מרב מיכאלי: "הימין המשיחי שוב לוקח אותנו, הנשים, חזרה למטבח"

מרב מיכאלי | צילום: רון קדמי, ע. צלם רום אוזן, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: ליאת אשורי, ע. סטיילינג: עדי ואזנה, איפור: הלן אמואיל, שיער: אוראל עטון ל־ ArtBook, חליפה וגופיה: isabella-marci.com
מרב מיכאלי | צילום: רון קדמי, ע. צלם רום אוזן, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: ליאת אשורי, ע. סטיילינג: עדי ואזנה, איפור: הלן אמואיל, שיער: אוראל עטון ל־ ArtBook, חליפה וגופיה: isabella-marci.com

לא רק הימין המשיחי, לדבריה, אפילו עיתונאים כמו רביב דרוקר לא סופרים נשים. מה צריך לקרות בשביל שתהיה שוב ראשת ממשלה בישראל? שאלנו את מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה

88 שיתופים | 132 צפיות

איך זה שמאז גולדה מאיר לא הייתה כאן ראשת ממשלה?
"במערכות חדשות, שמתהוות וקמות, לנשים יש הזדמנות גדולה יותר, כי האירוע לא מאורגן ולוקח זמן עד שהפטריארכיה מרימה ראש. גולדה מאיר הגיעה בסוף העידן הזה. מדובר באישה רבת זכויות, שבזיכרון הקולקטיבי לא זוכרים לה דברים טובים שעשתה, כמו הקמת הביטוח הלאומי, חקיקת חוק חופשת הלידה וחוק שעות עבודה ומנוחה ועוד. אבל מאז גולדה הלכנו אחורה, ומאמצע שנות ה־90, עשור שלא הייתה בו מלחמה משמעותית, התחלנו מאבק ציבורי שהייתי בחזית שלו. מאז היו התקדמויות והיו נסיגות, אבל שוויון עדיין אין".

>> מרב מיכאלי: "אין ספק שכקבוצה גברים לא יודעים לנהל את העניינים"

מה צריך להשתנות בישראל כדי שיום אחד תהיה כאן ראשת ממשלה?
"צריך שלא יהיה כאן אי שוויון. בעשור האחרון, נשים שוב מתמודדות עם התנגדויות מצד הימין המשיחי, שלא רוצה לראות נשים במרחב הציבורי ולוקח אותנו חזרה למטבח".

מהו המכשול העיקרי שעומד כיום בפני פוליטיקאיות בדרך להפוך לראשות ממשלה?
"ככל שאת עולה גבוה יותר, את צריכה להתמודד עם יותר כוח – ואנחנו לא מחונכות להתמודד עם כוח. לכן אנחנו מתקפלות בפני כוח וסמכות, זזות הצדה ומכילות. לנשים יש פחות כסף, והאחריות על הילדים היא עליהן כמעט באופן בלעדי. אין הערכה לעבודה הכלכלית שלהן ויש אפס התאמה למערכת החינוך, לעולם העבודה ולמציאות שבה שני ההורים בעלי מעמד שווה בפני החוק. בגלל אי השוויון, נשים חשופות לאלימות ולפגיעה מינית, וכשהן מתמודדות – זה כנגד כל הסיכויים, בעזרת בני זוג, משפחה וחברים תומכים ועם תעצומות נפש".

מתי הרגשת ששמים לך רגליים במסדרונות הכנסת משום שאת אישה ואיך התמודדת?
"העניין הוא שזה לא במפורש בגלל שאת אישה, אבל הרבה פעמים זה כן בגלל זה. גם אם את באה מאותה נקודת פתיחה של גבר, את לא מתקבלת כמוהו. זוהי אשליה לחשוב שהשמים הם הגבול ושיש שוויון. קשה לי לתת דוגמאות ספציפיות, אבל זה מאוד באוויר".

מהי האמירה הכי מקטינה שקיבלת מפוליטיקאי גבר שאותה לעולם לא תשכחי?
"אני נוטרת טינה קטנה מאוד. כשנבחרתי לראשונה לכנסת, נדהמתי שאנשים שאני לא מכירה קראו לי 'חמודה'. בואי, את כבר 'גבירתי חברת הכנסת', ועדיין קוראים לך 'חמודה'. אבל לא הרגשתי שמקטינים אותי, אני לא הופכת בעיות של אחרים לבעיות שלי".

"כשנבחרתי לראשונה לכנסת, נדהמתי שאנשים שאני לא מכירה קראו לי 'חמודה'. בואי, את כבר 'גבירתי חברת הכנסת', ועדיין קוראים לך 'חמודה'. גם אם את באה מאותה נקודת פתיחה של גבר, את לא מתקבלת כמוהו. זוהי אשליה לחשוב שהשמים הם הגבול ושיש שוויון"

מהו המשפט המזלזל הכי נפוץ ששמעת ממצביעים לגבי נשים בפוליטיקה?
"אחרי שנבחרתי ליו"ר מפלגת העבודה, רביב דרוקר אמר שעם כל הכבוד – מי ידבר על הגרעין האיראני, וכמה כבר אפשר לשלוח את עומר בר לב לאולפנים? לא שינה לו שהייתי בוועדת החוץ והביטחון ובוועדות המשנה שלה במשך שבע מתוך שמונה שנותיי בכנסת, ושאני מתבטאת הרבה מאוד בנושא. אבל זה הקטין אותו, לא אותי".

מהי התכונה הכי חשובה למי שרוצה להיות ראשת ממשלה?
"חזון – למדינת ישראל ולחברה הישראלית".

מהי התכונה שממנה את חייבת להיפטר אם את רוצה להיות ראשת ממשלה?
"אני מנסה כל הזמן להשתכלל, להשתפר ולדייק את היכולת. מה שבאמת צריך הוא להתרכז ולא להיבהל, אבל למען האמת אלה תכונות שצריך אותן לכל דבר בחיים".

אילו תחנות כדאי שתעברי בדרך להפוך לראשת ממשלה?
"הניסיון בכנסת או בממשלה חשוב: להכיר את המערכת הפוליטית והפרלמנטרית, להבין את התחומים ואת הנושאים, לדעת במה מתעסקים ובמי מטפלים, אבל לא תיאורטית – אלא ממש להרגיש את זה".

איזה אינטרס אמור להיות לגברים בשביל שתהיה כאן ראשת ממשלה, ואיזה אינטרס אמור להיות לנשים?
"גם לגברים וגם לנשים יש אינטרס שיהיה שוויון לשני הצדדים ושמשטרת המגדר לא תהיה חזקה כל כך, כי זה מונע מכולם לממש את האנושיות שלהם ושלהן. יש דברים שנמנעים גם מגברים בגלל המגדר – למשל, הם לא מקבלים הזדמנות להיות אבות פעילים מהרגע הראשון, ואין להם לגיטימציה להפגין רגשות או לוותר על עמדת העליונות. לא לכל הגברים מתאים להיות בעלי הבית, ולכולם יש הרבה מה להרוויח מכך שיהיו יותר אפשרויות של אנושיות. יש מה להרוויח משוויון ומיחסים בגובה העיניים, ולא מלמעלה או מלמטה, וזה נכון לשני המינים".

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה