פרויקט תקווה

סמאח סלאימה: "2020 הייתה שנה קשה לנשים הערביות"

סמאח סלאימה | צילום: מקבילה נסאר
סמאח סלאימה | צילום: מקבילה נסאר

16 נשים ערביות נרצחו השנה, אבל האקטיביסטית הפמיניסטית סמאח סלאימה לא מתכוונת להרים ידיים. אופטימיות קוסמית - פרויקט מיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות
איור: Shutterstock
איור: Shutterstock

"2007 הייתה שנה קשה אישית ומקצועית עבורי. בשנה הזאת הייתי עדה לרצף מקרי רצח בלוד ורמלה, ואז נרצחה נערה שאני מכירה באופן אישי. הרגשתי שידיי כבולות, שאף אחד לא רוצה להתעסק בתפוח האדמה הלוהט הזה, ולכן החלטתי לעזוב את העבודה במרכז הנערות הערביות ברמלה ולחשוב איך אני הופכת את העתיד לטוב יותר. רציתי להקים ארגון שבו יהיה לי חופש פעולה ועשייה, ארגון שיאפשר טיפול בנערות ונשים נפגעות אלימות בצד עבודה קהילתית פמיניסטית. רציתי להקים את הארגון מתוך גישה הוליסטית שרואה באישה אדם אחד שלם ומורכב, ולא מחלקת את הבעיות שלה לאלימות, עוני, השכלה ותעסוקה. וכך הקמתי, עם קבוצה של נשים מדהימות, את עמותת נע"ם – נשים ערביות במרכז.

"מספר הנשים שסבלו מאלימות, חרדה, אימה ואיומים גדל בין הסגר הראשון לסגר השני. 16 נשים ערביות ושש נשים יהודיות נרצחו, מצפון עד דרום, והשנה נראה שמקרי האלימות היו קשים ואכזריים במיוחד"

2020 הייתה שנה קשה לנשים הערביות. נשים רבות שחגגו השתלבות בעולם העבודה והלימודים והתקרבו לעצמאות כלכלית, הוחזרו הביתה בכוח על ידי הקורונה לתפקידים המסורתיים של הזנה, טיפול ותחזוקת הבית. במקביל, מספר הנשים שסבלו מאלימות, חרדה, אימה ואיומים גדל בין הסגר הראשון לסגר השני. 16 נשים ערביות ושש נשים יהודיות נרצחו, מצפון עד דרום, והשנה נראה שמקרי האלימות היו קשים ואכזריים במיוחד.

אולם, יש תקווה – השנה גם המחאה גאתה: אלפי נשים יצאו לרחובות והשתתפו בעצרות מחאה, כאשר במקביל ארגנו את ההפגנה הווירטואלית הגדולה בחברה הערבית. המאבק עבר לזירה הווירטואלית, שם קיבלנו גם את רוב הדיווחים השקטים ותמונות של נשים נפגעות אלימות שלא יכלו לצאת, לדבר ולדווח.

"נשים רבות שחגגו השתלבות בעולם העבודה והלימודים והתקרבו לעצמאות כלכלית, הוחזרו הביתה בכוח על ידי הקורונה לתפקידים המסורתיים של הזנה, טיפול ותחזוקת הבית"

יש אור ואפשר לראות אותו דרך סיפורי ההצלחה: נערה שצמחה להיות אישה צעירה ומדהימה שמגשימה את עצמה כנגד כל הסיכויים, אישה שהצליחה להשלים לימודי תיכון והיום היא לומדת באוניברסיטה לצד הבת שלה ושתיהן עומדות לסיים תואר ראשון. גם אם נדמה לפעמים שזהו אור קטן במאבק מול החושך, מדובר באור בעל עוצמות אדירות שאי אפשר להתעלם ממנו או לכבות אותו, וככל שנצטרף למאבק, האור הזה רק ילך יגדל.

אני מאחלת לכל הנשים באשר הן שנה של צמיחה וגדילה, שבה כל אחת מאיתנו תמצא אישה אחרת להושיט לה יד. אני מאחלת לכולנו שנה של מאבקים גדולים שיצליחו לקרב אלינו צדק מגדרי, שוויון ושלום".

סמאח סלאימה (44), אקטיביסטית פמיניסטית ופוליטית, מייסדת עמותת נע"ם – נשים ערביות במרכז, זכתה השנה בפרס רפפורט לעשייה נשית רבת שנים

>> וכך מצאה תקווה לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל. לפרויקט המלא לחצו כאן