בחלל הציבורי ונמצא פתרונות אקוסטיים כמו מחיצות זכוכית למשל. יש את אלה שפינת העבודה משרתת רק אותן ואחרות שמקבלות קהל, אז צריך לחשוב גם על המעברים: למה האורחים חשופים בדרך עד לעמדת העבודה. עבור מי שמעדיפה מידי פעם בפעם להתפרקד ולעבוד בשכיבה, מומלץ לתכנן באזור העבודה גם מקום ספה נוחה".

"ברמה העיצובית, מאוד חשוב לייצר אווירת עבודה שתנתק אותנו במידה כזו או אחרת מכלל הבית, זה יכול לבוא לידי ביטוי ברמת החומרים, הגוונים או בתאורה שונה- כך נבדל את פינת העבודה, תתקבל תחושה של מרחב שונה ונוכל לבצע את הניתוק בצורה המיטבית", מוסיפה פרנקל. "בתוך כך, המעבר לעבודה על מחשבים נייחים וצמצום הניירת מאפשרת לנו לייצר פינות עבודה קומפקטיות ופרקטיות יותר. כל שנדרש הוא שולחן עבודה, שידת מגרות ומכאן השמיים הם הגבול. אם את מאלה שעוסקת בתחום שמצריך חשיבה יצירתית הייתי ממליצה בחום לפנות מקום לספה שתוכלי להשתרע עליה. במידה ואת מארחת לקוחות או עמיתים, דאגי לייצר פינת ישיבה- כורסאות ומסך טלוויזיה עליו ניתן להקרין מצגות, ובמקביל גם גישה נוחה למקור שתיה ולחדר השירותים"

פינת עבודה. עיצוב: חיה שעשוע באדיבות דלקוב | צילום: ערן תורג'מן
פינת עבודה. עיצוב: חיה שעשוע באדיבות דלקוב | צילום: ערן תורג'מן

כר מוצלח לבטא את מי שאנחנו 

האדריכלית שירה מוסקל, מבעלות המשרד "הלל אדריכלות ועיצוב פנים", סבורה גם היא שיצירת חלל אינטימי ומבודד אקוסטית יכול לעזור מאוד לעבודה רציפה ונטולת הסחות: "תחימה של פינת העבודה על ידי מחיצות זכוכית מייצרת תחושת מרחב ועניין, ומפרידה בין הזירות באופן שמותיר את המרחב כולו כמה שיותר מואר, פתוח ואוורירי. חשוב להתייחס לסוג הפרופיל ולסוג הזכוכית שנבחר כי לא פעם משתמשים בזכוכית דקה מידי ואז סגרנו, אבל לא באמת – האקוסטיקה נפגמת. לחילופין, אפשר לייצר הפרדה בין פינת העבודה לחלל הציבורי על ידי דלתות הזזה, זה פתרון מוצלח בפרט בדירות בהן אזור העבודה הוא רב תכליתי ומשמש גם כפינת אירוח או פינת טלוויזיה. הדלתות מאפשרות לייצר אינטימיות כשצריך, בזמן עבודה. הן ניצבות ב-90 מעלות ונכנסות פנימה לתוך כיס בקיר כך שכשהן פתוחות שתי הזירות מתאחדות והופכות לחלל אחד רציף והמשכי. הן מסוג האלמנטים שמאפשרים גמישות ושינוי של התחושה במרחב בהתייחס לתרחישים שונים".

פינת עבודה. דלקוב | צילום: איל תגר, באדיבות ארונות דלקוב
פינת עבודה. דלקוב | צילום: איל תגר, באדיבות ארונות דלקוב

עוד מוסיפה מוסקל כי "התקופה בה עבדנו מהבתים, והתחלנו להשתמש בזום באופן יום-יומי, גרמה לרבים להסתכל לעומק על חדר העבודה שלהם, ולתת התייחסות לכל פרט: "יותר מתייחסים למיקום החלון ומה רואים בפועל ברקע כשאנחנו מצולמים", היא מסבירה."יש הרבה מאוד בקשות לעצב את הקיר האחורי כקיר כוח ולבטא בו אווירה מסוימת שתשקף את המרחב כולו ומי אנחנו כאנשי מקצוע. תפיסת האחסון גם היא השתנתה והנטייה כיום היא להשאיר את פינת העבודה כמה שיותר משוחררת עם מינימום קלסרים וספרות מקצועית שלא תמיד נעימים לעין. הרצון הוא לטשטש אותם ולתת במה לפריטים שיש בהם נשמה, לבטא את מי שאנחנו, בין אם מדובר באוספים, בפריט סנטימנטלי שמלווה אותך שנים או אחד שמצאת בשוק הפשפשים וכמובן אמנות".