עוד לא איחרנו לרכבת

קרלה ברוני ילדה בגיל 42 ורונית אלקבץ נמצאת בתחילת הריונה הראשון בגיל 47. ג'וליה רוברטס ילדה לראשונה בגיל 37, כמו גם שרה ג'סיקה פארקר. האם זה כל כך פשוט להביא ילד בגיל מאוחר?

88 שיתופים | 132 צפיות

לפני כמה שנים התייחסו לזה כ"טרנד האימהות המאוחרת", אך התופעה חצתה מזמן את גבולות הטרנד. זו כבר לא אופנה חולפת אלא מציאות קיימת. מיהן האמהות החדשות – נשים שהעדיפו קריירה על פני ילדים? נשים שלא מצאו זוגיות ואינן מוכנות לוותר על מימוש האימהות? אמהות ותיקות שהקן שלהן התרוקן והן בוחרות להתענג על בן זקונים אחרון ודי? גרושות שפתחו בפרק ב' והן מעוניינות להביא ילד משותף עם בן זוגן החדש? נשים ששכלו ילד ונולדות מחדש בעזרת הבאת תינוק לעולם? צדקתם, כל התשובות נכונות.

הרפואה מאפשרת זאת, החברה על סלבריטאיה שמציגים דוגמאות חיות ונוצצות מעודדת זאת, התקשורת מקפיצה לסדר היום החברתי כל מקרה של אישה שהרתה בגיל מבוגר ומוכרת חלומות. ולרגע נדמה שהכל אפשרי והשמיים הם הגבול. ובכל זאת, יש כמה דברים שלא מספרים לנו: על הביולוגיה שלא צועדת בהלימה עם הרצון, על נשים שבוכות בחדרים כי זה ממש לא פשוט, וגם לא תמיד אפשרי.

הגיל או התרגיל

בניגוד למה שנהוג לחשוב, בהורות מאוחרת ישנם יתרונות רבים, שהופכים אותה להורות טובה ובעלת יסודות חזקים יותר. "בגילאים מבוגרים קיימת בשלות שהיא פועל יוצא של צבירת ניסיון חיים", אומרת גילה הרן, מטפלת משפחתית, מדריכה ומנחת קבוצות, מנהלת ת.ל.מ מרחב מרכז-דרום, מרכזים לטיפול פסיכולוגי, ייעוץ ואבחון.

"אנו מכנים זאת 'הורים בוגרים' – הורים שמגיעים להורות כשהם מיושבים, מסודרים כלכלית, בעלי תנאים פיזיים טובים, יוצאים לעבודה ממקום בטוח, ולרוב נמצאים כבר בעמדות בכירות. דווקא אלה הגורסים שבגיל מבוגר לאם יש פחות סבלנות לילד – טועים. אנו רואים אמהות שהחיבור שלהן להורות הוא גדול ומשמעותי יותר, ומכאן נגזרת סבלנות ונתינה מאוד גדולה".

בכל זאת, נשים לאחר לידה מתמודדות עם אתגרים רגשיים לא קלים. האם אלה מועצמים בגיל בוגר יותר?
"תתפלאי, אבל לא. אישה שמחליטה להביא ילד בגיל מבוגר יחסית עוברת תהליך שלם עם עצמה, תהליך של שאילת שאלות, הדרכה, הכוונה, ומגיעה ממקום של בחירה – ואז כל החלקים הרגשיים טמונים בעצם ההחלטה, והרבה דברים אחרים מתגמדים.

"הרבה דברים שיכלו להפוך למכשול, הופכים למנוף. חשוב להבין שהציפייה וההשתוקקות הגדולה לילד הופכות את האישה דווקא לסבלנית יותר, לבעלת תחושת ביטחון. היא מגיעה להורות ממקום של קבלת החלטה ומניחה רגל מאוד יציבה על הקרקע ההורית שלה".

אך לא הכל ורוד, אחרת כולנו היינו דוחות את הלידה לאמצע החיים.
ד"ר רחל פסטרנק, סוציולוגית של החינוך והמשפחה מבית הספר למדעי ההתנהגות במסלול האקדמי של המכללה למינהל: "הורות ככלל דורשת להימצא במיטב הכוחות הפיזיים והנפשיים כדי לגדל ילד ולעבור איתו ולהעביר אותו תהליך סוציאליזציה, ומיטב הכוחות הללו לא עומדים לנו בגיל מאוחר.

"ההריונות והלידה קשים יותר, ואליהם מתלווה הקימה בלילה. בנוסף, בעוד זוגות צעירים רבים נהנים מעזרה של הוריהם, במקרים אלה הסבא והסבתא – אם ישנם – מבוגרים מאוד, ופחות בתמונה. בנוסף, חוויית גיל ההתבגרות קשה יותר, ומן הסתם יש גם את פער הדורות שעלול ליצור ריחוק בין ההוויה החברתית והתרבותית של ההורה ושל הילד.

והחיסרון המשמעותי ביותר שמופיע בספרות הוא אורך החיים – באימהות מאוחרת הילד גדל בידיעה ששעון החול הולך ואוזל, ועולות שאלות כגון: האם אמא תראה אותי מתחתן? האם היא תכיר את ילדיי?".

<span style="font-size: 11px;">
אישה (ואמא) יפה – ג'וליה רוברטס ילדה לראשונה בגיל 37. צילום: ויקי שיתוף

דברים שרואים מהקליניקה

הורות מאוחרת לא היתה מתאפשרת ללא רפואה מתקדמת וחדשנית שמציעה פתרון כמעט לכל בעיה. האפשרויות הן רבות: הפריה מחוץ לרחם, תרומת ביציות, הורמונים המסייעים להיכנס להריון ועוד ועוד. עם זאת, הביולוגיה הנשית לא השתנתה. היא לא שועה לצו התקופה, ומה שאינו פותח את מהדורות החדשות הוא אותן נשים שבוכות בחדרי חדרים כי הן איחרו את הרכבת הביולוגית שלהן. מבחינה זו אנו חיים בעידן שמוכר לנו אשליות, שלא תמיד יש להן כיסוי.

מה כדאי לדעת כשמחליטים לבחור בהורות מאוחרת?

"מערכת הרבייה היא המערכת שמזדקנת הכי מהר בגוף, עשרות שנים לפני מערכות אחרות, והחלק המזדקן הוא השחלה שמהווה את מאגר הביציות", מסביר פרופ' בני פיש, מנהל היחידה לפוריות והפריה חוץ גופית מבית החולים בילינסון.

"תינוקת נולדת עם מאגר סופי של ביציות שאינו מתחדש במהלך החיים, ולמעשה מידלדל לחלוטין עם הגעתה של האישה לגיל המעבר. אל הווסת הראשונה אישה מגיעה עם כ-400,000 ביציות, לאחר שחלקן כבר הידלדל החל מחייה העובריים. מאגר זה הולך ומתמעט באופן רציף וקצב זה מוחש החל מגיל 37. במקביל גם איכות הביציות הולכת ויורדת. ביצית שמבייצת בגיל 40 נמצאת כבר 40 שנה במערכת הרבייה, חשופה לנזקי הגוף, ורוב הסיכויים שתהיה באיכות נמוכה יותר.

"מהסיבות האלה, הריון בגילים מבוגרים הוא הריון שיש בו סיכוי גבוה להיווצרות עובר פגום, ומכאן גם העלייה בשיעור ההפלות בגילים אלה – מחצית מההריונות מגיל 43 מסתיימים בהפלה. שני התהליכים הללו (ירידה בכמות הביציות ובאיכותן) הם תלויי גיל, ואת העובדה הזו נשים רבות לא יודעות, וכאשר הן מגיעות לקליניקה הן מופתעות ומתמודדות עם קשיים שלא חשבו שיתמודדו איתם".

אילו קשיים אתה פוגש בקליניקה?

"אקדים ואומר שהאוכלוסייה שבה אנו מטפלים הולכת ועולה בגיל שלה. ישנה נטייה כלל עולמית לדחות את גיל ההריון, ואנו נתקלים יותר ויותר בתופעה של נשים שמתלבטות האם להפוך לחד הוריות, ואז באזור הדד ליין הזה חלקן פשוט כבר לא מצליחות.

"לצערי, גם השיטות הכי מתקדמות לא משנות באופן מהותי את הבעיה העיקרית – איכות הביצית. ואז הטיפול היחיד שנותר כאשר תהליך ההפריה נכשל הוא תרומת ביצית, ונשים מתמודדות עם השאלה האם להביא ילד שהוא לא גנטית שלהן. הסטטיסטיקות הנוגעות להצלחת הפריות חוץ גופיות מראות כי בשנות ה-30 משיגים הריון למחזור טיפול, בגיל 40 אנו יורדים ל-15 אחוזי הצלחה, ובגיל 42 ישנם חמישה אחוזי הצלחה למחזור טיפול – וזו המציאות האמיתית שחשוב שנשים ייקחו בחשבון בסל השיקולים שלהן".

במזל טוב ההריון נקלט, מה עכשיו?

ד"ר יובל גיאלצ'ינסקי, מומחה בתחום רפואת העובר ואולטרה-סאונד מיילדותי במחלקת הנשים והיולדות בבית החולים הדסה עין כרם, מונה את הסכנות שבהריון מאוחר, ועם זאת שולח מסר מרגיע לנשים: "סיבוכי הריון בגיל 40 ומעלה נגזרים משתי סיבות: האחת, סיבוכים הקשורים לאוכלוסייה מבוגרת יותר הנושאת עימה שיעור גבוה יותר של מחלות רקע, ואז ניתן לראות עלייה בשיעור הנשים הסובלות מסוכרת הריון, מיתר לחץ דם, מרעלת הריון ועוד. בקבוצה השנייה ישנם סיבוכים הקשורים באופן ישיר לתרומת ביצית, והם ייחודיים למצב".

ושלום העובר?

"מצד העובר אנו רואים יותר סיכוי להפלות מוקדמות. נשים בגיל זה נזקקות ליותר בדיקות פולשניות שגם בהן יש סיכון להפלות, ואם קיימת צריכה של תרופות – יש השפעה על העובר. גם שיעור הניתוחים הקיסריים גבוה יותר. במקביל ישנם יותר הריונות מרובי עוברים שהנגזרות שלהם הן לידות מוקדמות, לידת פגים וסיבוכי פגים.

"כאן חשוב להעביר מסר מרגיע: כאשר ניגשים להריון מאוחר, גם הרופא וגם האישה יודעים את נתוני הרקע ויודעים למה לצפות, ולכן חשוב לאפיין היטב את הסיבוכים הספציפיים אצל נשים בגיל מבוגר ולתת להם מענה בהתאם. וזה בהחלט אפשרי".

כשמשקללים את כל המידע, הריון בגיל מאוחר נשמע מפחיד.
"לצד המציאות שאינה פשוטה בגיל הזה, ישנו מחקר שמראה אפקט מיטיב של הריון על האם המבוגרת ואף עלייה בתוחלת החיים. במחקר שנערך על בעלי חיים הצליחו החוקרים להוכיח שעכברה זקנה בהריון מצליחה להחלים מנזק בכבד כמו עכברה צעירה, בעוד שעכברה זקנה שלא בהריון לא מצליחה להתאושש מנזק שכזה.

"תוצאות דומות נצפו גם במודל של נזק בשריר ובמערכת העצבים, ומכאן ניתן להסיק שלהריון יש אפקט מיטיב על נשים מבוגרות, וזו בשורה אופטימית מאוד עבור הנשים. ולכן חשוב לא לראות בכך תסריט אימה. לצד הקשיים ישנם טיפולים תומכים ובשורות אופטימיות".

הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון נובמבר של "הורים וילדים"