"לזרוק את המושג 'רצח על כבוד המשפחה' למזבלה של ההיסטוריה"

אביגיל קובארי, סמאח סלאימה ותמר גורן | צילום תמר גורן
אביגיל קובארי, סמאח סלאימה ותמר גורן | צילום תמר גורן

סמאח סלאימה היא אחת הנשים הכי מדהימות שייצא לכן לשמוע. לכבוד יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים היא התארחה בפודקאסט "בובקאסט" ודיברה שם על אלימות נגד נשים בחברה הערבית

88 שיתופים | 132 צפיות

תמר: ב-17 במאי 2018 קיבלתי טלפון: "נורית וחיה נרצחו, אח שלהן רצח אותן". מייד קישרתי את זה לידיעה שראיתי באותו בוקר בחדשות מתחת לכותרת הראשית – "שתי אחיות מיפו נרצחו על ידי אחיהן, כנראה על רקע חילול כבוד המשפחה". נורית הייתה חניכה שלי בשירות לאומי בהוסטל לנוער בסיכון, מסוג הנערות שאת מחכה לראות כשאת באה בבוקר. הסיבה שככל הנראה לא שמעתם על הרצח הזה היא כי שמה המקורי של נורית היה נור ושמה של חיה היא חיאת. נור וחיאת מאלוק. הן ביקשו שיקראו להן נורית וחיה, אולי כדי להתנתק מהשורשים שלהן, אבל למרבה הצער זה לא עזר להן.

נורית | צילום תמר גורן
נורית | צילום תמר גורן

פעם אחרונה שפגשתי את נורית היה על אוטובוס ביפו, התחבקנו חזק והיא אמרה לי שהיא מתחתנת. שמחתי. לנורית היו חיים קשים, הבסיס שלה היה משפחה שמוכרת לרווחה, משפחה אלימה במצוקה תמידית, אבל מסגרות הרווחה בהן היא גרה פתחו בפניה את האפשרות לחיים אחרים.  אחרי הרצח חיפשתי תשובות, מי אשם ולמה כתבו "כבוד המשפחה"? הרי כשביררתי גיליתי שאחיה הנרקומן היה בכלל בקריז ורצח את נורית וחיה בשנתן, כשבעריסה לידן ישנו התינוקות שלהן. בדרך בה הוצגו בתקשורת לא נתנו שום כבוד לחיים שלהן ורק רמזו שהסיבה שהן נרצחו קשורה להתנהגות שלהן, כמובן כנשים.

מספר שבועות אחרי הרצח התראיינה סמאח סלאימה עקב גל רציחות של נשים ערביות, היא דיברה בדיוק על זה ושמה את התסכול שלי במילים: "המונח רצח על כבוד המשפחה מפתח סובלנות מסויימת כאילו היא נרצחה בשביל ערך נעלה… המוח מתרגל ואומר, ׳וואלה זה משהו תרבותי׳.. הגיע הזמן לשים את המונחים האלה במזבלה של ההיסטוריה";. חשוב לדעת שהמונח כבוד המשפחה גם הקל בעונש הרוצח בכמה תיקים.

לקראת היום לציון המאבק באלימות מגדרית ולאור הנתונים שוברי השיאים על מקרי רצח נשים משלל המגזרים בשנה האחרונה, הזמנו ל"בובקאסט" שלנו (פודקאסט בו אנחנו מארחות נשים מעוררות השראה) את סמאח סלאימה, עובדת סוציאלית, פמיניסטית אקטיביסטית הפועלת בשטח ובכתיבת מאמרים בערבית, עברית ואנגלית. וזוכת פרס רפפורט לעשייה נשית פורצת דרך. סלאימה היא גם דמות מפתח במאבק באלימות ורצח נשים בחברה הערבית ובכלל.

شو ممكن يعملو جيران ضحايا العنف ؟ كيف ممكن نساعد. كل واحد يمكن يساعد.מה השכנים של קורבנות האלימות יכולים לעשות? איך אפשר לעזור לנשים נפגעות אלימות. כל אחד יכול לתרום למאבק הזה.

Posted by Samah Salaime on Wednesday, November 18, 2020

בכנות, בחרנו להזמין את סלאימה כי הרגשנו שאנחנו לא יודעות מספיק על אלימות בחברה הערבית, שאם עד לא מזמן המונח "רצח על כבוד המשפחה" הרגיש גם לנו לגיטימי כנראה יש לנו עוד הרבה מה ללמוד ממקור ראשון ולא להישען על כותרות מרוחקות בעיתון. צללנו לעולמה של סמאח, עולם מלא בעשייה קשה ומורכבת אליו היא הגיעה אחרי שכעובדת סוציאלית בחרה להתמקד בנוער ("איפה שיש אופק", לדבריה).

"…הוא היה נער, הפכו אותו לרוצח. אני לא יודעת אם אני סולחת לו, אני כן מרחמת עליו. אני כן חושבת שכולם השתתפו במפעל הזה לייצר רוצח. צריך לפרק את המערכת הזאת שבונה רוצחים ומטפחת אותם, סולחת להם. אני כן רוצה ללמוד מה עבר עליו ולהביא את הסיפור הזה כדי שכולנו נלמד איך מגדלים גבר אלים, כי אפשר לגדל גבר לא אלים. אני מאוד רוצה להאמין שיש לי שלושה כאלה בבית", מספרת סלאימה על רצח מזעזע וקורע לב שבו נער אולץ להשתתף ברצח אחותו ואימא שלהם היא זאת שגרמה לכך שהוא יישב בכלא.

הכרנו את הסיפור האישי שלה, שמענו על העצות שקיבלה בתחילת דרכה ("אם את רוצה צדק ואוהבת אנשים, אל תלכי ללמוד משפטים") דיברנו על סיסטרהוד חוצה מגזרים בו היא דוגלת: "הסיסטרהוד שאני מאמינה בו – אחיות, "אוחתייה" בערבית, הוא הבסיס המשותף שאמור לחבר אותנו. כשהחברות החרדיות רוצות אותי במאבק שלהן אני אעמוד לידן. זו הסולידריות המורכבת שאני מדברת עליה. הכי חשוב לא לעמוד אחת מול השנייה".

העברנו איתה שעה מרתקת ומאירת עיניים, בכינו וצחקנו, את כל זה תוכלו לשמוע בפרק. הגענו צמאות לאופטימיות ומוטיבציה וקיבלנו אותן. אז מה אפשר לעשות? בעולם מלא באלימות שלפעמים קשה לראות אפשרות לשינוי? יצאנו בתחושה שלמרות כל זה עדיין אפשר להאמין בטוב שבבני האדם ולכן להשקיע בחינוך כי הוא הכלי החזק ביותר שיש לנו. אלו נערים שהופכים להיות הגברים האלימים של העתיד, וזו האחריות של כולנו. 

וגם שזוהי האחריות שלנו  לדעת יותר, על האחיות שלנו מכל תרבות שהיא, ולזכור שהכוח הכי גדול שיש לכל אחת מאיתנו זה לספר את הסיפור שלה. זה גם מה שאנחנו מבקשות לעשות ביצירות שלנו. מה שלאחת מרגיש מובן מאליו, לאחרת זו הכרות עם עולם חדש, וההיכרות הזאת תחזק אותנו אל מול האלימות, אותה אלימות שמוצאים לה תירוצים דרך ביטויים מקלים, ריקים ומרחיקים כמו "כבוד המשפחה".

>> להאזנה ל"בובקאסט" עם סמאח סלאימה

אביגיל ותמר | צילום: אהוד איתן
אביגיל ותמר | צילום: אהוד איתן

* מי אנחנו? אביגיל, זמרת יוצרת ושחקנית תמר,תסריטאית ובמאית. גם החברות הכי טובות ומגישות יחד את הבובקאסט (שיחת בנות טובה לכל מי שצריכה) מוזמנות/ים להאזין לפרק עם סמאח ועם אורחות מדהימות אחרות בכל פלטפורמות ההסכתים – "בובקאסט".