מיכל אנסקי: "אין זה מקום של איש לשפוט את המהלכים של ישראל"

מיכל אנסקי לקמפיין גולף, אביב קיץ 2021 | צילום: דודי חסון
מיכל אנסקי לקמפיין גולף, אביב קיץ 2021 | צילום: דודי חסון

מיכל אנסקי מתכוננת ללידת בתה השלישית, לוקחת חלק במיזם שמנסה לשנות את השפה העברית הפטריאכלית ועל הדרך מדברת על הביף של אייל שני ומושיק רוט

88 שיתופים | 132 צפיות

"כבר יומיים שכל העיניים נשואות אלינו לישראל", אמרה אתמול מיכל אנסקי אחרי ההסלמה הקשה ועוד לפני שהתבשרנו על ניסיונות הלינץ' המזעזעים ביהודים וערבים, "יש ביקורת מחוץ ומבית ויש מילים טעונות בשנאה ואלימות, ספקולציות והאשמות נוראיות- וזה לא הזמן!", היא מוסיפה, "הלכנו והתדרדרנו למערכה הזו בעל כורחנו. ואין זה מקום של איש לשפוט את המהלכים המדיניים והצבאיים של ישראל. אני כאזרחית במדינה הזו קוראת לנו להתאחד, לתת אמון במי שמוביל את המערכת הביטחונית שלנו שיעשו ה-כ-ל כדי שלילה כמו אמש לא יחזור על עצמו".

לפני שהכל התדרדר במהירות מפחידה נפגשנו עם אנסקי לשיחה על דברים אופטימים הרבה יותר, כמו ההיריון השלישי שלה.
אנסקי הייתה משוכנעת שאחרי שתי בנות, עכשיו, בהיריון שלישי, זה יהיה בן. "בשלושת חודשי ההיריון הראשונים הרגשתי באופן משמעותי שונה מאשר בשני ההריונות הקודמים, לכן הייתי בטוחה שהפעם זה בן, אבל אז הגיע האולטרסאונד וגילנו שזו בת ואני שמחה. יש לי חברות שהן אחת משלוש בנות, והן אומרות שאחות קטנה זו מתנה נהדרת שנעניק לדניאלה בת העשר ולגבריאל-לי בת השנה וקצת".

למרות השאיפה למשפחה גדולה עם הגבר שלה, אייל אמיר הצעיר ממנה בשנתיים, היא כבר לא בטוחה לגבי ילדים נוספים: "אייל אומר שיש גבול, ואני חגגתי כבר 40, אז עכשיו אני נהנית מהרגע הזה וימים יגידו".

נשמע שאת אוהבת להיות בהיריון.
"כן, אני נהנית בהיריון. בהיריון הזה אני אוכלת יותר מאשר בהיריון הקודם, ואני מברכת על השינויים שהגוף עובר ואת התרחבות האגן. חזרתי מהר למידות שלי אחרי הלידה הקודמת, אני מקפידה על פיזיותרפיה ועל אימונים פעמיים בשבוע".

את מתכננת שוב לידה טבעית?
"ילדתי את גבריאל-לי בחדר מיוחד באיכילוב, בשיטה טבעית, בלי רופא, עם דולה ומיילדת ועם אייל ואימא שלי. עברה רק שנה אז אני עדיין זוכרת את כאבי הלידה, זה לא היה דבר של מה בכך, אבל ההתאוששות הייתה מאוד מהירה. היא נשארה מיד עליי אחרי הלידה עם חבל הטבור מחובר, הנקתי אותה כבר חצי שעה אחרי וחזרתי מהר לתפקוד. פחות משעה אחרי, קמתי ושטפתי את עצמי והלכתי לשירותים. אין ספק שלידה כזאת היא חוויה אחרת, אז כן, השאיפה היא לידה טבעית ללא אפידורל".

"אנחנו חיות בעולם של גברים ומשתמשות בשיח גברי, פטריארכלי ומרפקני שמוטמע בנו מאות שנים"

אם חשבתן שההיריון ההולך ומתקדם והלידה שצפויה בתחילת אוקטובר, סמוך לתאריך יום הולדתה ה-41 של אנסקי, משנים משהו באינטנסיביות של חייה – טעיתן. אנסקי ממשיכה להיות תזזיתית ועמוסה בפרויקטים והיא גם ממציאה את עצמה מחדש. בימים אלה היא משיקה עם קבוצת חברות תנועה נשית חדשה וא-פוליטית בשם "נשים יודעות", שמטרתה שינוי וריפוי השיח בחברה הישראלית.

"אנחנו רוצות לשנות את השיח בחברה ואת ההתנהגות שלנו וכלפינו. אנחנו חיות בעולם של גברים ומשתמשות בשיח גברי, פטריארכלי ומרפקני שמוטמע בנו מאות שנים", היא מספרת. לצידה של אנסקי מנהלות את התנועה הילה קליין, סמנכ"לית התפעול של חברת פייבר; ענת הורוביץ, סמנכ"לית פעילות גלובלית בגוגל העולמית; הסופרת אורית פיול אור ושותפתה צילה פירן; וההמוזיקאית יעל דקלבאום.

"שמנו לנו למטרה לשנות את זה ולהתחיל ללמוד שפה חדשה, שבמרכזה עומדת שפת הלב הנשית שעיקרה: אהבה, אינטימיות, קירבה, ביטוי עצמי חופשי והכרת הערך העצמי בלי להתנצל ובהתאם למצפן הייחודי של כל אחת מאיתנו. זוהי שפה של הרגשות הטבעיים שלנו, זו שהלב שלנו דיבר לפני שהתכסה בקרומים שפיתחנו כדי לשרוד בחברה. שפת הלב יודעת להמיס את הקרומים, לרפא את האינטרקציה האנושית ולייצר שיח שעיקרו שוויוני".

ובפועל מה זה אומר?
"בפעילות הראשונה שלנו יצאנו לעולם עם אלבום תפילה ובו שבעה קטעים מוזיקליים של ברכות עם טקסטים מרפאים, כמו חיזוקית, מילים שמזינות את הנפש. יעל דקלבאום הלחינה את המוזיקה, הסופרת אורית פיול אור כתבה את הטקסטים ואני מקריאה אותם. זה הדבר הכי קרוב לאלבום מוזיקלי שעשיתי. כל ברכה נועדה למשהו ספציפי – מיניות, הגשמה עצמית, זהות עצמית, ביטוי עצמי ועוד. עוד לפני שבכלל הספקנו לפרסם את זה היו לנו עשרת אלפים הורדות".

זה אמור להפוך לעסק?
"זו לא עמותה. כל אחת נותנת מזמנה, מכישרונה ומכספה כדי שזה יקרה. הילה, למשל, השקיעה בזה רבע מיליון שקל. בסופו של דבר השאיפה היא שזה יהיה עסק רווחי עם מודעות ופרסומות, כי אנחנו רוצות להקים קרן ולייצר פלטפורמה נשית שהנשים שיעבדו בה יוכלו להתפרנס".

מיכל אנסקי לקמפיין גולף, אביב קיץ 2021 | צילום: דודי חסון
מיכל אנסקי לקמפיין גולף, אביב קיץ 2021 | צילום: דודי חסון
מיכל אנסקי לקמפיין גולף, אביב קיץ 2021 | צילום: דודי חסון
מיכל אנסקי לקמפיין גולף, אביב קיץ 2021 | צילום: דודי חסון

מחוברת עד הסוף

אז מה עוד על סדר היום של אנסקי? יש כמובן את "מחוברים" ואת הביקורות שמפרגנות לה בענק על כך שהיא עשתה את העונה כולה (יחד עם לוסי אהריש); יש את "מאסטר שף" שאוטוטו מגיעה לגמר העונה; היא מובילה גם קמפיין למותג גבינות, קמפיין למותג קוסמטיקה ועכשיו גם את קמפיין הקיץ של חברת האופנה "גולף", הסיבה שבגללה התכנסנו.

"בארון שלי יש הרבה בגדים של 'גולף' מכל מיני שנים, אני חברת מועדון כבר מגיל 20, כך שמאוד נהניתי לצלם את הקמפיין", היא אומרת, "בקולקציה החדשה יש הרבה דגמים שהם על זמניים ופריטים פונקציונליים ואיכותיים שכל אישה צריכה בארון וגם מתחשבים בסביבה: פחות בדים סינתטיים ויותר פשתן וכותנה, הכול באווירה מאוד נשית ורומנטית ושל פנטזיה ואסקפיזם. אני נהנית במיוחד מהעובדה שיש גזרות רחבות ונינוחות עם בדים קלילים ורכים, שזה בדיוק מה שאני צריכה לתקופת ההיריון כדי לעביר את ימות הקיץ. השנה שמחתי לגלות שיש להם גם בגדים נהדרים לדניאלה בת העשר".

אנסקי לא עוצרת כאן. היא מספרת שהגיעה לשלבי ההקמה הסופיים של מכון ייעודי לטיפול בפציאליס, המחלה ששיתקה לה מחצית מהפנים לפני שנתיים, ולהענקת תמיכה ושיקום נפשיים. "בעולם יש מקומות כאלה ובישראל לא. כשזה קרה לי, עשיתי את כל הטעויות בעולם, גררתי משהו שיכול היה להסתיים אחרי חודשים עד למצב של ניתוח שעברתי בבוסטון – ואני לא רוצה שזה יקרה לאף אחד. אילו היה לי את כל המידע שיש לי עכשיו, הדרך להחלמה הייתה הרבה יותר מהירה. לקחה לי למשל שנה וחצי למצוא מדקר מתאים שיכול לעזור לי. במכון קיבצתי את מיטב הרופאים והמטפלים בישראל, ויצרתי קשר עם המכון באוניברסיטת הרווארד בבוסטון לשיתוף פעולה".

מה לגבי שאר הפרויקטים והעסקים שלך? שוק האיכרים שלך שרד את הקורונה?
"כן, ואני מאוד גאה בעובדה הזאת. זה היה מאוד קשה, הפעילות עדיין אינה בשיא אבל שוק הנמל פתוח. כמות החקלאים שמגיעה לשוק ירדה וזו ההזדמנות לקרוא להם וליצרנים הקטנים שמציעים גבינות, לחמים ופרחים לבוא למכור את התוצרת שלהם ללא פערי תיווך. זהו פרויקט חשוב ואשמח לתת במה לאנשים כישרוניים שרוצים להתפרנס בכבוד".

בואי נדבר על "מחוברים". זה לא סוד שהציעו לך כבר כמה פעמים להשתתף, מה קרה שהפעם הסכמת?
"הבחירה להשתתף ב'מחוברים' פירושה להכניס את הצופים אל תוך הבית שלי, לחיים הפרטיים שלי ולדינמיקות המשפחתיות שלנו. הסיבה שהסכמתי הפעם היא כדי להעלות את המודעות למחלה. רציתי להראות את ההתמודדות שלי עם מה שקרה לי כשלקיתי בשיתוק בפנים, אחרי שסיפרתי על כך ברשתות החברתיות וראיתי עד כמה זה נתן כוח והשראה לאנשים שהתמודדו עם המחלה. עד עכשיו אין יום שעובר בלי שאני מתבקשת לענות לאנשים ששואלים אותי בנושא הזה ומספרים שההתמודדות שלי נותנת להם כוח – אנשים על כיסאות גלגלים, נשים שעברו כריתות שד והרגישו שהגוף בגד בהן, הסתתרו והתביישו ובזכות החשיפה שלי יצאו לאור, ואפילו מישהו שקיבל כוח לצאת מהארון. אחרי שאני החלטתי לא להסתתר יותר, אני רוצה לעזור לאחרים. אני מרגישה שיש לי תפקיד, ומבחינתי זה הדבר הכי חשוב והכי אמיץ שעשיתי בחיים".

אבל על הדרך את חושפת מאוד את חייך הפרטיים. זה שווה את המחיר?
"בסוף זו יצירה שלי ובחירה שלי. זה לא 'האח הגדול', שאת פשוט נמצאת במרחב באופן פסיבי. אני החזקתי את המצלמה, אין תסריט כתוב מראש".

ב"מחוברים" תיארת בית עם הורים שמרוכזים בעצמם. עד כמה האימהות שלך שונה?
"היום אני יכולה להגיד שאני נהדרת ואימי נהדרת וכל אחת עשתה את דרכה. אני גם אימא שונה לכל אחת מבנותיי. בהיריון עם דניאלה הייתי בת 29, בתחילת הפריצה בקריירה. הראש שלי היה במקום אחר, אבל אני לא מסתכלת על זה במונחים של טוב או רע. אני מאוד גאה באימא שהייתי ובאימא שאני היום".

ואיך אייל כאבא?
"האבהות שלו התגלתה בקשר עם דניאלה, כשהוא הגיע לארץ אחרי שלקיתי בשיתוק בפנים. הוא טיפל בי ובה. הוא לקח אותה לבית הספר ולחוגים, בילה איתה אחר הצהריים והיה אחראי על העלאת המורל והשמחה בבית".

זכית.
"זכיתי ממש. הכרנו כשהייתי בת 38, גיל יחסית מבוגר. מאות ואלפי נשים כותבות לי שהן רואות ב'מחוברים' את הקשר בינינו, והוא נותן להן תקווה לאהבה ולאמונה שיש עדיין גברים עם הלב במקום הנכון. אייל הוא ההוכחה שהספדנו מהר מדי את הגבר הישראלי".

>> קצת אסקפיזם: 9 סדרות לברוח אליהן בנטפליקס

אתם גם בעסקים יחד?
"אייל מנהל את 'שרי הרינג', שהוא אחד הדוכנים המפורסמים בשוק הנמל ורכשנו אותו מאימא שלי. הוא מקים סניף נוסף בניהול שלו באיסט סייד בניו יורק. הוא כבר נמצא על הקו ואנחנו בסדר עם זה".

בקרב הרייטינג בין "מאסטר שף" בקשת 12 ל"משחקי השף" ברשת 13 המתחרה, נשלפו השנה סכינים. מושיק רוט אמר למתמודד שזכה בעבר אצלכם של"משחקי השף" זה לא מספיק, ואייל שני אמר מנגד על תוכניתם שזה כמו רולקס ב-27 דולר.
"על מושיק זו הפעם ראשונה שאני שומעת", היא טוענת למרות שעשתה לייק לאותו הפוסט של אייל, "כולנו קולגות וחברים. מושיק רוט ואני מכירים מעל לעשור, אין שום איבה, לדעתי זה שטויות. 'מאסטר שף' תחגוג בשנה הבאה 10 עונות ואנחנו שמחים להוביל את תוכנית האוכל הנצפית ביותר בטלוויזיה הישראלית".