הדיירים ביקשו בית בלי דרמה. התוצאה מדהימה

בית במרכז הארץ | עיצוב ותכנון: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רדט
בית במרכז הארץ | עיצוב ותכנון: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רדט

בית קרקע דו-קומתי בן 25 שנה במרכז הארץ, מיושן אבל עם הרבה פוטנציאל, תוכנן ועוצב מחדש עם בקשה ברורה של המשפחה - להתרחק מטרנדים ומדרמה. התוצאה מוארת, אלגנטית וחמימה

88 שיתופים | 132 צפיות

הדיירים
זוג הורים בשנות ה-40 לחייהם ושלושת ילדיהם.

הבית
"הזוג רכש בית קרקע דו-קומתי בן 25 שנה במרכז הארץ, בגודל 240 מ"ר, מיושן אבל עם הרבה פוטנציאל. הוא היה חשוך מאוד, עם מטבח וחדרי רחצה סגורים", מסבירה האדריכלית אודליה ברזילי, שתכננה ועיצבה את הבית מחדש. "הלקוחות ביקשו בית לא טרנדי ונטול דרמה, שלא יהיה לבן מדי ולא שחור מדי, ושישלב חומרים חמים".

לא לטרנדים, כן לחומרים חמים | עיצוב ותכנון: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רדט
לא לטרנדים, כן לחומרים חמים | עיצוב ותכנון: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רדט

התכנון
התכנון המחודש כלל עבודות שיפוץ נרחבות בקומת הכניסה, בקומת חדרי השינה ובנוסף את שיפוץ עליית הגג והפיכתה לסוויטת הורים. קומת החדרים הורחבה לכדי שלושה חדרי שינה, פינת משפחה גדולה מרווחת, שני חדרי רחצה וחדר כביסה מרווח. "התוכנית המקורית כללה מבואת כניסה לבית שתחמה את אזור המטבח", מסבירה ברזילי את החלטתה לשבור את הקיר וכך לפתוח את אזור המטבח והכניסה לבית. "הקיר שהיה שם יצר כניסה אפלולית, ולמרות שהיה פרקטי, נאלצנו לבטל אותו וליצור אותו באופן אחר", היא אומרת. חלל המגורים, הכולל את אזור פינת האוכל, הוגדל, אך נותר בו עמוד קונסטרוקטיבי. "התלבטנו האם יהיה נכון לשבור ולפתוח את האזור הזה, ובכך להבליט את נוכחות העמוד, אבל היה ברור שזו הדרך היחידה להגדיל את החלל", היא מסבירה. "אלה אילוצים שקורים פעמים רבות כאשר מגדילים את הבית. במקרה הזה, בגלל שהעמוד הוא במרכז החלל, לא הייתה אפשרות 'להחביא אותו'. כדי לטשטש את נוכחותו בחלל הבלטתי אלמנטים אחרים, ועיצבתי חזית אחידה שפונה לגינה".

אזור המטבח הוגדל והורחב. קיר המזווה הוסר, והקורה שנותרה על התקרה הוסתרה מאחורי הנמכת גבס. חדר ממ"ד הנמצא בסמוך למטבח הוסב לטובת מזווה ויצירת שטחי אחסון נוספים וגם מקרר ומקפיא נוספים. שילוב מאוזן בין גוונים כהים לבהירים יוצר חזות מזמינה. אי רחב בגודל של 3.5 מטרים וסביבו כיסאות, מאפשר ליהנות מחברותא בזמן הבישול, או לשבת לארוחה קלה עם כל המשפחה. משטח עשוי גרניט פורצלן נבחר מטעמי עמידות לחום ותחזוקה קלה, והוא מכיל גם את הכיריים ומקום המספיק להתנהלות של שני אנשים ויותר. יציאה למרפסת מתוך אזור המטבח מאפשרת התנהלות נוחה, ומעודדת אירוח בחוץ.

פינת האוכל פונה לגינה ומעודדת אירוח בחוץ | תכנון ועיצוב: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רהט
פינת האוכל פונה לגינה ומעודדת אירוח בחוץ | תכנון ועיצוב: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רהט

גולת הכותרת של השיפוץ היא עליית הגג המוזנחת, שלא היתה שימושית בגלגולה הקודם. זו הפכה ליחידת הורים מופרדת ומנותקת משאר חדרי השינה בבית. הרצפה חופתה בפרקט עץ אלון, שמהווה רקע הומוגני עבור המיטה והארונות הלבנים. גם בחלל זה, שמשתרע על שטח של 48 מ"ר, היו אתגרים מבניים כמו עמודי תמך שלא ניתן היה להסירם. "מלבד העמודים הוא גם כלל תקרה משופעת ונמוכה מאוד באזורים מסוימים, שאי אפשר היה לעמוד בהם", מספרת ברזילי. אחת הדרישות של בני הזוג היתה כי החלל יהיה פתוח ומרווח, אך יכלול גם הפרדה שתאפשר לאחד מהם להמשיך לישון, למשל, בעוד בן הזוג מתארגן לעבודה. כך חולק החלל לחדר ארונות, אזור שינה ופינת איפור והתארגנות, אשר בסמוך לה נמצא חדר הרחצה. בין חדר הרחצה לאזור השינה מפריד קיר זכוכית, עם דרגות שקיפות שונות לשם הפרטיות.

עליית הגג המוזנחת הפכה ליחידת הורים נפרדת | תכנון ועיצוב: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רהט
עליית הגג המוזנחת הפכה ליחידת הורים נפרדת | תכנון ועיצוב: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רהט
מתחת לחלון בעליית הגג הותקן ספסל ישיבה שבו מגירות נעליים | עיצוב ותכנון: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רדט
מתחת לחלון בעליית הגג הותקן ספסל ישיבה שבו מגירות נעליים | עיצוב ותכנון: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רדט

חדר הארונות נבנה בהתאם לאילוצי השיפועים תוך ניצול מקסימלי של החלל. מתחת לחלון הותקן ספסל ישיבה שבו מגירות נעליים, ומולו הוצבה מראה רחבה. גם חדר הרחצה נוצל בצורה מיטבית. התקרה המשופעת אילצה את המעצבת להזיזו לכיוון מרכז החדר. החומרים שבהם נעשה שימוש יוצרים מראה של חדר במלון בוטיק: חיפוי אריחי גרניט פורצלן גדולים ולבנים, מודגשים בעזרת גידי שיש כהים, ואביזרי סניטציה וארון אמבטיה בשחור. בתא המקלחון הותקן ספסל בחלק הנמוך של הקיר, ומעליו מדף המשמש לאחסון תכשירי הטיפוח והרחצה.

אריחי גרניט פורצלן גדולים ולבנים, מודגשים בעזרת גידי שיש כהים | תכנון ועיצוב: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רהט
אריחי גרניט פורצלן גדולים ולבנים, מודגשים בעזרת גידי שיש כהים | תכנון ועיצוב: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רהט
במקלחון הותקן ספסל ומעליו מדף לאחסון מוצרי הרחצה | תכנון ועיצוב: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רהט
במקלחון הותקן ספסל ומעליו מדף לאחסון מוצרי הרחצה | תכנון ועיצוב: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רהט

העיצוב
הרצפה בחלל המגורים המוגדל חופתה בפרקט עץ אלון טבעי. גם כאן, שילוב של גוונים כהים ובהירים במינונים מדויקים מסייע להציג חלל חמים ונטול דרמה. במרכז הסלון ספת רביצה גדולה ובהירה וסביבה שפע של פריטי טקסטיל. שולחנות הרשת משמשים גם לאחסון שמיכות ההתכרבלות בחורף ומחוזקים בשולחן מלבני מברזל. הסלון עוצב בצורה מזמינה לשיחה, עם כורסאות עור מצד אחד של הספה וכורסאות בד מצדה שני. קיר הטלוויזיה עוצב כספריה ממדפי ברזל דק המוחזקים בעזרת כבלים שמתוחים מהרצפה ועד התקרה. שולחן עץ אלון עם רגלי ברזל וכיסאות מעוצבים בשחור מסביבו תוחמים היטב את הפינה. ברזילי שילבה יצירת אמנות, פרי ידה, עשוי מבדים בהירים ונתונה במסגרת כהה. התאורה שנבחרה, נורות שקועות בחיפוי עץ, "נרתמה" אף היא להדגשת בחירות העיצוב וחימום האווירה, והיא מתכתבת עם רצפת הפרקט ועם הגופים הדקורטיביים התלויים במטבח ובפינת האוכל.

הסלון עוצב בצורה מזמינה לשיחה, עם ספת רביצה גדולה וכורסאות עור ובד משני הצדדים | עיצוב ותכנון: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רדט
הסלון עוצב בצורה מזמינה לשיחה, עם ספת רביצה גדולה וכורסאות עור ובד משני הצדדים | עיצוב ותכנון: אודליה ברזילי, צילום: גלעד רדט

 

>> לחיות את החלון: בית שטוף אור שהוא פרויקט חיים עיצובי