דווקא עכשיו: 5 מסלולי טיול יפים ובטוחים בצפון

הצפון מתעורר. פלמינגו בשמורת טבע החולה | צילום שרית פלצי מיארה
הצפון מתעורר. פלמינגו בשמורת טבע החולה | צילום שרית פלצי מיארה

הצפון מתחמם, אבל גם בגזרות משמחות יותר: הנופים ירוקים, הפריחות מרהיבות והבריכות צלולות ומזמינות. 5 מסלולים יפים ובטוחים לטיול בצפון הארץ בזמן הכי נעים בשנה. ויש גם תערוכה שווה

88 שיתופים | 132 צפיות

ישראל שסועה מכל הבחינות מאז השבעה באוקטובר, גם גיאוגרפית. בעוד במרכז מתנהלת שגרת חירום ובדרום ניכרת תנועת מפונים בחזרה הביתה, הצפון שומם ומפוחד. ערים ויישובים בקרבת הגבול סגורים לתנועה מחשש נפילות ובתי עסק, מסעדות וחנויות אינם פועלים כבר חודשים ארוכים. הטבע, לעומת זאת, חוגג. חורף גשום במיוחד היה לנו, ואז הגיע האביב בסימפוניית צבעים מטורפת, נדידה ופריחות עם כמויות אדירות של מים, כאילו כדי לקבוע עובדה בשטח ולהכריז ש"אנחנו כאן".

>> טיפול במים או תא חמצן? 7 טיפולים מרגיעים שישחררו לך את הסטרס

ברשות הטבע והגנים נרתמים לעודד את המטיילות והמטיילים לשוב בבטחה לצפון המתעורר. בתערוכת התיירות הבינלאומית השנתית IMTM 2024 -International Mediterranean Tourism Market, שתתקיים השבוע (3-4.4) באקספו תל אביב, מתכננת הרשות להציב במרכז הבמה פארקים לאומיים, שמורות טבע ואתרים בצפון הארץ, שפתוחים לתנועה ללא כל חשש. אז ארזי סל פיקניק, שימי ווייז וצאי לתפוס כמה שעות של שקט בטבע, בלוקיישנים בטוחים שאספנו עבורך. על מנת להתאושש הצפון זקוק לתמיכה ומחובתנו לעזור לו – בפרט כשזוהי חובה נעימה כל כך.

גן לאומי תל חצור

בעמק החולה, למרגלות הרי הגליל ובמרחק נסיעה קצרה מראש פינה הציורית, נמצא גן לאומי תל חצור. העיר חצור ששכנה כאן בעבר מוזכרת בתנ"ך מספר פעמים, בפעם הראשונה בתקופתו של יהושע בן נון ואחר כך במלחמה בין צבא סיסרא לבני ישראל, בתקופת שלמה המלך ובמסע כיבוש של צבא אשור את ארץ ישראל. כמעט בכל מקום שבו תעצרי לתצפית, תוכלי להתרשם מנופו המרהיב של עמק החולה: מהעיר התחתית שהשתרעה על פני מאות דונמים ועד לחלקה העליון של חצור, מקום מושבם של בני המלוכה שהותירו אחריהם מספר רב של מקדשים וארמונות; שרידים של ארמון כנעני מרשים ששימש את שליטי חצור ממחישים את סיפור הממלכה; דרך במת פולחן; קירות שהיו מצופים בארז הלבנון ושני עמודי בזלת, שסימנו את תחילתה של דרך התהלוכות המלכותית.

גן לאומי תל חצור | צילום שרית פלצ'י מיארה, רשות הטבע והגנים
גן לאומי תל חצור | צילום שרית פלצ'י מיארה, רשות הטבע והגנים

פכפוך מים יוליך אותך אל אחד האתרים המשמעותיים בתל: מפעל מים שהוקם בתקופת המלך אחאב כדי לספק מים לתושבים גם בעתות מצור. המבנה המרשים הממוקם בעומק 45 מטר בתוך התל, מרשים במיוחד כשמבינים שהוא הוקם במאה התשיעית לפני הספירה. זהו פיר עצום שהגיע עד למפלס מי התהום וחסך מתושבי חצור אגירת מי גשמים והסתכנות בחיפוש אחר מקורות מים חיצוניים. ולאחר שהתרשמת מהעתיקות, מגיע הזמן להפנות את הפנים לטבע, לאירוס הדור שלובש לבן (עונת החתונות הרי בפתח) ולפריחה שמכסה כל פינה וכר דשא. אם הילדים זקוקים להפעלה, רכשי עבורם את חוברת "קוד העתיקות" עם אתגרי חשיבה ופירוט על המקומות היפים בתל.

שמורת טבע החולה

זוכרת את הסיפורים על הג'מוסים והקדחת? בשמורת טבע החולה העבר וההיסטוריה עדיין נוכחים ומזכירים את מיזם ייבוש הביצות, שהתרחש בעמק החולה בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל. שרידי הביצה הגדולה משמשים כיום בית גידול מרשים למינים שונים של צמחים ובעלי חיים וכתחנת מעבר למגוון רחב של עופות וציפורים מעבר לים. ממגדל תצפית בן שלוש קומות ומגשר צף המרחף מעל פני המים אפשר לצפות בעופות המים – בליל בלתי נשכח של קרקורים ומשק כנפיים שמצליח להרשים בכל פעם מחדש – וגם בעדר תאואים (אותם ג'מוסים מפעם) הגדול בישראל ובעדר קטן של יחמורים.

שמורת החולה | צילום: דורון ניסים
שמורת החולה | צילום: דורון ניסים

מרכז המבקרים האינטראקטיבי "עופורייה" סגור אמנם, אך טיול בין עצי האיקליפטוס העתיקים בחורשת המייסדים, והצצה לגן מקלט לצמחי מים נדירים שאפיינו את אזור החולה לפני הייבוש, מרחיבים את הלב בחיבור בלתי אמצעי עם הטבע. שביל הטיול בשמורת טבע החולה מונגש ונוח להליכה והילדים ייהנו לרוץ ולשחק לאורכו.

שמורת טבע גמלא

במרכז רמת הגולן, באזור ירוק עד שכמעט כואב בעיניים, ממוקמת שמורת טבע גמלא שמחזיקה בשיא ישראלי – בשטחה זורם המפל הגבוה ביותר בישראל, 51 מטר של מים שוצפים שמתנפצים לבריכה בכחול עמוק. שביל הדולמנים, מסלול שאורכו כשני קילומטרים, מוביל אל מפל גמלא. בדרך תוכלי לראות את הדולמנים, סלעי ענק עתיקים בצורת שולחן שיש הסוברים כי הם מקושרים למנהגי קבורה פרה-היסטוריים. שביל מעגלי קל ומונגש, הנושא את השם החמוד "שביל הנשרים", נמתח לאורך 600 מטר ועובר בין שרידי כפר עתיק וכנסייה ביזנטית, מצפור נשרים הצופה לנחל גמלא ותצפית לשרידי גמלא העתיקה, עיר יהודית משגשגת בימי בית שני. על מנת להגיע לשרידי גמלא יש לצאת מהמסלול המונגש, לרדת אל העיר המרוחקת כקילומטר וחצי ולאחר מכן לעלות בחזרה – טיול אתגרי שהוא מעין חזרה בזמן לימי המרד הגדול בשנת 66 לספירה, אז לחמו תושבי גמלא בנחישות ברומאים עד שאלה החריבו את העיר כליל.

שמורת טבע גמלא | צילום שרון אביעד
שמורת טבע גמלא | צילום שרון אביעד

הביקור בשמורת טבע גמלא יכול לארוך בין שעה ליום שלם, תלוי במסלול, וכדאי לסיים אותו בפיקניק באזור ייעודי לכך. במהלך חג הפסח תוצב בשמורה עמדת הסברה בנושא הנשרים, שכן שמורת הטבע גמלא היא מאתרי הצפרות החשובים בארץ. הצטיידי במשקפת וסבלנות ואולי תצליחי להציץ בהם מרחוק.

שמורת טבע יער יהודיה

שמורת הטבע הגדולה ביותר ברמת הגולן מהווה בית ללא פחות מארבעה נחלים מרכזיים – יהודיה, זוויתן, משושים ודליות. אם ארבעה נחלים ביום גדולים עלייך – כי הרי לא באנו למסע כומתה – היהודיה והזוויתן לבדם מבטיחים חוויית טיול רטובה ומרעננת שתצטלם מושלם לסטורי. לאחר שעצרת בעמדת ההסברה ובחרת את המסלול המתאים, תמצאי את עצמך צועדת בין קסמי הטבע של שמורת טבע יער יהודיה – קניונים עמוקים ומרשימים, צוקי בזלת בתצורה מיוחדת, מפלי מים סוערים ולגונות שלוות. ובקיצור, כל מה שצריך כדי לשכוח לכמה שעות את המציאות שמסביב. תוכלי להגיע למפל יהודיה, לעבור דרך הכפר העתיק ולשלב הליכה רטובה בנחל, או לבחור בנחל זוויתן, שהמסלולים שבו מובילים לבריכות המשושים, למפל זוויתן ולמרחבים מרשימים של הגולן.

נחל זויתן בשמורת טבע יער יהודיה | צילום איתן רוסו
נחל זויתן בשמורת טבע יער יהודיה | צילום איתן רוסו

לאורך הדרך תמצאי נקודות רבות לעצירה לתצפית ולמפגש מקרוב עם הטבע הפראי והאותנטי. אם הצטיידת במספיק אומץ וסיבולת הרשי לעצמך טבילה במים הצלולים, לאחר שבדקת את הטמפרטורה כמובן. ככלל, כל המסלולים בשמורת טבע יער יהודיה אתגריים ומחייבים הצטיידות במים, כובע ונעלים טובות להליכה. כמו כן כדאי להגיע בשעה מוקדמת כדי להימנע מפקקים וממזג אוויר חם שהופך את כל העסק לסיוט. פקחי השמורה ימתינו לך בעמדת הסברה ויספקו את כל המידע לטיול מהנה ובטוח.

גן לאומי כורסי

טיול קליל וכיפי עם ארכיאולוגיה מעניינת, אנרגיה טובה וכישופים – כן, כן – תמצאי בגן לאומי כורסי בחוף המזרחי של הכנרת, כחמישה ק"מ מצפון לעין גב. שרידים מרשימים של מנזר וכנסייה מהתקופה הביזנטית מרפררים למסורת הנוצרית הגורסת כי ממש כאן התרחש נס החזירים הנזכר בברית החדשה – מקרה שבו גירש ישו שדים מגופו של אדם והעביר אותם לגופם של חזירים. פסיפסים מפוארים שהתגלו בכנסייה מתארים בעיטורים מרהיבים דמויות של תרנגולים, אווזים, יונים (מסמלות בנצרות את רוח הקודש ואת מרים הבתולה), קורמורנים ומיני דגים – הכל חוץ מאשר חזירים. וזה לא הכל: בחפירה ארכיאולוגית סביב סלע בולט במדרון ההר שממזרח לכנסייה התגלתה קפלה קטנה, שעל פי האמונה בה התגלה לישו האיש אחוז השדים.

הספסל המכושף בגן לאומי כורסי | צילום שרית פלצ'י
הספסל המכושף בגן לאומי כורסי | צילום שרית פלצ'י

לאחר שסיימת להאמין לכל מה שמספרים, חפשי את הספסל המכושף שניצב לא רחוק משם – ספסל עץ שרק נראה פשוט, אך על פי האמונה הוא משרה רוגע על כל מי שמתיישב עליו. ובתקופה כזו, כשרוגע הוא מצרך מבוקש, כדאי לתת לספסל צ'אנס. במהלך פסח יתקיימו באתר חפירות בהדרכת ארכיאולוג ומדריך של רשות הטבע והגנים. אם נותר זמן ומזג האוויר מאפשר, מומלץ להמשיך טיול רטוב במיוחד בשמורת טבע המג'רסה הסמוכה.

לפני היציאה לטיול יש להירשם באתר רשות הטבע והגנים. תיאום מראש מבטיח מקום באתר ובמועד שאליו נרשמת, ומאפשר קבלת מידע ועדכונים רלוונטיים לביקור המתוכנן.