קטן עליכן: פינת אוכל בדירה קטנה? זה אפשרי לגמרי

אי מעוצב וקומפקטי. עיצוב פנים: קרן ניב טולדנו | צילום: איתי בנית
אי מעוצב וקומפקטי. עיצוב פנים: קרן ניב טולדנו | צילום: איתי בנית

פינת האוכל היא לב ההוויה של הבית. אבל מה לעשות כשהדירה מאותגרת בגודלה, ואתן אוהבות לארח? הנה כמה פתרונות של מעצבות/ים לפינות אוכל בבתים קטנים, שאולי לא עוד חשבתן עליהם

88 שיתופים | 132 צפיות

כמו מזג האוויר, גם החגים הם נושא שיחה אהוב על הישראלים. השאלה "איפה אתם בחג?" היא פופולארית באותה מידה כמו "מה שלומך?". הנושא החם והמדובר הוא כמובן האוכל, מה שהופך את שולחן האוכל  ללב ההוויה. סביבו יושבים, מתכנסים, קוראים ודנים. אפשר לקרוא לו אפילו מרכז העניינים המשפחתי, הרי זה המקום לגלות סודות, להכריז הכרזות ולחגוג חגיגות, גם כאשר מצב הרוח לא חגיגי במיוחד. רגע לפני החג, זה הזמן להתחדש ולהכיר את כל האופציות לרכישה מעוצבת ופרקטית של שולחן אוכל לחג, גם כשהספייס בבית מוגבל.

>> בעלות הבית השתגעו: הצצה לתוך בתים של מעצבי/ות פנים

עיצוב: דניאל מיכאלי | צילום: ליאור טייטלר
עיצוב: דניאל מיכאלי | צילום: ליאור טייטלר

"בבואנו לבחור שולחן אוכל, עלינו לשאול עצמנו כמה שאלות מנחות", מסביר מעצב הפנים דניאל מיכאלי. "קודם כל, כמה אנשים בכוונתנו לארח? שאלה זו לא מתייחסת אך ורק לחגים הקרבים ובאים, אם כי לכל ימות השנה. לדוגמא, במידה ומדובר במשפחה מרובת נפשות, המאכלסת סביב השולחן כמות רבה של אנשים כדרך קבע ועוד יותר אנשים בעיתות חג, הרי שהכיוון הוא שולחן ארוך וגדול במיוחד. במידה ומדובר במשפחה מצומצמת וקטנה, שלא נוטה לארח, נעדיף לבחור בשולחן קטן ומעוצב, אשר אינו תופס מקום רב ו"משתלט" על החלל. אם אנחנו משפחה קטנה ביומיום, אך כזו ידידותית ומזמינה, שאוהבת לבשל ולארח, הרי שנעדיף לבחור בשולחן קטן ואינטימי בעל אופציה להיפתח בעת הצורך לשולחן ארוך מימדים" .

עיצוב: מיטל צימבר | צילום: עידן גור
עיצוב: מיטל צימבר | צילום: עידן גור

לדברי מיכאלי, כל זה טוב ויפה, "אבל מה עושים כאשר הבית קטן ואין מקום? מוצאים פתרונות יצירתיים. הרי על ארוחת חג לא נוותר, ובטח ובטח לא על ארוחות משפחתיות אינטימיות או רבות משתתפים. ראשית, אם אין מקום אז מוותרים על פינת אוכל ומעבירים אותה לאי. גם סביב האי אפשר ליצור פינת אוכל רשמית וחגיגית יותר, על ידי הארכת הפינה, כך שחלקה תהיה מוקדשת לארוחות היומיומיות והחלק המוארך לארוחות חגיגיות ורשמיות יותר. ישנם גם איים נפתחים. כן, בלחיצת יד אפשר להאריך את האי לטובת האורחים. דרך נוספת היא על ידי מיקום שולחן עגול. ראשית, הוא תופס פחות מקום, שנית אפשר לראות את כל המסובים, ולא רק את אלו שלצידנו והחשוב ביותר גם שולחנות עגולים ניתנים לפתיחה".

עיצוב: מיטל צימבר | צילום: עידן גור
עיצוב: מיטל צימבר | צילום: עידן גור

להמנע מ"פיל" באמצע החלל

המעצבת מיטל צימבר מצטרפת למיכאלי ומסבירה ש"יש הרבה משפחות, זוגות צעירים, רווקים, שבשל גודל הדירה מראש מוותרים על פינת אוכל. בדירות אלו אני מקפידה לעצב ולייצר סביב האי מקומות ישיבה ראויים, רחבים ונוחים, כך שאין בעיה לאכול סביב האי לאורך כל ימות השנה, וגם בארוחות רשמיות וחגיגיות. מראש אני מתכננת מקומות לאחסון כסאות נוספים, שישרתו את האורחים בעת ישיבה סביב האי". עוד מציינת צימבר כי "ישנן פעמים שאני ממליצה לרכוש שולחנות מתקפלים – הם קלים ונוחים לאחסון ומאוד פרקטיים. פתרון נוסף הוא קונסולה קטנה ושימושית ביום יום, שנפתחת בעת הצורך. יש בשוק קונסולות יפהפיות שיכולות להיפתח גם לאורך של שלושה מטרים ומהוות פתרון נפלא לחג. הפתרון האחרון הוא השכרת שולחן חגיגי ויוקרתי, בדיוק כמו שאפשר לשכור סכו"ם וצלחות, וכסאות, גם שולחן אוכל הוא אופציה. העיקר לא להפוך את השולחן להיות 'פיל' באמצע החלל".

תכנון ועיצוב: מיטל צימבר | צילום: עידן גור
תכנון ועיצוב: מיטל צימבר | צילום: עידן גור

>> חדר עבודה שהוא גם חדר קולנוע: בבית הזה כל פיסת מקום מנוצלת

מעצבת הפנים קרן ניב טולדנו מסבירה דווקא על הפן העיצובי וגודלו של שולחן האוכל. "גם אם החלל קטן, נבחר בשולחן יפה, מעוצב, נוח ופרקטי ביותר", אומרת ניב טולדנו. "אי התאמתו מבחינת גודל, עלולה לגרום לחלל להיראות קטן, לאי נוחות היושבים והמארחים, חוסר גישה להבאת המאכלים השונים ועוד. בעידן המודרני, שולחן אוכל לא נועד רק לארוחות, הוא פריט עיצובי לכל דבר. עיצוב הדירות והבתים בישראל בנוי לרוב כאופן ספייס, כאשר בחלל אחד נמצאים המטבח, הסלון וחדר האוכל ועליהם לדבר באותה שפה עיצובית, כדי ליצור הרמוניה בחלל".

עיצוב: מיטל צימבר | צילום: עידן גור
עיצוב: מיטל צימבר | צילום: עידן גור