סוף העולם ימינה

צילום: אורלי גנוסר
צילום: אורלי גנוסר

הוא נמצא בסוף העולם (היחסי שלנו), אי אפשר להגיע אליו במקרה, הילדים שם מסתובבים יחפים גם בחורף ואם תטעו בשלושה קילומטרים תגיעו למצרים - ברוכים הבאים לעזוז

88 שיתופים | 132 צפיות

בסביבות באר שבע פינו העננים שכיסו את השמים קצת מקום למלכת היום שהתגלגלה לאיטה מערבה, מערבבת צבעים ומתכוננת לשנת הלילה. ככל שהמשכנו אל היעד, התחזקה מערבולת הגוונים וגם אדמת המדבר ספגה מהם, מתרככת ונצבעת לכבוד סוף היום. את השקיעה הסופית כבר חווינו בישוב עזוז, שם תכננו להעביר את השבת.

 

חלוצים בלב מדבר

הישוב עזוז הוקם ב־1985 על חורבות היאחזות שניטשה אחרי מלחמת ששת הימים. הגרעין הראשון שביקש להתיישב במקום מתוך ציונות ואידיאליזם, עשה צעדיו בליווי הסוכנות היהודית, שסייעה ככל יכולתה לישוב הזמני עד שיוסדר סופית. אחר כך הגיעו מתיישבים נוספים. חלקם ברחו מהציוויליזציה (או ממה שהיה ממנה באייטיז) וביקשו חלקת מדבר שקטה ובעיקר רחוקה. היו שאמרו שמדובר במוזרים, זרוקים או תימהוניים, אבל אולי בכל חלוץ יש כמה מהתכונות האלה, בנוסף ליצירתיות ולהרבה אומץ. אבל למרות תחלופה לא קטנה, אלה שחשו שזה הייעוד, זה המקום וזה העתיד לא וויתרו על אף כל הקשיים. היום מתגוררת בעזוז קהילה של 17 בתי אב, שניים מהם מהגרעין המיישב, עם כשלושים מבוגרים ומספר דומה של ילדים, שחיים את חייהם כמו שהם אוהבים, בשקט, בהרמוניה עם הטבע והמדבר, ועם המון שמחה ושלמות על הבחירה.

אבל עזוז לא דומה כמעט לכלום ולכן הוא יוצא דופן בהרבה מובנים. הפיזור, הבניה המקיימת, החיבורים או המרחב שהם נותנים ולוקחים וכמובן המיקום – הם סיבות טובות לבקר בו. אי לכך, תושבים רבים בחרו לעסוק כאן בתיירות, שפורחת בעיקר בסופי שבוע. בימות החול יש לרובם מקצוע נוסף כשכירים או כעצמאיים, חלקם אמנים ואומנים בתחומים שונים, ויש בהם גם חקלאים.

 

מארחים לצלילי המוזיקה

הגענו ל"נקודת חן", המקום של אלה ואלי חן, שעברו לעזוז לפני עשור ובחרו לארח בחצר ביתם. לזוג ארבע יחידות אירוח שבנו במו ידם, זוגיות או משפחתיות, פשוטות ונוחות, עשויות משלל חומרים ממוחזרים ובלי טלוויזיה. במתחם יש גם מסעדה, וכשהגענו אליה בשש בערב לקבלת שבת, המוזיקה כבר מילאה את החלל הקטן והיו אפילו רוקדים ברחבה. השניים חובבים מושבעים של שירה ישראלית אבל גם אוהבים לארח, כך שהכול נעשה מכל הלב. אחרי השירה הגיע תור הקידוש והברכות, ואחריהן הוגשה ארוחת ערב מעשה ידיה של אלה, ששומרת על קווים פשוטים אך טעימים לכל חך, כולל ילדים. את הערב סיימנו בעוד שירים ובהרבה שמחה. קבלת השבת מוצעת גם לאורחים מבחוץ וכוללת תפריט מלא, ולאורחי יחידות האירוח היא כלולה במחיר. גם ארוחת הבוקר המגניבה למדי הוגשה במסעדה בסגנון של מזנון, עם לחם שנאפה במקום, זיתים שהם כובשים בעצמם ועוד. לרשות האורחים עומד מטבחון מצויד ומאובזר שאפשר להפיק ממנו ארוחות שלמות.

מחיר: 1,000 שקל לזוג ללילה, 400-250 שקל תוספת לילד.

ארוחת בוקר בנקודת חן
ארוחת בוקר בנקודת חן

 

אמנות לכל גיל

מטיילים מוצאים בעזוז מפלט מהכרך בזכות השלווה התהומית שיש כאן, אבל גם בזכות הפעילויות המיוחדות שהגו התיירנים. "הקרון", שהוא הסטודיו של סוואזיק גולן, מציע סדנאות אמנות בתחומים שונים לכל גיל: ציור בחול, סריגה בחוטי כותנה, הכנת נייר ממתנן שעיר, קליעה בסנסנים ועוד. כך נבלעים לעולם היצירה לשעה עד שעתיים וחצי, וזוכים בפעילות מעשירה וגם בתוצרת עצמית. בתוך הקרון המקסים, יצרה סוואזיק מעין חנות, שיש בה גם חלק מעבודותיה, אבל גם מוצרים של יצרנים מהאזור כמו מוצרי קוסמטיקה, דבש וכדומה. גלבוע, בעלה, שהוא גם מורה דרך וגם נפח, ישמח להדריך אתכם בטיולי טבע או בסדנת נפחות, ואם לשפוט לפי סביבת העבודה שיצר – מחכה לאוהבי הברזל כיף גדול.

מחיר: סדנאות אומנות – 120-50 שקל, טיולי ג'יפים (עד 8 אנשים) – 1,500-300 שקל.

טלפון: 052-8481469.

הסטודיו של סוואזיק. צילום: אורלי גנוסר
הסטודיו של סוואזיק. צילום: אורלי גנוסר

 

קרקס במדבר

סטודיו 'טוביאנה' של חלי ופייר הוא מרחב גדול, שבו יש חדרי אירוח, אוהל־חאן עגול לסדנאות יוגה ומוזיקה שמתקיימות בו מדי פעם, וכבוגרי קרקס הם התקינו במקום טרפז, ועליו מלמדת חלי – למי שחפץ – עקרונות וכמה תרגילים. באורווה שלהם יש שני סוסים שאפשר לרכוב עליהם או סתם ללטף ולהצטלם למזכרת. מחיר: 60-40 שקל לסדנת הקרקס (הסדנה ללא תשלום לאורחי המקום). בביתם הפרטי של חלי ופייר, שגם הוא חלק מהמתחם, יש חלל מוזיקלי עם שלל כלי נגינה, שבו הם מארחים מוזיקאים ומקיימים מדי פעם מופעים אינטימיים לקהל האורחים ולמבקרים מבחוץ. טלפון: 054-7927766.

סטודיו טוביאנה. צילום: אורלי גנוסר
סטודיו טוביאנה. צילום: אורלי גנוסר

 

כחומר ביד היוצר

התנסות של ממש חווינו אצל שחף גבעון, אמנית קרמיקה בוגרת בצלאל. שחף הגיעה לכאן כבר לפני 18 שנה כדי ללמוד קרמיקה אצל זוג מורים שחיו פה. אך היא עזבה, וחזרה לפני חמש שנים עם בעלה אורי. בסטודיו שלה היא מעבירה סדנאות קרמיקה באובניים, בפיסול או בשילוב השיטות למקסום החוויה. לנו היא נתנה טעימה של יצירת כלי באובניים. בהרבה סבלנות, בשקט פנימי ובחיוך תמידי, היא הנחתה, הסבירה ועזרה, ולמרות שהקערה שלי צנחה והפכה לצלחת היא הבטיחה שתציל אותה מדקיקותה לשביעות רצוני. אורחים שרוצים לשרוף את הכלי בתנור יכולים לקבל אותו אחר כך בסטודיו 'שמונה ביחד' שבו היא שותפה ביפו, אחרת תקבלו הנחיות איך לייבש, לשמר ואפילו לצבוע ללא תנור. שחף היא אמנית מהנשמה, שעובדת בשיטות לא סטנדרטיות, כמו למשל, שריפת כלי החמר בתנור גז. היא בחורה מאוד פעילה ומאוד נעימה, ואם זה היה תלוי בי הייתי נשארת עוד. מחיר: 170-70 שקל לסדנא בת 2.5-1.5 שעות, לא בשבת. טלפון: 054-2224908.

ממש לאחרונה חנכו שחף ואורי בעלה, האיש והבנאי בעל ידי הזהב, צימר יפהפה מחומרים טבעיים שצופה אל הנוף של חורשת בארותיים. מחיר: 1,200 שקל לשני לילות.

 

עושה חשק להתפרקד

ובכלל, יש בעזוז כעשרים חדרי אירוח בסגנונות שונים, אחד מהם הוא חאן בארותיים שיש בו מקום לכ־200 איש. החאן עבר בשנים האחרונות מקצה שיפורים, שירותים ומקלחות שודרגו, נבנה מתחם נוסף והטיפוח הסביבתי עושה חשק להתפרקד ולא ללכת לשום מקום, בעצם אולי רק לגבעות שמסביב ולמרחבים האינסופיים. אפשר לצאת לטיול עם גמלים מהחאן לנחל בארותיים או לנחל עזוז, אפשר להתפקנק בחורשת בארותיים שניטעה על ידי תלמידי מקווה ישראל לפני כמאה שנים, ויש גם סינגלים לאופניים – לאלה שלא יכולים בלי. אבל בזה לא תמו האפשרויות של עזוז – יש פה עוד שלל אמנים, יש בית קפה ואפילו ספא.

לאחרונה החלו גורמים רשמיים לבחון את מעמדו של הישוב כדי להפוך אותו מישוב זמני לישוב קבע. על אף שלא החל עדיין תהליך רשמי מסודר, התושבים, שהשקיעו במקום את מיטב כספם ומרצם, שמחים מצד אחד אך גם חוששים לעתידם, שכרגע לוט בערפל. התקווה היא שהדבר יעשה מתוך דיאלוג כפי שהיה בעבר, כדי שהמקום המיוחד הזה יישאר על המפה.

אטרקציה בדרך: סקי בדיונות

עוד לפני שמגיעים לעזוז כדאי לעצור בדרך להרפתקה ייחודית – גלישת חולות. את הרעיון הייחודי הגה דרור בן-אור מ'דרור במדבר', והגלישה מתבצעת על דיונה סמוך לצומת טללים על גבי מגלש ייחודי, שדרור שיפר והתאים לחיכוך עם החולות. פגשנו את דרור למרגלות הדיונה באוהל אירוח קטן וחביב שבו האורחים יכולים להתכבד בתה צמחים. אחרי הסברים על הספורט המשוגע הזה, יצאנו לעבודה. לדיונה יש חלק נמוך וגבוה יותר, וכדי לגלוש יש ארבע טכניקות: בישיבה, בשכיבה, בתנוחה עוברית הפוכה ובמעין שפיפה – שהיא הקשה ביותר אבל גם זו שמרגישים בה את מרבית האקשן. כדי להיות שפנפנת ניסיון אמתית ניסיתי את כולן וזה היה פשוט כיף גדול, כאשר את האחרונה עשיתי על הדיונה הגבוהה והיא הייתה וואו! החיסרון היחיד הוא שאל הדיונה אין רכבל כמו בסקי, ועד שמישהו ימציא פטנט גם לזה צריך לטפס לראשה ברגל, אבל גם זה ספורט. זה אומר שעלינו וירדנו ארבע פעמים – מעייף, אבל שווה כל רגע.

ילדים מגיל שנתיים מוזמנים להתנסות, כך שזה נהדר למשפחות. משך הפעילות כשעה וחצי, כולל הדרכה וציוד. בן-אור, שעוסק בטיולי מדבר, מציע למבקרים גם אטרקציות נוספות, טיולים וארוחות, כך שאפשר להרכיב חבילה שלמה. מחיר: 550 שקל למשפחה של עד שש נפשות. טלפון: 053-7892251, 054-3046054.