ככה תתלבשי בסטייל ובחוכמה ב-10 צעדים פשוטים

שירה ברויאר | צילום: איריס נשר
שירה ברויאר | צילום: איריס נשר

כתבת האופנה המיתולוגית שירה ברויאר הוציאה ספר בשם "סטייל משלך", שהוא מדריך סטיילינג למי שלא נולדו עם החוש הזה. מתוכו קבלי את הפרק הראשון בדרך להפיכתך לאושיית סטייל

88 שיתופים | 132 צפיות

צעד ראשון: להיפטר מהדאגות

״אלה שיודעים אינם אומרים, אלה שאומרים אינם יודעים". בפתגם זן זה מגולם הערפול המכוון של הוואבי סאבי, המושג החשוב ביותר באסתטיקה היפנית. יפנים רבים יאמרו שהם מבינים את תחושת הוואבי סאבי, אבל מעטים יהיו מסוגלים להגדירה במילים. וזה בדיוק העניין, הוואבי סאבי קשה להגדרה מעצם טבעו. הוא חמקמק ומסתורי, וכל ניסיון לכלוא אותו במילים עלול לצמצם אותו. אנו נגדיר אותו כסוג של יופי. הוואבי קשור לדרך חיים רוחנית, ליופי הפנימי. הסאבי קשור לגשמיות, ליופי החיצוני. והמושג עצמו מבטא את קבלת המציאות כפי שהיא, את ההערכה לדברים כפי שהם, את יופיים של הדברים הבלתי מושלמים. הלך הרוח של הוואבי סאבי קשור להיות הדברים בני חלוף, לתהליך השחיקה, לקבלת הבלתי נמנע, לתשומת הלב לפרטים קטנים ושוליים, לפשטות כמו גם לצמצום ולניפוי כל מה שאינו נחוץ.

כיצד זה מתקשר לסגנון לבוש ולספר הזה, שעוסק בלבוש שמעבר לאופנה? בכך שהוואבי סאבי מציע גישה מפוכחת הרואה את היופי שבחוסר השלמות – בניגוד מוחלט לאופנה, שנוטה להעצים את השלמות ומותירה אותנו מתוסכלים על שאין לנו הגוף המושלם וחשבון הבנק המתאים לרכוש את כל הבגדים היפים, הנעליים והתיקים היקרים.

איור: ליאורה זמלמן
איור: ליאורה זמלמן

בביקור בקיוטו, שאלתי את המדריכה היפנית על הוואבי סאבי. ״בוואבי סאבי אנחנו מקבלים את הדברים כפי שהם, אבל אין פירושו של דבר שנניח לגן לצמוח פרא ונתעלם מענפים שפורצים לכל כיוון. המצב מצוי בשליטה״, אמרה וחידדה את הסתירה המובנית בוואבי סאבי. גם בדיון שלנו ביחסים המורכבים עם בגדים יש סתירה מובנית. מצד אחד הוא מציע גישה שדוגלת בקבלת הדברים כפי שהם – הזמן שחורץ בנו סימנים, מגבלות הגוף והתקציב – ויחד עם זאת מציע לשלוט במצב. לקבל עלינו אחריות, לפתח תשומת לב ולבחור מתוך מודעות.

תרגיל קטן לפני שמתחילים

עוד לפני שנצא לדרך, הנה תרגיל קטן שיעזור לך להתמקד במה שמדאיג אותך כשאת מתלבשת לפגישה, לעבודה או לאירוע, ובאותה עת יראה לך שהפתרונות מצויים בהישג יד, שהמצב יכול להיות בשליטה.

לכל אחת החששות שלה, ומגוון הדאגות שלנו בכל מה שקשור לבגדים הוא עשיר ואינסופי. ובכל זאת, הרכבתי כאן רשימה קצרה של דאגות נפוצות למדי, שלמעשה מתלכדות לשלוש סוגיות מרכזיות: יופי, ייחודיות ונוחות. לא תמיד קל להכריע מה חשוב לך יותר: היופי, הבלטת הייחוד שלך או הנוחות. לפעמים תעדיפי בגדים שמבליטים את הסגנון והטעם המיוחדים לך על פני בגדים שמדגישים את חיטובי גופך, למשל חולצת אובר־סייז אופנתית או גלבּייה נשפכת. במקרים אחרים תבחרי בגזרות המחמיאות ביותר, כמו חצאית צרה ועקבי סיכה, ושיקולי נוחות או עדכניוּת אופנתית יידחקו הצדה.

נסי לבחור את מה שמתאים לך מתוך הרשימה הבאה וליצור את המדרג שלך, כך שתוכלי לראות בבהירות מה בעצם נמצא בראש סדר העדיפויות שלך ומה בתחתית הסולם. כך תוכלי לבחור בגדים באופן מדויק, והדבר יחסוך לך קניות מיותרות והתלבטויות מול הארון.

סמני את הדאגות שלך, ודרגי אותן

  • שאיראה שמנה
  • שאיראה לבושה מדי
  • שאהיה לבושה פשוט מדי
  • שיהיה לי לא נוח
  • שארגיש לא סקסית
  • שאיראה מתאמצת
  • שאיראה כמו כולן
  • שאיראה כמו דודה
  • שאיראה לא מעודכנת
  • שארגיש חשופה
  • שהפריטים שאני לובשת לא יתלכדו לסגנון שלם ("טוטאל לוק")

וכמובטח, הנה פתרונות ראשוניים ומיידיים לדאגות השונות שמפורטות לעיל:

שאיראה שמנה
ג'ינס הם פתרון הקסם. ג'ינס בגזרה המתאימה למבנה גופך הם ההמלצה הגורפת, בצירוף חולצה בגזרה מחוטבת, לא גדולה או קטנה מדי ממידתך. בכלל, אם זאת הדאגה הראשית שלך, העדיפי מכנסיים על פני שמלה או חצאית, שכמעט ברוב המקרים ישוו לך מראה רחב יותר, בעוד שמכנסיים יחלקו את אגן ירכייך לשניים וייצרו אפקט פחות רחב.

שאיראה לבושה מדי
התשובה לחשש המאוד ישראלי הזה היא – אל דאגה. זה עדיף על פני המצב ההפוך, ויש סיכוי טוב שתחושת הביטחון שתחושי והמחמאות שתגרפי יפתיעו אותך לטובה. אם את עדיין חוששת: השאירי את שערך פזור וטבעי או אסוף בפשטות.

שאהיה לבושה פשוט מדי
כאן הפתרון הוא להשקיע באביזרים. גם אם לבשת פריטים יומיומיים – נעליים משובחות, תיק איכותי או צעיף שופע בד יוסיפו לך מגע של שיק ויוקרה.

שיהיה לי לא נוח
העדיפי בגדים במידה שמעט גדולה עלייך על פני בגדים צמודים מדי, הקפידי על חזייה ותחתונים שאורזים אותך היטב ובנוחות, והשקיעי בנעליים איכותיות שנוח לך בהן.

שארגיש לא סקסית
בחרי בגד שכבר לבשת בעבר, כזה שזיכה אותך במחמאות כשלבשת אותו ושהרגשת בו נהדר. וגם: לבשי לבנים סקסיים. רק את תדעי, וזה יהיה מספיק.

שאיראה מתאמצת
בחרי פריטים בקו נקי וקלאסי והסתפקי באלמנט ייחודי אחד בלבד – התסרוקת, העגילים, הנעליים, המשקפיים, התיק או הצעיף.

שאיראה כמו כולן
אל תדאגי, את יחידה ומיוחדת במינך.

שאיראה כמו דודה
הפתרון הוא ״טאץ' של רוקנרול״ – חשבי על דבי הארי (מלהקת "בלונדי") או על כריסי היינד (מלהקת "הפריטנדרס"). הטאץ' יכול להיות במשקפי השמש, באופן איסוף השיער, בבד המשופשף, באבזם החגורה, בצמיד קוּלי או בשפיץ של המגפונים.

שאיראה לא מעודכנת
דאגי שבין הפריטים המרכיבים את הופעתך יהיה לפחות פריט אחד אופנתי. איך תדעי מה אופנתי? היכנסי לאינטרנט והקליקי: הטרנדים החמים לעונה.

שארגיש חשופה
הביטחון יתחיל בנעליים, הבסיס שעליו את ניצבת. כשאת הולכת בנעליים טובות ואיכותיות, את צועדת על קרקע בטוחה. מעבר לזה, בחרי בגדים שבהם את מרגישה מוגנת: לא קצרים, חושפניים או שקופים מדי.

שהפריטים לא יתלכדו לסגנון שלם ("טוטאל לוק")
קראי את הספר הזה.

*   *   *   *   *

זה הפרק הראשון מתוך הספר ״סטייל משלך״, מדריך ליחסים עם בגדים בהוצאת אחוזת בית. הספר מציע תהליך: תהליך של התבוננות, שיפור והשלמה. הרשי לעצמך את התהליך הזה. התבונני בהווה, במי שאת היום, באורח חייך, בעבודתך, בגילך, במבנה גופך, בחלקים שמהם את מרוצה ובאלה שלא. קבלי את מציאות חייך בהשלמה. הניחי בצד את הביקורת העצמית, ובאותה עת התיידדי עם הרעיון שיש דברים שתוכלי לשנות ולשפר, שאפשר לנפות את מה שכבר לא משרת אותך ולמעשה רק מפריע. הספר נועד לעזור בבחירות שלך. לתת ביטוי חיצוני לחיבור הפנימי שלך עם עצמך. להגשים את הרוח באמצעות החומר.

איורים: ליאורה זמלמן | עיצוב: ליאור גל | עורכות: אדר זאבי וספי שיבק

>> לרכישת הספר

>> 9 פריטים הורסים שכדאי לרכוש ביריד הדרס קוד הקרוב