נשות המהפכה

עאידה תומא סלימאן: "גיליתי נתונים חמורים בכנסת"

עאידה תומא סלימאן. צילום: יונתן בלום
עאידה תומא סלימאן. צילום: יונתן בלום

חברת הכנסת שעומדת בראש הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי ניצלה כל רגע בקדנציה. יום האישה 2019, נשות המהפכה

88 שיתופים | 132 צפיות

כשחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן (55) מסכמת את שנת 2018 בוועדה שהיא עומדת בראשה, ובעצם את הקדנציה כולה שהסתיימה עם פיזור הכנסת, היא לא יודעת אם להיות אופטימית או פסימית. "זאת הייתה שנה קשה מאוד מבחינת אלימות נגד נשים. לצערנו הרב 28 נשים נרצחו השנה, יותר ממחציתן נשים ערביות. מצד שני זאת הייתה שנה טובה כי הנושא תפס את הכותרות, השפיע על דעת הקהל והחזיר את הנושא של זכויות נשים והחיים בלי אלימות לתודעה הציבורית. זה גרם למאבק הראשון מסוגו מבחינת העוצמה שלו, נשים יצאו לרחובות והכריזו על שביתה, ואני חושבת שזו קפיצת מדרגה מאוד חשובה וצריך לבנות עליה ולהמשיך איתה. אבל ברמת קבלת ההחלטות, הממשלה והמדיניות הכללית, חלה נסיגה בשיח שקשור אלינו".

ביום האישה האחרון העלתה תומא סלימאן (חברת מפלגת חד"ש) הילוך כשהתעקשה לקבל מידע מהוועדה הבין משרדית לאלימות נגד נשים, שפעלה כבר שש שנים ועדיין לא הביאה לתוצאות. "הוועדה הגישה המלצות ואני חשפתי שהן בכלל לא תוקצבו. גיליתי עוד נתונים חמורים מאוד, כמו זה ש־70 אחוז ממקרי הרצח נגד נשים במגזר הערבי אינם מפוענחים, 50 אחוז מהמקרים האלה מוכרים לרווחה ו־60 אחוז מהם מוכרים למשטרה. זה כתב אישום נגד משטרת ישראל ומשרד הרווחה. ביקשנו ועדת חקירה פרלמנטרית על אלימות נגד נשים, הממשלה הפילה את ההצעה שלנו וזה הרתיח את השטח. אני פועלת כל הזמן בשיתוף פעולה עם ארגוני הנשים, והשנה היה ברור שאנחנו יוצאות החוצה עם כל זה, אבל גם אחרי שהתוכנית תוקצבה ב־30 מיליון שקל לשנה הקרובה, אני לא מאמינה שייעשה עם זה כלום".

"גיליתי נתונים חמורים מאוד, כמו זה ש־70 אחוז ממקרי הרצח נגד נשים במגזר הערבי אינם מפוענחים", עאידה תומא סלימאן. צילום: יונתן בלום
"גיליתי נתונים חמורים מאוד, כמו זה ש־70 אחוז ממקרי הרצח נגד נשים במגזר הערבי אינם מפוענחים", עאידה תומא סלימאן. צילום: יונתן בלום

ההשתתפות של נשים ערביות בשביתה ובמחאה הייתה די חסרת תקדים. איך את מסבירה את זה?
"ראש הרשות הראשון שהכריז שהוא מצטרף לשביתה היה בטייבה, זה קרה אחרי שהייתי שם ביום עיון וביקשתי ממנו להרים את הכפפה. זה הפך לשרשרת של עוד רשויות שהודיעו כזה דבר. ליהודים קל להתעלם מרצח של אישה ערבייה, להגיד שזה קורה 'אצלם' בגלל 'התרבות והדת שלהם', אבל הם שוכחים שנשים יהודיות נרצחות מאותן סיבות בדיוק. בשבילי זה לא חדש, אני מטפלת בנושא אלימות נגד נשים במגזר מאז 1992, כולם מכירים אותי בשטח, אני ממשיכה לעבוד בתוך החברה שלי, מול ראשי רשויות, מול משפחות שהבנות שלהן נרצחו, אבל בעיקר זה חייב להיות מול רשויות הרווחה שקורסות תחת הנטל. צריך להבין: עובד סוציאלי במגזר הערבי מטפל במספר תיקים גדול פי שלושה מאשר במגזר היהודי. האלימות והפשיעה המשתוללים באוכלוסיה הערבית גורמות להרבה עובדים סוציאלים להרגיש שהם מאבדים את ביטחונם. השנה טיפלתי בזה בוועדה וגם בוועדות משותפות שלי ושל ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, והבאנו להקצאת תקציבים לרשויות מקומיות מאשכולות נמוכים למיגון העובדים הסוציאלים".

תומא סלימאן לא משוכנעת שבכנסת הבאה היא תרצה לחזור להנהיג את הוועדה, במידה והאופציה תהיה על השולחן. "אני אעסוק בנושאים נשיים בכל מקרה, זו תמיד תהיה האג'נדה שלי, אבל אולי ארצה שיהיה לי זמן לקדם חקיקה בעוד נושאים", היא אומרת. השנה היא זכתה לראות כיצד הצעתה ל"חוק הפללת הלקוח" שהגישה לפני שנים יחד עם חברת הכנסת עליזה לביא, הפכה להצעת חוק ממשלתית ועברה בשעה טובה. במקביל היא המשיכה לקדם חקיקה נוספת. "חוק איזוק אלקטרוני שלי עבר בקריאה טרומית, וכעת מחכה להצעת חוק ממשלתית", היא מספרת, "לפי החוק הזה, גברים שמסכנים חיים של נשים והן מוציאות נגדם צווי הרחקה, יחויבו לשים על היד אזיק שמחובר לאפליקציה בטלפון של האישה ולמשטרה כך שאם הגבר מפר את צו ההרחקה ומתקרב אל האישה, המכשיר מאותת לה והיא תוכל להתגונן. כמו כן, הצלחנו להעביר בוועדה תיקון לחוק שאוסר חשיפת נפגעות תקיפה מינית. אנחנו רוצות לתת להן את האפשרות לחשוף את עצמן, בעידן MeToo נשים לוקחות בחזרה את השליטה בחיים שלהן ואם מישהי לא רוצה להיות בחיסיון, זו זכותה".

יש סולידריות בין נשים בכנסת?

"ראינו בכנסת הזו נשים שמשתמשות בשיוך הלאומי או הפוליטי שלהן כדי לתקוף נשים אחרות, בעיקר אם הן בנו על פופוליזם כדי לבנות קריירה פוליטית. אני מאמינה שהרבה מהן לא יחזרו לכנסת. מנגד, יש גם שיתופי פעולה טובים, אבל סולידריות? לא הייתי אומרת".