מומחי "אהבה חדשה": "אנשים שרפו את שריר ההיכרות, צאו מהאפליקציות ותתחילו לחזר"

למה אפליקציות שידוכים הן פייק גמור, מה היה הכי קשה לרווקות של "אהבה חדשה", ואיך שומרים על הזוגיות? צוות המומחים של "אהבה חדשה" מבקש שנשאר אופטימיות

88 שיתופים | 132 צפיות

השבוע עלתה ברשת 13 העונה החדשה של תוכנית הריאליטי "אהבה חדשה", בהנחייתה של מאיה ורטהיימר ובהשתתפותן של ארבע בנות מעולמות שונים שיוצאות לחפש אהבה. היום ישודר הפרק השני, רגע לפני שנתרווח על הספה וננתח יחד את סיכויי ההצלחה של הזוגות, שאלנו את צוות המומחים של התכנית כמה שאלות על עולם הזוגיות והדייטינג. ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגויות בעידן הדיגיטלי, מורן בכר רווה, מטפלת במצבים רגשיים ודור הררי, מטפל על פי הזרם הקוגניטיבי בשילוב NLP ועולם הבודהיזם, עושים לנו סדר בבלגן:

הקונספט של התוכנית בנוי על שלושה ימי זוגיות שאחריהם מקבלים החלטה האם להמשיך או לא. האם שלושה ימים באמת יכולים להספיק כדי לאמוד את סיכויי ההצלחה של זוג?
מורן בכר רווה: "אני חושבת שכן. שלושה ימים אינטנסיביים יכולים לייצר חיבור שיכול לנבא אם זה יצליח או לא".
דרור הררי: "כן ולא. לפעמים יכולה להספיק לך שעה ולפעמים חיים שלמים. אבל זה נותן הרבה, השלושה ימים מקבילים ל-20 דייטים ואחרי 20 דייטים כבר יודעים להחליט".
ד"ר לירז מרגלית: "חשוב להבחין בין הסיכוי להתאהב ובין הסיכוי שהזוג יחזיק מעמד בעתיד. ההתאהבות נשלטת על ידי חלקים פרימיטיביים במוח, היא לא רציונאלית, לעומת זאת הסיכוי שהזוג יחזיק מעמד תלוי במידת ההתאמה שלו וזה קשור בעיקר לסגנון ההתקשרות שלו בחיים, האם הוא חרדתי או בטוח, האם יש לו סגנון נמנע שמפחד לקחת סיכונים ולהתאהב או שהוא מוכן לתת מעצמו מהרגע הראשון – כל אלו ייקבעו את סיכויי ההצלחה של הזוג". 

>> הדייט שלו רצתה שהוא יהיה גבר של פעם 

ראינו בנתיים רק פרק אחד, מה מצפה לנו בהמשך העונה הזו?
מורן בכר רווה: "עונה מאוד מגוונת. הבנות מארבעה ז’אנרים שונים לגמרי, כל אחת עם סיפור שונה וכל אחת ניגשת לזוגיות בצורה שונה".
דרור הררי: "אין טייפ קאסט. כל אחת מהן עוברת תהליך מאוד עוצמתי ומיוחד ויהיה כיף להסתכל עליהן. הולכת להיות עונה מרתקת".
ד"ר לירז מרגלית: "אפשר לומר על הבנות בפה מלא שהן לא ״בובות ברבי״, הן נשים עגולות ומורכבות מה שעושה את העונה הזו למעניינת במיוחד".

"צאו מהאפליקציות". ד"ר לירז מרגלית | צילום: מיכה לובטון
"צאו מהאפליקציות". ד"ר לירז מרגלית | צילום: מיכה לובטון

כאנשי מקצוע אתם לא חושבים שהמצלמות הוא גורם מפריע עבור הנשים ביצירת קשר קרוב?
מורן בכר רווה: "המצלמות גורמות לסטרס אבל צריך לזכור שאנחנו בעידן של אפליקציות, אנחנו מחפשים את המצלמות. המתח הזה לאו דווקא זר לנו. לפני עשר שנים המצלמה הייתה גורמת להרבה יותר לחץ מאשר היום".
דרור הררי: "הבנות באו עם כוונה מאוד גדולה להתמסר לתהליך. הן מבינות שיש את הנוכחות של המצלמות ומצד שני הן זוכות לפרטיות היחסית שלהן, ואחרי מעט מאוד זמן הן שוכחות. מה שיותר מורכב זה הבנים, לא פעם המצלמה הפריעה לבנים להשתחרר".
לירז מרגלית: "ברגעים הראשונים כן אבל מהר מאוד המצלמה נעלמת מהמודעות וניתן לראות אינטראקציות אותנטיות שיגעו בכל אחד מאיתנו". 

מורן בכר רווה: "אנשים שרפו את שריר ההיכרות הפרונטלית. הלוואי שנלך טיפה אחורה ואנשים יכירו יותר פנים מול פנים"

אילו קשיים משותפים לנשים שבתוכנית?
מורן בכר רווה: "עצם הניתוק מהסביבה הקרובה, ממערכת התמיכה, עצם זה שהן רחוקות מהעוגנים שלהם. ההסתגלות למקום חדש ומעבר לזה זה כניסה לזוגיות שזה דבר שמלחיץ בפני עצמו".
דרור הררי: "במובן מסוים הן למודות אכזבה ומאוד רוצות זוגיות וכל אחת מביאה איתה אכזבות, אקסים מיתולוגיים ופרידות כואבות".
לירז מרגלית: "הצורך לקבל את ההחלטה המשמעותית של התוכנית – האם להמשיך עם אותו בחור או לעבור לבחירה הבאה. אני מכנה את ההחלטה הזו ״פובו״ (Fear of Better Options) יש המון התלבטויות, תסכולים וחששות. העידן שלנו מאופיין בהעדפה ברורה להשאיר את כל האופציות פתוחות – להחליט שלא להחליט, להתלבט עד הרגע האחרון ובסוף להישאר לבד. התוכנית מכריחה את הבנות לקבל החלטות קשות ולהתמודד עם הלבטים והקשיים".

בהתחשב ביתרונות ובחסרונות של העידן הדיגיטלי, האם אתם ממליצים על היכרויות באפליקציות?
מורן בכר רווה: "זו מציאות קיימת שאין לה עוררין. אנשים שרפו את שריר ההיכרות הפרונטלית. הלוואי שנלך טיפה אחורה ואנשים יכירו יותר פנים מול פנים יש לזה המון דברים טובים".
דרור הררי: "אם מתייחסים לאפליקציה כעוד אמצעי זה בסדר, אבל זה כמו להסתכל בקטלוג – האם זה מחליף את המגרש הפיזי? לא. יש בזה הרבה פייק ויש לזה מחירים. אבל האפליקציות פה, וזו עוד מדיה שמאפשרת לחשוף ולהיחשף".
לירז מרגלית: "ממש לא. אפליקציות הכרויות אינן מעוצבות כדי למצוא בן זוג למשתמשים, אלא כמשחק מחשב ששואב אותך לשחק עוד ועוד. הרעיון פשוט: ככל שתיווצרנה יותר התאמות – ככה יותר משתמשים יעזבו את האפליקציה, אך ככל שנעלה את רמות הריגוש אצל המשתמשים כך האפליקציה תצליח יותר. המשימה היא להעלות את רמות האסטרוגן, הטסטוסטרון, וכמובן בל נשכח את המוליך העצבי שאחראי על מסיבת העונג במוחנו, הדופמין. האתרים האלו מאפשרים להגשים פנטזיות, וכך העולם שמחוץ לגבולות האפליקציה נהפך להרבה פחות מלהיב".

דרור הררי: "אם את רוצה זוגיות, למאוס בדייטים זו לא אפשרות. מי שפותח את הלב לאהבה ימצא אותה"

איזה טיפ תוכלו לתת לרווקות שמאסו בעולם הדייטינג?
מור בכר רווה: "מי שרוצה באמת זוגיות, שלא תוותר. אני ממליצה להוריד הילוך מדייטים באפליקציות ואולי לנסות להכיר בדרכים אחרות כמו להירשם לסמינרים, קורסים, ספורט קבוצתי, מקומות שמזמנים מפגש חברתי שיתן להם חוויה של יחס ותשומת לב שיוכלו באמת להעריך את האדם שנמצא מולם. לא הייתי רוצה שיוותרו על עולם הזוגיות".
דרור הררי: "לא להצליח זה לא כישלון – כישלון זה להפסיק לנסות. כל אחד ראוי וזכאי לאהבה. הייתי מציע להן לשאול את עצמן מה הביא אותן למצב הבלתי אפשרי הזה או האם הן פוסלות כל אפשרות? אם את רוצה זוגיות, למאוס בדייטים זו לא אפשרות. מי שפותח את הלב לאהבה ימצא אותה".
ד"ר לירז מרגלית: "לצאת מהדיגיטל ולמצוא אהבה בעולם האמיתי, הסיכוי להצלחת הקשר יהיה גבוה משמעותית".

"כישלון זה להפסיק לנסות. כל אחד ראוי וזכאי לאהבה". דרור הררי | צילום: מיכה לובטון
"כישלון זה להפסיק לנסות. כל אחד ראוי וזכאי לאהבה". דרור הררי | צילום: מיכה לובטון

מה הם לדעתכם הקשיים הנפוצים ביותר אצל רווקות בעידן של היום?
מורן בכר רווה: "אתה מתחיל משהו ואז באופן מפתיע משהו משתבש. הקושי הכי גדול הוא חוסר שליטה שזה מייצר חוסר ביטחון וחלקם מוותרים על חלום הזוגיות".
דרור הררי: "יש קשיים שהם אינדיבידואלים, אבל באופן כללי יש שני קשיים עיקריים. בררנות – אם מישהו לא מתאים לי בדיוק אז אני פוסלת, והדבר השני – תחושה של שפע וממנה נגזרת תחושת הפומו".

ד"ר לירז מרגלית: "בשנים האחרונות עברנו מתפישה שלפיה משהו לא בסדר איתנו אם אנחנו לא מתחתנים, למצב שבו נישואים כיום נתפשים כאפשרות אחת, ובהחלט לא היחידה"

מה הם הקשיים הנפוצים ביותר אצל זוגות צעירים בעידן של היום?
מורן בכר רווה: "מושפעים מפנטזיות ברשתות, יש חוויה של זוגיות אידיאלית שהיא לא מושגת. סוג של רומנטיזציה שמייצרת תסכול. מצב שמאוד מכשיל מערכות יחסים ועניין של דחיית סיפוקים – החיים לא עובדים ככה, רק המחשב".
לירז מרגלית: "בשנים האחרונות עברנו מתפישה שלפיה משהו לא בסדר איתנו אם אנחנו לא מתחתנים, למצב שבו נישואים כיום נתפשים כאפשרות אחת, ובהחלט לא היחידה. לא רק שגיל החתונה עלה משמעותית, ההחלטה להתמסד לוקחת זמן רב יותר. במקביל, גם ההחלטה על פירוק היחסים כיום תופסת פחות משקל. השאלה הנשאלת כיום היא לא מתי נתחתן, אלא האם אנחנו בכלל בנויים לחיי משפחה".
דרור הררי: "תקשורת. שלא יודעים לתקשר נכון. זה המוקש העיקרי בסופו של דבר, לא רק אצל זוגות צעירים".

איזה טיפ תציעו למציאת אהבה.
מורן בכר רווה: "להמשיך להאמין באהבה, באמת להאמין".
דרור הררי: "להיות מוכן להיפגע, ובשביל להיות מוכן להיפגע אתה צריך להיות מאוד מחובר בעצמך".
ד"ר לירז מרגלית: "צאו מהאפליקציות ותתחילו לחזר".

מורן בכר רווה, "אהבה חדשה" | צילום: מיכה לובטון
מורן בכר רווה, "אהבה חדשה" | צילום: מיכה לובטון

וטיפ לשמירת הזוגיות?
מורן בכר רווה: "זוגיות הכי טובה זו זוגיות שמאפשרת לכל אחד מהפרטים צמיחה אישית, עצמאות, מרחב פרטי ואינדיבידואליות. זוגיות שמכבדת את הפרט".
דרור הררי: "נכונות להשאיר את עצמך בצד ולהתפשר".
ד"ר לירז מרגלית: "כשאנחנו נסערים, פעמים רבות העניין יכול להתבטא בתגובות קיצוניות וקשות יותר. לכן, אם מתחשק לכם "להתנפל", על בן או בת הזוג, או לחלופין אם אתם חווים "מתקפה" כזאת, כדאי שתיקחו צעד אחורה, תנשמו ותחזרו לדבר כשהרוחות יירגעו. כדאי להקדיש שעה אחת בשבוע לסשן זוגי פרטי, שבו תוכלו לשתף את תחושותיכם לנוכח השבוע שחלף, הוויכוחים והתחושות שהתעוררו במהלכו. לפעמים, כשניגשים לשיחה ממקום רגוע ולא בלהט הרגע, קל יותר לדבר בפתיחות ולראות דברים בצורה אחרת".

> הפסקתי להתלונן לבן הזוג למשך שבוע שלם. זה נגמר בבכי