מלונות הבוטיק היפים בישראל

מלון אלגרה | צילום: יובל יוסף
מלון אלגרה | צילום: יובל יוסף

מלונות מודרניים במבנים היסטוריים, מלונות קונספט מיוחדים או עם מסעדת שף נחשבת - טרנד מלונות הבוטיק העולמי כובש גם את ישראל. לישון עם כוכבים

88 שיתופים | 132 צפיות

אם צריך הוכחה לכך שסצנת מלונות הבוטיק בארץ מתפתחת ומשתנה מיום ליום, עד שגיליון זה יגיע למדפים יתווספו לרשימה הארוכה ממילא של מלונות הבוטיק שני מלונות חדשים, ביי קלאב בחיפה וארתור בירושלים של רשת אטלס. קשה לנבא מי יהיו הבאים בתור, אך כבר ידוע שעל חורבות מסעדת בתיה המיתולוגית בדיזנגוף הולך ונבנה Jacob Samuel, מלון בוטיק עם מסעדת שף שזהותו שמורה במערכת, ושבמקום מלון אדיב הוותיק ייפתח מלון מנדלי סטריט.

בשנים האחרונות מסתובבים תושבי מרכז תל אביב כבתוך אתר בנייה של מלונות בוטיק: הוטל B (מלון ברדיצ'בסקי), טאונהאוס של משפחת קסטיאל, דה רוטשילד של משפחת קריגר, מלון דיאגילב ברחוב מזא"ה ומלון עלמה של משפחת שטראוס. בשלבי תכנון או בנייה מתקדמים נמצאים מלון בוטיק נוסף של מתי ורותי ברודו, בעלי הוטל מונטיפיורי, ומלון נורמן הסופר-מפואר ברחוב נחמני. ריבוי מלונות הבוטיק הנבנים מעיד על כך שהשוק רחוק מלהיות רווי ועל מגמה כלל עולמית המבשרת על שינוי בנטיות הלב של האורחים.

ההגדרה – פתוחה לפרשנות

עוד לפני שמתחילים לדון בנושא נשאלת השאלה מהו בעצם מלון בוטיק. "ההגדרה 'מלון בוטיק' היא הגדרה שיווקית. אין לכך תקינה בארץ וגם לא בעולם, וזו המצאה של אנשי שיווק שמאחוריה עומדים מלונות מושקעים יותר", אומרת פנינה שלו, דוברת התאחדות המלונות. "המלון רוצה לפנות לקהל יעד מסוים וכל אחד מדביק לעצמו תוויות כיד הדמיון". חיפוש בגוגל מראה שההגדרה אכן פתוחה לפרשנות, אך מה שבטוח הוא שמלונות הבוטיק בארץ, ובייחוד אלה שנפתחו לאחרונה, עומדים בסטנדרט בינלאומי. כל אחד מהם מאופיין בסגנון ייחודי ובניסיון להעניק חוויית אירוח בלתי נשכחת.

מרואיינים שעמם שוחחנו מנו את הקריטריונים הלא רשמיים אך המקובלים בתחום: מספר חדרים מצומצם (בחו"ל פחות ממאה חדרים ובארץ עשרות בודדות ואף פחות מכך), עיצוב לא סטנדרטי ושירות אישי. "כששואלים אותי מהו למעשה מלון בוטיק אני מוצא שהכי קל לתאר זאת כמלון שהוא ההפך של מלון גדול או רשתי. ההבדל בא לידי ביטוי בריהוט, שלעתים קרובות מגיע מבתי הבעלים, משווקים ואפילו משוקי פשפשים, בשונות בין החדרים וכמובן באווירה הביתית והחמימה. עם זאת, למרות היותו קטן ופרטי יותר, מלון בוטיק הוא מלון לכל דבר וצריך לספק את כל השירותים שמלון אמור לספק. לצערנו יש היום עוד ועוד בתי עסק שמכנים עצמם מלון בוטיק אך אינם עונים על ההגדרה", אומר דניאל סיון, מנהל ובעלים של מלון הבוטיק וילה גליליי.


מלון דה רוטשילד. צילום: עמית גירון

המבנה – שחקן מרכזי

בשנים האחרונות מוסטת תנועת התיירות מאזורים ייעודיים לסביבה אותנטית יותר, כולל רובעי מגורים. "בריחה ממלונות מוסדיים באזורי תיירות רשמיים וכניסה לתוך הערים הן טרנד לא רק בישראל אלא בתיירות העולמית", אומר אלון לוי, מנהל מלון דה רוטשילד. המלון, שנמצא ממש על השדרה, הוקם בשנת 1934 על ידי ד"ר קריגר, רופא תל אביבי מיתולוגי. שנים רבות שימש הבניין למגורים עד שלאחרונה יזמו הנכדים אודי, מיכל ועומר קריגר שיפוץ נרחב והפכו אותו למלון בוטיק אורבני יוקרתי. מיקומו מעל מסעדת קנטינה הטרנדית ובלב אזור מגורים, קניות ובילוי מאפשר לאורחים להשתלב במרקם החיים של העיר ולהכיר אותה ואת תושביה מקרוב, שלא כמו במלונות הגדולים על שפת הים, המנותקים מהתנהלות עירונית יומיומית.

האתגר הכרוך בהסבת מבנה לשימור למלון בוטיק אינו מרתיע יזמים, למרות פיקוח הדוק מטעם הרשויות ועלויות מרקיעות שחקים. שירי ארד, אדריכלית R2M, מספרת שמלון הוטל מונטיפיורי הוקם בבניין לשימור מחמיר. "לכן התכנית האדריכלית הייתה רוויית מגבלות ואתגרים. אלמנטים כמו המעקה בחדר המדרגות, התקרה והגובה שלה היו צריכים לשמור על אופיים המקורי תוך כדי שינויים שהכנסנו לצורך התאמתם לעיצוב המקום". מלון ביי קלאב החדש בחיפה הוקם במבנה לשימור משנות ה-20 של המאה שעברה, ששימש מעון לבנו של מושל חיפה ובניין משטרת הצבא הבריטי. תהליך השיפוץ כלל שימור המעטפת, שחזור ובניית תוספת של ארבע קומות ו-52 חדרים מרווחים, מחדרים שצופים לנוף המפרץ ועד דופלקסים מפנקים.

בעכו ארכה הסבת בניין צלבני למלון האפנדי שמונה שנים תמימות. כמתחייב במבנה לשימור מחמיר התבצעו העבודות בפיקוח רשות העתיקות, שהנפיקה סקרים הנדסיים, תיעוד ותכנית מפורטת המתייחסת לצבעים, לרצפות, לחלונות, לדלתות ולעיטורים. שיש מרמרה הובא מתורכיה כדי לשמור על המשכיות הריצוף, ורסטורטורים מומחים מאיטליה עבדו במשך חודשים על שחזור ציורי קיר ותקרות. מרתף מהתקופה הצלבנית עם שרידים מהתקופה הביזנטית הוסב למרתף יין שקירותיו הם מעין מסמך ארכיאולוגי, וחדרי הספא נבנו סביב חמאם תורכי מקורי בן 400 שנה.


מלון רוטשילד. צילום: עמית גירון

עיצוב הפנים – אקלקטי וייחודי

מבנה לשימור עם עבר ועם אופי זה טוב ויפה, אך מבחינת עיצוב פנים ייחודי ונוחות אין פשרות על פחות מקריטריונים של המאה ה-21. במלון בראון בתל אביב בחרו הבעלים ליאון אביגד והמעצב רובי ישראלי בווינטג' כקו מוביל. "תמיד היינו אוהדים של הסגנון הזה, האמריקנה של שנות ה-70", אומר אביגד. "פריטי עיצוב רבים במלון הם מקוריים מאותה תקופה ושייכים למשפחתי ולי. אחרים נקנו בשוק הפשפשים, ויש פריטים שנבנו בעבודת יד על פי תכנון שלי". מלון טאונהאוס שנפתח לפני כשנה הוא תבנית נוף מעצביו, יהושע ודפנה קסטיאל, מאצולת העיצוב בארץ. סגנון החיים והאסתטיקה שאפיינו את תל אביב בשנות ה-30 של המאה שעברה קיבלו פרשנות מודרנית בעזרת תקרות גבוהות, רצפת עץ אגוז מבהיקה וכמובן פריטי ריהוט וחפצי נוי בסגנון הקסטיאלי הידוע.

הפינוק אינו נשאר רק במעטפת. שבע הסוויטות במלון אלגרה, שכמובן ממוקם במבנה עתיק, מאובזרות בכל מה שצריך כדי להפוך את החופשה לחלום, ממיטות קינג סייז עם מצעי כותנה מצרית של מותגי טקסטיל ועד מוצרי טואלטיקה בהזמנה מיוחדת. האזורים הציבוריים מושקעים לא פחות: בוסתן פורח עם פינות ישיבה אינטימיות, בריכת שכשוך, מפלים מפכפכים וגג שמשקיף אל הנוף הרומנטי של עין כרם והסביבה.

אגף בוטיק – מענה חלקי לתופעה

לא כל מלון יכול לעבור שיפוץ מקיף כדי להפוך למלון בוטיק, ולכן יש מלונות שיצרו הפרדה מלאכותית בדמות אגף או קומה משודרגים. הרודס ויטאליס האילתי נבדל מיתר המלונות בקומפלקס ארמונות הרודס בשירות ובאירוח ללא ילדים, עד לרמת שטחים ציבוריים שכדי להיכנס אליהם יש צורך בכרטיס מגנטי מיוחד. במלון הנסיכה של רשת ישרוטל הקומות העליונות שופצו ועוצבו מחדש, והחדרים בהם ממותגים כחדרי פרימיום. מלונות בקיבוצים נסחפו גם כן בטרנד. בהגושרים מלון בטבע הושק אגף חדש ובו 48 חדרים המצהירים על אירוח ברמת חמישה כוכבים, ובמלון כפר גלעדי הושקעו עשרה מיליון שקלים בשיפוץ הלובי וחלק מהחדרים.

מחפשים לרגש – מלונות קונספט

השאיפה לייחודיות, לאירוח שמציע יותר מאשר מיטה מפנקת ועיצוב ממותג, הובילה לחיפוש אחר ערך מוסף. התשובה הגיעה כמו תמיד מחו"ל, שם חדלו מלונות בוטיק מהסתמכות על עיצוב כגורם משיכה בלעדי והחלו לבדל עצמם באמצעות תמה מרכזית. "כבר לפני עשור הבנו שקונספט יוצר חוויה מנצחת", אומר דני ליפמן, מנכ"ל רשת מלונות הבוטיק אטלס. "האורח כבר אינו מתרגש מ'סתם' מלון ויש צורך ביצירת חוויה אישית שנחרטת בזיכרון וגורמת ללקוח לרצות לחזור". מלון ארטפלוס, מיזם משותף של הרשת ושל גבריאל ודורון סבג, אספני אמנות ובעלי חברת ORS, חושף את אורחיו לאמנות ישראלית עכשווית.

יצירות 'מותאמות אתר' מוצגות בחללים הציבוריים של המלון ובחדרים, חדר האוכל משמש כספריית אמנות ואוצרת המלון מעבירה לאורחים סיורי אמנות מודרכים. שמו של מלון אחר בבעלות הרשת, מלון סינמה, מרמז על הנושא המרכזי בעיצובו. בניין קולנוע אסתר בתל אביב, שנבנה בסוף שנות ה-30, שופץ והפך למלון בוטיק עם קריצה לעבר. גופי תאורה וחפצים מקוריים מעניקים לו אופי נוסטלגי: כרזות סרטים, כיסאות עץ מקוריים, כורסאות מתאי היציע ושתי מקרנות ענק ישנות. המלון אהוב במיוחד על אורחים שנהגו לבקר בילדותם בקולנוע אסתר ועל תיירים שתרבות, אמנות וקולנוע מדברים אל לבם.
מלונות נושאים קיימים גם מחוץ לתל אביב, ויש כאלה שמשלבים את התמה העיצובית במארג הסביבתי. דן בוטיק ירושלים, למשל, מציע מיקום מרכזי, נוף לעיר העתיקה וחדרים בסגנון עכשווי עם מוטיבים מזרחיים – כל מה שאורח יכול לרצות – אך מתגאה במיוחד בשיתוף פעולה עם סטודנטים ואנימטורים צעירים מבצלאל, שיצירותיהם מוקרנות בחללים שונים במלון.

גולת הכותרת – מסעדת שף במלון

אחד הקונספטים שמלונות הבוטיק מתהדרים בהם בשנים האחרונות הוא מסעדת שף, בדגש על שף כמה שיותר מפורסם. הדיל טוב לשני הצדדים – המלונות מרוויחים יוקרה וקהל שאחרת לא היה מגיע אליהם ונהנים מתוספת הכנסות, והשפים זוכים לכבוד מלכים ולגב של ארגון עם חוסן פיננסי המאפשר להם יד כמעט חופשית. כך, רושפלד מבשל ליחידי סגולה במסעדה יוקרתית במלון עלמה, אורי ירמיאס, הלוא הוא המסעדן הוותיק אורי בורי, עומד מאחורי מלון האפנדי, ורפי כהן מתעתד לנהל בר-מסעדה בלובי של מלון מנדלי סטריט. לשף גיא פרץ יש כבר שתי מסעדות בבתי מלון גדולים, קונפי בקראון פלאזה חיפה וגספצ'ו בהולידיי אין אשקלון. הבייבי החדש שלו הוא אנדיב, מסעדת שף ים=תיכונית במלון בוטיק ווסט אשדוד של רשת טמרס, שנפתח בימים אלה ממש.

החיבור בין מסעדות גורמה למלונות בוטיק חוצה דמוגרפיה וגיאוגרפיה, ולראיה – בר ומסעדת שף ערבית אותנטית שהוקמו לפני חודשים ספורים במלון הבוטיק וילה נצרת בהשקעה כוללת של כחצי מיליון שקלים. "המסעדה ובר המשקאות הם שירותים המעשירים את החוויה שאנו מספקים לאורחינו. באופן זה, נוסף על החוויה התיירותית המלון מספק גם חוויה קולינרית המתבססת על התוצרת המקומית", אומר אמיר שחאדה, מבעלי המלון.

שירות VIP הוא שם המשחק

אנשי המקצוע שעמם שוחחנו מסכימים שכל הפינוקים בטלים בשישים אם השירות אינו אישי, עד לרמה שבה הצוות יודע מה הלקוח רוצה עוד לפני שהוא בעצמו יודע. "כיוון שיש במלון רק 25 סוויטות, אנו יכולים להתייחס לכל אחד מהאורחים כמו אל VIP", אומר לוי ממלון דה רוטשילד. "אנו מנסים לעזור לאורחים בכל דרך אפשרית ויוצרים אתם קשר במייל עוד לפני הגעתם למלון, כדי לברר על העדפות הבילוי שלהם – סיורים, מסעדה או הצגת תיאטרון. אין מצב שנגיד ללקוח 'לך תסתדר לבד'. זו פריבילגיה של מלון בוטיק קטן ומשהו שאנחנו מקפידים עליו". האם מספר חדרים מצומצם הוא תנאי לשירות אישי? לא בהכרח.

בארמון הרודס ויטאליס שבאילת מתגאים בשירות בסטנדרט גבוה אף שהמלון מונה 53 חדרים. אושרי דרעי, מנכ"ל ארמונות הרודס אילת מרשת פתאל, מספר על אורח שהיה כל כך רגיל לכורסת הטלוויזיה שלו עד שנמנע מלצאת לנופש. "רעייתו פנתה אלינו בבקשה להשיג דגם זהה לכורסה האהובה, וכיאה לארמון המפנק ומכבד את הרגלי אורחיו, נענינו לבקשה. קשה לתאר את התפעלותו של האורח כשגילה בחדר כורסת טלוויזיה נוחה ממש כמו בבית". תקראו לזה טיילור מייד, הוט קוטור, גורמה או כל מילה מפוצצת אחרת, אין ספק שהתמורה שמלון בוטיק נותן לכסף עושה את החופשה הרבה יותר נעימה.