מטיילים בעקבות הפרחים

חג הפסח וחול המועד הם הזדמנות מצוינת לצאת עם המשפחה לטייל וליהנות מהפריחה האביבית הנפלאה. לפניכם 5 טיולי אביב ופריחות ברחבי הארץ

88 שיתופים | 132 צפיות

צפון: העמוד בנחל עמוד

איך מגיעים? מכביש 90 שבצפון הכנרת פונים לכביש 8077 לכיוון קיבוץ חוקוק. אחרי זמן קצר מגיעים לערוץ נחל עמוד, וחונים בזהירות לצד הכביש.

מה רואים? אפשר לבחור לרדת לערוץ הנחל ולהמשיך דרומה, עד הכנרת (טיול ארוך המצריך שני רכבים) או לרדת צפונה, ללכת עד העמוד המפורסם ולחזור (טיול קצר). אנחנו נבחר את הטיול הקצר שמתאים גם לילדים קטנים: יורדים בשביל לכיוון הנחל, ותוך כמה דקות מגיעים למקום שנראה כמו גן עדן עם אלפי פרחים – פרגים, בן חצב, לשון הפר, שום בר, גזר קיפח, עכנאי ועוד.

כדי להגיע לעמוד הסלע הענק צריך לחצות את הנחל פעמיים או שלוש – חולצים נעליים, או שמצטיידים בנעליים שאפשר להרטיב, ונכנסים למים. ליד העמוד יש צוקים וסלעי ענק. אפשר להתרחץ בנחל, לטפס על הסלעים ולשתות קפה חם. מי שרוצה יכול להמשיך עוד קצת במעלה הנחל, המסלול קל ונוח.


פריחה בנחל עמוד

צפון-מרכז: אביב ברמת הנדיב

איך מגיעים? נוסעים בכביש 4 לבנימינה, פונים מזרחה בכביש הכניסה, ומכאן כדאי להיעזר בג'י.פי.אס או בהכוונת התושבים.

מה רואים? ברמת הנדיב נמצאת אחוזת הקבר של הברון דה רוטשילד, אתר היסטורי מעניין לכשעצמו עם גן מרהיב ותצפית לעבר החוף והים הכחול, ויש גם כמה מסלולים מעגליים קלים ומלאים בפריחה אביבית. המסלולים מתחילים ב"צומת השבילים" מול השער הראשי. תמצאו כאן מפה של האזור שתעזור לכם לבחור מסלול.

המסלולים מציעים תצפיות מרהיבות, אתרים ארכיאולוגיים, מעיינות, מתקנים חקלאיים עתיקים וצמחיית בתה אופיינית (צמחייה נמוכה) עם מגוון אדיר של צמחים ופרחים. תראו כאן סייפנים, פעמונית קיפחת, דרדר כחול, עכובית הגלגל, וייתכן שאפילו את שום הגלגל הנדיר.


פעמונית קיפחת. צילום: ד"ר אורי פרגמן-ספיר

חוף: עדעדים בחוף נחשולים

איך מגיעים? יש שתי אפשרויות: להגיע לחוף הבונים וללכת דרומה עד קיבוץ נחשולים וחוף דור, או להגיע לקיבוץ נחשולים, לצאת לסיבוב מעגלי ולחזור. כדי להגיע לקיבוץ נחשולים נוסעים צפונה מצומת פורידיס ופונים שמאלה לפי השילוט. מהקיבוץ עצמו הולכים צפונה.

מה רואים? הטיול קל ונוח, ממש ליד הים, בין מפרצים, רכסי כורכר וחולות. אפשר להיכנס לים אם יש לכם אומץ (המים עדיין די קרים), וכמובן לראות את הפריחה החופית במיטבה האביבי – כל החוף מכוסה בפרחים. בולט העדעד הכחול היפהפה, צמח קשוח ונוקשה שצומח רק באזורי החוף ומסוגל לעמוד באתגרי החול והמלח של השטח. יש גם אתרים ארכיאולוגיים (העיר העתיקה דור), חופי רחצה מוסדרים, ומוזיאון המזגגה שבקיבוץ נחשולים, המציג עתיקות שנשלו מהים.


עדעד כחול. צילום: ד"ר אורי פרגמן-ספיר

מרכז: בוסתנים בבית עיתאב

איך מגיעים? לא רחוק מירושלים, נוסעים על כביש 3866 לכיוון צור הדסה. כ-200 מטר אחרי הכניסה למושב נס הרים יש חניון גדול שבו חונים.

מה רואים? זהו אזור שהיה מיושב כבר לפני אלפי שנים, ולכן תמצאו כאן סימנים לחקלאות בכל פינה. יש פה הרבה טרסות, מעיינות, בוסתנים עם עצי תאנה, זית, תמר ושקד, שרידים ארכיאולוגיים, וכן משטחי סלע גדולים עם הרבה מאוד פרחים. הפריחה כאן, כמו באזורים הרריים רבים אחרים בארץ, נמשכת מהסתיו ועד סוף האביב, וכוללת כמעט כל פרח שאפשר להעלות על הדעת.

המסלול הוא מעגלי אבל מעט ארוך (כ-3 קילומטרים), ולכן אינו מתאים לילדים ממש קטנים (אפשר במנשא). מלבד שלל הפרחים תמצאו כאן גם את חורבת בית עיתאב שבמרכזה מבנה צלבני, את מעיין עין עיתאב הנובע כל השנה, מערה לגידול יונים (קולומבריום), ומנהרה שאפשר ללכת בה עם פנסים.


בית עיתאב. צילום: יעקב שקולניק

דרום: שמורת בארי

לטיולי פריחה בדרום מומלץ לצאת מוקדם ככל האפשר, כי חמסין אחד או שניים מייבשים לגמרי את האזור, שאינו זוכה לגשמים רבים ממילא.

איך מגיעים? נוסעים על כביש 232 בין רעים לסעד. פונים לכביש חקלאי המסומן בשחור וחונים בסמוך לשער השמורה, הנקראת מכתש בארי.

מה רואים? מצפה לכם טיול מעגלי, קליל וכיפי בנוף שטוח, האופייני לצפון הנגב. עם זאת, למרות מיעוט הגשמים, נוצרו כאן בתרונות וחריצים עמוקים בגלל שהגשם סוחף בקלות את אדמת המדבר הרכה. מכתש בארי אינו בדיוק מכתש, אלא עמק סחיפה קטן שמזכיר בצורתו אמפיתיאטרון. נחל סחף העובר כאן יצר את ה"מכתש", שמתמלא בימי האביב בפרחים מכל סוג. יש כאן גם תצפית יפה על אזור הבתרונות ושדות הקיבוץ, ואפילו חוות יענים. תיזהרו, כי הן מנקרות די חזק.


בתרונות בארי. צילום: ארז מנור

ייעוץ מקצועי: ד"ר אורי פרגמן-ספיר, מדען ראשי בגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים