מי אתה ביטקוין ומה אתה יכול לעשות בשבילי?

ביטקוין. צילום: שאטרסטוק
ביטקוין. צילום: שאטרסטוק

ביטקוין, המטבע הדיגיטלי המפורסם והיקר ביותר, חגג לאחרונה בת מצווה. הזדמנות לעצור לרגע ולהבין מאיפה הוא בא, לאן הוא הולך והכי חשוב: איך הוא יכול לתרום לנו

88 שיתופים | 132 צפיות

גם אם עולם ההשקעות והפיננסים רחוק מעולמות התוכן שלך, סביר להניח שלא הצלחת להתחמק מהבאז התקשורתי שהתלווה לשיאים החדשים שכבש המטבע הדיגיטלי ביטקוין – ולא במקרה. בשוק המטבעות הדיגיטליים (שוק הקריפטו העולמי) ששוויו עומד על כטריליון דולר נכון למועד כתיבת שורות אלו, הביטקוין הוא המטבע הדיגיטלי המוכר ביותר, הנפוץ ביותר ובעל השווי הגבוה ביותר וכל תנודה בו, מעוררת גלים.

ביטקוין. הציבור מאוהב, הממשלות קצת פחות

ביטקוין פותח בנובמבר 2008 על ידי אדם או קבוצת אנשים בשם "סטושי נקאמוטו" וכמות "מטבעות" הביטקוין בעולם מוגבלת וידועה מראש: 21 מיליון. כל פעולת קנייה ומכירה של מטבע או של שבריר ממנו (הנקרא "סטושי"), מתבצעת באמצעות המחשב או הטלפון החכם, נרשמת ומאושרת באופן ממוחשב ועמלה מועברת ל"כורים" שיצרו אותו.

ביטקוין הוא מטבע מבוזר שאינו מפוקח, אי אפשר לקשר אדם לכתובת ביטקוין – אלא אם הוא חשף אותה ביוזמתו, וקשה לגבות מס על עסקאות שנעשו באמצעותו. ממשלות ובנקים מרכזיים אינם שולטים בו ולא מתלהבים ממנו, בלשון המעטה. גופי ממשל רבים אף טוענים שביטקוין משמש לפעילות בלתי חוקית. עם זאת, השימוש בו מותר במרבית המדינות וביפן הוא מוכר כאמצעי תשלום לגיטימי.

> למה נשים לא לוקחות אחריות על עתידן הכלכלי?

> כך תתחילי להשקיע בשוק ההון

העסקה המפורסמת ביותר בביטקוין (וכמה היא שווה היום?)

בראשית דרכו, שוויו של ביטקוין היה סנטים בודדים. למעשה, העסקה המפורסמת ביותר בוצעה בשנת 2010 ע"י מתכנת מפלורידה שהחליט להשתמש בביטקוין לשם הזמנת 2 פיצות. הוא העלה לפורום שעסק בביטקוין הודעה, בה הציע 10,000 ביטקוין למי שירכוש עבורו 2 פיצות. עסקה זו הוכיחה שהמטבע האזוטרי יכול לשמש כמטבע בעולם האמיתי. אגב, אותן פיצות שוות כיום כ-350 מיליון דולר…

בעשור האחרון, ביטקוין זינק ונסוג ללא הרף. משער של 20,000 דולר בשנת 2017, צנח לשער של 3,500 דולר בסוף 2018 וכיום הוא נע סביב ה-30 אלף דולר, לאחר ששוויו הגיע בתחילת השנה ליותר מ-40 אלף דולר. תנודתיות זו ממשיכה לאפיין את הביטקוין ולכן הסבירות לזינוק נוסף במחירו בטווח הקצר, זהה לסבירות שיקרוס.

ביטקוין מגיע לתיקי ההשקעות

למרות התנודתיות הרבה שמאפיינת אותו, ביטקוין נוכח בתיקים של משקיעים פרטיים וגופי השקעות גדולים כנכס שמשמר את ערך תיק ההשקעות. מדוע להכניס מטבע "וירטואלי" כה מסוכן ותזזיתי לתיקי ההשקעות? הסיבה היא שברמה הפילוסופית, הביטקוין אינו שונה מכל מטבע פיזי שאנו מכירים.

גם השטרות שאת מחזיקה בארנק, הם בסך הכל ניירות שערכם נובע מהאמון ביכולת שלך להמירם בשירותים ובסחורות. ככל שיותר אנשים בעולם יאמינו בכוחו של ביטקוין ויבצעו איתו יותר עסקאות בעולם האמיתי, כך הוא יהפוך למטבע לגיטימי – בדיוק כמו הדולר, השקל, האירו וחבריהם.

מכיוון שההיצע של הביטקוין מוגבל וקשיח (בניגוד לכספים שמודפסים ללא הרף ע"י ממשלות, אשר מגדילות את היצע הכסף, גורמות לירידת ערך המטבע וכתוצאה מכך, לעלייה במחירי הסחורות והשירותים שאתן קונות), יש גופי השקעות ומשקיעים שמניחים שבטווח הארוך, ערך הביטקוין צפוי להמשיך ולטפס, לתרום לתשואות בתיקי המשקיעים ולהגן מפני אינפלציה.

רוצה להשקיע בביטקוין? כך תעשי זאת נכון

הבנקים מקשים מאוד על קבלת כסף שמקורו מעסקאות ביטקוין, ללא הוכחות שהוא נרכש כדין. זאת, מכיוון שהם חוששים שהכסף שמקורו בביטקוין נובע מפעולות לא חוקיות ונועד להלבנות הון.

בכל מקרה, גם רשות המסים נמצאת בתמונה ורואה בביטקוין נכס, לכן היא גובה מס רווח הון בגין הרווחים ממנו.

 

1. קנייה ישירה

באפשרותך לבצע קנייה ישירה של ביטקוין ולהחזיק אותו בארנק דיגיטלי שנראה כמו דיסק און קי, או לקנות באמצעות אפליקציות בטלפון או תוכנת מחשב. הקנייה מתבצעת מחלפן, דרך תוכנות מסחר בבורסות קריפטו או בכספומטים ייעודיים, כמותם יש רבים בארץ. כל פעולה במטבע תתבצע באמצעות קוד או סיסמה ואימות דו-שלבי באמצעות מסרון ואובדן הקוד משמעותו אובדן המטבעות שרכשת.

מכיוון שהמסחר בביטקוין מהווה סביבה נוחה לנוכלים ש"עוקצים" לקוחות תמימים וחסרי ידע מספק בעולם המטבעות הדיגיטליים, הימנעי מרכישת ביטקוין מגורמים מפוקפקים שינסו למכור לך או לקנות ממך ביטקוין שלא באמצעות מערכות מוסדרות.

2. רכישת נייר ערך

באפשרותך לרכוש נייר ערך בבורסה שעוקב אחר תשואות הביטקוין ושואף להשיג תשואות דומות. במקרה זה, את תלויה בגוף שמנהל את נייר הערך, והמסחר כרוך בדמי ניהול ובעמלות קנייה ומכירה.

היתרון הגדול הוא הנזילות הגבוהה שמאפשרת לך לקנות ולמכור בלחיצת כפתור ולקבל את הכסף ואת התשואות ישירות לחשבון הבנק שלך.

לסיכום, בכל הנוגע לביטקוין ולמטבעות דיגיטליים, המשקיעות שבינינו חלוקות בדעותיהן: האופטימיות בטוחות שמחירו של הביטקוין ימשיך לנסוק מעלה והפסימיות משוכנעות שמדובר בעוד בועה שתתפוצץ לכולנו בפנים. לך נותר רק להחליט אם את מצטרפת לאופטימיות או לפסימיות.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.  הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.