עזרת נשים: 5 דרכים לשנות את המערכת מבפנים

סתיו שפיר בימים טובים יותר | צילום: דוברות הכנסת יצחק הררי
סתיו שפיר בימים טובים יותר | צילום: דוברות הכנסת יצחק הררי

לתרום את הקול בתבונה, להשמיע קול בפומבי ולקפוץ ראש לתוך הזירה הפוליטית. עזרת נשים - כל הדרכים לחזק נשים בכל יום בשנה (ולא רק ביום האישה). פרויקט מיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

עד שנגיע ליום הנכסף שבו לא יהיה יותר צורך ביום האישה עוד הרבה דברים צריכים להשתנות אך קצרה היריעה מלהכיל אותם. איך שלא נסתכל על זה, הדרך הכי יעילה לעשות שינוי מהותי אמיתי היא מתוך המערכת – הפוליטית, החברתית והאישית.

01

לכי לפוליטיקה

כך נראית שנת 2020 בעולם: ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, היא אימא טרייה והאישה השנייה בהיסטוריה שיולדת בעת כהונתה. בבריטניה נרשם מספר שיא של נשים בפרלמנט. בפינלנד, ראש הממשלה סאנה מרין בת ה־34, הצעירה בעולם, מקימה קואליציית גירל פאוור בת חמש מפלגות, שכולן מונהגות על־ידי נשים. ובישראל? אחרי עשורים של עלייה עקבית במספר הח"כיות, 2020 מבשרת ירידה חדה במספר הח"כיות משליש לרבע בערך, כשבכל סיבוב בחירות כמה נשים נוספות הולכות לאיבוד באופן מסתורי, ואותנו זה מאוד מדאיג. נכון, יש הרבה דרכים לפעול למען קידום נשים אבל אין ספק שלהיכנס לפוליטיקה זו הדרך הכי ישירה לפעול למען עיצוב מדיניות ושינוי פני החברה. תשמחו לדעת שכמה ארגונים כבר הרימו את הכפפה וסללו עבורכן את הדרך לעבר המשכן. למשל, עמותת כ"ן פועלת להגדלת הנציגות הנשית בכנסת וברשויות המקומיות, על־ידי מתן הכשרות מקצועיות לפוליטיקאיות מתחילות ונטוורקינג עם שועלות ותיקות. לצידן פועל גם המיזם "פוליטיקאיות צעירות", שפועל לעודד ולחזק את החלטתן של נשים צעירות להיכנס לזירה באמצעות מפגשים עם פוליטיקאיות ונבחרות ציבור, והקניית כלים מעשיים לדיבור בפני קהל. בנוסף, גם המרכז לחברה משותפת מציע תוכנית הכשרה דומה, שמכינה נשים ערביות להתמודדות לרשויות המקומיות בישראל.

Selina Meyer President GIF by Veep HBO - Find & Share on GIPHY

02

העניקי את קולך בתבונה

הבחירות אומנם כבר מאחורינו, אבל הינה טיפ נפלא לבחירות הבאות: הצביעי למפלגות שמקדמות אג'נדות נשיות, ולעולם, אבל לעולם, אל תצביעי למפלגות שלא כוללות נשים.

Right To Vote Comedy Central GIF by Drunk History - Find & Share on GIPHY

03

השמיעי את קולך בפומבי

התנגדי בקול רם לדברים שעדיין נחשבים לגיטימיים בחברה למרות שהם פוגעים בנשים: למשל, הבהירי לבן הזוג שלא מקובל עלייך שילך למסיבת רווקים שיש בה חשפנית.

Sad Fox Tv GIF by Brooklyn Nine-Nine - Find & Share on GIPHY

04

היי ערה להטרדות מיניות במרחב הציבורי

50 אחוז מהנשים בישראל חוו לפחות חוויה אחת של הטרדה מינית, 79 אחוז מהנשים שחוו הטרדה מינית חוו זאת בזמן שהיו סביבן אנשים אחרים שהיו עדים למקרה, 73 אחוז מהנשים ציינו שהאנשים שהיו עדים לסיטואציה לא התערבו או התעלמו ואילו 58 אחוז מהעדים לסיטואציה אמרו שאם היו להם את ההכשרה או את הכלים לכך – הדבר היה מגדיל משמעותית את הסיכוי שייתערבו. הנתונים המטרידים הללו עולים מסקר שערכה חברת לוריאל ישראל במסגרת השקת תוכנית הכשרה עולמית להתמודדות עם הטרדות מיניות במרחבים הציבוריים שבנתה לוריאל פריז יחד עם תנועת Hollaback. מה שאנחנו אומרות זה שאם את מוצאת עצמך עדה להטרדה מינית של אישה אחרת, התערבי.

Ask Her More Viola Davis GIF - Find & Share on GIPHY

05

הפסיקי לפחד מהמילה פמיניזם. אם את אישה שרוצה שיתיחסו אליה באופן שוויוני, את פמיניסטית, נקודה.

>> עזרת נשים: כל הדרכים לחזק נשים כל יום בשנה – הפרויקט המלא