אל תשאירי אותם מאחור: מסלולים ידידותיים לטיולים עם הכלב

מסלולים ידידותיים לכלבים | צילום: Shutterstock
מסלולים ידידותיים לכלבים | צילום: Shutterstock

החגים כבר כאן, מזג האוויר מתחיל להיות נעים וזהו זמן מצוין לטיולים - אבל מה עושות עם חיית המחמד? אספנו מסלולי טיול מצפון לדרום, אליהם הכלבים דווקא יותר ממוזמנים להצטרף

88 שיתופים | 132 צפיות

את מתכננת טיול, אבל אז צריכה להתלבט: איפה להשאיר את הכלב? האם יכניסו אותו אם אקח אותו איתי? ואיך בכלל הוא יתנהג? לקראת חופשת סוכות והטיולים שהיא מביאה איתה, אספנו עבורך טיפים חשובים לטיול עם הכלב, יחד עם מספר המלצות לטיולים ידידותיים בטבע. חשוב לזכור שבחלק מהגנים הלאומיים ברחבי הארץ מתירים כניסה לכלבים כל עוד הם קשורים ברצועה ומצוידים במחסום לפה (כניסת כלבים מסוכנים אסורה וכניסת כלבים למקורות מים – גם אסורה). אז קחי לו קערה וזרקי לו איזו עצם, כי נשאר לך רק לבחור עד כמה תתרחקו מהבית:

צפון ומרכז

מעיין עין חרוד
מעיין חרוד נובע במערה בצלע הגלבוע. המערה נקראת מערת גדעון על שמו של השופט המקראי שאסף לכאן את לוחמיו כדי להילחם במדיינים. מי המעיין זורמים בפלג צלול לתוך בריכת שכשוך גדולה ולעוד פלגים הזורמים במרחבי הגן הלאומי. זהו מעיין המים המתוקים היחיד באזור. בגן הלאומי תמצאו מסלול הכולל פלג צלול הזורם ממערה לבריכת שכשוך אשר בסיסה עתיק יומין. נחמד לדעת שמי המעיין עוברים מהגן הלאומי לשימושם של חקלאי העמק.
דרגת קושי קל.
עוד באיזור:  מוזיאון בית חנקין בבית יהושע (המוזיאון פתוח לקבוצות בתיאום מראש. בחגים יש במקום הדרכות למבקרים) והאנדרטה לזכר בני העמק.
איך מגיעים נסיעה בכביש 71, כעשרה ק"מ מעפולה יש לעלות על הגשר ולפנות לכיוון גדעונה. אפשרות נוספת, היא  לנסוע בכביש 675 מצומת הסרגל (התענכים) לצומת נבות, ולאחר קילומטר נוסף לפנות למעיין חרוד.
כניסה ותשלום מומלץ להירשם מראש. 28 ש"ח למבוגר, 18 ש"ח לילדים.
טיפ מלבד סיורי הבוקר, תוכלי לשקול גם חוויה לילית הכוללת לינה, אם את מחובבות הקמפינג.

גן לאומי מעיין חרוד | צילום: יח"צ
גן לאומי מעיין חרוד | צילום: יח"צ

נחל תנינים
הסיור בשמורת נחל התנינים הוא שילוב בין היסטוריה וטבע – תוכלי לטייל בין שרידי טחנות הקמח שפעלו בתקופה הביזנטית ובשלהי התקופה העות'מאנית (חלק ממפעל המים של קיסריה) ובין סכר רומי יפייפה, ולהנות מצמחיית הנחלים, העופות והדגים שבמקום. אפשר גם להכנס למים הנעימים, אבל ללא הכלבים.
דרגת קושי קלה. 2 ק"מ בלבד, מסלול מעגלי.
איך מגיעים בין זיכרון יעקב לבין חדרה, ישנה פנייה מכביש ת"א-חיפה הישן לכיוון ג'סר א-זרקא ובית חנניה, משם תמשיכו לנסוע לפי השילוט כברת דרך קצרה עד לחניון השמורה.
כניסה ותשלום מומלץ להרשם מראש, 22 ש"ח למבוגר, 9 ש"ח לילד.

נחל אלכסנדר
המסלול האהוב, הזורם בלב עמק חפר, הוא אחד המסלולים היפים בארץ. לאורכו של הנחל עובר מסלול נעים ונוח עד לשפך הנחל, בחוף הים. בדרך תפגשי צבים חמודים ותתהלכי בנוף פסטורלי. בקיצור – טיול מאוד חמוד וקליל המתאים לכל עונות השנה וגם למשפחות עם ילדים קטנים. קחי בחשבון שגם כאן, לכלבים לא תותר הכניסה למים. ואם את רוכבת, שווה להגיע גם עם אופניים.
דרגת קושי קל, כ- 3 ק"מ.
איך מגיעים מכביש 2 או מכביש 4. המסלול מתחיל בגשר, שם כדאי להשאיר רכב אחד, ומסתיים בשפך נחל אלכסנדר לים, בסמוך לנקודה שבה כביש 2 חוצה על גשר את הנחל – שם מומלץ להשאיר את הרכב שני. אל תדאגי, אפשר להגיע למסלול גם ברכב אחד בלבד, ופשוט לטייל בו הלוך-חזור.
כניסה ותשלום פתוח למבקרים ללא תיאום או תשלום.

נחל אלכסנדר | צילום: shutterstock
נחל אלכסנדר | צילום: shutterstock

מתאים לכל עונות השנה. נחל אלכסנדר | צילום: רשות הטבע והגנים

השפלה, ירושלים ודרום

פארק בריטניה
השפלה הנמוכה היא אזור נפלא לטיול, עם גבעות עגולות וביניהן צמחייה ים תיכונית הכוללת יערות, מעיינות, מערות, בורות ובארות – ככה שגם מי שגרה במרכז, תרגיש שהיא התרחקה מהבית. נשאר לך רק לבחור מסלול מבין האופציות הנוחות לסיור: ברכב, באופניים וברגל.
פארק בריטניה משתרע על פני כ-40,000 דונם, בחלקו קק"ל פיתחה חניונים רבים, בעיקר באזור היערני, תוכלי למצוא בפארק גם חורש טבעי, אזור בוסתנים, דרך לטיול ממונע המותאמת לכל כלי רכב ועוד. הפארק הוא מקום אידאלי לפיקניקים – הדרך הנכונה להתחיל ולסיים כל טיול. אחד המסלולים המומלצים
דרגת קושי בפארק יש מספר מסלולים בדרגות קושי שונות. אנחנו ממליצים על שביל הבארות ובורות המים, מסלול מעגלי, רמת קושי בינונית, המתאים לכל המשפחה.
איך מגיעים בכביש ירושלים-תל אביב פונים במחלף שער הגיא דרומה לכיוון בית שמש, נוסעים דרומה בכביש 38, עוברים את בית שמש, ולאחר שעוברים מימין את הישוב זכריה, פונים ימינה לכביש 383 לעבר הישובים שדות מיכה וגפן. לאחר כ-1.5 ק"מ מגיעים לפנייה שמאלה לעבר פארק בריטניה.
כניסה ותשלום חופשי.


קודם כל -פיקניק. פארק בריטניה | צילום: קרן קיימת לישראל

יער ירושלים
ממש מתחת לאף של שכונות הבירה הסואנות (לא שיש לנו התנגדות לטייל ולאכול במחנה יהודה), תמצאי קצת ירוק ביער ירושלים. ממערב: מושב בית זית, הר המנוחות, שכונת הר-נוף וגבעת שאול, ובמזרח: שכונת בית הכרם והר הרצל. קצת עצוב לדעת שעד לפני כמה שנים אפשר היה לפגוש ביער הפתעות נעימות כמו צבאים, דורבנים ושועלים, אך בשל הבנייה המאסיבית באזור, היער ובעלי החיים שבו נמצאים היום בסכנת הכחדה. אפשר להתנחם במתקני השעשועים שבמקום שיעסיקו את הילדים במקום צפייה בצבאים.
דרגת קושי אפשר פשוט לבוא ולהסתפק בפיקניק עם הליכה עצלה מסביב, אבל אם את רוצה להשקיע במסלול או בביקור באתרים, תוכלי למצוא באתר קק"ל את כל הפרטים.
איך מגיעים עולים לירושלים ופונים ימינה בגינות סחרוב, עולים עם הכביש עד צומת ה-T של רחוב כנפי נשרים. ברמזור פונים שמאלה, עד לרמזור הבא, שם פונים ימינה לרחוב פרבשטיין.
כניסה ותשלום חופשי.

תבחרי מאיפה להתחיל. יער ירושלים | צילום: קרן קיימת לישראל

מסלול הפטרייה בנאות הכיכר
טיול בנופים הייחודים של אזור כיכר סדום, שמתחיל ומסתיים בסמוך לבריכת השחייה של מושב נאות הכיכר. סלע החוואר הרך, המרכיב את האזור, נחרץ על ידי המים והרוח. מתאים ממש אם את אוהבת הליכות נינוחות ושקטות. קחי בחשבון שזה לא מסלול מתאים לעגלות, אז אם אין לך כוח להעמיס את הילד על מנשא – עדיף לוותר.
דרגת קושי קל ונוח, מלבד עליה קלה בתחילת המסלול.
איך מגיעים? מגיעים למושב מכביש 2499, היוצא מכביש 90 בסמוך לצומת הערבה.
כניסה ותשלום חופשי.

מסלולי טיול בארץ עם כלבים. מסלול הפטריה | צילום: shutterstock
מסלולי טיול בארץ עם כלבים. מסלול הפטריה | צילום: shutterstock

טיפים לטיול עם הכלב

איך תוודאי שגם את וגם החבר הטוב ביותר תהנו מהטיול? הנה ההמלצות של דנה רוזנברג, מאלפת ומטפלת התנהגותית בכלבים ב"חיותא" -ביטוחי בריאות לחיות מחמד:
הכירי את מגבלותיו לפני שאת יוצאת לטיול בשטח, עלייך להיות בטוחה שהכלב שלך מסוגל לטייל פיזית. גורים למשל, הם לרוב מלאי אנרגיה – אבל חשוב לשים לב כאשר הם כן מתחילים להתעייף ולתת להם מנוחה. הגבולות הגופניים של כל כלב משתנים בהתאם לגיל, מין וגזע. למשל, אם יש לך כלב קטן שאינו מסוגל לצאת לטיולים ארוכים, עליך להימנע מלקחת אותו לכאלה.
לא כולם אוהבים מים איך הכלב שלך מגיב למים? לא מומלץ שתקחי את הכלב למסלולים עם מים עמוקים מדי או לחוף הים אם הוא שונא מים. חוויה אחת גרועה תספיק לו כדי לצלק אותו למשך זמן ארוך.

הכירי את הגבולות של הכלב שלך | צילום: Shutterstock
הכירי את הגבולות של הכלב שלך | צילום: Shutterstock

אבל חובה שישתה מים, כן? גם אם הוא לא אוהב מקורות מים, לשתות מים זה משהו אחר. בדיוק כמו שאת דואגת לעצמך למים (אני מקווה), קחי איתך בקבוק מים לכל טיול עם הכלב, בין אם הוא קצר או ארוך. לכלבים חם רוב הזמן והם זקוקים למים טריים, אחרת הם עלולים לקבל מכת חום, בדיוק כמונו. כדאי לתת לו לשתות כשהוא רגוע ולא משתולל או בלחץ – עם הלשון בחוץ. מומלץ לקחת איתך את קערת המים האהובה על הכלב, או להיעזר בקעריות מים גמישות שניתן לרכוש בכל חנות למוצרי חיות מחמד.
לא לשכוח רצועה חשוב שתקחי איתך רצועה, שתוכלי לשלוף ממקום נגיש לפי הצורך. גם אם הוא הולך משוחרר במקומות המתירים זאת, תהיי מוכנה למקרה שייבהל ויברח או יפגוש כלב אחר פחות נחמד ותוקפני.
חכמים בשמש אל תקחי אותו לטיול בשטח פתוח עם שמש ישירה בין 10:00-16:00. בשעות האלו האדמה חמה מאוד והכלבים יכולים לקבל כוויות חום בסבירות גבוהה. אנחנו הולכות עם סנדלים או נעליים ולא מרגישות את האדמה החמה, כפות הרגליים של הכלבים חשופות לחום של המדרכה והאספלט, והם עלולים לקבל כוויות.
שירגיש בנוח כדאי להביא שמיכה או מחצלת שהוא אוהב על מנת שירגיש בנוח גם כשהוא לא באזור הטבעי שלו, את יכולה גם להביא לו עצם לעיסה לזמני המנוחה.