סרט

מלך האריות 2019: סימבה כמו שלא הכרתם אותו

מלך האריות | צילום באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם
מלך האריות | צילום באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם

כמו קאבר מוזיקלי מוצלח, גרסת הלייב-אקשן של "מלך האריות" מכבדת את המקור ומגשימה פוטנציאל חבוי שהיה בו מלכתחילה. ומי שלא יבכה בו לפחות פעמיים - שיבדוק מה לא בסדר עם הלב שלו

88 שיתופים | 132 צפיות

מרגע ההכרזה, אי אז ב-2016, נדרכה אוזנם של ילידי שנות ה-80 וה-90 לקראת צאת עיבוד הלייב-אקשן של "מלך האריות" בבימויו של ג'ון פאברו. ההתלהבות הראשונית מעצם חידושה של הקלאסיקה התעצמה לכדי אקסטזה עם היוודע שמות המגלמים את סימבה ונאלה הבוגרים, הלא הם לא אחרים מאשר דונלד גלובר וביונסה. כולם השתוקקו לסצנת איחוד האריות הלוהטת ביותר אי פעם, אלא שאז החלו לצנן את ההתלהבות שמועות שהלייב פשוט משחזר את המקור אחד לאחד, שהכוכבים המדבבים לא מוסיפים הרבה לביצועים המוכרים ושהביטוי לייב-אקשן בכלל שקרי למדי, כי לא תזכו לראות בו את ביונסה שואגת כלביאה, אלא רק לשמוע אותה ואת יתר המדבבים מאחורי דמויות מונפשות. מאז שחרור הטיזר בשנה שעברה גברו גם התלונות על כך שהבעות הפנים של הדמויות דלות, מה שבאופן אירוני מונע מהדמויות הריאליסטיות לעורר הזדהות כמו אלה מהסרט המצויר.

קשה שלא להסתכל על המהלך הזה של דיסני בעין ביקורתית, במיוחד לאור זה שבתוך שנים ספורות מפיקה החברה לא פחות מחמישה עיבודי לייב-אקשן לסרטים המצוירים שגדלנו עליהם, ומה שריגש בהכרזה הראשונה מעורר בעיקר הרמת גבה בהכרזה החמישית ותחושה שמישהו שם בדיסני פשוט בא לעשות קופה על ילדי דור ה-y המדשדשים כלכלית ממילא.

מלך האריות | צילום באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם
מלך האריות | צילום באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם



בכל השמועות והידיעות יש אמת, אך מרגע שנשמעת נהמת הפתיחה האיקונית של "מלך האריות", הספקות פשוט מתאדים להם. טכנולוגיית התלת-ממד לוקחת את הצופה לטיול מרהיב בערבות הסוואנה, החיות והטבע ריאליסטיים להפליא ובתוך כך מתגלה שחיות אמיתיות לעולם ועד יהיו חמודות יותר מחיקוייהן המצוירים. ״אוח״, ״אוששש״ ועשרות ידיים המבקשות למחוץ שומני תינוק מונפות באוויר עם רגע הצגתו של סימבה החמוד ביותר בעולם. עניין החמידות איננו שולי, כי בניגוד לטענות שנשמעו על חוסר הזדהות עם הדמויות, הלב יוצא אליהן, דווקא בזכות החיבור שלהן אל הקרקע. לחיות טווח הבעה מצומצם, זה נכון, ולעיתים צורם – במיוחד כאשר דמות צוחקת בלי לחייך – אבל דיסני התעקשו בגרסה הזו של מלך האריות על אמינות דיסקברית, שמוכיחה את עצמה עם התפתחות העלילה ובגדול.

"מלך האריות" החדש לא מרכך את דמותן של חיות טורפות באמצעות עיני בובה ענקיות ולא מתנחמד: הוא סרט למבוגרים. כיוצא מזה, גם לא תמצאו בו חלוקה דיכוטומית בין רע לטוב. סקאר לא מוצג כפסגת הרשע, אלא כזקן ערירי וחבוט שנגזלה ממנו הירושה. סימבה, מתוק ככל שיהיה, נחשף ברגעיו הכעורים כיאיר נתניהו קטן שמתהדר בייחוסו על חשבון כבודו של הדוד הזנוח, ומתגרה בו. במידה מסוימת אפשר להבין את סקאר ואת נקמתו הנוראה. כל המורכבות הזו נוכחת גם בסרט הראשון, אבל כעת, באמצעות דגשים חדשים ותוספות טקסטואליות קטנות, היא מובלטת החוצה ומביאה את הצופה לכדי טלטלה אמיתית.

הווריאציות על הגרסה המקורית כל כך עדינות, שמי שלא יודע את התסריט המקורי בעל פה עשוי לפספס אותן, אבל כשמבחינים בהן מבינים שהושקעה בגרסה הזו מחשבה. כך, למשל, פיסת הפרווה שנושרת מסימבה הבוגר ועושה דרכה באוויר אל רפיקי, זוכה בגרסה הזאת למעגל חיים שלם ומשעשע כאשר היא נאכלת בדרכה על ידי ג'ירפה, יוצאת מהצד השני וממשיכה לעבור תלאות שונות ומשונות, במעין קריצה לצופים הוותיקים. על פי אותו מנגנון, במפגש בין סימבה לטימון ופומבה מאריכים השניים בהסברים על הביטוי "אקונה מטטה" בטרם פוצחים בנאמבר האהוב. נדמה כאילו התסריטאי, ג'ף נת'נסטון, הקדיש את התסריט הזה למכורי הסרט שיודעים לדקלם אותו בעל פה, ועיקר השעשוע שלו היה בהפתעת הצופה רגע לפני הפואנטה הידועה מראש.

מלך האריות | צילום באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם
מלך האריות | צילום באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם

גרסת הלייב אקשן של "מלך האריות", אם כן, לא עושה סלטות באוויר כדי לקחת אתכם הרחק מהסרט הישן, וטוב שכך. כמו קאבר מוזיקלי מוצלח היא מכבדת את המקור ומגשימה פוטנציאל חבוי שהיה בו מלכתחילה. השירים, אגב, נשמעים כמעט זהים למקור, מלבד זה של סקאר שאיכזב גם בעיבודו המוזיקלי וגם בביטוי הוויזואלי שלו. מלבד חריקות כאלה ואחרות גדולתו של הסרט היא דווקא בנאמנותו לקלאסיקה, ולזווית החדשה שהוא מציע בצעדים קטנים. בדרכו הזהירה "מלך האריות" החדש מוליך אותנו במסע מרתק אל הילדות, מאפשר לנו להציף את השאלות שעלו בו מפרספקטיבה בוגרת יותר ומאדיר את דרמת האריות הנפלאה לכדי ממדים מיתיים. אם כל זה לא יגרום לכן לבכות פעמיים מינימום, דרושה בדיקת רגשות. 

כאן עולה השאלה האם גרסת 2019 של "מלך האריות" עומדת בפני עצמה, והאם יש בכוחה לקחת את הצופה למסע רגשי ואינטלקטואלי עוצמתי כל כך גם מחוץ לקונטקסט שלה כתגובה לחוויה מוקדמת. על השאלה הזו יוכלו לענות, ככל הנראה, רק ילדי המילניה. אבל אם גדלתם על הטראומה המצוירת הנפלאה שבמרכזה גור אריות שצופה באביו נהרג, נושא על גבו את האשמה במוות ומוגלה מלהקתו – הצפייה בעיבוד הזה היא חובה בשבילכן. אם נעשיתן אמהות מאז, כדאי לשקול האם הלב יעמוד בזה.

זאת ועוד:
>> התעלפנו: ביונסה ובלו אייבי בהשקת הסרט בלוס אנג'לס
>> מפגש פסגה: ביונסה ומייגן מרקל בהשקת הסרט בלונדון
>> ביונסה משיקה שיר חדש לכבוד הסרט