מיכל שיר: "לא משנה מה עשיתי, תמיד הייתי על תקן המזכירה"

מיכל שיר | צילום: אילן בשור
מיכל שיר | צילום: אילן בשור

ההטרדות המיניות בכנסת והקורונה שהחזירה אותנו הנשים 30 שנה לאחור. מה צריך לקרות בשביל שתהיה שוב ראשת ממשלה בישראל? שאלנו את ח"כ מיכל שיר, מספר 9 ברשימת תקווה חדשה

88 שיתופים | 132 צפיות

איך זה שמאז גולדה מאיר לא הייתה כאן ראשת ממשלה אחת?
"מספר הפוליטיקאיות הנבחרות במדינת ישראל, הוא ביחס ישיר למספר הנשים שנכנסו מראש לפוליטיקה אחרי ששאפו לכך. אם יש פחות נשים שנכנסות לפוליטיקה, יש פחות נשים בכנסת ופחות שרות, ומתוך השרות האלה – יש באופן יחסי גם פחות ששואפות להיות ראשות ממשלה".

מה צריך להשתנות בישראל בשביל שתהיה כאן יום אחד ראשת ממשלה?
"התפיסה הפטריארכלית הרווחת. בקצב שעדיין רחוק מלספק, אנחנו מתחילים להתנתק מתפיסות גבריות. אני זוכרת את הכנסת לפני 20 שנה, כמעט לא היו נשים לצדי שלא היו מזכירות. כמעט לא היו יועצות, בוודאי לא יועצות פוליטיות או מנהלות קמפיינים פוליטיים. אני חושבת שהייתי היועצת היחידה, אולי עם עוד יועצת אחת או שתיים, בכל המערך התומך של כנסת ישראל באותם ימים. אני זוכרת איך התלבשנו: אף אחת לא העזה להגיע עם נעלי עקב, חצאית או שמלה. מאז הדברים השתנו – העוצמה הנשית באה לידי ביטוי, והשרישה מצב שבו אישה יכולה להיות גם נשית וגם מקצועית. בהיבט הזה אני רואה שינוי מבורך. ועדיין, אני רואה שבעידן הקורונה נשים חזרו 30 שנה לאחור. מסך כל המובטלים, 70 אחוזים הם נשים. התפקיד המסורתי של נשים חזר מיד, והן חזרו לשבת בבית".

מהו המכשול העיקרי שעומד כיום בפני פוליטיקאיות בדרך להפוך לראשות ממשלה?
"אני חושבת שהמכשול הוא בעיקר בחינוך לשוויון, שצריך להתחיל מבית הספר. אני לא מדברת על שוויון הזדמנויות, אלא על חינוך לשוויון. נשים לא צריכות שוויון הזדמנויות, הן צריכות שכבר בבית הספר יחנכו לכך שנשים וגברים הם אותו דבר. ברגע שזה יושרש, יגדל כאן דור שלם של נשים וגברים שמבינים שאין הבדל. כך נראה את הגידול בנשים שעוסקות במשרות שאינן רק בתחום הצווארון הוורוד".

מתי הרגשת ששמים לך רגליים במסדרונות הכנסת משום שאת אישה?
"לא הרגשתי ששמו לי רגליים כי אני אישה. התמודדתי בפריימריז כאישה בהיריון, והיה לי חשש שלא יסתכלו עליי כעל אישה קורקטית, מקצועית וחדה, אלא כעל אישה עגולה, שעומדת ללדת בכל רגע. את ההערות, אגב, קיבלתי בעיקר מנשים: 'איך את עושה את זה', 'מי יגדל לך את הילדים'".

מהי האמירה הכי מקטינה שקיבלת מפוליטיקאי גבר שאותה לעולם לא תשכחי?
"זה לא קרה פעם אחת, זוהי תפיסה שרווחת. לא משנה מה עשיתי, תמיד הייתי על תקן מזכירה. העמדתי תמיד במקום, לא בגלל שיש משהו רע בלהיות מזכירה, אלא בגלל שזאת לא הייתה העבודה שלי. לא הרגשתי שזה הקטין אותי, כי אני מרגישה חזקה ובטוחה. אף פעם לא הרגשתי קטנה בתור מישהי שהגובה שלה הוא 173 סנטימטר".

"התמודדתי בפריימריז כאישה בהיריון, והיה לי חשש שלא יסתכלו עליי כעל אישה קורקטית, מקצועית וחדה, אלא כעל אישה עגולה, שעומדת ללדת בכל רגע. את ההערות, אגב, קיבלתי בעיקר מנשים: 'איך את עושה את זה', 'מי יגדל לך את הילדים'"

מהו המשפט המזלזל הכי נפוץ ששמעת ממצביעים לגבי נשים בפוליטיקה?
"אין שום ספק לגבי המשפט – 'מתקדמת דרך המיטה'. אין מישהי, כולל אני, שלא ניסו להדביק לה את המשפט הזה באיזשהו שלב. זה קורה עד היום, וזהו משפט שצריך להוקיע על ידי תביעות דיבה ברורות מאוד. כשאומרים עלייך משהו כזה, בעיניי זוהי הטרדה מינית לכל דבר, ויש לטפל באמירה הזאת בהתאם".

מהן התכונות הכי חשובות עבור מי ששואפות להיות ראשות ממשלה?
"מולטיטסקינג – שבא לנו הנשים באופן אוטומטי, עור של פיל, שאפתנות, אך בעיקר מיקוד מצד אחד, וראייה רוחבית מצד שני".

מהי התכונה שממנה את חייבת להיפטר אם את רוצה להיות ראשת ממשלה?
"לעשות ניהול ברמת המקרו ולא המיקרו. אחרת אי אפשר לעלות למעלה, כי תמיד יהיה מישהו שימשוך בחולצה לכיוון מטה".

אילו תחנות כדאי שתעברי בדרך להפוך לראשת ממשלה?
"חובה לעבור דרך הכנסת ולהשתפשף שם. צריך להבין כיצד הכנסת עובדת, כיצד הפוליטיקה הפנימית עובדת. חשוב גם לשרת בתפקיד ביצועי כשרה, בעדיפות גדולה לתפקיד כלכלי בכיר, וגם לישיבה בקבינט המדיני בטחוני. ממשלות העבר לא השכילו לעשות זאת, והמאבק הוא להכניס אישה כ'עלה תאנה'. אם לא תביני את הכנסת מבפנים, גם אם יהיו לך יועצים, עדיין יסבנו אותך כראשת ממשלה".

איזה אינטרס אמור להיות לגברים בשביל שתהיה כאן ראשת ממשלה?
"תראו איך אנחנו מנהלות לכם את החיים, ותראו לי גבר אחד שיכול בלי אישה. לדעתי, העולם יתפתח לכיוון חיובי יותר כאשר יותר נשים יאחזו במושכות השלטון".

איזה אינטרס אמור להיות לנשים?
"להשפיע למען הילדים שלנו. אם את לא אוהבת איך שהעולם נראה – שני אותו. יש לנו הזדמנות נהדרת, כי במדינה הצעירה שלנו, שהוקמה על ידי דור המייסדים, יש היום את דור המעצבים. היום זוהי ההזדמנות הגדולה שלנו להפוך את זה לדור המעצבות".

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה