מייגן מרקל היא לא האייקון הפמיניסטי שאתן חושבות שהיא

מייגן מרקל | צילום: Gettyimages
מייגן מרקל | צילום: Gettyimages

רגע לפני החתונה המלכותית מתברר שגם מייגן מרקל, המגניבה בכלות הארמון, נאלצה להסכים לרשימת ויתורים כואבת במיוחד כדי להינשא לאהוב ליבה הנסיך הארי. אז האם זה היה שווה את זה ואיך כל זה מסתדר עם הגישה הפמיניסטית של הדוכסית לעתיד?

88 שיתופים | 132 צפיות

 

בנישואי הנסיך וויליאם וקייט מידלטון ב-2011 היו הרבה דברים שקרו לראשונה. בית המלוכה הבריטי הסכים לקבל כלה חסרת רקע אריסטוקרטי שחלקה עם הנסיך דירה שכורה לפני נישואיהם, ערכה קניות ובישלה בעצמה. מידלטון הייתה בת לא פחות מ-29, בוגרת אוניברסיטה (מה שלא ממש נדרש) וגם ״עם עבר״ (כלומר, היה לה חבר לפני וויליאם). שבע שנים לאחר החתונה המלכותית קשה למצוא בקרב הבריטים מי שאינו סבור שמידלטון ראויה להיות מלכה. אחת העם שנישאה לתוך המשפחה המלכותית הסתגלה מצוין והציגה התנהגות ייצוגית נדרשת.

לאורך השנים שחלפו גם הארמון עצמו נכנס רשמית למאה ה-21 עם אימוץ מדוד של המודרניות, שבין היתר כלל שימוש ברשתות חברתיות ופתיחת ארמונות בית המלוכה למבקרים. אבל אין ספק שהראייה המוחצת לשינוי שעובר בית המלוכה היא כמובן מייגן מרקל, ארוסתו של הנסיך הארי, שבעוד ימים אחדים תינשא לו בחתונה נוצצת במיוחד. השחקנית האמריקאית, בת לאם אפרו-אמריקאית, גרושה ומבוגרת מהנסיך בשלוש שנים, לא תואמת שם דפוס עבר של כלות מלכותיות. מרקל היא סלף מייד וומן, משכילה, עצמאית ובטוחה בעצמה. כל התכונות האלו הפכו אותה בקלות לא רק ליקירת הממלכה החדשה אלא גם לאייקון פמיניסטי נערץ בעידן פוסט ה-Me Too.

מייגן מרקל והנסיך הארי בתמונת האירוסים הרשמית | צילום: Gettyimages
מייגן מרקל והנסיך הארי בתמונת האירוסים הרשמית | צילום: Gettyimages

 

וכך זה נראה ב-2011: החתונה המלכותית של הנסיך וויליאם וקייט מידלטון | צילום: Gettyimages
וכך זה נראה ב-2011: החתונה המלכותית של הנסיך וויליאם וקייט מידלטון | צילום: Gettyimages

עוד כתבות מעניינות
מוצרי הטיפוח שמייגן מרקל לא זזה בלעדיהם
הכריעו מי מלכת הסטייל – קייט מידלטון או מייגן מרקל?
המעשה הטוב של קייט מידלטון ימיס לכן את הלב

לא רק ההתאהבות של מרקל ושל הנסיך הארי נשמעת לקוחה מסיפור אגדה אלא במובן מסוים גם האופן בו גיבשה את השקפת עולמה פמיניסטית. ב-1993 מרקל ובני כיתתה התבקשו לצפות בפרסומות טלוויזיה ולספר על המסרים המועברים בהן. פרסומת אחת לסבון כלים "אייבורי" הצליחה לעצבן במיוחד את מרקל אחרי שטענה ש"נשים בכל אמריקה נאבקות בכתמי שומן בסירים ובמחבתות" ואיששה את ההנחה כי נשים מקומן במטבח. כשהיא רק בת 11 ובתמיכת אביה כתבה מרקל הצעירה מכתבי תלונה לכל מי שנראה לה שיוכל לעזור, בין היתר לנשיא תאגיד פרוקטר אנד גמבל וכן לגברת הראשונה דאז הילרי קלינטון. קלינטון חזרה אל מרקל ומספר חודשים לאחר מכן שונתה הפרסומת מ"נשים בכל אמריקה" ל"אנשים בכל אמריקה נלחמים בכתמי שומן".

צפו במייגן מרקל בת ה-11 מפגינה פמיניזם

שנים אחר כך כשכבר הפכה לשחקנית טלוויזיה מוכרת בזכות תפקיד ראשי ב"Suits" היא המשיכה להיות פעילה מטעם האו"ם למען קידום נשים בפוליטיקה ובהנהגה. גם היום היא ממשיכה לבטא תפיסות פמיניסטיות בלי חשש, באופן ברור ובגובה העיניים. "אין שום דבר שלילי בלהיות פמיניסטית. אישה לא צריכה להתלבש באופן מסוים כדי להיחשב אחת כזו. את יכולה להיות אישה שרוצה להיראות טוב ועדיין לעמוד על זכותך לשיוויון. אין מדים לפמיניזם" אמרה בעבר. ואם כבר 'להיראות טוב' אין ספק שגם בגזרה הזו מצליחה מרקל להצטיין תוך כדי שהיא שוברת את פעם אחר פעם את הפרוטוקול המלכותי. למרקל אין בעיה להגיע לאירועים רשמיים בכתפיים חשופות או בטוטאל לוק שחור, דברים שנחשבים כבלתי ראויים לבת מלוכה. קוקו הגולגול המרושל כבר הפך לסימן ההיכר שלה, לא לפני שגרם ללא מעט אנשים למתוח ביקורת על כך שאינה ייצוגית דיו. מהצד השני של המשוואה ברור שהנונשלנטיות, חוסר המאמץ והנגישות היחסית של מרקל הם סוד הקסם שלה ושהפכו אותה לכל כך אהובה.

בקרוב כבר לא תראו אותה בשמלות חושפות כתפיים | צילום: Gettyimages
בקרוב כבר לא תראו אותה בשמלות חושפות כתפיים | צילום: Gettyimages

 

וגם לא בקוקו גולגול מרושל| צילום: Gettyimages
וגם לא בקוקו גולגול מרושל| צילום: Gettyimages

 

יחד עם זאת, מרקל היא ממש לא קלולס נוסח הנסיכה דיאנה של שנת 1981, להפך. נדמה שלדוכסית לעתיד יש ראייה אסטרטגית והבנה טובה של ״המפעל״ (כפי שכינתה הנסיכה דיאנה את בית המלוכה) אליו היא נכנסת. ראייה לכך היא בחירתה לעבור טקס הטבלה לנצרות הפרוסטנטית-אנגליקנית. מייגן נולדה פרוטסטנטית ולכן היא לא חייבת לעבור את ההמרה ותוכל להינשא לנסיך גם בלעדיה, אך היא בחרה לעשות כן "מתוך כבוד למלכה" העומדת בראש הכנסייה האנגליקנית. סיבה נוספת קשורה לילדיהם העתידיים של מייגן והארי, אלו לא יוכלו להיות ברשימת קו הירושה לכתר הבריטי (line of sucssesion) במידה ואימם לא שייכת לכנסיה האנגליקנית בזמן לידתם. מרקל הסדירה את העניין הזה ודאגה לכך שילדיה יהיו בקו הירושה, מה שגם ישנה לגמרי את התייחסות בית המלוכה אליהם מבחינת סטטוס כללי, זכויות ותקציבים. ללא ספק מהלך מחושב מצידה.

זה לא העניין היחיד בו מרקל נאלצה ללכת לקראת בית המלוכה. מאחורי התדמית הקולית הפמיניסטית והלוק הנונשלנטי מרקל נאלצה לוותר על לא מעט בשביל הזכות להיקרא בת מלוכה. כמה זה לא מעט? תשפטו בעצמכן.

אלה הדברים שמייגן מרקל נאלצה לוותר עליהם כדי להיכנס לארמון

1. קריירת משחק

כבתו של מנהל תאורה זוכה אמי בילתה מרקל שעות רבות על סט צילומי סדרת הלהיט ״נשואים פלוס״ ורעיון המשחק לא היה זר לה. עם סיום לימודי תיאטרון ויחסים בינלאומיים באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו היא החלה בקריירת משחק הוליוודית. בשיא הצלחתה עם תפקיד ראשי ב-Suits היא השתכרה כ-50 אלף דולר לפרק ובאופן כללי הקריירה שלה הייתה במגמת צמיחה, לא משהו שכל מי שמגיע להוליווד עם שאיפות מצליח לעשות. אבל כמו גרייס קלי בשעתו מעכשיו גם תפקיד המשחק היחיד של מרקל יהיה כנסיכה תחת העדשה.

צפו בסצנות האחרונות של מרקל ב-"Suits"

2. התפייסות עם בני משפחה

נדמה שהמרואיינים המבוקשים ביותר כיום בעיתונות הבריטית הם בני משפחתה של מרקל, והעובדה שרובם לא היו איתה בקשר במשך שנים לא יותר מדי מפריעה. מייגן היא בתם המשותפת של תומס מרקל, מנהל תאורה בטלוויזיה לשעבר שחי היום במקסיקו, ודוריה רדלן, עובדת סוציאלית ומורה ליוגה. למרקל יש אחות ואח למחצה מנישואיו הראשונים של אביה: סמנתה גרנט (53) וטום ג׳וניור (51) ואף אחד מהם לא מהווה עבורה גאווה גדולה בימים אלה.
גרנט היא חולת טרשת נפוצה מרותקת לכיסא גלגלים שמעולם לא גדלה עם מייגן באותו בית בשל הבדלי הגיל ביניהן, עם זאת היא עוסקת באחותה המפורסמת רבות ברשתות החברתיות. פעם תומכת ופעם משמיצה, תלוי במצב הרוח שלה באותו יום. ככל הנראה היא אף עובדת על ספר ביוגרפי בשם: The Diary of Princess Pushy’s Sister (״יומנה של אחות נסיכה נדחפת״) ולאחרונה אף שינתה את שם משפחתה למרקל.

טום מרקל ג׳וניור, מתקין חלונות במקצועו, גרם למבוכה גדולה עוד לפני אירוסיה של מרקל כשנעצר לאחר שהפגין אלימות כלפי ארוסתו ואף כיוון אקדח לראשה. מאז הוא גם הספיק לפרסם מכתב גלוי לנסיך הארי שכתב בכתב יד ובו טען שמרקל רוששה פיננסית את אביהם שנאלץ לברוח למקסיקו והזהיר את הנסיך שנישואיו למרקל יהיו "הטעות הגדולה ביותר בהיסטוריה של החתונות המלכותיות". לפחות רעייתו לשעבר של טום, טרייסי, ובנם המשותף טיילר הופיעו בטלוויזיה הבריטית ואיחלו מזל טוב לזוג הצעיר, לא לפני שהביעו מורת רוח על אי הזמנתם לחתונה.

אביה של מרקל היה בכותרות ממש לאחרונה לאחר שהתגלה שתמונות פפראצי מזן 'אבא של מייגן עושה דברים חמודים' כמו למשל לעיין באלבום תמונות על תולדות בריטניה או לקרוא באתר המדווח על הארי ומייגן באינטרנט קפה היו מבוימות והיא קיבל עליהן תשלום של כמאה אלף דולר. לטענתו של מרקל התמונות לא נעשו בגלל הכסף אלא כדי להציג צד חיובי שלו, בעצת בתו סמנתה, וזאת לאחר שפורסמו מספר תמונות לא מחמיאות שלו. אם כל זה לא מספיק רק השבוע הוא הודיע שלא יגיע לחתונה לאחר שלקה בהתקף לב בעקבות המתח בו הוא שרוי, חזר בו לאחר מספר ימים ונכון לעכשיו מיסטר מרקל סיניור יואיל בטובו להגיע "כי הוא לא רוצה לפספס אירוע היסטורי", עד להודעה חדשה. 


מי שכן תגיע לחתונה הוא אמא של מרקל, דוריה, ולמעשה היא הקשר הקרוב והמשפחתי היחיד שיש לה. ככל הנראה לכך התכוון הנסיך הארי כשאמר פעם של"מייגן מעולם לא הייתה משפחה של ממש", אמירה שבעיקר הכעיסה את בני משפחתה המנוכרים והרחוקים ממנה. 
בתוך כל הקלחת הזה נדמה שאם מרקל חשבה לרגע להתפייס עם משפחתה, להשאיר את כל המחלוקות והמריבות מאחור ולפתוח דף חדש – היא נאלצה לוותר ולהבין שזה כבר לא יקרה. מעבר להיותם מבוכה לא קטנה, הם פשוט עלולים לפגוע בסיכויי ההסתגלות וההתקבלות שלה כבת למשפחת המלוכה. והבריטים, כידוע, לא סובלים שום חוסר כבוד כלפי המלכה שלהם.

מייגן מרקל ואמא שלה דוריה רדלן | תמונה מתוך חשבון האינסטגרם @blogblackba
מייגן מרקל ואמא שלה דוריה רדלן | תמונה מתוך חשבון האינסטגרם @blogblackba

 

3. נוכחות אישית ברשתות חברתיות

ברור שכל אחת שהייתה נכנסת בשערי הארמון הייתה מאבדת את הפרטיות שלה לנצח, אבל מרקל נאלצה לשלם עוד כמה מחירים ייחודיים רק לה. כך למשל באפריל 2017 נתקלו גולשי The Tig, בלוג הלייף סטייל של מרקל, במסר הפרידה המקסים הבא: ״לאחר כמעט 3 שנים של הרפתקה יפה הגיע הזמן לומר להיפרד. מה שהתחיל כפרויקט אישי הפך לקהילה של השראה ותמיכה. הפכתם את חיי למלאי חוויות והרבה שמחה. השאירו לכם כמה רגעי Tig של גילוי, צחוק ולקיחת סיכונים והמשיכו להיות השינוי שאתם רוצים לראות בעולם. אל תשכחו לעולם מה אתם שווים. אתם, חברי היקרים, מספיקים. תודה על הכל״.

עם הסטטוס החדש שלה נאלצה מרקל לסגור את הבלוג המצליח שלה שעסק בתחומי אופנה, אוכל, תיירות, פנאי ובריאות ובין היתר התארחו בו מעת לעת סלבס כמו ג׳סיקה אלבה, אליזבת הארלי, איוונקה טראמפ ועוד. עלפי הערכת מגזין גלובס, מרקל הרוויחה כ-80 אלף דולר מדי שנה רק בזכות פרסום ושיתופי פעולה שנעשו במסגרת הבלוג, עליו השלום.

סגירת הבלוג לא הייתה אמרו להפתיע את עוקביה של מרקל ברשתות החברתיות. בינואר האחרון, קצת יותר מחודש לאחר ההכרזה על האירוסים, הודיע ארמון קנזינגטון רשמית שמרקל סגרה את כל חשבונות הרשתות החברתיות שלה. יותר מ-2 מיליון עוקביה ברשת יאלצו להסתפק עכשיו בתיווך של החשבונות הרשמיים של בית המלוכה. מזל שלפחות האינטרנט זוכר הכל ואנחנו נותרנו עם כמה תמונות מקסימות של מרקל אוכלת פירות יער מהאצבעות או מבצעת עמידת ראש בתמונה שמזכירה שהנסיכה היא גם יוגיסטית מוכשרת.

מייגן מרקל משתעשעת עם פירות | צילום מתוך האינסטגרם שלה שנסגר
מייגן מרקל משתעשעת עם פירות | צילום מתוך האינסטגרם שלה שנסגר

 

כבר לא תראו תמונות כאלה יותר: מייגן מרקל עושה יוגה
כבר לא תראו תמונות כאלה יותר: מייגן מרקל עושה יוגה

 

4. סטייל אופנתי אישי

העולם כולו תוהה איזו שמלת כלה תלבש מרקל בחתונה, כשההימורים הם על בית האופנה הבריטי "ראלף אנד רוסו", אבל גם במקרה של בני מלוכה החיים עצמם מתחילים אחרי הטקס הנוצץ. ביום שאחרי מרקל תיאלץ להתאים את עצמה, הרבה יותר מבעבר, לקודים וכללים ברורים. הכל חייב להילקח בחשבון מראש: הסגנון הכללי, המותג, המחיר, הגוון, החומר ואפילו הקשר תרבותי, גיאוגרפי וחברתי. מרקל תיאלץ להפנים שעכשיו היא מודל לחיקוי ולהיפרד מהחופש האופנתי שלה לשלום. קייט מידלטון כבר עשתה זאת בעבר, אבל מידלטון מעולם לא הייתה יוצאת דופן כמו מרקל.

כאן בדיוק נוצר הפער בין התדמית של מרקל כפמיניסטית צעירה, אישה בטוחה בעצמה וחסרת פחד לבין מי שוויתרה על לא מעט מעולמה לטובת האהבה, אהבה שבמקרה הזה באה עם טייטל מחייב בילט אין. האצילות מחייבת גם במקרה של הכלה המלכותית המגניבה מכולן אך מרקל מתעקשת שמבחינה כלל לא מדובר בהקרבה. ״אני לא חושבת שאני מוותרת על משהו. אני פשוט רואה זאת כשינוי. זה פרק חדש בחיי. אני עובדת בסדרה "Suits" כבר שבע שנים. היה לנו מזל רב לזכות בהמשכיות כזאת. עבורי, ברגע שהגענו לפרק ה-100, חשבתי שהצלחתי להשיג משהו, ואני גאה בעבודה שעשיתי שם, אבל עכשיו הגיע הזמן לעבוד יחד כצוות עם הארי" אמרה מרקל בריאיון המשותף שלה יחד הארי זמן קצר לאחר ההודעה על אירוסיהם. האם הוויתורים יהיו שווים את זה והאם מרקל תוכל להמשיך לבטא את השקפת עולמה הפמיניסטית גם בתור בת מלוכה מן המניין? ימים יגידו, בינתיים אפשר להניח שלפחות החתונה הנוצצת בסוף השבוע הקרוב תהיה פיצוי הולם על חלק מהוויתורים.