בלי מסכים ובלי ממתקים: איך ליצור זמן איכות משמעותי עם הילדים?

הגיע הזמן לבלות עם הילדים דקות נטולות טלפון והסחות דעת | צילום: Hulton-Archive/Getty-Images
הגיע הזמן לבלות עם הילדים דקות נטולות טלפון והסחות דעת | צילום: Hulton-Archive/Getty-Images

הסגר הנוכחי הוא בדיוק הזמן להודות שאין לנו מושג איך להעסיק את הקטנים בלי שופינג, טלפונים או סוכר ולאמץ את הטיפים החכמים של גורו ההורים עינת נתן

88 שיתופים | 132 צפיות

השיחה עם עינת נתן החזירה אותי לשני זיכרונות חזקים: הזיכרון של ההתנהלות השגרתית, צפופת הזמן, חיים של אימא לשלושה ילדים, ומצד שני, הזיכרון של החופש הגדול. ימים שבהם לא היה לו"ז, לא היו הכתבות מבחוץ, אלא רק זרימה פשוטה וקלילה. נתן שינתה אצלי דבר משמעותי מאוד בהבנה של מה הוא זמן איכות עם הילדים.

"היום מדברים על זה יותר בגלל שלנו, ההורים, אין זמן", אומרת נתן, מדריכת הורים, מרצה ואשת תקשורת בתחום המשפחה. "זמן איכות הוא המצאה חדשה של התרבות המודרנית. פעם, אם היית מסתכלת על חצר הבית, היית רואה את הילדים מתנהלים, אוספים אבנים, מביאים מים מהבאר, האימא יושבת מכבסת בגיגית. כולם פשוט נמצאים עם כולם. יכול להיות שאם היו מכניסים מצלמה לחיים של פעם היינו רואים את הרגעים הקסומים, הקטנים, שבהם האימא עוטפת את הילד במגבת אמבטיה, מסתכלת לו בעיניים או נותנת לו נשיקת לילה טוב, את השיחות הקטנות או הצחוקים הקטנים. זהו בעצם הזמן שבו מתרחשת איזו שהיא אינטימיות בין ההורה לילד".

אבל מה לעשות, הזמן הלך לאיבוד. וככל שהוא הלך והתמעט, ככל שאנחנו הפכנו לאנשים חשובים יותר, עסוקים יותר, ממוסכים יותר – הלכו והתרבו רגשי האשם. או אז, אומרת נתן, המצאנו את זמן האיכות, מתוך אמונה שאם נסמן עליו וי נוכל להישאר עסוקים בזמן שהילדים שלנו יקבלו את כל צורכיהם, וכולנו נוכל להרגיש טוב. "בגלל שהלך לנו לאיבוד הזמן, אנחנו מרגישים שאנחנו כאילו עולים במדרגות האיכות, שאנחנו אנשים איכותיים יותר, כשבעצם זה לא נכון", אומרת נתן. "אני חושבת שאם כל אחד יישב מול עצמו או מול בן זוגו, אחד הדברים הראשונים שיעלו הוא חוסר זמן. אגב, אני לא בטוחה שהיינו יודעים מה לעשות עם זמן. כי הנה מגיע שלב ב' של זמן איכות. אני אקח יום חופש ואלך עם הילדה שלי לקניון. אני אוציא אותה מוקדם מהגן ונלך לחנות צעצועים. זאת אומרת, גם התוכן של בילוי הזמן המשותף כבר התערבב עם תרבות הצריכה.

בימים שבהם הגירוי החזק ביותר מנצח – מסכים, טלפונים, שופינג, סוכר – התפקיד שלנו הוא להחזיר את הגירוי המשמעותי והחשוב מכולם – יחסים בין אישיים".

רגע של שקט, בבקשה

אז אם בילוי בקניון הוא לא זמן איכות, מה כן? לדברי נתן, אם יהיה לנו יותר זמן להיות עם הילדים שלנו, בלי להיות עסוקים בדברים אחרים, תגיע האיכות. "היום הילדים הסתגלו לכך שאתה לוחץ על כפתור ואתה יכול לקבל את המוצר 'זמן איכות'. אבל האיכות האמיתית עם הילדים היא תוצאה של זמן. אם אנחנו רוצים לבחון את התיאוריות העמוקות של היחסים, אלו בדיוק המקומות האלה שבהם איכשהו זה קורה, בלי שאנחנו מתכננים. זה קורה כי אני למשל חותכת סלט ומבקשת מאחד הילדים לעמוד לידי ולארח לי לחברה, ואנחנו מנהלים שיחה של דקה וחצי ואני עושה לו פרצוף עם המלפפון ואנחנו צוחקים ואני שמה לו יד על הגב. אלה הם הדברים הקטנים.

"אבל זה לא יכול לקרות אם תוך כדי חיתוך מלפפון אני בטלפון. ואז אני צועקת להם 'בואו לארוחת ערב' והם במסכים ולא יכולים לבוא, ואז אני מתרגזת עליהם כי אני רוצה כבר לתקתק את הערב כדי שנוכל להגיע כבר לצפות בטלוויזיה?".

אנחנו מנסות לג'נגל בין כל המטלות הבלתי נגמרות שלנו.
"בהחלט. אני לא מבטלת את זה. אני חושבת שנחמד שסימנו גם את 'זמן האיכות' כמטרה. כמו שזוג העסוק בלגדל ילדים צריך אולי לקבוע ביומן שלו ערב דייט שבועי כדי שיוכלו להפגש. כך מבחינתי כל דבר שנקרא לו 'זמן איכות' עם הילדים הוא מבורך, אבל אני חושבת שגם לזה אנחנו מגיעים לא מכווננים".

אנחנו בתחושה שחייבים לעשות משהו כל הזמן, ואת אומרת שדווקא השחרור הוא זה שמחזיר לזמן את ערכו.
"התחושה היא שאנחנו לא יודעים מה לעשות עם הזמן כשהוא עומד בפני עצמו. לוקח לנו זמן ללמוד את זה. אני זוכרת שכשהילדים שלי היו קטנים והיינו נוסעים לסיני, ממש ראיתי את זה בבירור. היה יום וחצי של 'קריז', של ילדים שרוצים לעשות משהו ואין להם מה לעשות. ואז לאט לאט זה יורד ופתאום הם אפילו נראים לך אחרת, כאילו שקועים בריתמוס שלהם. את יכולה לראות ילד שמכניס את הידיים לחול ומוציא את הידיים מהחול, מכניס, מוציא. זה לוקח זמן. גם לנו. אבל הנה אנחנו עוד פעם בזמן".

אנחנו כל הזמן מחפשים לקצר את הזמן, לקבל שורות תחתונות.
"וכאן בדיוק נמצא המלכוד. אני באמת חושבת שילדים יכולים ליהנות מעצירה בתחנת דלק בדיוק כמו בדיסנילנד ואולי אפילו יותר. אני לא חושבת שזה קשור ל'מה עושים'. זה קשור ל'איך עושים'".

למלא דלק רגשי

אז מהו הזמן שאנחנו מנסות ליצור?

זמן איכות, אומרת נתן, הוא הזמן שמאפשר לאחר להרגיש משמעותי, מאפשר לנו להיות משמעותיים, ובעיקר מאפשר לילדים לרכוש מיומנויות בין אישיות עבור מערכות יחסים שיהיו מעוניינים בהן בעתיד. "על הדרך אפשר גם לדבר על דימוי עצמי של ילדים, על תחושת ביטחון, חשיבות, על מקום בטוח במשפחה, על תחושה שגם אם אני בן 3 או 13, אני חשוב מספיק בכדי שהדמות הכי משמעותית בחיי תרצה להיות איתי ורק איתי".

הקדשת הזמן הזאת רלוונטית בכל גיל. "כשהם תינוקות, אנחנו מטפלים, מחתלים, מרגיעים, אבל גם שם אפשר לעשות קוקו, לשכב עם תינוק במיטה ולהצחיק אותו, לדגדג בלי סיבה, לעשות פרצופים, להשמיע קולות – זהו זמן איכות", נתן מציעה שנחשוב על הזמן הזה כמו על תדלוק. "תחשבו שבכל פעם שאתם מקדישים להם זמן פרטי, אתם ממלאים להם את המכל, נותנים להם תחושת קשר, אינטימיות ומשמעות – יש גיל שבו לא צריך את הדברים האלו?".

איך עושים את זה? קודם כול, מתפנים מהעיסוקים שלנו. זה לא צריך להיות ליום שלם, אפשר גם לכמה דקות, אבל אלה צריכות להיות דקות נטולות טלפון והסחות דעת. "חשוב להגיד להם במילים: איזה כיף לשוחח איתך, אני הכי אוהבת לצחוק איתך לבד רק שתינו, כשאתה מארח לי לחברה כשאני מכינה ארוחת ערב זה הכי שווה, את ילדה עם רעיונות ממש חכמים, אני הכי אוהבת להתייעץ איתך", מסבירה נתן. "זה לא משנה אם אני מספרת לו סוד, או מתייעצת איתה על משהו שקרה בעבודה, מציירת לו על הגב עם האצבע או רוקדת איתה במטבח, הרעיון הוא להיות איתם ורק איתם. לא במסע קניות, לא מול מסך, הכי פשוט, הכי קטן, הכי אינטימי".