אג'נדה

נפגעות הרב שיינברג עדיין במלחמה

מירב וטוהר נפגעות הרב עזרא שיינברג | צילום: מיכאל טופיול
מירב וטוהר נפגעות הרב עזרא שיינברג | צילום: מיכאל טופיול

התקפי החרדה של מירב התפרצו בעת לידת בנה הבכור, טוהר ובעלה כמעט התגרשו ורחל לא מעזה לצאת מפתח הבית. נפגעותיו של עבריין המין המורשע הרב עזרא שיינברג מדברות

88 שיתופים | 132 צפיות

אתמול פורסם כי עזרא שיינברג, שהיה ראש ישיבה בצפת והורשע בעבירות מין ב-8 נשים, יזכה להשתחרר מהכלא כשנה לפני סיום ריצוי עונשו. הסיבה לשיחרור המוקדם לא פורסמה. "עוד לא הצלחתי להסדיר נשימה. לא שמעתי את פסק הדין. אני רק רוצה להבין מה קורה איתי", כתבה מיכל, אחת המתלוננות נגד שיינברג, בפייסבוק בעקבות הידיעה על השחרור. 
מיכל, ונפגעות אחרות של שיינברג, דיברו איתנו ב- 2019, זו הכתבה שפרסמנו עימן אז:

מירב (28), הבינה במהלך לידת בנה הבכור שהפגיעה המינית הקשה שעברה על־ידי הרב עזרא שיינברג היא צלקת שלעולם לא תגליד. "בהיריון סבלתי מהקאות יתר, ואפילו הגעתי לאשפוז ולעירויים. הפסיכיאטרית אמרה שזה קורה לעיתים לנשים שעברו תקיפה מינית", מספרת מירב, מנפגעות הרב שיינברג, שהורשע ביולי 2017 בעבירות מין בשמונה נשים (כל שמות הנשים בכתבה בדויים).

"הגעתי ללדת בבית החולים אחרי שהפסיכולוגית והפסיכיאטרית שלי הכינו את הצוות לכך שמגיעה יולדת פגועה מינית. הלידה הייתה סיוט. הגוף שלי רעד בלי שליטה, אמרתי למיילדת שתזוז ממני ושאף אחד לא ייגע לי בגוף. היא אמרה שהיא רק רוצה לעזור לי, ועניתי לה שגם הרב אמר שהוא רוצה לעזור. היו לי פלאשבקים וממש יצאתי מאיזון. היה לי התקף חרדה מטורף ובעטתי באחת המיילדות, אפילו לא שמתי לב. גם כשרצו לתפור אותי לא נתתי לאף אחד להתקרב, בסוף עשו לי הרדמה כללית ורק ככה תפרו. התברר שנקרעתי בצורה חמורה בגלל שלא נתתי למיילדות לעשות את העבודה שלהן. כשהתעוררתי מההרדמה אמרו לי שלא אוכל ללדת יותר בלידה טבעית. אימא שלי נכנסה לחדר אחרי הלידה ואמרה לי: 'הכול בסדר, את אחרי. יש לך ילד', ואני בכלל הייתי בעולם אחר. הבנתי שהפגיעה נוכחת גם במקומות הכי שמחים ושהסיפור הזה ילך איתי כל החיים. שם החלטתי שאני רוצה לתבוע את עזרא שיינברג על מה שעשה לי".

בסוף מאי 2019 יצאו חמש נשים אמיצות, כולן נפגעות שיינברג, לשעבר ראש קהילה דתית משגשגת בצפת, בקמפיין מימון המונים שנועד לאסוף כסף לשיקום חייהן ומעל הכול לתביעה אזרחית נגדו. בדף הפייסבוק "נפגעות עזרא שיינברג" הן מגוללות את הסיפור במספרים: 14 נשים הגישו תלונה במשטרה, 12 נשים נכללו בכתב האישום, תשע נשים הגיעו להעיד, שמונה נשים נכנסו להסדר טיעון, וכעת חמש מהן נלחמות בתביעה אזרחית קשה ומתישה. 

טוהר (32): "כשזה התפוצץ, אחותי אמרה לי: 'את בטוח לא מהמטומטמות שזה קרה להן'. אז מה אני אגיד לה? שאני כן? עד היום אני מרגישה אשמה"

בדיוק לפני ארבע שנים התפוצצה הפרשה. שיינברג, שמאז נלקח ממנו התואר "רב" ונאסר ללמוד מספריו, היה אז בן 46, נשוי ואב לשמונה ילדים, מייסד הישיבה הגבוהה אורות האר"י בצפת והעומד בראשה ובראש קהילה של מאות אנשים שהתגבשה סביבה. הוא למד במוסדות העילית של הציונות הדתית והפך לרב נערץ וכריזמטי שאדמו"רים, פוליטיקאים ואנשי עסקים עולים אליו לרגל. חוזקתו הייתה בכך שהוא לא התעסק רק בהלכה אלא גם בתורת הנסתר ונחשב למקובל בעל יכולות חיזוי מפליגות שברכותיו מתקיימות.

הסיפור התפוצץ לאחר שנפגעת אחרת הגיעה לרב של העיר צפת, הרב שמואל אליהו, וסיפרה לו על מעלליו של הרב שיינברג. הרב אליהו קרא לשיינברג והורה לו להפסיק ללמד ולקבל אנשים. זמן קצר לאחר מכן ניסה שיינברג לברוח מהארץ ונעצר בנתב"ג, כשבמקביל הגיעו למשטרה בזו אחר זו נשים נוספות, כדי למסור עדות על מה שעולל להן במשך שנים. בכתב האישום המקורי יוחסו לשיינברג עבירות של אינוס, מעשי סדום, מעשים מגונים, הדחה וקבלת דבר במרמה, ושם גם נכתב: "מעשיו של הנאשם, כמות הקורבנות שהוא 'צבר', משך הזמן שבו ביצע הנאשם את עבירות המין, חומרתן של עבירות המין שהוא ביצע, הניצול הכרוך בהן, האכזריות הגלומה בחלקן והתחכום האופף את שיטת פעולתו, כל אלו הם עדות אילמת למסוכנותו הרבה. הנאשם הפך נשים צעירות ותמימות שסמכו עליו לכלי לסיפוק מאווייו המיניים החולניים".

כרוניקה של אונס

ההליך המשפטי התנהל בעצלתיים. שיינברג החליף שלושה עורכי דין ועיכב את הדיונים. שנה לאחר שהחל המשפט החליטה הפרקליטות להגיע להסדר טיעון. במסגרת ההסדר הושמטו סעיפי האינוס ומעשי הסדום ורק שמונה נשים נכללו בו. ביולי 2017 נגזרו עליו שבע שנות מאסר וחצי. שופטי בית המשפט העליון דחו פה אחד את הערעור שהגיש, מתחו ביקורת על הסדר הטיעון ותיארו אותו כ"מקל מדי".

"חודשים אחרי שנתתי את העדות במשטרה, קראתי את מה שאמרתי. לא זיהיתי את זו שדיברה שם", נזכרת מירב. "בחקירה שאלו מה הוא בשבילי ועניתי 'חבר'. זה מה שהוא טפטף לי. אלה היו המילים של בחורה צעירה שמבינה אולי כבר בראש שנוצלה, אבל ברגש עדיין חושבת שמדובר בגאון בעל יכולת ראייה רוחנית". 

איך הכול התחיל?
"בעלי למד בישיבה שלו ועזרא נהג לשלוח את אשתו להביא לנו אוכל של בית. הם הזמינו אותנו אליהם, הכרנו את המשפחה והקשר התהדק לאט־לאט. בשלב מסוים שלחתי לו מייל בעקבות בעיה. הוא בתגובה שלח דברי תורה, עד שזה הפך לאישי יותר. עזרא התחיל לשאול למה עדיין אין לנו ילדים, אמר שזה יעשה טוב לבעלי שהגיע ממשפחה של הורים גרושים. הוא ידע על אילו נקודות ללחוץ. בדיעבד הבנתי שהוא לחץ גם על בעלי. הוא שלח לי קטעי מוזיקה במייל כדי שאעשה הרפיות, וכמובן שזה לא עזר. אז הוא הציע לטפל בי".

הפעם הראשונה שבה שיינברג פגע במירב התרחשה אצלו בבית, בחדר הילדים. "הוא אמר לי להוריד את הבגדים, הוא קרא לזה 'להוריד את המחיצות'. אמרתי לו שאם זה ככה אני לא רוצה ומעדיפה לוותר, כשכולי בוכה ורועדת. הוא צעק עליי: 'פיניתי לך זמן. יש לי אלפי פניות, את יודעת כמה רוצים את העזרה שלי?'. זה השתיק אותי וגרם לי לעשות את שביקש. עזרא אמר שאם אספר לבעלי אהרוס הכול, שהוא מצטער שעזר לי ושאני לא כזו צדיקה. כל שהעזתי לספר לבעלי היה שהעזרה ממש קשה, שאני ממש חוששת. הוא אמר לי 'תסמכי על עזרא, הוא יודע מה הוא אומר'".

במהרה נרקמה שגרה של ניצול, כשאחת לכמה שבועות התבקשה מירב להיפגש עם שיינברג בביתה או בביתו. כשמעשיו החלו לצוף על פני השטח, הוא החל לטוות תוכנית מילוט. "הוא הזהיר אותי ואמר: 'אם הרב שמואל יפנה אלייך, אמרי לו שלא נגעתי בך ושהיית עם בגדים'", משחזרת מירב. "תוך זמן קצר הרב אליהו יצר קשר ואמר שעזרא אנס נשים. כשבעלי ואני ניתקנו את השיחה עוד אמרנו: 'מה הוא מכפיש את הרב שלנו'. עוד לא הבנתי שזה מה שעזרא עשה גם לי". 

ניצול מיני עם תוקף דתי

רחל (29), התוודעה לרב שיינברג אחרי שעברה עם בעלה לצפת, שם החל ללמוד בישיבת ההסדר שלו. "התייעצנו איתו בכל דבר – איפה לגור, איזו מכונית לקנות, מה ללמוד. כך עשו כולם, כולל רבנים מוכרים שהגיעו לקבל ממנו ברכה. באיזשהו שלב התחלתי להרגיש רע בריאותית והעברתי דרך בעלי בקשה לרב שיברך אותי. עזרא בירך אותי אבל הבעיה לא עברה. הוא אמר לבעלי: 'תגיד לאשתך שתעשה הרפיה, שתשכב במיטה ותרגיש איך השפע יורד אליה. אני אשלח אליה את השפע. התרגשנו שהרב מתכוון לעזור באופן אישי והייתי אסירת תודה".

רחל (29): "הוא אמר שהזרע שלו הוא מקור השפע הכי גדול. הוא תמיד נתן לזה תוקף דתי, לא חשבתי שלרב יש יצרים. אני לא מאמינה שהלכתי שבי אחריו. אני לא יכולה להיות באינטימיות עם בעלי, לא יכולה לסבול את המין הגברי יותר. אני סובלת מהתקפי בכי, מדיכאון ומסהרוריות. אני כמו חיה מתה"

גם פה שיינברג טווה ביד אומן את הקורים. "עזרא אמר לבעלי שאתקשר והוא כבר יסביר לי איך עושים את ההרפיה", מספרת רחל. "הוא הסביר לי איך מביאים שפע וביקש שלא אספר לבעלי כי אז הברכה לא תתקיים".

בשלב הבא, שיינברג פגש את רחל בביתה והנחה אותה: "תורידי את הבגדים ותהיי בכיסוי עיניים. אגע בך בנקודות מסוימות בגוף ואת תרגישי גלי חום, תרגישי אור". 

המפגשים ביניהם נמשכו חמש שנים וחצי, ולדברי רחל עוד ועוד איברים נחשפו בתהליך. "הוא אמר שהזרע שלו הוא מקור השפע הכי גדול", היא מספרת. "הוא תמיד נתן לזה תוקף דתי, לא חשבתי שלרב יש יצרים. כשאמרתי לו שעבר לי הכאב ושלא צריך להמשיך להיפגש, הוא סיפר לי שחלם שאני מרותקת למכשירים ושבעלי מגדל את הילדים לבד. הוא אמר שאני צריכה להמשיך לפגוש אותו פעם בשבוע בשביל להמשיך לקבל ממנו את השפע".

רחל היא היום אישה מרוסקת, קשה לשמוע אותה בלי להתכווץ. "אני לא מאמינה שנפלתי לדבר הזה, שהלכתי שבי אחריו. יש לי חרדות קשות, אני לא יכולה לצאת מהבית למקומות הומים (היא לא יצאה את פתח ביתה בשביל להצטלם לכתבה הזו, ת"ב). יש לילות שלמים שאני לא ישנה או ימים שאני לא יוצאת מהמיטה. פתאום תוקף אותי הריח שלו וזה גורם לי להרגיש חולה. אני לא יכולה להיות באינטימיות עם בעלי, לא יכולה לסבול את המין הגברי. אני סובלת מהתקפי בכי, מדיכאון ומסהרוריות. אני כמו חיה מתה – רק רוצה לשתות, לעשן, לשכוח, לא להרגיש. לפעמים נדמה לי שאני משתגעת. אני מרגישה שהוא משפיע מרחוק ונכנס לי לגוף, שהוא חלק ממני ושהוא מקלל אותי". 

רחל מספרת שבעקבות מה שעברו היא ובעלה, שהיה סופר סת"ם, התרחקו מהיהדות. "בעלי ואני כבר לא דתיים. כלפי חוץ אנחנו עוד נראים דתיים, אבל בתוך הבית אנחנו לא שומרים על כלום. אני פותחת טלוויזיה בשבת ולא שומרת כשרות. אני לא מאמינה בדת יותר". 

על ברכה ואשמה

טוהר (32), לא סיפרה למשפחתה דבר עד היום. "אני מתביישת", היא אומרת. "כשזה התפוצץ, אחותי הגדולה אמרה לי: 'את בטוח לא מהמטומטמות שזה קרה להן'. אז מה אני אגיד לה? שאני כן?". 

את טוהר קרב אליו שיינברג לאחר שבעלה התייעץ עימו בנוגע ללימודיה. הוא החל להתכתב איתה במייל, ולאחר שהבין כי היא ובעלה חולקים מייל משותף, התעקש שתפתח מייל פרטי תחת האמירה: "אין הברכה שורה אלא בסמוי מהעין".

ואולם, מה שהתחיל כהתכתבות תמימה קיבל במהרה אופי אחר. "בהתחלה הוא שלח לי רשימת ספרים תורניים לקרוא. זה גרם לי להרגיש מיוחדת, אחרי הכול הרב מפנה זמן לכתוב לי. בפעם הבאה הוא כבר שלח קבצי הרפיה ומדיטציה. בשלב מסוים הוא אמר שהוא לא מצליח לעזור מרחוק ושצריך לעשות את זה בצורה אישית, בשיחת וידיאו".

מה קרה בשיחה הזאת?
"המסך היה מוחשך והוא אמר שהוא לא רואה כלום ושאוריד את החלק העליון כדי לגעת במפתח הלב. הוא ידע שלאימא שלי יש גוש בשד ושלדודה שלי יש סרטן כי ביקשנו ממנו ברכה עבורן, והוא ניצל את זה. הוא אמר שיש לי גוש בחזה ושצריך לטפל בו. כשסיימתי לעשות את מה שביקש, הוא אמר לי להוריד הכול ולגעת בכל הגוף. היום אני יודעת שהוא כיבה את המצלמה כדי שלא אראה אותו, אבל הוא ראה אותי. אני זוכרת שהוא שאל אותי אם יש לי לחות בין הרגליים, הרגשתי מאוד לא בנוח".

טוהר מספרת על אשמה עצמית שלא מרפה. "עד היום אני מרגישה אשמה, איך לא עצרתי את זה. בעלי אמר: "שני האנשים החשובים בחיי בגדו בי זה עם זה, והתכוון אליי ולרב. אמרתי לו להתגרש ממני. במשך שנה שלמה בעלי לא הצליח לעבוד, רק שכב מתחת לשמיכה".

הרב עזרא שיינברג | צילום: גל אליהו "הארץ"
הרב עזרא שיינברג | צילום: גל אליהו "הארץ"

לא מתלוננת, נפגעת

גם המערכות השונות לא הקלו על נפגעות שיינברג. "במהלך העדות החוקרת אמרה לי: 'אני שומעת את הסיפורים שלכן והם הזויים. איך האמנתן לו?', והיא לא הייתה היחידה. שוב ושוב שאלו אותי אותה שאלה. זו שאלה מגעילה", אומרת מירב. "משטרת ישראל לא יודעת לנהוג בנשים שנפגעו מינית, שגם ככה מרגישות אשמה ובושה. פעם אחרת החוקרת התקשרה ואמרה לי כל הכבוד על כך שביקשנו מבית הדין הרבני בצפת שעזרא יורחק מהעיר. במתק שפתיים היא שאלה אותי של מי הייתה היוזמה, ואז פתאום במשפט עורך הדין של עזרא שלף את דוח החקירה ונופף בזה כדי להוכיח שגורמים בחשו בסיפור. הייתי בשוק".

טוהר מסכימה. "מבטיחים לך במשטרה שאם תגייסי אומץ ותגישי תלונה, התוקף לא יראה אור 30 שנה. מאיפה הביטחון הזה לשקר ככה? כל האמצעים כשרים. שאלו אותי באיזה תאריך התרחשה הפגיעה, אבל איזו נפגעת רושמת ביומן 'היום פגעו בי מינית'?! גם כל הזמן קראו לי מתלוננת, אבל אני לא מתלוננת, אני נפגעת".

בהמשך החליטה הפרקליטות להגיע להסדר טיעון, למורת רוחן של הנפגעות. "זה הסדר מבזה", אומרת מירב. "הדין הפלילי לא מייצג אותי. אני לא מעניינת. הפרקליטות מייצגת את המדינה ואני רק עדה. כשהתקשרתי לפרקליטה שמייצגת את התיק בשביל לדעת מתי מתחיל המשפט היא אסרה עליי לפנות אליה שוב. היא אמרה בקור: 'כשנצטרך אתכן נקרא לכן'. כשהיא הכינה אותנו לעדות היא אמרה שאם שיקרנו או שנסטה במעט ממה שאמרנו, תופעל נגדנו סנקציה פלילית. כשביקשנו מהפרקליטות לראות את כתב האישום, שלחו אותנו לאינטרנט. אסור להעלות את זה לרשת, אבל זה דלף לשם". 

מירב וטוהר מספרות שההחלטה לגשת להסדר טיעון התקבלה בהליך גישור. "עורך הדין של עזרא טען שיש לו ראיות חדשות שישנו את הכול, אבל אנחנו התנגדנו קשות להסדר", מצהירה מירב. "בכיתי והסכמתי להעיד שוב. המגשרת שאלה: 'את לוקחת אחריות שחברות שלך יתגרשו בגלל העדויות החדשות?'. בסוף, התברר שאף אחת לא רצתה את ההסדר. זו הייתה מניפולציה מגעילה. אגב, עד היום אף אחד לא יודע מה היו אותם גילויים חדשים לכאורה".

מחזירות את הכוח לידיים

עכשיו נפגעות שיינברג מחזירות את הכוח לעצמן בעזרת קמפיין המימון, שממשיך לפעול עד 25 ביולי (חפשו אותו באתר beactive). נכון לכתיבת שורות אלה, הן גייסו כמעט 200 אלף שקלים מתוך 350 אלף שקלים. הסכום המיוחל אמור להתחלק בין חמש הנשים התובעות. לאחר ניכוי העמלה שגובה אתר הקמפיין, תישאר כל אחת מהן עם 56 אלף שקלים, סכום צנוע בהתחשב בכך שהוא אמור לכסות את עלויות הטיפולים הנפשיים ואת החובות שנצברו בעקבות הפסד ימי עבודה רבים וניהול מערכה משפטית־אזרחית נגד שיינברג.

מירב (28): "משטרת ישראל לא יודעת לנהוג בנשים שנפגעו מינית, ואת הפרקליטות אנחנו לא מעניינות. הסדר הטיעון שהושג הוא מבזה"

"היציאה לקמפיין בשביל לתבוע אותו אזרחית בגין הנזקים והפגיעה שגרם לנו היא הריפוי הכי גדול", אומרת מירב, שהובילה את המהלך. "במהלך המשפט הבנתי שאני צריכה טיפול נפשי ממושך, שהפסדתי שנים יקרות ושאני צריכה לשקם את חיי, אחרת אני לא יודעת איך הם יסתיימו". 

"הטיפולים האלה עולים עשרות אלפי שקלים", מצטרפת רחל לדבריהן של שותפותיה למאבק. "היה לי קשה מאוד לצאת למהלך הזה, לראות את עצמי כנפגעת ולבקש עזרה. האיש הזה פגע בנו, פירק משפחות וקהילה שלמה לרסיסים. אבל כשאני רואה שאנשים מתגייסים וקוראת את התגובות המחזקות, זה מעודד אותי לחשוב שאולי יבוא יום ואחלים מהסיפור הזה".

ממשטרת ישראל נמסר: "עם קבלת התלונה במשטרה הוקם צוות חקירה מיוחד אשר נוהל על ידי חוקרים מיומנים בעלי הכשרה ייעודית לטיפול בעבירות מין. במהלך החקירה בוצעו מגוון פעולות ובסופה הוגש כתב אישום חמור נגד הנאשם, אשר מרצה עונש מאסר יותר מארבע שנים".

מהפרקליטות נמסר: "הפרקליטות עמדה בקשר אינטנסיבי, אישי ותומך עם המתלוננות לאורך החקירה, ניהול המשפט ועד היום. כפי שהוסבר למתלוננות, במהלך פרשת ההגנה בתיק הובאו בפני בית המשפט המחוזי ראיות משמעותיות, שתוכנן אינו עולה בקנה אחד עם חלק מהעדויות שנשמעו. לאור רגישות העניין, הוחלט על ידי ההרכב ששמע את התיק להעבירו להליך גישורי. הובהר למתלוננות כי לאחר סיום ההליך באפשרותן לקבל מידע מורחב על הראיות שהיוו בסיס להגעה להסדר הטיעון, אך הן בחרו, מטעמים שלהן, לא לעשות כן".