30 אחוז מהישראליות הפסיקו לקיים יחסי מין בתקופת הקורונה

מיניות בעידן הקורונה | צילום: Shutterstock
מיניות בעידן הקורונה | צילום: Shutterstock

סקר חדש בדק כיצד השפיע הסגר על החשק המיני שלנו. פנינו לשני מטפלים זוגיים ומיניים כדי לפרש את נתוני הסקר ולבדוק מה ניתן לעשות כדי לשפר את החשק המיני שלנו בימים אלה

88 שיתופים | 132 צפיות

בתקופה מאתגרת זו לא מעט מאיתנו תוהות לעצמן בראש מה קורה כרגע ב"דשא של השכנות" בכל הקשור לאינטימיות וקיום יחסי מין. משבר הקורונה הביא עמו שאלות הרות גורל רבות והנה אחת מהן שלא שמענו מספיק – כיצד הוא ישפיע בעתיד על הרגלי קיום יחסי המין שלנו? ובכלל, כיצד הוא משפיע כבר עכשיו? סקר חדש שערכה חברת "כצט", המשווקת את גלולת החירום "אלה", חושף נתונים מעניינים בנושא. פנינו למומחי המיניות הגדולים בכדי לקבל תשובות. 

פרופסור עמי שקד, ראש החוג לפסיכולוגיה במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ומומחה בטיפול זוגי ומיני, הקורונה פוגעת בחיי המין או עוזרת להם?
"מצבים מעוררי סטרס וחרדה מתמשכים גורמים לשינויי חשיבה, רגשות והתנהגות ובתהליך של Spill-over ("גלישה") השינויים "גולשים" אל חיי הזוגיות והאינטימיות המינית ומשפיעים עליהם. מחלת הקורונה זורעת חרדה, אי ודאות וחוסר ביטחון ומשפיעה באופן ישיר על עולמם הרגשי והמיני של רבים. יחד עם זאת, ידוע כי יחסי מין מהווים פעילות אנרגטית המשפיעה על הפרשות של כימיקלים מפחיתי חרדה ודיכאון במוח, מעמיקה את האינטימיות, ומחזקת את תחושת הביטחון הרגשי בין בני זוג. מכאן שלחלק מהאנשים מצבי בידוד, מתח ודאגה הורגים את הליבידו ועבור אחרים הפעילות המינית מסייעת להפחתת רגשות המצוקה האלה.

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הבינלאומי לגינקולוגיה ומילדות מראה שבתקופת הקורונה קיימת עליה בתדירות יחסי מין אך נרשמת ירידה משמעותית באיכותם (הפחתה בהנאה, סיפוק ותגובה אורגזמית). בנוסף, נשים דיווחו על יותר הפרעות בתפקוד המיני בתקופת הקורונה מאשר בשנה שקדמה לה. פער זה בין עלייה בשכיחות יחסי המין לבין הירידה בהנאה ובסיפוק ניתן להסבר בכך שבעוד שהדאגה והמתח מהקורונה יצרו צורך לקרבה פיזית מנחמת, קיומם של המתח החרדות והדכדוך הנפשי בגין המחלה גרמו לירידה בהנאה".

פרופסור עמי שקד | צילום: פזית עוז
פרופסור עמי שקד | צילום: פזית עוז

בסקר הישראלי של חברת כצט, שבדק תדירות יחסי המין בתקופת הקורונה בהשתתפות מדגם מייצג של מאות נשים, נמצא כי כשלושים אחוז מהנבדקות לא קיימו יחסי מין בכלל בתקופה זאת כשהסיבה השכיחה ביותר הייתה היעדר בן זוג קבוע, ומעט יותר משליש הצביעו על היעדר פרטיות הולמת. עוד נמצא כי קבוצת הגיל שדיווחה על הירידה הנמוכה ביותר בתדירות היו נשים בגיל 65-36. ניתן להסביר נתון זה בכך שלרוב נשים בחתך גיל זה הן נשואות או נמצאות בקשר קבוע עם חבר מה שגורם לכך שהגם ויש ירידה בתדירות הרי היא נמוכה. לעומת זאת קבוצת הגיל בה נמצאה הירידה הגבוהה ביותר בתדירות הייתה גילאי 35-18. ניתן להניח שבקבוצת גיל זו ישנן נשים רבות ללא בן זוג קבוע או שהם גרים בנפרד, ובגלל החשש מהידבקות במחלה נמנעים מפגישות ובמילא נמנעים גם מקיום יחסי מין.

יש מישהו שהרוויח מהתקופה הזאת?
"זוגות מוצלחים החיים בהרמוניה ובתחושת ביטחון רגשי מגלים בתקופה של שהייה ממושכת בבית חיזוק, לכידות וקרבה רגשית. חיזוק האינטימיות הרגשית משפר את תדירות יחסי המין וההנאה והסיפוק מהם. זוגות אלה מתגברים על השיגרה ומגוונים את חייהם מחוץ ובתוך חדר המיטות בפעילויות משותפות המסבות להם הנאה ועונג. 

בניגוד לכך ישנן מערכות יחסים אשר גם לפני הקורונה אופיינו בקונפליקטים, מריבות, ומצוקת נישואים. אם בוחנים את השפעת הקורונה (המלווה בסגרים ושהייה ממושכת בבתים) על זוגות אלו מגלים הרעה משמעותית במצוקת הנישואים שלהם, מה שמסביר את העלייה המדווחת על אלימות במשפחה. ברור שאצל זוגות עם מצוקת נישואים קיימת ירידה הן באשר לשכיחות בה הם מקיימים יחסי מין ובוודאי גם באיכותם. אין ספק שביום שלאחר הקורונה אנו צפויים לראות עלייה משמעותית באחוז הגירושים כמו גם עלייה תלולה במספר הזוגות שיצטרכו טיפול וייעוץ זוגי, משפחתי ומיני".

לימור בנדל, מטפלת זוגית ומינית ומנהלת קבוצת הפייסבוק "מתעוררות מחדש – חיבור והעצמה למיניות נשית", למה כל כך הרבה נשים הפסיקו לקיים יחסי מין בתקופה הזאת?
"אצל נשים רבות קיום יחסי מין זו תוצאה של מצב רגשי המאפשר עוררות מינית – 'בא לי'. כדי להתמסר לחוויה מינית נשים רבות צריכות להיות פנויות בראש. בעקבות הקורונה, המצאות הילדים בבית, היעדר פרטיות, התפקוד בתור מורה/גננת והזומים כל היום, נשים רבות איבדו את הזהות האירוטית שקיימת בתוכן והן שוכחות לחלוטין מעצמן. כמו כן מצב רגשי תמידי כמו מתח, לחץ, פחד וחוסר וודאות משפיע מאוד על היכולת שלנו להתעורר מינית ולרצות סקס. נשים רווקות/גרושות רבות נמצאות במצוקה ממשית ללא בן זוג קבוע והפחד והחשש מלהידבק במחלה בדייט מחוץ לבית מותיר אותן סגורות בבית במצב מדוכדך. 

לימור בנדל | צילום: דנה אופיר
לימור בנדל | צילום: דנה אופיר

לצד זאת, משיחות עם עשרות אלפי נשים שנמצאות בזוגיות בקבוצת הפייסבוק שלי, הסתבר לי שיש מחלוקת בנושא חשק מיני. חלק מהנשים סיפרו שהסגר ממש עשה להן טוב לזוגיות והיא מלאת תשוקה וסקס יותר ממה שהייתה אי פעם. בזכות היות שני בני הזוג בבית, פתאום נוצר מצב חדש של קירבה ואינטימיות שלא קרתה מזה הרבה זמן בתוך הקשר עם השיגרה והילדים. נשים תארו מצב בו יש יותר שיחות נפש ושיתוף עם בן הזוג, שהוא לוקח חלק פעיל יותר במטלות הבית וגידול הילדים, שהוא אבא נוכח, שיש ביניהם יותר קירבה ומגע שאינו מוביל בכלל לסקס, יותר זמן להיות ביחד מה שגורם לתוצאה ישירה של עליה בחשק ובתשוקה והרבה יותר סקס. 

לעומתן ניתן היה בהחלט לראות שבצד השני יש את הזוגות שהסגר עשה להם בדיוק ההפך. כמות המריבות והכעסים עלתה בצורה קיצונית וחריגה בגלל ההימצאות יחד כל הזמן. הפערים בחינוך הילדים שנמצאים בבית כל הזמן רק שמו דגש על השוני הקיים ביניהם. כתוצאה מהקשר הכואב נוצרו ריחוק, ירידה באינטימיות וברצון לגעת, המון ברוגזים ושתיקות רועמות והקשר הגיע למצב בו הם פשוט שותפים לדירה וניהול הבית. מזוג אוהבים הם הפכו לזוג שנמצא במצב תפקודי/תפעולי. התנהלות יומיומית של שפת ה"ת": תקנה, תקחי, תרים, תעשי. כתוצאה ישירה מכך התשוקה חטפה אגרוף רציני בבטן והחשק למין יורד. אם נסתכל על העתיד, ההשפעות לטווח הארוך הן פרידה כואבת ושיעור גרושים מאוד גבוה בתום הקורונה או בייבי בום רציני".

אז מה כדאי לעשות?
"לא משנה אם את נשואה, רווקה, גרושה עם או ללא ילדים – חשק מיני הוא בידיים שלך, תרתי משמע. זכרי שאת במהות שלך אישה מינית. מיניות זה מצב של עונג ואת ראויה לחוות אותו ללא קשר בכלל אם יש לך בן/בת זוג בימים אלו וללא קשר למצב בארץ. האנרגיה המינית היא אנרגיה של שמחת חיים ומותר לך להיות מינית איתך – כל יום. כן, כן. את יכולה לפנק את עצמך ולדאוג לעצמך גם אם את רווקה ללא זוגיות וגם אם את אימא במשרה מלאה. אגב זה יעשה רק טוב לילדים שלך כי הם יקבלו אמא מאושרת ושמחה.

אפשר את זה בעברית?
"תאוננו. כן, כן. אל תשכחו שאתן מולטי אורגזמיות. אתן יכולות להתענג ולהתפנק עם עצמכן, לגמור עם עצמכן ולהעניק לעצמכן אורגזמות ועונג. זה רק יעלה לכן את החשק המיני ואם יש לכן בן או בת זוג אתן רק תחוו כלפיהם יותר חשק. אורגזמות נפלאות לשיפור מצב הרוח (בריאות נפשית) ולחיזוק המערכת החיסונית (בריאות פיזית) ואת זה בתקופה הזו אתן ממש חייבות לעצמכן.

זכרו, הקורונה לא תשתנה זה ה'ככה זה' של התקופה. אבל אתן בהחלט יכולות לקחת אחריות מלאה על עצמכן וליהנות מהחיים האלה, כי הם בידיים שלכן".