הספר שיציל לכם את הזוגיות

מתנה לחג, תעסוקה ליום כיפור, זמן איכות עם עצמכם בחופשה - מדור הספרים החגיגי שלנו נותן לכן שפע של רעיונות לכל זמן ומטרה

88 שיתופים | 132 צפיות

באושר ועושר

מקור. האבולוציה של הזוגיות היא נושא מאתגר ואף אחד כבר לא חושד שמדובר בפיקניק מתמשך. באושר ועושר – הסיפור האמיתי שם את האצבע על הקשיים ומציע דרכי התמודדות באמצעות הצגת נקודות המבט שלה ושלו. מדובר בספר מצוין שרחוק מאוד מעיסוק ברוחניקיות פשטנית ובוחן את הדברים כמו שהם, לעומק ובלי לחשוש מהגילויים שיעלו על פני השטח. אפשר לקרוא מההתחלה עד הסוף, אפשר לעיין ולהתעכב על מה שמעניין, מה שבטוח, חשוב מאוד להציץ בספר הזה, לפני, אחרי ובמהלך הזוגיות.

.

המקעקע מאושוויץ

תרגום. לאלי, צעיר יהודי סלובקי, מקבל את תפקיד המקעקע במחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו. בעזרת ההטבות שתפקידו החדש מספק לו הוא מגייס את שארית כוח הרצון שלו לשם הברחת אוכל למחנה, ותוך כדי כך מציל חיים. כאשר מגיעה למחנה קבוצת נשים סלובקיות פוגשות עיניו של המקעקע מאושוויץ את עיניה של גיטה, נערה שעליה אינו יודע דבר, וכמו בכל רומן קלישאתי מעט, הוא מתאהב בה ממבט ראשון. בצל מאורעות המלחמה מטלטל סיפורם של בני הזוג בין אימת מחנה ההשמדה לבין רגעי החסד הקטנים שהם חווים יחד. הספר מבוסס על סיפור אמיתי והוא מלהטט בהצלחה בין זוועות השואה לבין סיפור האהבה המתפתח, ומצליח לרגש ולעורר מחשבה. מומלץ.

ליבי, או: מה קרה בחוף הים של תל אביב

ילדים. לליבי כבר אין סבלנות עד שיגמר השיעור האחרון שלפני חופשת הפסח. מיד כשזה קורה היא יוצאת מבית הספר עם חברתה גאיה וכמו בכל יום הן פוגשות את רפי, האיש עם הכלב, שמספר להן סיפור מעניין מעברו, סיפור שמוביל אותן לחוף הים להרפתקה משלהן. ליבי או: מה קרה בחוף הים של תל אביב מיועד לראשית קריאה ומספר על ילדות שהן לפעמים עצובות, לפעמים שמחות, לפעמים חסרות סבלנות ולפעמים חומלות. ילדות רגילות ואמיתיות. כמה מרענן! וגם משמח לדעת שלפעמים האיש עם הכלב הוא באמת רק האיש עם הכלב ולא שום דבר אחר מחריד. ספר נפלא.

תאומות הקרח

מתח. שנה אחרי מות אחת משתי התאומות הזהות שלהם בתאונה מחרידה, בני הזוג מורקרופט נוטשים את לונדון ומנסים לשקם את חייהם בבית עתיק וחרב למחצה על אי סקוטי פעוט. לפתע, קירסטי טוענת שהיא בעצם אחותה המנוחה, לידיה – ועולמה השברירי של המשפחה מתנפץ שוב. החורף הסקוטי קשוח, אך לאנגוס אין ברירה אלא לצאת לעבודה. שרה נותרת באי עם קירסטי (או אולי לידיה?), שמיום ליום מתנהגת מוזר יותר. וכאשר סערה עזה מרתקת אותן לבית, שרה נוכחת לחרדתה שהעבר עדיין רודף אותם. המוצא היחיד הוא לחשוף את האמת הנוראה על היום הגורלי שבו מתה התאומה. תאומות הקרח הוא מתח משובח באווירה סקוטית.

גינה להשכיר

עיון. מדריך ידידותי להורגי עציצים, מתחילים או ותיקים, שמלווה את מי שרוצה לעשות את זה כמו שצריך. גינה להשכיר עונה על כל השאלות: אילו צמחים יתאימו לתנאים אצלכם בבית? אילו כלי קיבול יתאימו להם? איך מתגברים על מזיקים? והשאלה הקשה מכולן, כמה להשקות? בעזרת מספר כללי אצבע פשוטים והיכרות עם מגוון של צמחייה המתאימה לגידול בבית, תוכלו להפוך את המרחב הפרטי שלכן, גם אם הוא רק חלון או פינת עבודה, לירוק יותר, ותוכלו להוריד את המינון של נוגדי הדיכאון האחרים שבהם אתם משתמשים.

בשבוע הבא

מקור. ד"ר איתמר קראוס, רופא פנימי כבן 50, מתבשר כי חלה וימיו ספורים. ברגע המכריע הזה הוא נסוג צעד אחד לאחור, מנתח בקור רוח את גורלו ואת רגשותיו, חולף במהירות על תהליכי האבל השגרתיים ומקבל בהכנעה את גזר הדין שנחת עליו. כדי לברר את משמעות החיים נסחף ד"ר קראוס למסע הרפתקאות גדוש אירועים מרגשים ושופעי הומור שחור, המתפרש על פני איים יווניים, בירות אירופאיות רחוקות ורחובותיה הגשומים של תל אביב, תוך שהעבר מתערבב בהווה, המיתי נמסך במציאותי. אז הוא עדיין יהיה כאן בשבוע הבא? לא מגלה, תקראו בעצמכן.

מאגורו, באגורו וגורה-גורו

ילדים. סיפור מקסים בפשטותו על זוג קנגורואים שלא מצליח להביא ילדים לעולם ולכן נעזר בקנגורואית פונדקאית. המחברת היא פסיכולוגית המלווה הורים ומשפחות שעוברים את התהליך, על כל מורכבויותיו, והמסר עובר בדרך סיפורית יפה וממש לא דידקטית מעצבנת. מאגורו, באגורו וגורה-גורו מומלץ לכולם, כי כולנו נפגוש מתישהו ילדים, אנשים או קנגורואים שהיו חלק מהתהליך הזה.

חוה

מקור. נער קשה הסתבך בתעלול שיצא מכלל שליטה ושיגר אותו ללונדון אל הפאנק והסמים, אבל שני סודות כבדים ואפלים עוד ימשכו אותו בחזרה ארצה, אל היישוב הפסטורלי שבו יהפוך הסיפור הזה לטרגדיה יוונית ממש. שימו לב, התגלה ספר עם עלילה! חוה הוא ספר עמוס התרחשויות ופרטים והקריאה בו מאתגרת אבל שווה את ההשקעה.

פלאפל עם חריף

רומן גרפי. כשהבחור הצעיר מישל קישקה עולה מבלגיה לישראל, ההלם התרבותי גדול. אבל הבחור הזה הוא לא רק מוכשר מאוד, הוא גם אינטליגנט ובעל הומור משובח. כל אלה, יחד עם כל מה שטוב ורע בארץ, יצרו רומן גרפי משובח ממש כמו פלאפל עם חריף. זהו סיפור אישי אומנם אבל הוא מיטיב לתאר במילים ברורות ובאיורים נהדרים את הסיפור החברתי, הפוליטי והתרבותי המרתק, הקשה והכואב של המקום הזה שהוא כל כך שונה מבלגיה, ארץ הולדתו של קישקה.

שיעור נהיגה

תרגום. סוניה, רווקה בת 40 ומשהו מקופנהגן, לא יודעת להעביר הילוכים, לא במכונית ולא בחיים, למרות שהיא לומדת לנהוג כבר כמה חודשים. משהו בחייה חייב להשתנות, ועכשיו, כשההגה בידיים שלה, היא מקווה להתחיל לשלוט בהם. שיעור נהיגה הוא רומן על התבגרות מאוחרת של אישה רגישה ויוצאת דופן, חסרת כישורים מעשיים, שנאלצת להתמודד עם המציאות, ההזדקנות והבדידות.  

השועלים של שמשון

מקור. כמו "תמונות יפואיות" בזמנו גם השועלים של שמשון מספר את סיפורם של האנשים שגדלו בשכונה (במובן צ'כונה), שכונת שמשון באשקלון. דמויות כמו בני בינגו, משה "תשש", אסי "הזרזיר" נחמיאס, מורדי הצולע, שמשון חָבְלן, שרון גָמְגָמה, שמואל "אצבע" ומוטי מָטְקה הן עמודי התווך של סיפורים מרתקים, נפלאים, מצחיקים ואינטליגנטים על בני אדם לא מושלמים בכלל, כאלה שחיים במחסור ומצוקה, אבל מעזים לחלום ולנפץ את תקרת הזכוכית. קריאת חובה חברתית לכל שוכני הכנסת הבאה.

קונכיות

מקור. הגיבור־המספר, גרוש ואב לשניים החי בקיבוץ שבו נולד וגדל כילד כבד שמיעה, מנסה להירפא מאהבה גדולה שהייתה לו עם אישה נשואה וסופה טרגי, דואג לאימו המאושפזת שנים במוסד הסיעודי שבקיבוץ ומתנחם בגופה הגדול של לוּבְּנָא, האחות המטפלת באימו. גם הבישול והאפייה הביתיים הם חלק בלתי נפרד מחייו ותיאוריהם גרמו לבלוטות הטעם והרגש של הקוראת לקרוס. דווקא כשהוא מסיר את הקונכיות, מכשירי השמיעה, הוא חשוף לעולם והכול מתעצם, בפנים ובחוץ. כתיבה משובחת, מהספרים שנשארים גם כשגומרים לקרוא אותם ומנסים להמשיך הלאה.

לימונדה

ילדים. בחצר של סבתא צומח עץ לימונים. הנכדים מכינים לעצמם לימונדה מתוקה וכל כך טעימה שהם מחליטים להקים דוכן ולמכור לשכנים. בכסף שירוויחו הם רוצים לקנות אופניים. הדוכן מצליח מעל ומעבר למצופה והפעילות הלימונית־עסקית מתרחבת, רק שאז הם מבינים שממש לא זה מה שהם רצו. סיפור שמסופר יפה מאוד עם אוצר מילים מרשים וזה בהחלט דבר משמח. מומלץ.

אומי והגן הקסום

ילדים. אומי מבקרת בגן הקסום, ומוצאת בו חיות רבות: פרפר, חתול, אריה, קיפוד, נמנמן, כלב. "האם זה הגן הקסום שלכן?" היא שואלת את החיות, כשהיא מחקה את עמידתן וכך למעשה מתרגלת תנוחת יוגה. "לא", עונה לה כל חיה בתורה, "הגן לא שייך לי. אני רק עוברת כאן. כמוך". אומי והגן הקסום הוא ספר חביב ואף מועיל שכן הצפייה בבעלי החיים גם מהנה וגם מביאה תועלת. בסוף הספר ניתנות הוראות מדויקות לביצוע התנוחות השונות לתרגול משותף.

האטלס של האושר

עיון. איבדת את הכיוון בחיים? הוסיפי קצת תיבול סיני ותמצאי את הזינג פוּ, הדבר שנותן לך מטרה אמיתית בחיים. יש לך יותר מדי על הראש? האיטלקים יכולים ללמד אותך את אומנות הדולצֶ'ה פַאר נִייֶנטֶה, כלומר "המתיקות שבלא לעשות דבר". עסוקות מכדי להתחבר לטבע? השוודים מציעים לכן למצוא את הסְמוּלְטְרוֹנְסְטֵלֶה שלכן, "חלקת תותי הבר" הסמלית, הבריחה המושלמת משאר העולם.
זהו, אנחנו מסודרות להמשך החיים. האטלס של האושר חושף את סודות האושר במקומות שונים ובתרבויות שונות ולנו לא נותר אלא ללמוד ולבצע. אם 33 תפיסות אושר בינלאומיות מאוסטרליה ועד ויילס, דרך בהוטאן, אירלנד, פינלנד, טורקיה, יפן ועוד המון מדינות לא יהפכו אותנו למאושרות, ננסה כבר בגלגול הבא.