סרסור הסוהרות בכלא גלבוע: "האסיר זיהה חולשה והתביית כמו חיית טרף"

מוחמד עטאללה | צילום מסך חדשות 12
מוחמד עטאללה | צילום מסך חדשות 12

עורכת הדין של הסוהרות מכלא גלבוע, המתלוננות על אונס והטרדה מינית במהלך שרותן, מספרת על המצב הנפשי של הילה (שם בדוי) שנלחמת כדי שהפעם המדינה לא תטייח את האונס שעברה

88 שיתופים | 132 צפיות

היא קוראת לעצמה הילה, שמה האמיתי יישאר חסוי כי היא  לא רוצה שכל חייה ילווה אותה הזיהוי כמי שנאנסה באכזריות על ידי האסיר הבטחוני עם דם על הידיים, מחמוד עטאללה, פני הרוע בהתגלמותו.  "די עם מכבסת המילים של מעשים מגונים. הילה נאנסה על ידי עטאללה (שם פרטי מוחמד – דב"א). אונס מלא עם חדירה, גופה חולל כמה וכמה פעמים. זה בלתי נתפס, אבל זה קרה. מדובר בחיית טרף". אומרת עורכת דינה של הילה, קרן ברק, מומחית לייצוג נפגעות תקיפה מינית ואלימות, המייצגת את שש הסוהרות לשעבר מכלא גלבוע. "צלצלו אלי הרבה סוהרות שנפגעו, לא כולן הגישו תלונה  אבל כולן דיברו על יחס מחפיר משלטונות הכלא. כולן הרגישו שמכרו אותן".

הילה הייתה אז כבת 19, חיילת בסדיר, בשנים 2015-2016. צעירה נאה עם שיער חום ועיניים חומות. היום היא כבר בת 26. כמעט שבע שנים היא שתקה, התחפרה בשתיקה. הפחד שיתק אותה. הילדה התמימה שבאה מישוב בצפון, סיימה את התיכון וראתה את יעודה בשרות בתי הסוהר בקבע. היא התנדבה לשרת בשב"ס, עברה קורס סוהרות בן מספר חודשים  ואחריהם נשלחה לכלא גלבוע להשגיח על המסוכנים באסירים הביטחוניים. לתומה חשבה שהשרות הצבאי כסוהרת יסדר לה כניסה חלקה להמשך הקריירה שלה בשרות בתי הסוהר עם תנאים טובים. במציאות השרות שלה הפך לסיוט מתמשך, אחרי שלדבריה הפכה לשפחת המין של המחבל שנתנו לו – כפי שסיפרה – להסתובב ללא כל מחיצה ובלי אזיקים ליד החיילות. נציין כי עורך דינו של עטאללה הכחיש בתקשורת את הטענה כי היה סרסור בסוהרות כמענה לדרישותיו מהשב"ס.
מאז השחרור הילה לא מצאה את עצמה. שקעה, חיה ליד החיים. היא לא עובדת. לא מסוגלת לפרנס את עצמה, אין לה תמיכה מהמשפחה והם לא בתמונה. אזרחים טובים סידרו לה בינתיים דיור, הכאב שלה יצוק בסלע. 

למה היא שתקה עד עכשיו?
עו"ד ברק: "האסיר התקרב, גישש, זיהה חולשה והתביית עליה כמו חיית טרף שיודעת לזהות את הטרף שלה. עד שהגיע לאונס במלוא מובן המילה. היא הפכה לשפחה שלו, מדובר בילדה  פשוטה, טובת לב ותמימה שבתחילה לא הבינה מה קורה והוא המשיך והיא נחלשה והפכה לצל של עצמה.
היא עברה טיפול ממושך אצל מומחית לפגיעות מיניות ולקח הרבה זמן עד שהיא התחילה להשלים עם זה שהיא לא צריכה להתבייש במה שעשו בה. צריך להבין שנשים רבות שנאנסו, בשלב הראשון מאשימות את עצמן, כועסות על עצמן איך נתנו לזה לקרות ורוצות להבין למה זה היה מגיע להן. ולמרבה הצער בהרבה מקרים מאשימים את הקורבן. לקח זמן  של טיפול עד שהיא הבינה שנפלה קורבן לסוטה מין שעשה בה מעשים בכפייה ואנס אותה. הילה הבינה שהיא לא אשמה, בחרה בחיים ועכשיו צריך לעזור לה להשתקם.
זו עוד סיבה לקמפיין גיוס ההמונים, היא צריכה גם פסיכיאטר פרטי. אנחנו רוצים לתת לה את הטיפול הכי טוב שכסף יכול לקנות, מגיע לה. בשב"ס בזמנו אישרו לה 20 פגישות. היעד הוא להשיג 200 אלף ש"ח לשיקומה הנפשי ולייצוגה המשפטי. התיק שנפתח בזמנו, טויח ונסגר, נפתח שוב ויש חקירה בלהב 433. אל תפקירו אותה שוב, תבטיחו את ההווה שלה". 

במסגרת בקמפיין לגיוס ההמונים כתבה הילה בגוף ראשון והמילים שלה הם כתב אישום חמור כלפי המערכת בה שרתה: "המפקדים שלי, חברי הסגל שלי שחשבתי שהם אמורים לשמור עלי, מסרו אותי לידיו של אותו מחבל. הם דאגו שאישאר אתו לבד, בניגוד  לנהלים הברורים, בכדי שהוא יוכל  לפגוע בי באכזריות ולהתעלל בי מינית שוב ושוב ולא רק בי, גם בעוד חיילות סוהרות רבות.  הוא יכול היה לרצוח אותי או לקחת אותי כבת ערובה.  רק שנינו לבד בלי אזיקים ובלי סורגים והוא רוצח מורשע. מה הם חשבו לעצמם? שהוא רק יתענג עלי?  שזה בסדר? שמותר להקריב חיילת צה"ל בשביל מידע? שקט?  כסף? אני אפילו לא מצליחה לדמיין איזו תמורה בכלל אפשר לקבל תמורת גופה של חיילת. הסוד שלי שהיה ידוע הוסתר מכם, הוסתר מכולם, אולי הם קיוו שאקח את הסוד הזה איתי לקבר.  אולי חשבו שאתאבד או אברח להתחבא באיזו מחילה ואמשיך להתבייש,  אבל לא עוד סיימתי להתבייש, סיימתי לשתוק. אני לא אשמה, הבושה היא של המדינה, הבושה היא של כל מי שמסתיר ומטייח את הפרשה הזאת כבר שנים. די לשתיקה, לא ישתיקו אותי יותר,  השד יצא מהבקבוק ואני לעולם לא אתן להחזיר אותו עד שאקבל תשובות מהמדינה שלי. מדינת ישראל האהובה שלי (כן, אני עדיין ציונית, עדיין אוהבת את המדינה שלנו בכל ליבי)  תסבירי לי איך ולמה זה קרה לי. אני דורשת שתוקם ועדת חקירה בלתי תלויה".

עו"ד ברק מספרת כי בימים אלה הילה נותנת עדות מלאה במשטרה, ומוסיפה: "לטענת הילה אנשים ידעו על זה בזמן אמת. זה היה סוד גלוי, אבל אני לא יכולה להרחיב בנושא כי יש איסור פרסום על פרטים רבים. אנחנו מצפים שאחרי ההפקרות שהיתה בעבר, הפעם תהייה חקירה אמיצה". 

איך היא מתפקדת בימים אלה?
"מה שמחזיק אותה הוא הרצון שלה שיעשה צדק. 'ישבתי בחושך מספיק' היא אמרה לי. היא מעידה מול החוקרים וחוזרת לדיור שניתן לה, היא עדיין לא מתפרנסת ועסוקה בטיפולים. היא מדברת עם הפסיכולוגית ואיתי על בסיס יומי היא כותבת שירים, הגיגים, יש בה עומק וכולה רגש אחד גדול". 

עו"ד קרן ברק | צילום עמיר צוק
עו"ד קרן ברק | צילום עמיר צוק

הכנסו לתרום לקמפיין גיוס ההמונים של הילה