מחכים לשרונה

הכי גדול, הכי מגוון, הכי מרגש, הכי חו"ל, בקרוב ההדמיה תהפוך למציאות | הדמייה של המתחם
הכי גדול, הכי מגוון, הכי מרגש, הכי חו"ל, בקרוב ההדמיה תהפוך למציאות | הדמייה של המתחם

אם הצלחתכם לפספס את הבשורה (לא ברור איך) אז ב־3.3 (יום שלישי) ייפתח הפרויקט הקולינרי הכי גרנדיוזי שנראה בארץ. שרונה מרקט ישתרע על פני 8,700 מ״ר במתחם מקורה ויכלול 101 חנויות מכל תחומי המזון. היזמים מבטיחים חוויה חו״לית עם מוצרים ומחירים לכו־לם. למי קראתם שוק?

88 שיתופים | 132 צפיות

מי לא היה שם? רשימה חלקית: גלית גוטמן, אלי יצפאן, מיכל ינאי, יובל שרף, אלי פיניש ודנה פרידר, שלום מיכאלשווילי וענבל שלוי, שגב משה וסנדרה רינגלר, אביב משה וישראל אהרוני (שתקלט). כמה חודשים לפני הפתיחה הגיעו סלבס, בלוגרים ועיתונאים רבים לשרונה מרקט לאירוע השקה נוצץ. אלף איש הסתובבו בין הדוכנים, שתו אלכוהול, נשנשו קרפצ'יו, בורקס ומקרונים והתחככו בדוגמנים־סבלים שסחבו שקי קמח מפה לשם. מופע הראווה בא להבהיר שאם למישהו היה ספק, שרונה מרקט הולך להיות הפרויקט הקולינרי הכי גרנדיוזי שנראה בארץ בשנים האחרונות.

ככה זה ייראה לפני שיעברו כאן 100 אלף איש ביום | הדמייה של המתחם
ככה זה ייראה לפני שיעברו כאן 100 אלף איש ביום | הדמייה של המתחם

530 מיליון ש״ח שהושקעו בהקמה לא משאירים אופציה אחרת. לפי ההצהרות שרונה מרקט, פרויקט הדגל של גינדי החזקות כיום, צפוי להיות “המרכז הקולינרי המקורה הגדול ביותר בישראל". הוא משתרע על שטח של 8,700 מ"ר, צמוד לפרויקט המגורים שרונה תל אביב ולפארק גני שרונה, שלוש דקות הליכה מהמושבה שרונה, מתחם בילוי וקולינריה בפני עצמו. “היה לנו נכס מסחרי מתחת למגדלי שרונה, במיקום המשלב פארק במרכז העיר, אזור היסטורי, צירי תנועה מרכזיים וכניסה לתל אביב. חשבנו שלהקים עוד מרכז מסחרי זה חוזר על עצמו ומשעמם. רצינו לעשות משהו מרגש, אחר, עם בשורה וחדשנות", אומר שרון מומן, מנכ"ל שרונה מרקט. לצוות ההקמה גויסו טובי המוחות, כמו השף ירון קסטנבוים כיועץ קולינרי והאדריכלים אורי בן דרור ומיכאל אנקווה מ־Studio Mu שמתמחים בין היתר באדריכלות לעסקי קולינריה. במרכז החלל תוכננה שדרה מרכזית באורך 200 מטרים מוקפת עסקים לפי תמהיל מדויק: 70 אחוז חנויות קמעונאיות שיציעו גבינות, בשר, יינות, ירקות ועוד חומרי גלם ומוצרים בכל תחומי המזון, ו־30 אחוז מתחמי הסעדה, מעדניות מתמחות, עמדות שף, ברים, דוכני אוכל ומאפיות.

קונפי ברווז מישהו?

הקמת השוק החלה לפני כארבע שנים. “רצינו להקים שוק מודרני אבל לא היה ברור איזה סוג של שוק", מסביר קסטנבוים. “מובן שצריך להתייחס למיקום, להשקעה במקום ולאופי הקהל. חשבתי איך אני מביא את התל אביבים, בעיקר משפחות עם ילדים כמו המשפחה שלי, שחייבות לעשות קנייה גדולה פעם בשבוע". קסטנבוים ומומן נסעו לסיורי שווקים בחו"ל וקיימו עשרות פגישות שבסופן הוחלט על קונספט. “חיברנו את שוק הכרמל, שוק האיכרים והמרכולים. מהכרמל לקחנו את התחרותיות שבאה לידי ביטוי בארבע או חמש חנויות גבינות, ארבע קצביות ועשרה ירקנים שמספקים מגוון ותחרות במחיר; משוק הנמל לקחנו את החקלאים, שהם השפים האמיתיים, אלה שמספקים את חומר הגלם האיכותי; והמרכולים נתנו השראה למבנה כי כשאנשים באים לקנות בהם יש להם סיבוב קבוע".

השוק חולק ל־15 אזורים, וקסטנבוים, שכתב ספר על הפרויקט, התמקד בחיפוש עסקים קולינריים מהשורה הראשונה. “תמיד אמרתי שאני כמו ילד בחנות צעצועים או כמו טום הנקס בסרט ביג. עשיתי את החלום הכי רטוב שלי", הוא צוחק. “אחרי שאפיינתי את האזורים ובכל אזור את מספר החנויות שאמורות להיות בו, הגעתי ל־104 עסקים שצריך כדי שהשוק יהיה מושלם. אפיינתי כל עסק בהתאם לדרישות שלו: נקודות חשמל, הפרדת שומן, מנדפים וכד', כולל הדמיה של כל חנות, ואז כתבתי את חמשת השמות הכי טובים בארץ בכל תחום, לטעמי כמובן. השוק יכול היה להתמלא בשבועיים אבל המאבק היה על השוכר הנכון במקום הנכון".

בחנות הגבינות יהיו מגוון גבינות וגם פלטות גבינות ויין | הדמייה של המתחם
בחנות הגבינות יהיו מגוון גבינות וגם פלטות גבינות ויין | הדמייה של המתחם

ברשימת העסקים שנבחרו לאכלס את המתחם מופיעים מרינדו, מסעדת טייגר לילי, פסטה פיורי, בוטיק סנטרל, פורל הדן, מקס ברנר ועוד. את מרבית תשומת הלב מושכת מעדניית פושון. הסניף הישראלי, שיפעל לפי הסטנדרטים הקפדניים של הרשת, יציע טווח רחב של מוצרים ביבוא ישיר מפריז, בהם פטיסרי, מוצרי שוקולד וממתקים, עוגות ומאפים, חליטות תה, קונפיטורות, רטבים, שמנים, גבינות, נקניקים, פירות ים, פסטות, יינות, שמפניות ומארזי מתנה. שטח המעדנייה המקורי עמד על 145 מ"ר ולדברי היזמים החליטה הרשת להכפילו לאחר שזיהתה את הפוטנציאל הגלום במתחם. החלל יעוצב בהתאם לסטנדרטים העולמיים ולפי ספר המותג, והזכיין הישראלי נדרש לבנות מפעלים לטובת ייצור מקומי של לחמים ופטיסרי. אז בקרוב לא תצטרכו לטוס עד פריז בשביל להתענג על אקלייר סנט הונורה, קונפי ברווז, קלאב סנדוויץ' עם עדשים וחזה אווז, כבד אווז וקוויאר.

בורו ועם הארץ

קסטנבוים אומר שהשוק שהכי השפיע עליו הוא בורו מרקט בלונדון. “אני אוהב את השילוב שיש שם בין קמעונאות להסעדה, למשל חנות דגים ולידה בר קטן לדגים ופירות ים באותה בעלות, או חנות גבינות שמוכרת גם טוסטים, וכל שבוע היא שמה בטוסטים גבינות חדשות. ככה הסחורה כל הזמן מתחדשת והקונים יכולים להתנסות במוצרים שהם לא מכירים". בגרסה התל אביבית חנות הגבינות לה פרומז'רי מחויבת בחוזה להציע פלטת גבינות ויין. “זה טוב להם מבחינת תנועה וזה טוב ללקוח שטועם משהו שאחרת הוא לא היה מגיע אליו".

כדי ליצור חוויית אכילה כוללת, כל אזור מציע סל מוצרים שלם. באזור הפירות למשל יהיו נוסף לחנויות דוכני מיצים סחוטים, פירות יבשים, ריבות וקונפיטורות ופירות חתוכים. “יהיה אפשר לקנות הכל, סל מוצרים מלא במנעד ובמגוון", אומר מומן. “בשוק הנמל יש בעיקר תוצרת חקלאית וכ־15 חנויות, לרוב אחת מכל סוג. בשרונה מרקט יש בכל קטגוריה שלושה־שישה מתחרים, ובפירות וירקות אפילו עשרה". כתוצאה מכך אמורה להיווצר תחרות שתפעל לטובת הלקוח. “יש יותר מבחר, יותר השתדלות ויותר תחרות. בשוק כזה משוכלל הלקוח מצליח לקבל מחירים טובים יותר, מגוון גדול יותר ומוצר טוב יותר".

לשאלה אם הלוקיישן והמותגים לא יגרמו לכך ששרונה מרקט יהיה שוק לעשירים בלבד. מומן וקסטנבוים משיבים בשלילי בזנ"ט. “שרונה יהיה שוק לכולם. חייל מהקריה שירצה לאכול יקנה פיתה ב־20 ש״ח ודייר בדירה של עשרה מיליון ש״ח יירד למטה ויישב בפושון". מומן מוסיף שהסלוגן שלו הוא “כל אחד והשרונה מרקט שלו". “זה הרעיון – הכל לכולם בכל טווחי המחירים, ואם שואלים אותי כולם יכוונו למחירים סבירים כי הם מבינים את התחרותיות. שרונה לא יהיה מקום יקר אלא להפך. הוא ישנה את תפיסת הצרכנות אצל הרבה מאוד אנשים, בעיקר אצל התל אביבים".

הכי גדול, הכי מגוון, הכי מרגש, הכי חו"ל, בקרוב ההדמיה תהפוך למציאות | הדמייה של המתחם
הכי גדול, הכי מגוון, הכי מרגש, הכי חו"ל, בקרוב ההדמיה תהפוך למציאות | הדמייה של המתחם

הבשורה על פי גינדי

לפי התוכנית המקורית שרונה מרקט אמור היה להיפתח לפני סוף 2014. “חווינו קיץ לא פשוט שעיכב אותנו קצת", מסביר מומן. ב־15 בפברואר ייפתח להרצה, ואם הכל יתנהל כשורה ב־3 במרץ תתקיים הפתיחה הרשמית. מומן צופה הסתערות, תחזית שנתמכת במספרים אך מתבססת גם על התאווה של עם ישראל לאוכל. “הקהל בישראל מחכה לכזה פרויקט. עובדה שיש לנו עשרות אלפי עוקבים בפייסבוק ובאינסטגרם. מעבר לכך, המתחם מרכז כמות גדולה של אנשים שגרים ועובדים בו. תוך שלוש־ארבע שנים יהיו פה 30 מגדלים עם 900 אלף מ"ר משרדים, בית המלון הכי גדול בארץ עם 50 קומות ו־1,000 חדרים ושישה מגדלי מגורים עם 700 משפחות". להערכתו יהיה למתחם קהל של 65־70 אלף איש ביום, ואם מוסיפים לכך את תנועת המבקרים במושבה שרונה, במשרדים ובמגדלי המגורים, צפויים לעבור בשרונה מרקט 100־120 אלף איש ביום.

“זו מסה היסטרית ואין עוד מקום בעיר שמרכז כל כך הרבה אנשים בכל התחומים – מגורים, עסקים, בילויים וקניות", הוא מסכם. “אנחנו מביאים את הבשורה בגודל הנכון, בקונספט הנכון ובמיקום הנכון. אני מקווה ומאמין שעשינו את הדברים הכי טוב ואין לי ספק ששרונה מרקט יהיה אייקון מוביל בתל אביב. גם לישראל מגיע מרקט קולינרי כמו שיש בכל מדינה גדולה".