מקל, תרמיל וסיפור

טיולים בעקבות הספרים הכינה נחמה, מעשה בחמישה בלונים ועוד

88 שיתופים | 132 צפיות

הכתבות הכי מעניינות שירתקו אתכם אל מסך המחשב עכשיו ב-Twitter

כעם הספר, אנחנו מודעים לחשיבות הקראת הספרים לילדים מרגע לידתם, ויש שאומרים שיפה שעה אחת קודם. באמצעות הסיפורים מפנימים הילדים את מבנה השפה, הדקדוק ואוצר המילים, והחוויות שעובר גיבור הספר מסייעות לילד לעבד גם את רגשותיו.

בדרך כלל, אחרי שאנחנו מקריאים ספר אנחנו מחזירים אותו למקומו על המדף, מקסימום צופים בהצגה או בקלטת הממחיזות את הסיפור. אז הנה לכם דרך נוספת, מוחשית יותר, לחוות את הסיפורים: לצאת החוצה, לטבע, לרחוב, למקומות שבהם התרחשו הדברים (לפחות בסיפור). אתם מוזמנים להעצים את חווית הקריאה, לא רק דרך המילים אלא גם דרך הרגליים.

שישה רעיונות לטיולים בעקבות ספרים, סופרים ומשוררים.

גני סיפור

במקום אחד, שני פסלי ראש המוצבים על משטחי בטון עגולים, כשביניהם מתפתלות עקבות נעליים בדשא. ראש אחד שעיר עם כינים צבעוניות וראש קרח עליו מצאה "הכינה נחמה" מנוחה ונחלה, וילדים מקפצים בעקבות הכינים הצבעוניות על הדשא מן הראש שהוא מלא שיער, אל הראש הקירח, החלק.

במקום אחר, גן המשתרע על שטח של שישה דונם ובו בריכה ומזרקה ועליה פסלי לוויתן, כספיון ודגים נוספים. אורך הלוויתן שמונה מטרים והוא נישא על עמוד גבוה מעל המים, ונמצא בתנועה מתמדת כתוצאה מפעילות המים.

חולון, העיר שהקימה את ה"מדיטק, את מוזיאון הילדים ואת הגלריה "בגובה העיניים", מקימה בשנים האחרונות גנים ציבוריים אטרקטיביים לילדים תחת הכותרת "גני סיפור". במסגרת הפרויקט, יוצרים אמנים ישראלים שונים פסלים סביבתיים בהשראת סיפורי ילדים (ישראליים ולא ישראליים) אהובים ומוכרים. כך הצטרפה חולון לערים ידועות ברחבי העולם שיזמו פרויקט של אמנות סביבתית ברמה מוסיאלית. אתרי הפיסול הושקעו רבות, הם הוקפו בגינון ירוק, הונחו בהם ספסלי ישיבה וגם מתקני משחקים לילדים.

בגני סיפור נוספים בעיר ניתן לפגוש את הביצה, הבלון, הפרח, הליצן ואמא תרנגולת (משתתפי "הביצה שהתחפשה"), את איתמר, גיבור סיפוריו של דויד גרוסמן, את ה"המטרייה הגדולה של אבא" שתחתיה מצטופפות מספר דמויות, ואפילו את שמוליקיפודעם התותים שלו, את דודי שמחה, ציפור הנפש, סבא אליעזר עם הגזר ועוד רבים וטובים.

מאחורי יוזמה זו של עיריית חולון עומדת השאיפה להגביר באמצעות שילוב של פיסול וספרות את המודעות והאהבה לספרות הילדים ולגיבוריה, בעיקר לדור הצעיר ולציבור העולים החדשים שאינם מכירים את ספרות הילדים העברית על בוריה.

כמו כן, פרויקט "גן סיפור" הוא חלק מפיתוחה של הריאה הירוקה המטופחת של חולון, שהינה אחת הערים הירוקות ביותר בארץ (כיום מתפרשים השטחים הירוקים בחולון על פני 1,200 דונם). עד כה הוקמו בעיר 22 גני סיפור, חלקם מקובצים באותו מתחם עם שבילים המקשרים ביניהם.

באחרונה יצא גם הספר "גני סיפור בחולון" (הוצאת "אוריון"), המהווה מעין מדריך סיורים צבעוני ומרחיב אופקים בגני הסיפור שבעיר חולון. בספר מלווה כל "גן סיפור" בתמונת הגן עצמו, תוך ציון מיקומו וכתובתו בעיר (מצורפת גם מפת התמצאות של כל הגנים), עטיפת ספר הילדים המקורית ואיורים מתוך הספר, תמונת סופר הילדים שכתב את הסיפור ומידע עליו, וכמובן מידע על האמן שפסליו מהווים את "גן הסיפור".

כמה זה עולה לנו? הכניסה לגנים חופשית.

איך מגיעים ופרטים נוספים באתר»



גן איתמר מטייל על קירות. צילום: אלי נאמן

גן איתמר מטייל על קירות. צילום: אלי נאמן

כפר אז"ר

הרבה לפני יובל המבולבל, ילדי ישראל גדלו ועדיין גדלים על "המפוזר מכפר אז"ר" של לאה גולדברג. למי שלא יודע, באמת יש מקום כזה: כפר אז"ר הינו מושב עובדים להתיישבות חקלאית שיתופית. בזמנו, כאשר כתבה לאה גולדברג "איש אחד היה בעיר, כל תינוק אותו הכיר" – הדבר לא היה מדויק, כיוון שרק לאחרונה סופח כפר אז"ר לשטח השיפוט של עיריית רמת גן.

אם חשקה נפשכם בטיול בגן קסום, כדאי לכם להגיע למשתלת הסוכה בכפר אז"ר. במשתלה נמצא "הגן הנסתר", והוא מכונה כך משום שהוא אינו נגלה לעין בשטח התצוגה והמכירה.

הגן משתרע על פני 1,500 מ"ר ויש בו פינות ישיבה, אלמנטים של מים, בריכות נוי, צמחייה עשירה וסוגים שונים של כדים וסלים התלויים ומקשטים את הגן. אתם מוזמנים להביא איתכם תרמוס קפה או תה ולשבת להירגע בפינות הישיבה. בקצה הגן נמצאות בריכות הריבוי והגידול של שושנת המים (נימפאה). בחודשים מאי-נובמבר, הנימפאות פורחות בשלל צבעים – מחזה מרהיב במיוחד.

במיוחד בשביל הילדים נבנה בית עץ מסקרן, ועם או ללא קשר לאוטובוס של המפוזר ("בלי פקפוק ובלי היסוס, הוא נכנס לאוטובוס") ניתן לבקר באוטובוס ישן שעבר שיפוץ. האוטובוס משמש לתצוגה של תערוכות מתחלפות: הרעיון ל"גלריה באוטובוס" הוקם ביוזמה משותפת של מיקי איינהורן-נלקנבאום, עיתונאית וצלמת מקצועית, ועופר פאול, מבעלי המשתלה. בנוסף לתערוכות משמשת הגלריה להעברת סדנאות צילום למבוגרים וילדים ופעילויות אמנותיות אחרות. מעת לעת מתקיימת במקום שעת סיפור לילדים בנושאי אקולוגיה, צמחים וטבע, הרצאות, תיאטרון בובות, "שישי משפחתי" ופעילויות שונות בהתאם לחגים ולעונות השנה – שווה לברר לפני שמגיעים.

ועוד אנקדוטה קטנה: בעוד שבסיפור המפוזר רוצה להגיע מכפרו לירושלים, משתלת הסוכה עברה דווקא מירושלים לכפר אז"ר.

כמה זה עולה לנו? הביקור בגן הנסתר ובגלריה באוטובוס – חינם. ההשתתפות בסדנאות בתשלום סמלי.

פרטים נוספים באתר ובטלפון: 03.5347239

איך מגיעים? משתלת הסוכה – בית ירוק, כפר אז"ר (המשתלה השלישית משמאל).

עוד מקום בו אפשר לפגוש את המפוזר הוא דווקא לא בכפר אז"ר אלא בחולון: כן, גם אותו ניתן למצוא בפרויקט "גני סיפור". שם התאימו את הגן במיוחד לאופיו של המפוזר: הספסלים ממוקמים במתחם בצורה אבסורדית, הם הופכים להיות פנסים, מגלשות ונדנדות. שורה של ספסלים מסמלת את הרכבת שאינה נוסעת לשום מקום. בגן נמצאים שלטים המציינים את שמות האלמנטים השונים, אשר בדומה לשמות שהמציא המפוזר בסיפור משלבים בתוכם משחקי מילים (פנסל, ספסרון, ספרמסל ועוד).

ותמיד גם אפשר, כמו המפוזר, לקחת רכבת ולנסוע לירושלים, אלא שבניגוד אליו, מומלץ שלא להירדם בקרון מיותם.



המפוזר מכפר אז

המפוזר מכפר אז"ר: גלריה באוטובוס

גן חמישה בלונים

"בום, טראח, מה קרה? הבלון התפוצץ הבלון …", אין כמעט ילד בארץ שלא יודע להמשיך את "הפזמון החוזר" בספר האהוב "מעשה בחמישה בלונים", מפרי עטה של סופרת הילדים הפורייה מרים רות ("הבית של יעל", "תירס חם" ורבים אחרים). בקיבוץ שלה, שער הגולן, הקימו גן משחקים כמחווה לספר "חמישה בלונים".

"רציתי ליצור חוויה שכל ילדי שער הגולן יתחברו אליה, ומה יהיה יותר 'שער הגולן' מסיפור שהפך להיות של כולנו, שנכתב עלינו ועל חברינו ועכשיו ילדינו מספרים עלינו?", משתף אסף עברי, אדריכל הגן וקרוב-רחוק של מרים רות (סבו היה אחי בעלה של רות).

הגן הוקם ברובו מתרומת כספי שילומים של חבר הקיבוץ אלי לביא, ולכן נקרא על שמו – "גן אלי". גודל הגן כדונם, והוא תוכנן על פי רוח הספר. "העיקרון התכנוני פשוט בדיוק כמו חוט הקושר בלונים וביניהם רוח, רק שכאן במקום הרוח יש ילדים ומתקנים, ובמקום בלונים יש משטחי פעילות", מסביר עברי.

"בהתאם לסיפור יש חמישה משטחי פעילות: בלון סגול – לתינוקות, בלון צהוב – בו ילדי הקיבוץ הגדולים עורכים הופעות, בלון אדום – למכדררים, בלון ירוק – לחתונות של חברי הקיבוץ, ובלון כחול-אפור – להורים המסתלבטים. וביניהם שבילים לרולרבליידס, מתקנים גבוהים ונמוכים, נדנדות וכו'".

כמה זה עולה לנו? הכניסה לגן ללא תשלום.

פרט לגן, מזמין הקיבוץ את המשפחות לחוויות נוספות: בימי שבת (לפעמים גם בשישי, כדאי לברר מראש) מתקיימות פעילויות בחצר האדם הקדמון. הפעילויות ממחישות את חיי היום-יום בכפר הירמוכי לפני כ-8,000 שנה, ובין היתר הילדים מכינים תליון וקערה מחימר. במקום גם מוזיאון פרה-היסטורי קטן וידידותי לילדים, פינת חי, וגם בית הארחה.

איך מגיעים? הקיבוץ נמצא בעמק הירדן ליד חוף צמח, דרומית לכנרת.

פרטים נוספים באתר»

עוד רעיון מתוק: אם אתם נמצאים באזור, סמוך לקיבוץ שער הגולן נמצאת "גליתא" – חוות שוקולד מתוקה במיוחד. החווה נמצאת בקיבוץ דגניה ב' וממוקמת בבית אבן עתיק, ששימש כרפת הראשונה של הקיבוץ בתחילת דרכו לפני כ-85 שנה. תוכלו לצפות בסרט המתאר את סיפור הכנת השוקולד משלב הפרי על העץ ועד הפרלין המתוק. לסייר בין קירות שוקולד ואפילו להציץ דרך חלון למפעל עצמו. הילדים מוזמנים להצטרף לסדנת "ארץ האגדות" ולפסל בבצק שוקולד במרקם טופי, או ל"סדנת אביב" בה יוצקים שוקולד נוזלי לתבניות של פרפרים ופרחים. משך הסדנאות כ-40 דקות, והן מתקיימות בסופי שבוע. בזמן שהילדים מבלים בסדנה, ההורים יכולים ליהנות בבר הקפה-שוקולד שבחווה ולהביט בהם דרך חלונות הצצה למפעל.

כמה זה עולה לנו? הביקור בחווה כולל הצפייה בסרט הינו ללא תשלום, וההשתתפות בסדנאות – החל מ-25 שקלים לאדם.

פרטים נוספים באתר ובטלפון: 04.6755608



גן חמישה בלונים. צילום: סטודיו

גן חמישה בלונים. צילום: סטודיו "עיצוב. קבוצה יוצרת" שער הגולן

בחלק השני של הכתבה: טיול בעקבות "הטרקטור בארגז החול", טיול בעגלה רתומה לסוס בעקבות רחל המשוררת וטיול אל הר הכרמל, בעקבות השיר "ההר הירוק תמיד" של יורם טהרלב»

 

מתוך: מגזין להיות משפחה

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה