משחקים להתפתחות התינוק

צעצועים התפתחותיים מומלצים לשנת החיים הראשונה

88 שיתופים | 132 צפיות

שוק הצעצועים לתינוקות גדל והתפתח בשנים האחרונות, וההיצע העצום עלול לבלבל אפילו הורים מנוסים. הבחירה קשה ונטיית הלב היא לקנות, וכמה שיותר, כי אי אפשר לעמוד בפני הצעצועים המתוקים הללו.

אבל לפני שאתם ממהרים לשלוף את הארנק, חשוב שתדעו מה אתם קונים ולמה זה מיועד, שכן את הצעצועים רצוי להתאים לשלב ההתפתחותי של תינוקכם. כדי לעשות סדר בדברים, ביקשנו מהמומחים שלנו שיסקרו בפנינו את רשימת הצעצועים ההתפתחותיים המומלצים לשנת החיים הראשונה. מכיוון שלכל תינוק קצב התפתחות משלו, נמנענו מלנקוב בגיל המדויק לשימוש בצעצוע זה או אחר והתייחסנו רק לשלב ההתפתחותי.

ספר שחור-לבן

הספרים לתינוקות עשויים בד או קרטון קשיח ובנויים כך שניתן לפרוש אותם מסביב לראשו של התינוק במיטה או בעגלה. ישנם ספרים שאף ניתנים לקשירה מסביב לעמודי המיטה ו/או העריסה.

דבר המומחים – בימים הראשונים לאחר הלידה ראייתם של התינוקות מוגבלת למדי ומטושטשת מאוד. הם אינם מסוגלים להבחין בפרטים קטנים, אך משתמשים בכושר הראייה שלהם על מנת ללמוד על העולם ולחקור אותו. איכות הראייה משתפרת במהירות במהלך מחצית השנה הראשונה של החיים.

למרות ראייתם המוגבלת, תינוקות מזהים הבדלים, והצבעים הברורים להם ביותר בשלבים הראשוניים הם שחור, לבן ואדום. לכן אלו הצבעים שמופיעים בספר. מסיבה זו גם הצורות פשוטות ולא צבעוניות מדי.

יש גם ספרים דו-צדדיים שבהם מופיעות תמונות בשחור-לבן-אדום מצד אחד, ותמונות צבעוניות מצד שני, המתאימות לחודשים מתקדמים יותר. גם ספרוני הבד מתאימים לשלב מאוחר יותר, כשהתינוק כבר לומד לגעת ולמשש. בכך הם תורמים לפיתוח התחושתיות וללמידת הקשר של פעולה-תוצאה.

המלצות לבחירה – אחד הדברים שתינוקות מגיבים אליו במיוחד הוא פרצוף או דמוי פרצוף מחייך. לכן כשתבחרו את הספר, רצוי שיהיו בו פרצופים מחייכים או אפילו מראה שבה התינוק יוכל לראות את פניו.

שימו לב – תינוק מיום היוולדו הוא יצור אורייני, שמסוגל לשמוע, להפנים וללמוד. לכן חשוב להקריא לו סיפורים, לשיר ולדקלם באוזניו בקול רגוע ונעים. הורים נוטים לחשוב ש"התינוק לא מבין" אך תינוקות מקשיבים לצליל, לטון ומפנימים – מי יותר, מי פחות, כמו בכל דבר. ילדים כאלה, כאשר יגדלו, יאהבו שיקראו להם סיפורים ושפתם תהיה עשירה.

עשו זאת בעצמכם – קחו בדים במרקמים שונים וחתכו בצורת ריבוע. חוררו בצדי הבד שני חורים במחורר וקשרו בחוט. על הבדים אפשר להדביק צורות שונות בטקסטורות שונות כמו פרחים, פרפרים ועוד, והרי לכם ספר בד למישוש ומגע.



מובייל אווז של vtech עם חיישן קול המגיב לבכי התינוק. 299 שקלים. צילום: יח

מובייל אווז של vtech עם חיישן קול המגיב לבכי התינוק. 299 שקלים. צילום: יח"צ

מובייל

המובייל מתאים לחודשי חייו הראשונים של התינוק ומפתח הן את חוש השמיעה והן את חוש הראייה.

דבר המומחים – בימים הראשונים שלאחר הלידה היכולת של התינוק לזהות מאיזה כיוון בוקעים הקולות היא בוסרית, אך מתפתחת במהירות בעקבות חשיפה לגירויים ולהתנסויות. במוביילים הקיימים כיום בשוק ישנם צלילים וסוגי מוסיקה שונים – קלאסית, קולות מהטבע ובחלק אף משולב קול אנושי.

מבחינת הראייה, המובייל מגרה את מיקוד המבט, מושך את תשומת לב התינוק, מסקרן אותו ומאפשר לו להתחיל לעקוב אחר תנועת הדמויות. חלק מהמוביילים אף מציעים אפשרות של אורות מרצדים והקרנת אובייקטים מוארים על התקרה, במטרה לגרות את התינוק להביט למרחקים רחוקים יותר.

המלצות לבחירה – בבחירת המובייל, התייחסו לתמונה כפי שהיא נראית לתינוק כשהוא שוכב במיטה ולא לאיך שאתם רואים אותה כשמביטים מהצד. מומלץ לבחור מובייל בצבעי שחור-לבן-אדום, שבהם לתינוק קל להבחין. כמו כן, מומלץ שהדמויות תהיינה נעימות ומחייכות.

שימו לב – בחודש הראשון לחיי התינוק העדיפו מובייל פשוט שרק מנגן, ללא אפקטים של צבע ודמויות, כדי להימנע מעודף גירויים. גם במקרים של תינוקות הסובלים מהיסטוריה של פרכוסים רצוי להימנע ממובייל עתיר גירויים ולהעדיף רק מובייל המשמיע מוסיקה רגועה. כשהתינוק גדל ומתחיל להושיט את ידיו לדמויות במובייל, קיימת סכנה שידיו יסתבכו בחוטים. לכן, בשלב זה יש להסיר את המובייל ממיטת התינוק.



שמיכת פעילות עם כרית בצורת צפרדע של שילב. צילום: יח

שמיכת פעילות עם כרית בצורת צפרדע של שילב. צילום: יח"צ

אוניברסיטה

האוניברסיטה מורכבת משטיח שעליו ניתן להשכיב את התינוק, ומעליו קשתות שעליהן תלויים צעצועים שונים בעלי מרקמים שונים ופונקציות שונות: מראה, קפיץ, בובות, מוסיקה המושמעת עקב מגע ועוד. בחלק מהדגמים גם השטיח מורכב מכמה מרקמים של בד.

בשל ניידותה, אפשר להניח את האוניברסיטה בכל מקום בבית ולהשכיב עליה את התינוק.

דבר המומחים: את התינוק אפשר להניח באוניברסיטה כבר מהשבוע הראשון, גם אם הוא לא יגיב תחילה לגירויים מסביב. בעיקרון, לקראת גיל חודשיים התינוק נעשה ערני יותר לסביבה, ואז אפשר להתחיל לעניין אותו בגירויים משחקיים. תחילה הוא רק יביט בצעצועים, ולאחר מכן יתעורר בו הרצון לגעת, למשש, לאחוז, לנענע, להושיט יד וכמובן לטעום.

אחת הטעויות הנפוצות שהורים עושים, מתוך רצון טוב לפתח ולקדם את ילדיהם, היא לחשוף את התינוק לכל קשת הצעצועים שהאוניברסיטה מציעה, אלא שזה עשוי לגרום לגירוי יתר, המוביל לעצבנות ולחוסר שקט. לכן מומלץ שלא לתלות את כל הצעצועים על קשת האוניברסיטה בו זמנית. תינוק בחודשיו הראשונים יכול להסתפק בגירוי אחד או שניים.

המלצות לבחירה – מדי פעם אפשר להחליף את הצעצועים על מנת לגוון. אפשר גם לשים חלק מהצעצועים בצד שמאל וחלק בצד ימין, על מנת לשמור על איזון וכדי שהתינוק ילמד להושיט את ראשו לשני הצדדים ולא יתקבע רק לכיוון אחד.

עשו זאת בעצמכם – קחו שמיכה ישנה ותפרו עליה צורות מבדים צבעוניים, כגון כוכבים, ירח, פרחים ועוד. מתחת לחתיכות הבד אפשר להדביק נייר צלופן שירעיש בכל פעם שהתינוק יגע בו. בנוסף, אפשר לתפור על השמיכה רצועות בד במרקמים שונים, כך שהתינוק יוכל לתפוס אותן בידיו ולחקור את הטקסטורות השונות.



מובייל אי החלומות של שילב. צילום: יח

מובייל אי החלומות של שילב. צילום: יח"צ

רעשנים

אמנם לא כל יום פורים, אבל השימוש ברעשנים מומלץ כבר בחודשים הראשונים לחיי התינוק. בחנויות לתינוקות תמצאו מגוון רעשנים בשלל צורות, גדלים, מרקמים, חומרים וצלילים. חלקם אף משלבים מספר חומרים ברעשן אחד, למשל: בד ופלסטיק.

דבר המומחים – הרעשן תורם לפיתוח מיומנות האחיזה (שכן על התינוק לאחוז אותו עם האצבעות), וכן מפתח את חוש השמיעה ומעודד להושטת יד. התינוק, שצריך להניע את הרעשן, לומד שרק דרך תנועה הוא ישמיע רעש.

לאחר שהתינוק ילמד לאחוז ברעשן, השלב הבא יהיה להכניסו לפה. זהו השלב האוראלי, שבו התינוק חווה וחוקר את עולמו על ידי השימוש בפה.

המלצות לבחירה – מומלץ לגוון ולחשוף את התינוק לרעשים במרקמים שונים. בחודשים הראשונים לחייו, בכל פעם שתניחו משהו (חפץ, צעצוע, אצבע) בכף ידו, היא תתאגרף. זהו רפלקס אחיזה/לפיתה שנותר לנו עוד מתקופות קדומות. לכן, תחילה הניחו בכף ידו של התינוק רעשן לא גדול, בעל מרקם נעים. ככל שהוא יגדל, תנו לו רעשן גדול ועבה יותר, ונסו לגרות אותו להושיט את ידו באופן עצמאי ורצוני לעבר החפץ.

שימו לב – הקפידו לתת לתינוק רעשן שאינו גדול, כבד או מסורבל מדי. ודאו שהוא יכול להחזיקו בידו. קרוב לוודאי שהרעשן יגיע לפה, לכן ודאו שהוא לא מכיל חומרים רעילים.

בחלק השני של הכתבה: עוד משחקים המסייעים להתפתחות התינוק, ובהם כדורים, קוביות, שולחן פעילות ועוד, וגם: דברים שצריך לבדוק לפני שקונים צעצוע»

 

מתוך: מגזין להיות משפחה

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה