לא שומעים אתכן: נתוני ההשמעות המזעזעים של תשפ"ה

אודיה | איפור וצילום: טלי מואס
אודיה | איפור וצילום: טלי מואס

סיכום השנה של אקו"ם חושף פער מבהיל במוזיקה הישראלית: יוצרות נדחקות לשוליים, גברים שולטים במצעדים, ורק מעטות מצליחות לבלוט - 88% מההשמעות מיוחסות ליוצרים גברים ורק 12% ליוצרות נשים

88 שיתופים | 132 צפיות

אקו"ם פרסמה את הסיכום השנתי שלה בתחנות הרדיו בישראל, והמספרים מבאסים לנו ת'תחת ואת האוזן: 62% מהמוזיקה המושמעת בתחנות הרדיו היא מוזיקה ישראלית, אבל 88% מההשמעות מיוחסות ליוצרים גברים, ורק 12% ליוצרות נשים. במילים אחרות – השירים שאתן שומעות כל יום נכתבו כמעט תמיד בידי גברים.

הופכות את היוצרות: הכירו כמה מהזמרות היוצרות המסקרנות בארץ –
>> חצופה, מוכשרת ומאוד אחרת: מה הסיפור של יערה שאוליאן?
>> לירון בן שמעון: "בסרט על החיים שלי אסי לוי תגלם אותי"
>> איך לחטוף מכה באגו ולשרוד? עומר מושקוביץ מגלה את התשובה

בראש מצעד השירים המושמעים ביותר ניצב "מה יהיה מחר" של פאר טסי. מיד אחריו "תמיד אוהב אותי" של ששון שאולוב, ובמקום השלישי "לא לפנות אליי" של נסרין קדרי – להיט עליו חתומה צליל קליפי, האישה היוצרת המושמעת ביותר השנה. נקודת אור נוספת מגיעה מכיוונה של אודיה, שהצליחה להכניס שני שירים לעשירייה הפותחת, הישג נדיר לאישה בזירה הזו.

ובחזית המבצעים והמבצעות: בחמישייה הפותחת של הגברים ניצב אייל גולן, ואחריו אריק איינשטיין, שלמה ארצי, עומר אדם ואיתי לוי. אצל הנשים, שרית חדד עדיין בראש, אחריה אודיה, עדן בן זקן, אגם בוחבוט ויהודית רביץ.

אז נכון, אפשר להתרגש משרית חדד ששומרת על מקומה בפסגה, או מאודיה שנותנת בראש, אבל קשה להתעלם מהאקורד הצורם שחותם את רשימת ההשמעות הזו: הנשים אולי נמצאות על הבמה, אבל מאחורי הקלעים – הגברים הם מי מכתיבים את העניינים.