עוגת שמרים פורטוגזית

עוגת שמרים פורטוגלית | צילום: אפיק גבאי
עוגת שמרים פורטוגלית | צילום: אפיק גבאי

במרחק חצי שעה מליסבון נמצאת עיירת החוף אריסרה. המתכונאית אינס שילת ינאי והצלם אפיק גבאי, בעלי הבלוג "תיק אוכל", נסעו לבקר, התאהבו בתוצרת המקומית ורצו למטבח לכין את המנות האזוריות, שמתאימות בול לחורף הישראלי

88 שיתופים | 132 צפיות

גיא ומעיין טולדו־סנשז הם זוג צעירים ישראלים עם חמישה ילדים, שעזבו את הארץ לפני כמה שנים לטובת ניהול בית ספר לגלישה, שבו הם מארחים קבוצות של גולשים צעירים לסשנים של גלישה בחופים המדהימים של העיירה הפורטוגזית אריסרה, חצי שעה נסיעה מליסבון. התארחנו אצלם במשך שבוע, שבו התאהבנו בפורטוגל.

עוגת שמרים פורטוגלית

2 תבניות אינגליש קייק | בינוני | חלבי

ליסבון המדהימה מלאה בהכל: בתיירים, במסעדות, בנמל ענק, ברחובות צרים ובטיפוס לגובה לאורך כל רחובותיה. המדרחוב הראשי הומה תמיד באנשים, במסעדות ובהמון בתי מאפה מקומיים. בין המאפים המפורסמים המקומיים בולטים ה־Pastia de nata – מאפה בצק עלים עגול ממולא בפודינג אפוי. לקראת חג המולד מתמלא העיר ב־Bolo Rei Portuguese king cake, שהיא עוגת שמרים עמוסה בפירות יבשים צבעוניים.

החומרים

½3 כוסות קמח
1/2 כוס סוכר לבן
1 כף שטוחה שמרים יבשים
1/3 כוס יין לבן
1/2 כוס חלב
3 ביצים טרופות בטמפרטורת החדר
100 גר' חמאה מרוככת מעט וחתוכה לקוביות
קורט מלח
1/2 כוס פירות יבשים צבעוניים פרוסים לקוביות קטנות
1/4 כוס שקדים פרוסים
1/4 כוס חמוציות

לציפוי

1 ביצה טרופה עם 2 כפות אבקת סוכר
1/2 כוס פירות יבשים צבעוניים פרוסים לרצועות דקות
1/4 כוס אגוזי לוז מסוכרים קצוצים
אבקת סוכר וקינמון להגשה

עוגת שמרים פורטוגלית | צילום: אפיק גבאי
עוגת שמרים פורטוגלית | צילום: אפיק גבאי

אופן ההכנה

1. מערבבים בקערה את הקמח, הסוכר והשמרים ויוצרים גומה. מוזגים את היין לגומה.

2. מחממים מעט את החלב ומוזגים לגומה. מתחילים ללוש את הבצק במיקסר או ביד, מוסיפים בהדרגה את הביצים והחמאה ולשים עד קבלת בצק אחיד ומעט דביק. מניחים את הבצק בקערה מקומחת, מכסים בשקית ניילון ומתפיחים במשך 30 דקות.

3. מוסיפים לבצק את המלח, הפירות היבשים, השקדים הפרוסים והחמוציות, ולשים שוב. מתפיחים במשך 15 דקות בקערה מכוסה.

4. מעבירים את הבצק למשטח מקומח ולשים מעט. בידיים מקומחות בוצעים את הבצק לחתיכות ומניחים בתבניות משומנות בחמאה או בשמן. מצפים בביצה הטרופה, נועצים בבצק את הפירות היבשים ומפזרים את האגוזים המסוכרים. מתפיחים במשך 10 דקות ואופים במשך 25 דקות בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות. בוזקים אבקת סוכר וקינמון מעל העוגה.

פורטוגל הייתה טובה אלינו. אנשים חייכנים בכל מקום, פשטות של מאכלים וטעמים, נופים עוצרי נשימה, חופים כחולים שלא נגמרים, ותוצרת מקומית שגרמה לנו לרצות לרוץ למטבח ולבשל כל הזמן. בקרוב נבנה קבוצה שעמה ניסע לפורטוגל לסיורים מקומיים ולסדנאות בישול וצילום של אוכל מקומי.