מי למעלה, מי למטה

אחד האלמנטים המעניינים ביותר במבנים הוא גרם המדרגות. בשנים האחרונות התפתח התחום בבנייה פרטית למגורים, ומגוון העיצובים הוא אינסופי

88 שיתופים | 132 צפיות

גרם המדרגות הוא אחד האלמנטים החשובים בחלל, אומר אדריכל מרק טופילסקי, מכיוון שהוא אלמנט מאונך החוצה את המרחב לגובה, בניגוד לאלמנטים אופקיים כמו רצפה ותקרה. לדבריו, גרם המדרגות הוא מבנה תלת-ממדי בעל נפח, המחבר את האלמנטים האופקיים, מעניק להם משמעות ומגדיר את נקודת המיקוד. גרם המדרגות מאפשר לאדריכל להפגין יכולתו וליצור אלמנט שהוא מעין פסל שיש לו שימוש פונקציונלי – להביא את המשתמשים בבטחה מקומה לקומה.

השאלה הראשונה שיש לשאול בתכנון גרם המדרגות, היא בין אילו חדרים הוא מחבר ומה תדירות השימוש הצפויה. האם גרם המדרגות מחבר בין חללי המגורים לבין עליית הגג או המרתף, או שהוא מחבר בין חללי מגורים מרכזים כמו הסלון והמטבח לבין חדרי השינה? האם צפויים להשתמש בו כשסוחבים מסעות כבדים או גדולים כמו שקיות מהסופר, רהיטים או מגשי אוכל הדורשים שיווי משקל? האם צפויים להשתמש בו ילדים קטנים או קשישים? התשובות לשאלות אלו יעזרו להחליט אם לבחור בגרם מדרגות נוח ומרווח או בגרם מדרגות קומפקטי שיתפוס פחות מרחב.

בתמונה: מדרגות בנויות מחופות עץ אלון מיושן. אדריכלות: שירלי דן [צילום: נועם ויידר]; מדרגות עץ צבועות בשחור על גבי בסיס ומעקה מברזל. אדריכלות: אילנה מוסקוביץ [צילום: דודי מוסקוביץ]

שימוש מעניין באור

אדריכל טופילסקי מסביר כי כשגרם המדרגות מחבר בין שני חללים מרכזיים נוצר לרוב גם חיבור של אקוסטיקה ואור ואפשר להשתמש בו כדי להגביר או לנטרל אלמנטים שונים. חומרים כמו פלדה או שיש מגבירים את האקוסטיקה, למשל כשחדרי הילדים נמצאים למעלה ומעוניינים באפשרות לשמוע מלמטה מה מתרחש בהם. כשהרעש עלול להפריע אפשר להשתמש במרבד הבולע את הרעש ויכול גם להוסיף אלמנט צבעוני דקורטיבי.

חיבור בין שני חללים מרכזיים מאפשר שימוש מעניין באור. אור טבעי מהקומה העליונה, הנכנס אם דרך תקרה עשויה בחלקה מחומר שקוף ואם מחלונות הנמצאים סמוך למדרגות, יכול לחדור ולהאיר גם את החללים בקומה התחתונה. גופי תאורה הנתלים סמוך או סביב למדרגות יוצרים משחקי אור וצל דרמטיים המוסיפים עניין לחלל.

אדריכל טופולסקי מספר כי במקרים רבים גרם המדרגות מוצב במרכז החלל, ולמקום זה יש שני יתרונות: האחד הוא שכך לא מבזבזים חלונות וכיווני אוויר על אלמנט ששוהים בו זמן קצר יחסית, ונהנים מהם בחדרים שבהם מבלים זמן רב יותר, והשני הוא שכך נדרשת הליכה קצרה בלבד מגרם המדרגות לכל פינה בחלל.

גרם מדרגות אפשר לבנות ממגוון חומרים רחב, אך לדברי אדריכל טופילסקי, בבתים פרטיים, אם בפרויקטים של קבלנים ואם בבתים המוזמנים אצל אדריכל, גרם המדרגות עשוי בדרך כלל בטון מחופה בחומר אחר כמו עץ, קרמיקה או גרניט פורצלן.

בתמונה: בית פרטי בתל ברוך. דופן המדרגות משמש כמעקה וקונסטרוקציה למדרכים העשויים עץ אלון. עיצוב: עתי אהרונסון מחברת דרוגה תעשיות בעמ [צילום: מיכל לוי]. אדריכלית גיאורדנה.

לכל בית גרם מדרגות משלו

האמן עתי אהרונסון יוצר למעלה מ-30 שנה מדרגות מברזל. בתחילת דרכו האמנותית עבד במסגרייה של הוריו וכיום הוא מתמחה במדרגות ספיראליות. "אני מאמין שבית הוא כמו חידה שיש לה פתרון אחד. לכל בית מתאים רק גרם מדרגות מסוים, ולפעמים לוקח לי כמה ימים למצוא את הפתרון הנכון. חלק גדול מהעבודה הוא חיפוש אחר פתרון טכני בהתאם לדרישות הלקוח.

אם, למשל, גרם המדרגות מחבר בין הסלון לבין המטבח ונמצא בחלל העבודה, צריך לבנות אותו גבוה מספיק כדי שהראש לא יתקע כשעוברים מתחתיו. לאנשים יש דרישות מיוחדות. היה לי לדוגמה, לקוח טייס שרצה שגרם המדרגות ייראה כמו כנפיים של מטוס. עיצבתי לו מדרגות בצורת טרפז המזכיר כנפיים, ובחלקו העליון של גרם המדרגות בניתי פרוזדור זכוכית המזכיר שדות תעופה.

לקוחה אחרת, נגנית נבל, ביקשה שגרם המדרגות יזכיר צורה של נבל, ותכננתי מדרגות עם כבלי מתכת מחוברים לתקרה. אדריכל אחד דרש מדרגות בסגנון מוזיאון הלובר בפריז, פרויקט שדרש פתרונות טכניים מורכבים. יש טרנדים המחוברים למה שאופנתי בעיצוב ובאדריכלות. אחד הטרנדים היום הוא גרם מדרגות המזכיר סליל דנ"א, כלומר מדרגות המחוברות בין שתי ספירלות השונות בעוצמת הכיפוף שלהן. זה מבנה יפה שמרתק להסתכל עליו, ואני מאד אוהב אותו".

בתמונה: מהלך של מדרגות בעלות רדיוס הולך ומתכנס מברזל, פטנט ייחודי, מדרך מחורר בכוכבים. עיצוב: עתי אהרונסון [צילום: יעל פינקוס]; מדרגות מאבן איטלקית חלולה המולבשת על מוטות מתכת סמויים שקובעו ובוטנו לקיר. המדרגה הרביעית ממשיכה גם למשטח עבודה. אדריכלות: אורבך הלוי [צילום: עוזי פורת]

איך בוחרים איש מקצוע?

מה חשוב לבחון כדי לבחור בגרם המדרגות המתאים ובאיש המקצוע הנכון? אדריכל טופילסקי ממליץ להסתכל על החיבור בין המדרגה למעקה ועל האופן שבו המעקה משתלב עם המדרגות. איש מקצוע יכול לדעת מה רמת המקצועיות של האדריכל לפי תכנון המדרגות, אך גם מי שאינם עוסקים בתחום יכולים להיעזר בבחינת מגוון רחב של תמונות.

עלותו של גרם מדרגות מעוצב גבוהה מאד. התכנון דורש מהאדריכל שעות רבות, ואיש המקצוע שבונה את גרם המדרגות צריך להבין היטב את התכניות ולהקפיד על ביצוע מדויק. ערכה מוכנה של מדרגות להרכבה עצמית או להרכבה בעזרת איש מקצוע היא פתרון זול יחסית ואסתטי, אומר אדריכל טופילסקי, אך אי אפשר להשוותה למדרגות שתוכננו במיוחד. עם זאת, אנשי מקצוע כמו עתי אהרונסון טוענים שהעלות אינה חייבת להיות גבוהה במידה יוצאת דופן, וכי הכל תלוי בסגנון העבודה ובדרישות הלקוח.