ורשה החדשה

צילום דבורה פישמן
צילום דבורה פישמן

המפגש עם ורשה הוא כל כך מפתיע שאינך יודע כיצד להעביר את רשמיך אפילו. כל מה שחשבנו והדימוי שהיה לנו – על עיר אפרורית, עגמומית וקודרת – בטעות יסודו. ורשה היא עיר מתפתחת, מאירת פנים, שיש לה הרבה מאוד מה להציע

88 שיתופים | 132 צפיות

תיירים מכל העולם מגלים את ורשה החדשה והעיתונות הזרה מכנה אותה כבר ״הברוקלין של המזרח״. את הזיכרונות הטעונים במיוחד לנו, כיהודים וכישראלים, ודאי שלא נמחק או נעלים – אבל ביקור בעיר בפירוש יוכיח שוורשה עברה תהליך מדהים והפכה לעיר אופנתית, מודרנית ומעניינת.

הכנו עבורכם מדריך מיוחד – בעזרתה האדיבה של מדריכה מקומית – אגנשקה קוש, שליוותה אותנו בעת הביקור בעיר. כמובן שיש עוד הרבה אזורים ששווים ביקור (למשל, אזור הגטו הישן, העיר העתיקה, המוזיאון לאמנות מודרנית) – שעליהם תוכלו למצוא שפע של מידע במדריכי התיירות השונים. ובכן, מה לראות, מה לקנות, מה לאכול ואיפה לישון בבירה הפולנית?

צילום דבורה פישמן
צילום דבורה פישמן

אל תחמיצו בפולין

 בניינים מונומנטליים, כיכרות שוקקות ומוזיאונים חלומיים:

Saska Kepa
ה"ניו יורק טיימס" כינה אותו אחד המקומות המעניינים ביותר באירופה המזרחית. שווה לבקר ולטייל בין מבנים בעלי ארכיטקטורה מעניינת ששרדו את מלחמת העולם השנייה, ולנוח באחד מבתי הקפה הרבים.

המוזיאון להיסטוריה של יהדות פולין

המוזיאון שכולם ציפו לו כל כך, ושהגשים חלום לוורשאים רבים, שוכן בבניין מודרני שעוצב בידי הארכיטקט הפיני ריינר מלמקי, בלב מה שיהפוך לרובע היהודי של ורשה. המוזיאון משחזר את הזיכרון הפולני־יהודי מהאלף הקודם, והוא עושה זאת בצורה אולטרה מודרנית.

צילום דבורה פישמן
צילום דבורה פישמן

 

Sail made of Glass – מפרש זכוכית

מספרים שנורמן פוסטר נהג לשבת שעות ארוכות בגן סקסון ולבחון לאן אנשים הולכים. אחר כך הוא תכנן בניין משרדים שלא יפריע להולכי הרגל ויאפשר להם לעבור דרכו. בניין המטרופולין בכיכר פילסודסקי עוצב על ידי אייקוני הארכיטקטורה המודרנית. בניין המגורים זלוטה 44 שעוצב בידי דניאל ליבסקי מרהיב אף הוא.

.St. Saviour Sq

הכיכר הכי טרנדית בעיר. אפשר לבלות כאן יום שלם: להתחיל בקפה וקרואסון ב־Charlotte's או ב־Karma. לחצות את הכביש לארוחת צהריים: פנקייק אצל Bastilla או פאד תאי ב־Tuk Tuk ובערב בירה ב־Plan B.

Soho Factory

מה שהיה פעם אזור תעשייה הפך היום לאזור שוקק של מסעדות, בוטיקים ומשרדי אדריכלים וכן ומוזיאון הניאון המרשים. בסופי שבוע יש גם שוק פשפשים או שוק למוצרים אקולוגיים.

Planetarium at the Copernicus Science Centre

הדור החדש של הפלניטריום, עם מסך מיוחד לצפייה ב־2D וב־3D, שיגרום גם לילדים וגם למבוגרים להתאהב. קולנוע לדור 2.0.

Choplin's Museum

מאחורי הקירות של ה־Ostrogskis’ Castle המחודש מתחבא מוסד מהמאה ה־21. אל תצפו למצוא כאן אביזרים מאובקים, במקום זאת הכינו את עצמכם לארונות מולטימדיה, לניחוח סיגליות ולרחש עצים בוערים באח.

הברק הישן של עיר הבירה

זהו המקום היחידי שבו פנסי רחוב מובערים על ידי גז עדיין דולקים לעת ערב. התחילו ללכת על רחוב Platnicza (רובע Bielany) וגלו את הקסם של רובע Zoliboz הישן. פנסי רחוב מיוחדים אלה ניתן למצוא גם ברחובות: Przyrynek, Agrikola, Okrezna Joslowa.

המוזיאון לאמנות מודרנית

מיזם שהתחיל לפני כעשור, בלי שהכינו עבורו מקום ייעודי. בינתיים הוא שוכן בחנות ישנה בשם Emilka, מקום עם אווירה מיוחדת מאוד. תוכלו למצוא כאן חנות ספרים טובה, בית קפה ותערוכות מרחיבות אופקים. 100 אחוז השראה.

The Krasinskis’ Garden

אף שאינם הגדולים או המפורסמים ביותר בגני העיר, הם אהובים במיוחד על תושבי ורשה. הגנים חודשו לאחרונה אבל קסם העבר עוד נותר בהם.

קניות

Avenue 303

גזרות פשוטות באיכות טובה. מבגדים אלגנטיים ועד סווטשרטים, הכל מבדים באיכות גבוהה.

Frank A

מבחר בגדים ואביזרים שנבחר בקפידה ממיטב קולקציות המעצבים, ביניהםMarni, Roland Mouret, Isabel Marant, T by Alexander Wang, Rag and Bone, American Vintage.

קניון Vitkac

שפע של חניות מעצבים, לואי ויטון ביניהם, שוכנים בבניין מונומנטלי שעוצב על ידי Stefan Kurylowicz. ביקור חובה לכל פשניסטה.

Mysia 3

הקניון האהוב על הוורשאים. הכל טוב בו: המיקום, וזה שיש בו את חנות ה־COS הראשונה שנפתחה בפולין, תכשיטי Orska ונעלי My Paris. ויש בו גם את החנויות Muji ו־Nao למתנות, ואת גלריית Leica ובית הקפה שלה בקומה העליונה.

Ptasia 6

מי שחושב שאופנה פולנית שונה מהאופנה האירופית, כנראה שלא ביקר עדיין ב־Ptasia 6. המקום הוא עדות חיה לכך שיש לנו מעצבים מוכשרים במדינה הזאת.

SI-MI

מי שלא יכול לסבול אופנה ״משעממת״ ימצא את עצמו ב־SI-MI. המותג מציע חולצות טריקו רפויות, מעילים לא שגרתיים, טוניקות ו…. זכות בחירה חופשית.

Moliera 2

חולמת על נעלי עקב של Louboutine או על נעלי עקב סקסיות של ג׳ימי צ׳ו? זאת ועוד בבוטיק יוקרתי זה.

Ulica Molkotowska

השדרה החמישית של ורשה והמקום שבו מרוכזים הבוטיקים המובילים בעיר. חדרי תצוגה של Maciej Zien, Robert Kupis , Ania Kuczynska ורבים אחרים.

Gosia Baczynska Atelier

זאת לא רק חנות. זה מקום לנשמה. נוסף לקולקציה של Gosia Baczynska אפשר למצוא כאן תכשיטים של Shourouk, אקססוריז מעור של Fleet Ily, ונעליים של Nicholas Kirkwood.

מה לאכול

Warszawa Wschodnia

מוסד אמיתי שמומלץ להזמין בו מקום כמה ימים מראש. מדובר בחלל תעשייתי גדול שבו ניתן לצפות בנעשה במטבח. האוכל משלב את המטבח הפולני המסורתי עם טאצ׳ים צרפתיים מעודנים. והכי חשוב, פתוח 24/7.

Qchnia Artystyczna

יש הסבורים שזוהי המסעדה היפה ביותר באירופה. אפילו לביבות תפוחי האדמה מוגשים כיצירות אמנות. המסעדה מוזכרת במדריכי "מישלן" זה שנים רבות.

Kuchnia Funkcjonialna

המסעדה חבויה בתוך וילה מודרנית ב־Saska Kapa, בין הגלריות. בתפריט ספיישלים עונתיים לצד מנות קלאסיות טעימות.

Atlier Amaro

המסעדה היחידה בפולין שזכתה בכוכב מישלן. ומגיע לה! חוויה של ממש שאמנם תעשה חור בכיס אבל מדובר ברגעי קסם ששווים את זה.

Der Elefant

גסטרו־פאב ששופץ לאחרונה מקצה לקצה ועוצב על ידי Alan Starski – מי שזכה בפרס האוסקר על סטנוגרפיה לסרט "רשימת שינדלר". התוצאה, אוכל מעולה במקום נפלא.

Na Lato

קיץ בחורף? זה אפשרי רק במקום שנקרא Na Lato. בחירה מעולה לארוחת צהריים או ליציאה עם חברים. צוות הבר יעיל ומקצועי.

Tel-Aviv and Bajrut

בעולם האמיתי 209 ק״מ מפרידים בין תל אביב לביירות, אבל בוורשה רק מטרים בודדים ביניהן. בביירות ניתן ליהנות ממנות בשריות בעוד שכנתה תל אביב מגישה אוכל צמחוני משובח. אין צורך לבחור, רק לחצות את הכביש.

SAM

טוב לכל שעות היום. אנחנו אוהבים את ארוחת הבוקר האקולוגית ואת הלחם נטול הגלוטן. מסעדה ודלי מצוינים.

איפה לבלות

BASEN

בשנות ה30 הייתה בריכה ב־YMCA הפולני, וזה היה המקום שבו התעמלו צעירי המעמד העליון בעיר. היום המקום, ששמר על עיצובו הפנימי המקורי, משמש לאירועים מכל הסוגים: הופעות, קונצרטים, תערוכות ועוד. אחד המקומות המעניינים ביותר בעיר מבחינה תרבותית.

Cafe Kulturalna

מוסד. אפשר לאכול בו משהו במשך היום ולשתות משהו בשעות הערב תוך כדי שיחה והאזנה למוזיקה. ויש גם ארועים מיוחדים. עיצוב הפנים המיוחד של ה־Plalace of Culture and Science מוסיף למקום קסם.

איפה לישון

Between Us

שלוש דירות מעוצבות בסגנון סקנדינבי, במיקום מצוין במרכז העיר אבל במפתיע גם שקט ונעים. קרוב למסעדה האייקונית Midzy Nami שבה אפשר לאכול ארוחת בוקר. מה עוד אפשר לבקש?

להזמנת מקום

Hotel Rialto

חמישה כוכבים והתואר "מלון הבוטיק הטוב ביותר בעיר". מלון בסגנון ארט־דקו, במרכז העיר, זו הדרך הקצרה ביותר לתאר את המלון הכי מדהים בוורשה. יש גם ארוחת בוקר נפלאה.

להזמנת מקום

Aparthotel Stalowa 52

אף שהשם מרמז על כתובת שאינה נחשבת לאיזור טוב של ורשה, המלון דווקא ממוקם באזור חיי הלילה של העיר ברובע New Prague (רחוב Listopada מספר 11).
המקום הוא משהו בין מלון לאכסניה והחדרים מעוצבים בסגנון לופט. בקומת הכניסה יש מסעדה צרפתית נחמדה.

להזמנת מקום

H15

בית דירות אקסלוסיבי בבניין מהמאה ה־19, שבו שכנה בעבר השגרירות הסובייטית. למרות זאת, עיצוב הפנים רחוק מלהיות מיושן. ההפך הוא הנכון – הריהוט עוצב במיוחד למקום בסגנון שמשלב מודרניזם עם שנות ה־50. בכל חדר יש טלוויזיה פלזמה, FI-WI, מיזוג אוויר ומראות מחוממות בחדר האמבטיה.

להזמנת מקום

Intercontinental

זיכרון בלתי נשכח. הקומות העליונות מזכירות יותר את ניו יורק ובאף מקום אחר בפולין אי אפשר למצוא בריכת שחייה כזאת.

להזמנת מקום

Garden Sound Hotel

מלון מתוחכם קרוב לשדה התעופה. אין במלון דלפק קבלה שכן האורחים עושים בעצמם צ׳ק אין וצ'ק אאוט. במלון יש מערכת לאיסוף מי גשם והטלוויזיה בחדר היא גם מסך לשימוש בחדר האמבט.

להזמנת מקום

 מתוך גיליון דצמבר 2014 של אטמוספירה.