כך תוכלו להירתם למאבק ולעזור לנשים העגונות

נטע דנינו | באדיבות עמותת "מבוי סתום"
נטע דנינו | באדיבות עמותת "מבוי סתום"

כמו שירה איסקוב גם ליאנה חזן מתמודדת עם גבר שניסה לרצוח אותה אך סרב לתת לה גט. בניגוד לשירה, בעלה של ליאנה עדיין מסרב. בישראל יש אלפי נשים עגונות ומסורבות גט, כך תעזרו לליאנה ולהן

88 שיתופים | 132 צפיות

לפני קצת יותר משבועיים כולנו הזדעזענו כשדווח כי בעלה של שירה איסקוב שניסה לרצוח אותה, לא מוכן לתת לה גט ולאפשר לה להתגרש ממנו. לבסוף הוא הסכים, אך הסיפור הציף מחדש את הבעייתיות המובנית בישראל, בה אין נישואין וגירושים אזרחים, ולפיה נשים תלויות במודל המפלה והשוביניסטי של הרבנות לפיו נשים צריכות להיות תלויות בבעליהן ובטוב ליבם כדי להשתחרר מהנישואים. "זו מציאות שהיא בלתי נתפסת והיא ייחודית למדינת ישראל: השליטה האכזרית של בני זוג אלימים בחייהן של הנשים נמשכת, גם לאחר שהנשים האלו בוחרות לקום ולעזוב – רק שהפעם האלימות הזו נעשית בחסות המדינה ובתי הדין הרבניים. יש לנו בארגון נשים מסורבות גט שנאבקות שנים על החופש שלהן, נשים עגונות שבעליהן ברחו מהארץ לפני שש שנים ואף לפני 30 שנה. הצער של הנשים הללו לא פחות מצערם של הגברים מסורבי הגט ולרוב הוא אף קשה יותר. למה? כי במרבית המקרים הן אלו שנשארות עם הילדים; לא מקבלות מזונות מבן הזוג המעגן ולפי ההלכה, לא רק שאינן יכולות להינשא לגבר אחר, אלא אינן יכולות להיות בקשר כלשהו עם גבר אחר. אם אישה עגונה תנהל מערכת יחסים רומנטית עם גבר אחר היא תהיה "אסורה" עליו הלכתית עליו וכמובן שלא תוכל להביא איתו ילדים שכן ילדים אלו ייחשבו ממזרים. ואם כל זה לא מספיק, אז רובן גם לא זכאיות למעמד של אימהות חד הוריות, למרות שהן לגמרי מתפקדות ככאלה" כתבה לנו בעבר עו"ד אורית להב, מנכ"לית "מבוי סתום".

העניין הופך מרגיז עוד יותר כשמבינים שבישראל יש  אלפי נשים עגונות או מסורבות גט, שמחכות לאישורו של הגבר לו נישאו כדי לצאת לחופשי. ביום חמישי הקרוב (25.2) היום בו מציינים את תענית אסתר נציין גם את "יום העגונה", יום שמטרתו לעורר הזדהות עם נשים מסורבות גט ונשים עגונות. הבחירה בתענית אסתר נובעת מכך שאסתר המלכה, כמו העגונות, מצאה עצמה כלואה בתוך קשר נישואים בלתי רצוי, במטרה להגביר את המודעות למצוקותיהן של הנשים העגונות ולנסות לעודד פתרונות עבורן על פי ההלכה.

מי שעומדות מאחורי היוזמה הן חברות ארגון "מבוי סתום", המסייע לנשים המתמודדות עם מצוקות אלה, ואת הקמפיין הנוכחי הן יזמו למען ליאנה חזן, אישה מסורבת גט שבן זוגה חתך אותה וניסה להרוג אותה וכעת, בעודו יושב בבית הכלא, הוא מסרב לתת לה גט. להב כותבת: "ברור לכל שהסיבה שבגללה בתי הדין פעלו במהירות בתיק של שירה היא העניין התקשורתי והלחץ הציבורי. עובדה שבמקרים דומים לוקח להם שנים עד שמגיעים לתוצאות. דוגמה חיה לכך זה המקרה של ליאנה חזן, שגם היא כמעט נרצחה על ידי בעלה חודשיים לפני המקרה של שירה איסקוב.
כבר למעלה מחצי שנה מתקיימים דיונים ועדיין אין אפילו חיוב בגט. בעלה מגיע לדיונים מהכלא, מסרב לתת לה גט וחוזר לתא שלו, מבלי שנשלח לצינוק.
הקמפיין הזה בא להזכיר לציבור שיש בחוץ עוד אלפי נשים שנמצאות במצב הזה, חלק לא מבוטל מהן חוות איום ממשי על חייהן.
אני מודה לכל מי שנרתמו למען הקמפיין וקוראת לעוד אנשים לעלות תמונות שלהם למענן וכדי שקולן גם ישמע".

כמו במקרה של שירה איסקוב, בו נכלא אביעד משה בצינוק עד שנתן לה גט, גם כאן מבקשות ב"מבוי סתום" מבית הדין הרבני להתחשב במצבה של חזן ולהנחיל את אותן סנקציות על בן זוגה. למטרה זו התגייסו נטע דנינו, לירז חממי, אסתי זקהיים וג'ני צ'רוואני כשהן מצולמות עם שלט "שחררו אותנו! #גט_לליאנה_עכשיו". אנחנו מקוות שהקמפיין ישמיע את קולה של חזן וקולן של נשים נוספות הנמצאות במצב הקשה הזה וסוף סוף יימצא הפתרון למצוקתה של ליאנה ולמצוקתן של כל העגונות ומסורבות הגט. הצטלמו גם אתן והעלו את קול המחאה ברשתות החברתיות ובואו נוביל את ישראל לסוף העידן שבו גברים מתייחסים לנשותיהם כברכושם.

ג'ני צ'רוואני | באדיבות עמותת "מבוי סתום"
ג'ני צ'רוואני | באדיבות עמותת "מבוי סתום"
אסתי זקהיים | באדיבות עמותת "מבוי סתום"
אסתי זקהיים | באדיבות עמותת "מבוי סתום"
לירז חממי | באדיבות עמותת "מבוי סתום"
לירז חממי | באדיבות עמותת "מבוי סתום"
נטע דנינו | באדיבות עמותת "מבוי סתום"
נטע דנינו | באדיבות עמותת "מבוי סתום"