משחקים להתפתחות התינוק – חלק ב'

88 שיתופים | 132 צפיות

לחלק א'»

כדורים

משחקי כדור אהובים על ילדים בכל גיל וגם על מבוגרים. המומחים טוענים כי השימוש בכדור מומלץ מאוד לא רק לשם הנאה, אלא גם לצורך התפתחותו של התינוק.

דבר המומחים – בחודשים הראשונים מומלץ לתת לתינוק כדורים העשויים מחומרים רכים כמו בד או גומי. הכדורים עוזרים לפתח את חוש המישוש ומאפשרים לתינוק להתחיל להבחין בתכונות שונות באמצעות חשיפה לחומרים שונים.

כדור גומי בגודל בינוני של כדורגל, למשל, יכול לשמש כמשחק כאשר משכיבים את התינוק על הבטן על גבי הכדור, ומניעים אותו קדימה ואחורה. הדבר מגרה את התינוק להושיט ידיים לכיוון הרצפה ומחזק את שיווי המשקל לקראת הזחילה.

גם כדור פיזיו גדול (זה שחלקנו השתמש בו בחדר הלידה), יכול לספק שעות של משחק והנאה. ההורה יכול לשבת על הכדור כשהתינוק בידיו, ולקפוץ בתנועות קלות. זה מרגיע ויש גם מי שטוען שזה מקל על כאבי גזים בשבועות הראשונים.

אפשרות משחק נוספת היא להשכיב את התינוק על גבי הכדור, על הבטן או על הגב, לאחוז בו בזהירות בצורה עוטפת ובטוחה, ולהניע אותו קדימה ואחורה, מצד לצד, במעגלים. הדבר משפר מאד את יכולת השכיבה על הבטן, את הזדקפות הראש והגב, וגם את שיווי המשקל והיציבה.

המלצות לבחירה – כדאי לגוון ולבחור כדורים בגדלים, במרקמים ובצבעים שונים. בדרך כלל צורת הכדור עגולה, אך מרקמים שונים מעניקים אופי שונה לכדור: רך, קשה, חלק, מחוספס, דוקר וכדומה. כדורי קוצים, למשל, נותנים גירוי חושי ואף מאפשרים לתינוק לאחוז בשתי הידיים את הכדור קרוב למרכז הגוף.

שימו לב – הימנעו משימוש בכדורים קטנים מדי שהתינוק עלול להכניס לפה.



כדור תנועה אינטראקטיבי של vtech  . 159 שקלים. צילום: יח

כדור תנועה אינטראקטיבי של vtech . 159 שקלים. צילום: יח"צ

מעודדי זחילה

התינוק מתחיל לרכוש את עצמאותו, ומיצור חסר ישע שאפילו לא יכול להסתובב לבד בעריסה, הוא מתחיל להתהפך, להתרומם על זרועותיו ולהראות סימנים של תחילת זחילה.

השוק מספק מגוון צעצועים מעודדי זחילה, כשלכולם מטרה אחת: למשוך את תשומת לבו של התינוק ולעודד אותו לנוע לכיוונם, וכמובן לתפוס, לאחוז, למשש ולטעום.

מעודדי הזחילה יזוזו מעצמם (לאחר הפעלתם) או לאחר מגע יד התינוק בהם. יש גם צעצועים עם בורר מהירויות למקרה שהתינוק מסתער על המטרה, ואפילו צעצועים שמזכירים על נוכחותם באמצעות הבהוב, רטט או השמעת צלילים לאחר פרק זמן שבו התינוק לא יתייחס אליהם.

דבר המומחים – כהכנה לזחילה, חשוב להשכיב את התינוק על הבטן כדי שירים את ראשו ויחזק את חגורת הכתפיים, את שרירי הבטן, הצוואר והראש. זו נקודת מוצא לזחילה ולרצון להתקדם. כאשר התינוק מתחיל לשכב על הבטן מיוזמתו, אפשר להניח צעצועים מלפניו וגם בצדדים ואפילו לנסות ולגרות אותו בעזרת הצעצוע באמצעות הפניות המבט לצדדים ולאחור לקראת סיבוב סביב ציר וזחילה.

כשהתינוק כבר מתיישב, אפשר לעשות את אותו הדבר, להניח צעצועים משני הצדדים לסירוגין, ולגרות לסיבוב שמאפשר את המעבר בין הישיבה לעמידת שש וזחילה.

חשוב להקפיד שהצעצוע יהיה בהישג יד, כך התינוק יעשה מאמץ להגיע אליו. אם הוא רחוק מדי, התינוק אפילו לא ינסה להתקרב. המרחק צריך להיות ריאלי.

שימו לב – ברגע שהתינוק מתחיל לזחול, חשוב לייצר עבורו סביבה בטוחה. זה הזמן להרים מהרצפה את הדברים שיכולים לסכן אותו, כגון אגרטלים, פסלים וכדומה.

עשו זאת בעצמכם – אפשר להשתמש בצעצועים שונים בבית, אפילו בכלב או בחתול המשפחתי, כדי לעודד זחילה. כדורים, מכוניות וכל צעצוע או חפץ האהוב על הילד יכול לעשות את העבודה.



צב מתגלגל לעידוד זחילה של סקאל טויס. 99 שקלים. צילום: יח

צב מתגלגל לעידוד זחילה של סקאל טויס. 99 שקלים. צילום: יח"צ

צעצועי הפעלה

צעצועי הפעלה הוא שם כללי לצעצועים המגרים את התינוק להפעיל פונקציות שונות: לסובב, ללחוץ, להכניס, להשחיל וכדומה. זהו שלב מתקדם יותר של יכולות מוטוריות, שבו אפשר להתחיל לעבוד עם התינוק על מוטוריקה עדינה.

צעצועי עזר נלווים

השוק מציע צעצועים בעלי פונקציות שונות גם ליציאה מחוץ לבית. לעגלה אפשר להוסיף ספר שחור-לבן, מובייל קטן, או קשת שעליה תלויים צעצועים שונים, בדומה לאוניברסיטה.
אנשי מקצוע מזכירים שרצוי לא להעמיס על התינוק יותר מדי כדי לא ליצור עודף גירויים, שכן כשיוצאים מחוץ לבית גם כך הוא חשוף להמון קולות, צבעים וריחות, לכן רצוי להסתפק רק בצעצוע קטן.
גם לסלקל יש מוביילים קטנים המותאמים לו בגודלם, צעצועים הנקשרים לידית האחיזה וקשת צעצועים. במקרה זה, מעירים אנשי המקצוע, מכיוון שיש תינוקות שבעת נסיעה בוכים מאוד, העובדה שיש חפץ שנמצא מולם ומאפשר להם להתמקד, עשויה דווקא להקל.

דבר המומחים – המוטוריקה העדינה נובעת מהמוטוריקה הגסה. כלומר, השלבים ההתחלתיים של היפוכים, זחילה והתיישבות, מכינים את הגוף לקראת פעולות עדינות יותר של הפרדת אצבעות ותיאום בין עין-יד לצורכי השחלה וכדומה.

צעצועים מהסוג הזה מתחילים להיות רלוונטיים בשלב הישיבה, שיכול לנוע בין חצי שנה לעשרה חודשים, והלאה. כשמתייחסים לשלב הישיבה, הכוונה היא לתינוק שמתיישב בעצמו מתוך זחילה או עמידת שש, ולא מישיבה בהטיה כמו בסלקל, או תינוק שהושב על ידי הוריו. ההבדל טמון ביכולת שיווי המשקל. תינוקות שמתיישבים בעצמם, עושים זאת תוך התארגנות הגוף, ובשלב בו גופם בשל ומוכן לשבת ביציבות. תינוקות שמושיבים אותם, לומדים לייצב עצמם על ידי פיצוי של החזקת שרירים, ומכיוון שלמעשה הרבה פעמים שיווי המשקל שלהם אינו מושלם, אין להם יכולת לשבת ולשחק בו זמנית עם שתי הידיים, כי הן מייצבות אותם.

המלצות לבחירה – בקטגוריה זו נכללים גם צעצועי הפתעה, כמו חיות קופצות בתגובה ללחיצה על כפתור, כשמעבר לשעשוע שבעניין התינוק לומד לקשר בין פעולה לתוצאה, וכן צעצועים שמפתחים קשר עין-יד כמו חרוזים שמסיעים על גבי מסלולים שונים שנפגשים ומתעקלים, נחום תקום, אוטו שנמשך על ידי חוט ועוד.

שימו לב – חשוב להתאים את הצעצוע ליכולותיו של התינוק, על-מנת לא ליצור תסכול במקרה של אי-הצלחה.

עשו זאת בעצמכם – תוכלו להכין "קופסאות הפתעה" או "שקיות הפתעה" ובכל פעם להניח בתוכם חפצים במרקמים שונים: פלסטיק גומי או נייר, כך שהתינוק יוכל להשתמש בחוש המישוש. גם משחקי מסלול אפשר להכין לבד. למשל, לקשור חוט בין הרהיטים או על מעמד יציב ולהשחיל עליו טבעות, שקיות ניילון או בד במרקמים ובצבעים שונים, חלקים של מוביילים שכבר לא בשימוש וכל דבר אחר שעולה בדעתכם. הקפידו על הבטיחות ושימו לב שהחפצים מספיק גדולים, כך שאם במקרה התינוק יצליח לנתקם מהחוט, הוא לא יוכל לבלוע אותם.



מגדל כוסות של פישר פרייס. 79 שקלים. צילום: יח

מגדל כוסות של פישר פרייס. 79 שקלים. צילום: יח"צ ורקע: ASAP | PHOTOS

קוביות ומגדל טבעות

הקוביות קיימות במגוון מרקמים, גדלים וצבעים. הן מתאימות לשלב שבו התינוק מתחיל לפתח את המוטוריקה העדינה – לבנות מגדל של קוביות, להשחיל קוביות על חוט ולהכניס אותן לתוך מכסה קופסה לפי הגודל.

דבר המומחים – הקוביות תורמות לפיתוח יכולות תחושתיות כמו מישוש ומגע. מומלץ לחשוף את התינוק למגוון רחב של קוביות, כדי ללמד אותו להבחין בין הגדלים והצבעים השונים (נכון, שהתינוק עוד לא אומר לנו את שם הצבע, אך הוא לומד להבחין בין הצבעים). תחילה התינוק רק יאחז את הקוביות בידיו, ימשש ויטעם. בשלבים מאוחרים יותר יקיש בהן זו בזו, יקשקש בהן (אולי מתחבא בהן פעמון קטן?), ורק בשלב מאוחר יותר יבנה מגדל.

לאחר שהתינוק יושב, ניתן לתת לו קופסא שבה משחילים את הקוביות בהתאם לצורות. אז נכון שבשלב זה יהיה לו קשה לקשר בין הקוביות השונות לחורים המתאימים, אבל הוא ודאי ירוקן את הקופסה וילמד על הקשר בין גלוי לנסתר.

המלצות לבחירה – אפשר לרכוש קופסא שמצידה האחד ניתן להשחיל את הקוביות על פי צורתן, ומצידה השני ניתן להכניס את הקוביות באופן חופשי. כך הצעצוע מתאים למספר שלבי התפתחות וימנע תסכול.

שימו לב – בשלב זה ניתן לתת לתינוק גם מגדלי טבעות או כוסות בגדלים שונים המוכנסות זו בתוך זו. אמנם הוא לא יסדר את הטבעות או הכוסות לפי הסדר בשלב זה, אבל הוא ייחשף למרקמים שונים של חומר.

עשו זאת בעצמכם – פנו מקום במטבח, שימו בו קופסאות וסירים בגדלים שונים ותנו לתינוק לשחק בהם, לסדר אותם, להכניס אחד לתוך השני וליהנות מהרעש. הוא גם ייהנה מהמשחק וגם מהקִרבה אליכם, ההורים.



צעצוע לעידוד זחילה והליכה מסדרת ג'וג'ו הארנב של ouaps. 249 שקלים. צילום: יח

צעצוע לעידוד זחילה והליכה מסדרת ג'וג'ו הארנב של ouaps. 249 שקלים. צילום: יח"צ

שולחן פעילות

שולחן הפעילות מותאם לגודלו של התינוק ועל מנת לשחק בו עליו לעמוד. כאשר התינוק נעמד, נגלית לעיניו פלטת השולחן, שבה פונקציות שונות שהתינוק יכול להפעיל: לחצנים, חוגה, חלונות הזזה, מראה ועוד. בחלק מהשולחנות אף ניתן להפוך את הפלטה ולנעוץ בה "פטריות" גדולות ואף לבנות מהן מגדל.

צריכים עצה?

דבר המומחים – מטרת השולחן היא לגרות את הילד לעמידה, אולם אין להאיץ בילד לעמוד. תינוקות רבים מגיעים לשלב טרום עמידה ומנצלים כל דבר אפשרי לצורך טיפוס. זה מצב טבעי ואין להפריע לו, אבל אם מכריחים את התינוק לעמוד זה עלול לגרום לו לדלג על שלב הזחילה, שהוא חשוב מאוד, וכן לגרום לחוסר שיווי משקל וחוסר יציבות. לכן, השולחנות הללו לא מיועדים לתינוקות לפני שלב הזחילה, אלא רק לאלה שמתחילים לעמוד וללכת בכוחות עצמם.

שימו לב – כדאי למקם את שולחן העמידה בסמוך לקיר, כך שבמקרה של איבוד שיווי משקל השולחן לא "יברח" ונמנע את נפילת התינוק.

חשוב לדעת: עמידה יציבה מבשרת כי התינוק עוד מעט יתחיל ללכת, אולם כדי שזה יקרה מערכת שיווי המשקל שלו צריכה להיות בשלה. הליכונים ובימבות למיניהן אינם מאיצים את ההליכה ואינם מקדמים אותה, שכן הם בעלי גלגלים. במקום להישען על שיווי משקל עצמאי, התינוק נשען קדימה על המכשירים הללו, דבר שעלול לגרום להליכה עם נטייה קדימה ועל קצות האצבעות.

עשו זאת בעצמכם – במקום תומכי עמידה והליכה, אפשר לתת לתינוקות לדחוף דברים כבדים יותר, כמו כסאות. כך הם גם משתמשים בכוח של עצמם לדחיפה וגם מתקדמים בהליכה.



קוביית פעילות. למאז. צילום: יח

קוביית פעילות. למאז. צילום: יח"צ ורקע: ASAP | PHOTOS

צעצוע זה לא משחק ילדים

ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים מציין נקודות שחשוב להקפיד עליהן לפני שנותנים לילד צעצוע.

  • בעת רכישת צעצוע ודאו כי הוא עומד בדרישות התקן הישראלי (ת"י 562).
  • הימנעו מרכישת צעצועים בעלי חלקים מתפרקים, צבע עופרת, בעלי חוטים או חבלים, חומרים רעילים, חלקים שבירים, חלקים בעלי פינות חדות, חלקים שבירים, בטריות או מגנטים הניתנים לפירוק.
  • ודאו כי על הצעצוע יש סימון קריא וברור, הכולל את שם היצרן, ארץ הייצור, שם המשווק ומענו.
  • אל תתנו צעצוע לילד מתחת לגיל שלוש, אלא אם נכתב עליו במפורש שהוא מתאים לגיל ולשלב ההתפתחותי של הילד. בדקו את הגיל המצוין על האריזה.
  • בעת שימוש בצעצועים הקפידו להרחיק מהישג ידם של ילדים מתחת לגיל שלוש כל חפץ שהוא מספיק קטן כדי להיכנס לקופסת פילם.
  • הפרידו בבית צעצועים המיועדים לילדים בוגרים לבין אלה של פעוטות ותינוקות.
  • לפני שאתם נותנים לילד צעצוע, ודאו שאין בו חלקים שנתלשו, חוטים פרומים, כפתורים, בטריות ומגנטים הניתנים לפירוק, או אנטנות ארוכות שעלולות להיכנס לעין, לפה או לאף.
  • במוביילים לתינוקות, ודאו שהחלקים המרכיבים את המובייל אינם ניתנים לפירוק.
  • הרחיקו מהילד צעצועים המכילים חבלים או חוטים, שכן הם עלולים לגרום לחנק.
  • אם בעת משחק הצעצוע מתפרק או שיש בו פוטנציאל לסיכון, סלקו את הצעצוע ופנו ליצרן, למכון התקנים ו/או לארגון "בטרם", תוך פירוט התלונה (מוקד מומחים "בטרם" 03.9263111).

 

מתוך: מגזין להיות משפחה

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה