"קיבלתי איחולי מוות כאילו פשעתי. מנסים לצנזר אותי"

מירב טיטה עשוש בתצוגה של בננהוט | צילום: אדריאן סבל
מירב טיטה עשוש בתצוגה של בננהוט | צילום: אדריאן סבל

דוגמנית הפלאס סייז מירב טיטה עשוש השתתפה בקמפיין למותג בגדי הים בננהוט ונדהמה כשאינסטגרם הורידו את תמונתה בבגד ים. "למה רזות זה בסדר?", היא שואלת, וגם אנחנו

88 שיתופים | 132 צפיות

כשנגיף הקורנה החל להתפשט היו מי שדאגו להצהיר שהנגיף הגיע בין היתר כי לא היינו אדיבים וסבלניים אחד כלפי השני וקראו לכולם להיות נחמדים יותר. אבל כנראה שזה לא תקף עבור נשים מעל מידה 38. אותן כנראה מותר לרמוס, לצנזר ולהסתיר כמה שרק רוצים. כך מרגישה בימים אלו דוגמנית הפלאס סייז, מירב טיטה עשוש, אחת הדוגמניות ואקטיביסטיות הגוף הבולטות בארץ. ברזומה שלה לא מעט קמפיינים למותגים ישראליים בינהם דרור קונטנטו ודלתא ובינלאומיים בינהם אדידס, c&a, Tom Taylor, kapphal, F&F והרשימה עוד ארוכה. בשנים האחרונות נראה כי עולם האופנה מנסה לקלוט אליו נשים בכל המידות, אבל ככל הנראה השינוי באידיאל היופי עוד רחוק מכפי שהיינו רוצות. "אני מייצגת חלק גדול מהאוכלוסיה אני מראה באמת איך הבגד נראה על הגוף, וזה גורם לאנשים לחוסר ביטחון. הם תוקפים אותי כאילו אני הבעיה. מבקשים להסתיר אותי בגלל חוסר ביטחון שלהם", מספרת לנו טיטה עשוש. 

בשבוע האופנה בשנה שעבר צעדה טיטה עשוש על המסלול של בננהוט, מותג בגדי הים של נטע אלחמיסטר ונועה בני, באותה תצוגה בה נטע ברזילי צעדה בבגד הים הצהוב הזכור לטוב.התצוגה עוררה ביקורת על כך שבמותג הפכו את השמנות לגימיק, כי הן מעלות נשים במידות גדולות למסלול למרות שבאותה תקופה לא נמכרו באתר כלל בגדים במידות האלה. בבנההוט הפנימו את הביקורת, השיקו קולקציית בגדי ים במידות גדולות והזמינו את טיטה עשוש לדגמן יחד איתן. "זאת פעם ראשונה שמישהי מדגמנת איתן. תמיד זה רק הן לבד, הרגשתי מדהים, כל כך שמחתי. זה הדבר שהכי הייתי גאה בו בכל הקריירה –  להכניס את הפלאס למיינסטרים. הייתה אווירה מדהימה על הסט, הן הרימו לי וגרמו לי להרגיש מושלם וגם הצוות והיה כיף".  

"אני מייצגת חלק גדול מהאוכלוסיה אני מראה באמת איך הבגד נראה על הגוף, וזה גורם לאנשים לחוסר ביטחון. הם תוקפים אותי כאילו אני הבעיה"

"לפני שבוע הן העלו סרטון רשמי של הקמפיין בו ראו אותי ממש קצת והן קיבלו ביקורת על זה שאני מופיעה רק שנייה מתוך הסרטון. הן העלו תמונה שלי. ביקשתי שלא ירטשו אותי, והן באמת לא ריטשו. התמונה קיבלה תגובות מזעזעות של קללות, ואנשים איחלו לי מוות כאילו פשעתי. אני חושבת שהפרעתי לעוקבים שלהם, זה לא מה שהם רגילים לראות. קיבלתי הודעות קשות בפרטי בעיקר מגברים שפשוט לא רצו לראות אותי שם, הרגשתי כאילו אני מועמדת לדין. מנשים התגובות התחלקו לשתיים – כאלה שכתבו לי דברים כמו 'למה לא שמת מחטב', 'למה לא בגד ים שלם'. והיו כאלה שיצאו עלי שאני מעודדת השמנה. הייתה מישהי שממש הטרידה אותי, כל פעם חסמתי אותה והיא פתחה פרופילים חדשים. מישהי אחרת כתבה לי שיש לה ילדים והיא לא רוצה שהם יראו אותי כי אני מעודדת השמנה. אני מעודדת השמנה? אני חושבת שככל שהפלאס צובר תאוצה וגדל, כך גם הצד השני עולה, אני מרגישה כאילו אני מפריעה למלא אנשים בעיניים". 

שמנה בבגד ים זה לא תוכן הולם?

התגובות המזעזעות לצערנו אינן החלק היחיד בסיפור, טיטה עשוש העלתה לסטורי שלה חלק מהתגובות, ונשים רבות מתוך 19 אלף העוקבות שלה יצאו להגנתה בתגובות לתמונה של בננהוט. כמה ימים אחר כך, קיבלה טיטה עשוש הודעה מאימא של נועה בני שאינסטגרם הסירו את הפוסט כי מלא אנשים דיווחו עליו. "אין לי איך להסביר כמה זה פוגע, אנשים התחילו לדווח לאינסטגרם. ואינסטגרם החליטו להוריד את הפוסט. זה לא שהם מורידים כל דבר שמדווחים עליו אטומטית, הם בודקים לפני שהם מסירים פוסט, זה אומר שמישהו שם ראה וחשב ששמנה בבגד ים זה לא תוכן הולם לאינסטגרם. כל העמוד שלהם בבגד ים, אז מה ההבדל? כשדיברתי עם אימא של נועה, היא סיפרה לי שהם החליטו להעלות תמונה נוספת שלי במקום התמונה שהוסרה. הן העלו את הסרטון והיום הן העלו עוד תמונה כדי לסתום את הפיות של כולם. זה עדיין יושב לי ובוער בי". 

פנינו לאינסטגרם לבקשת תגובה, שם נמסר: ״מבדיקת הצוותים המקצועיים שלנו עולה כי מדובר בתמונה שהוסרה בטעות, ולכן שחזרנו את הפוסט המקורי״. והנה כאן התמונה שהוסרה והוחזרה:

אפשר להבין את העצבים והתסכול של מירב, במיוחד לאור העובדה שבשבילה זאת ממש לא הפעם הראשונה. היא מספרת שלא מעט פעמים העירו לה על סטים על הכמות שהיא אוכלת בארוחת צהריים, או שניסו לכסות אותה כשאת הדוגמניות האחרות שאינן פלאס סייז איש לא חשב לכסות. וממש לא מזמן, רק לפני שלושה חודשים, חוותה טיטה עשוש עוד חוויה לא פשוטה מהז'אנר הזה. "שבוע אחרי צילומים למותג אופנה נחשב בארץ, שמתפרנס גם ממידות גדולות, קיבלתי הודעה כי הקמפיין לא יפורסם. לטענת אנשים מהמותג זה לא יפה לצלם נשים מעל מידה 38. למרות שרוב המידות בחברה הן המידות שלי ומעלה אז למה לא להראות לנשים איך זה יראה עליהן באמת?".

"שבוע אחרי צילומים למותג אופנה נחשב בארץ, שמתפרנס גם ממידות גדולות, קיבלתי הודעה כי הקמפיין לא יפורסם. לטענת אנשים מהמותג זה לא יפה לצלם נשים מעל מידה 38"

את הבשורה המכעיסה קיבלה כשהייתה בדרום אפריקה, בצילומים למותג בגדי ים, "היה כל כך מדהים בצילומים שהייתי בהם של מותג מחו"ל העריכו אותי ממש והרימו לי, הטיסו אותי במיוחד לדרום אפריקה. פתאום קיבלתי את ההודעה והדבר הזה גרם לי להרגיש כל כך רע. הפער הזה בין היחס שאני מקבלת ממותגים בחו"ל ליחס בארץ. באותו רגע ניסיתי שלא להתייחס לזה ולהמשיך בעשייה". בהודעת הווטסאפ שקיבלה טיטה עשוש כתבה לה עובדת בחברה שהיא ממש מתנצלת אבל לצערה מנכ"ל החברה כעס על צוות הקמפיין שצילם נשים מעל מידה 38 ושקמפיין נוסף של החברה, שצולם עם דוגמנית במידה 48, נגנז גם הוא. טיטה ביקשה מאיתנו לא לפרסם את שם החברה על מנת לא לגרום לפיטוריה של אותה עובדת שסיפרה לה את זה.

"זה שבר אותי, בכיתי המון. רציתי לעשות משהו, אבל הייתי באמצע משהו אחר וזה נזנח. זה היה לפני שלושה חודשים. עכשיו כל העניין עם בננהוט הצית את זה מחדש. גרם לי לחוות את כל מה שחוויתי בתעשייה עוד הפעם. יחס שאני שותקת עליו כבר חמש שנים. תחושת האפליה הזאת שאני לא מספיק טובה בגלל שאני שמנה נוראית וקשה. אנשים לא מבינים שצריך גם וגם, אנחנו מורכבים מכל כך הרבה סוגים של גוף ויופי, אני לא רואה את עצמי על שלטי חוצות, החיים הם לא כמו קמפיין, אי אפשר להשמיט את מי שלא בא לך בטוב".