נזהרים מפני השמש – חלק ב'

88 שיתופים | 132 צפיות

לחלק א'»

ההגנה הטובה ביותר היא המניעה

עם כל הכבוד לקרם ולמקדמי ההגנה, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להימנע כמה שיותר מחשיפה לשמש. פרופסור ראובני מדגיש שהטיפול הנכון ביותר הוא, למעשה, ההימנעות. "חשוב להימנע מחשיפה לשמש בשעות הצהריים, שבהן השמש חמה וממוקדת".

"צריך לזכור שילדים בעלי עור בהיר מועדים לפגיעה גדולה יותר. נכון שקרמים חשובים, אבל הם מועילים למספר שעות וצריך לחדש אותם לאחר זמן, גם לאחר חשיפה למים. מלבד השימוש בקרם חשוב ללבוש ביגוד נכון, שמכסה אזורים חשופים בעור. כובע הו אביזר חשוב ביותר, וכשבוחרים קרם צריך להקפיד שיגן מפני שני סוגי הקרינה ושיהיה מאושר על ידי משרד הבריאות, שיתאים לגיל המשתמש ושיהיה נוח לשימוש".

ד"ר פישר מסכים: "קודם כל, צריך לדעת לבחור את שעות החשיפה לשמש. חשוב לזכור שהקרינה הבינונית חזקה במיוחד בין השעות עשר בבוקר לארבע אחר הצהריים, אבל הקרינה הארוכה, זו שפוגעת לא פחות, היא למעשה לאורך כל היום. חשוב לחבוש כובע עם שוליים כמה שיותר רחבים. רצוי להקפיד שתינוקות עד גיל חצי שנה, אפילו עד גיל שנה, לא יהיו בשמש בכלל. מערכת ההגנה שלהם עדיין לא מפותחת, ועדיף שיהיו רק בצל. כדאי ללבוש כמה שיותר בגדים נוחים, ארוכים, בעלי אריגה צפופה. אני תמיד אומר שאם אני יכול להביט דרך האריג, כך גם השמש. ולא לשכוח – גם העיניים צריכות הגנה. השמש עלולה לפגוע ברשתית, וחשוב להרכיב משקפי שמש".

פרופסור ראובני: "החשיבות של הכובע גבוהה מאוד. מי שרואה איך עובדים העובדים הזרים בחקלאות, רואה שהם חובשים כובע שיש לו ממש מגן לפנים. לפעמים אנחנו אומרים שלאנשים מחוץ לארץ יש עור טוב יותר, צעיר יותר, אבל בסך הכל מדובר באנשים שמתגוננים היטב מהשמש, שהמודעות שלהם לנזקים של השמש גבוהה יותר משלנו".



מספר דקות בשבוע שבהן רק כפות הידיים חשופות לשמש מספיקות כדי שהגוף יקבל מספיק ויטמין D. אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank

מספר דקות בשבוע שבהן רק כפות הידיים חשופות לשמש מספיקות כדי שהגוף יקבל מספיק ויטמין D. אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank

הזיכרון הארוך של העור

את הפגיעה של קרני ה-UVB בעור ניתן לראות מייד: העור מאדים, עד כדי כוויה לעיתים. אך מה קורה לעור כשאנחנו חוזרים הביתה מהים, סבורים שלא ניזוקנו כלל כי לא האדמנו? מה קורה לעור עם כל חשיפה לקרני ה-UVA?

פרופסור ראובני: "השמש פוגעת בעור לאורך שנים. היא גורמת להזדקנות של העור דרך פגיעה בדי.אנ.איי שבתאים, ולסרטן. אצל הילדים הפגיעה נדירה יותר, כי אין השפעה ארוכת טווח. חשוב להבין שהנזקים לא נראים מייד לעין, אלא עשרות שנים אחרי, וזהו הזיכרון של העור. כל פגיעה בעור, כל אדמומיות, יוצרות נזק שהולך ומצטבר. רואים זאת אצל אנשים שעובדים בשמש – ימאים, חקלאים, אנשים מבוגרים שלא הייתה להם בעבר מודעות ולכן העור שלהם זקן יותר. הנזקים למעשה לא נעלמים לעולם – הם מצטברים כל הזמן".

ד"ר פישר: "לעור יש שתי שכבות עיקריות: הדרמיס, שהיא השכבה הפנימית, והאפידרמיס, שהיא השכבה החיצונית. קרני ה-UVB מגיעות עד לאפידרמיס ונעצרות בו. מכיוון שמדובר בקרניים קצרות יחסית, יש להן אנרגיה והן נקלטות בדי.אנ.איי שבתאי העור. קרני ה-UVA, לעומתן, לא גורמות לעור להיות אדמומי, לא גורמות למכות שמש, אבל הן כן חודרות עד לדרמיס ומזיקות לעור באופן עמוק יותר. מדובר בנזק סמוי, שהולך ומצטבר ומביא להזדקנות העור".

כיצד הנזק מצטבר?
"הקרניים גורמות נזק לדי.אנ.איי של התא, לגרעין התא. תא עור מתחלק לשניים בערך פעם בחודש, וכך העור מתחדש. כשתא פגוע מתחלק, הוא מתחלק עם הפגיעה שבו, וככל שעובר הזמן, כך הפגיעה מצטברת".

הנזקים הנגרמים לעור

פרופסור ראובני: "את הפגיעות בעור אפשר לחלק לשתיים: להזדקנות העור, כלומר לקמטים, חריצים וכתמי עור, ולסרטן עור. גם כשאנחנו מדברים על סרטן עור, ישנם שני סוגים עיקריים; באופן מאוד כללי, ישנן קרצינומות, שהם גידולים שנוצרים מהעור עצמו, ומלנומות, שהם גידולים שמקורם בשומות או בנגעי העור".

איך הם נוצרים?
"הקרצינומה היא גידול שמקורו בתאים שבשכבה הבזאלית של העור – תאים שמקורם בעור עצמו ושמשתנים כתוצאה מחשיפה לשמש. המלנומה היא גידול שנוצר מהשומות – חלקן שומות שנולדים איתן, מה שמהווה מלכתחילה גורם סיכון, וחלקן שומות שנוצרות. אם ילד נולד עם כתם או שומה, צריך להתייחס לכך ברצינות, ולפנות לרופא ילדים על מנת לדעת במה מדובר. חשוב לעקוב אחר נגעי העור הללו, ואם אפשר עדיף לחכות עד גיל עשר, או שתיים-עשרה, ולהסיר את הנגע. ללא הרדמה כללית, אגב. ככלל, ככל שהנגע שנולדים עימו גדול יותר, יש לשקול להסירו בשלב מוקדם יותר, וצריך כמובן להתייחס לעוד מאפיינים: צורת השוליים, הומוגניות הצבע, האם הנגע מגרד או מדמם, האם הנגע גדל יחד עם הילד".

ומה לגבי שומות שנוצרות עם הזמן?
"קרצינומות מופיעות לאחר שנים רבות של חשיפה לשמש. הזיכרון של העור – הנזק שנגרם לעור – מצטבר לאורך שנים. קרצינומות כאלה כמובן שאינן אופייניות לילדים צעירים. אצל ילדים עיקר הבעיות בעור הן מיידיות, כמו חשיפה מוגזמת וכוויה של העור".



הקרניים גורמות נזק לדי.אנ.איי של התא. אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank

הקרניים גורמות נזק לדי.אנ.איי של התא. אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank

הגנה על תינוקות מפני השמש

ד"ר פישר: "אם נגן על ילדינו מרגע לידתם, ומההתחלה לא נחשוף אותם לשמש ישירה כלל ולאחר מכן נקפיד על אמצעי מיגון, אין ספק שהסיכון לחלות בסרטן עור בגילאים מאוחרים יותר יהיה נמוך בהרבה".

ומה לגבי ויטמין D? הרי תינוקות זקוקים לו.
"נכון. ויטמין D נוצר בעור כתוצאה מגירוי של השמש, ואנו זקוקים לו, אבל מספיקה חשיפה קצרצרה לשמש – אפילו מספר דקות בשבוע שבהן רק כפות הידיים חשופות לשמש, כדי שהגוף יקבל מספיק ויטמין D. אנו חיים בארץ מוצפת שמש, ולא צריך חשיפה מיוחדת כדי לקבל את הוויטמינים מהשמש".

פרופסור ראובני מבקש להדגיש שלגבי תינוקות רכים חשוב במיוחד להשתמש באסטרטגיה של מניעה, ולהפחית את השימוש בקרמים המכילים מקדמי הגנה. "חשוב מאוד להבין שהנזק לעור הוא נזק מצטבר, ולהימנע כמה שיותר מחשיפה לשמש, בוודאי בשעות החמות. כאשר כן נחשפים לשמש, כדאי ללבוש בגדים ארוכים ככל שניתן, ולא לוותר על כובע. בכלל, תמיד עדיף להימנע מהשמש, במיוחד כשמדובר בתינוקות ובילדים צעירים, מאשר להיות בשמש עם מקדמי הגנה".

 

מתוך: מגזין הורים וילדים

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה