מלאכת מחשבת עמלנית

תכשיטים מהקולקציה החדשה של טובי פרבר. צילום: יח"צ
תכשיטים מהקולקציה החדשה של טובי פרבר. צילום: יח"צ

"היום אני מבינה בוודאות שזה היה תהליך של התנערות, של ניסיון להתחדש. כמו לעבד מחדש את הקרקע שכבר מוכרת ולהטמין בה המצאות חדשות", כך טובי פרבר מתארת ברוב רגש את התהליך שקדם ליצירת קולקציית התכשיטים החדשה שלה

88 שיתופים | 132 צפיות

הצורך הזה לעצור במעלה הדרך, להתכנס פנימה ולערוך מין רשימת מלאי של רגשות ומחשבות שיש לצדה גם טור של חלומות, מלווה את מעצבת התכשיטים טובי פרבר כבר שנים רבות. התהליך הזה מתגבש בסוף לסדרה קטנה של תובנות המתמצתות ומנסחות, לדבריה, את ה־DNA שלה. בתהליך הזה, שמטבע הדברים לובש בכל פעם צורה חדשה, פרבר רואה ברכה גדולה והיא שמחה לקראתו. מעניין לגלות שהיא אינה חוששת מרגע שבו יתאיידו להם הרעיונות והיא תישאר בלי צידה לקולקציה החדשה. הפעם היא גם זרעה זרעים חדשים שאותם ליקטה במרחבי העולם ובהמשך טמנה אותם באופן מסתורי בחומר העבודה שלה – זהב.

תכשיטים מהקולקציה החדשה של טובי פרבר. צילום: יח"צ
תכשיטים מהקולקציה החדשה של טובי פרבר. צילום: יח"צ

 

פרבר היא צורפת מנוסה ויצירתית שעיצבה כבר מאות תכשיטים והטביעה בהם את חותמה. קל מאוד לזהות אותו אבל קשה יותר לתארו. הוא מורכב ממלאכת מחשבת ידנית ועמלנית היורדת לפרטי פרטים ולקצה הגימור המוקפד, חומרי הגלם הם מהמשובחים והתכשיטים מהודרים ומרהיבים ובכל זאת לא ראוותניים. כל זה מרכזי, הכרחי אבל לא מספיק. נדמה לי שמה שמסביר אותם הכי טוב והופך אותם להצלחה כאן וגם ברחבי העולם הוא העובדה שפרבר לא מנסה להמציא את הגלגל.

אין בעבודות שלה ניסיון להוביל מהלך, לייצר טרנד או לאתגר את התכשיט הקלאסי במשמעותו המקובלת – פריט שנענד על הגוף ומלמד דבר או שניים על העונד אותו, למשל על טעמו, על אפשרויותיו וכך הלאה. קחו למשל את היהלומים השחורים שהחליטה פרבר להעמיד במרכז הקולקציה החדשה שלה. היהלומים האלה גם הם יצירי הטבע אך הם שכיחים פחות בתעשיית התכשיטים ככל הנראה כתוצאה מענייני מחיר ויוקרה כנראה אבל בעיני פרבר הם הפכו ל"זרעים" מושלמים ממש. היא חיבבה אותם תמיד, אבל עכשיו "הגיע הזמן שלהם", היא אומרת, והעניין ניכר היטב בקולקציה. כך למשל טבעת זהב מאסיבית שאת חזיתה המתרחבת היא השחירה ו"זרעה" בה שורות שורות של יהלומים שחורים זעירים המצליחים להבהב עם תנועת היד. ממול, באחת הוויטרינות המוארות המוצבות בחנות המרווחת והנעימה שלה ברחוב בן יהודה בתל אביב – שרשרת קצרה מורכבת מחוליות זהב שביניהם שיבצה פרבר יהלומים גדולים בהרבה, מין כדורים קטנים שממבט ראשון קל לטעות בזיהויים. ההסתרה והגילוי נוכחים גם בעיצובים אחרים בקולקציה החדשה, כמו לדוגמה במוטיב שאני מכנה "קשר" – זוהי מין לולאה המלופפת כמו קשר של חבל, אלא שכאן היא עשויה חוט זהב משובח, ורק במבט שני אפשר להבחין שבין פיתוליו שתלה הצורפת יהלומים קטנטנים, רואים־לא נראים, המעניקים לתכשיט רובד סמוי ומעניין. את ה"קשר" הזה אפשר למצוא בשלל שימושים: הוא מוצג כתליון לשרשרת דקה למי שמחפש תכשיט עדין מאוד, משולב כחרוזים עם אלמנטים נוספים בשרשראות זהב ארוכות וגם תלוי על חישוק ונצמד לאוזן וממנו משתלשלות שרשרות זהב ארוכות המקנות לעגילים מראה רב נוכחות.

תכשיטים מהקולקציה החדשה של טובי פרבר. צילום: יח"צ
תכשיטים מהקולקציה החדשה של טובי פרבר. צילום: יח"צ

 

גם בגזרת הטבעות, בסגנון שונה אך חתום לגמרי בכתב ידה, יש יהלומים שחורים, אך השיבוץ שלהם אחר מהמקובל: שני צדיו של משטח החישוק הזהוב, בגימור שמעמעם את זוהרם המקורי, מקופלים פנימה מזכירים תלם שנחרש ובמרכזו משובצים היהלומים השחורים. זוהי טבעת יהלומים נהדרת המשלבת שני אלמנטים רבי יוקרה אך יוצרת תכשיט מאופק ורחוק מבנאליה.

אם לבכן אינו נוהה אחר יהלומים שחורים או אחר יהלומים בכלל, ואולי גם היד איננה משגת, לכו לראות את החלק הצבעוני בקולקציה – אבני טורמלין בשלל גוונים וגדלים המשובצים בטבעות, בעגילים ובשרשראות, או כאלה המשולבים באבני אקווה מארין בתכלת צלולה. אליהם קל תמיד להתחבר, הטבע ועושרו נשקף מהם והם זוכים כאן לכבוד הראוי. אם אתן אוהבות ויכולות גם וגם – לכו על צירופים. במבט ראשון הם עלולים להרתיע אבל עשו עוד צעד ותגלו שהכל הולך עם הכל. פרבר אומרת שמבחינתה הצירופים הללו הם עוד אתגר, אבל החשיבה על הקולקציה היא "התובענית אבל גם המספקת ביותר, לכן אני מכינה את הפרטים הראשונים, ואם אני שמחה בהם אני ממשיכה באותו כיוון ומקבלת יותר אומץ לשנות, לשלב, להוסיף ולגרוע. המזל הגדול הוא שמבחר האופציות הוא בלתי מתכלה. כמו הדמיון שלנו".

תכשיטים מהקולקציה החדשה של טובי פרבר. צילום: יח"צ
תכשיטים מהקולקציה החדשה של טובי פרבר. צילום: יח"צ