מותק של מיכל

"המשפחה מעל לכל" מיכל צפיר | צלם: פיני סילוק
"המשפחה מעל לכל" מיכל צפיר | צלם: פיני סילוק

בין חזרות אינטנסיביות לבין גידול בנותיה, מיכל צפיר ממשיכה להשקיע במראה הבריא ומדברת על הדרך ממנגו ועד לחסה ולמלפפון

88 שיתופים | 132 צפיות

אני נפגשת עם מיכל צפיר באולפני הרצליה ב-11 בבוקר, אחרי שהיא כבר הספיקה "לעשות מכונה אחת, לקפל מכונה אחרת, להכניס למייבש, להוציא חשבוניות, לערוך שעה של אימון אינטנסיבי, לעלות סטטוס בפייסבוק, להעיר את הבנות, להכין להן אוכל ולקחת אותן לבתי הספר", ככה זה כשקמים ברבע לחמש בבוקר. "וזה עוד מאוחר", היא אומרת.

את צפיר (44), אמא לשלוש בנות, מיה (13), שירה (10), וגילי (6 וחצי), אין צורך להציג. כוכבת ילדים, זמרת, שחקנית, מדבבת בתוכניות ילדים, נשואה ליואב צפיר, במאי ועורך "כוכב נולד" ו"בית ספר למוזיקה".

מי יצילנו מנשנושים?

אי אפשר שלא להתייחס למראה של צפיר (מינוס 20 קילו) שעליו (ועל המחמאות) היא מצליחה לשמור באדיקות כבר ארבע שנים. "בהריון של גילי הגעתי לשיא – שקלתי 100 קילו. אחרי הלידה ירדתי, אבל נעצרתי על 80. לא הרגשתי רע, הרגשתי בסדר. אף אחד לא העיר לי. גם לא יואב – למרות שאולי זה כן הפריע לו", היא מספרת, ומראה לי באייפון תמונה מהתקופה השמנה.

את שומרת אותה לרגעים קשים?
"לא, אני ממש לא צריכה אותה, אני זוכרת את זה היטב. השמירה זה העניין". וכדי לשמור, צפיר לוקחת איתה לימי עבודה ארוכים קופסת ירקות חתוכים ש"מצילה מנשנושים", וגם מעלה תמונה של הקופסה לפייסבוק.

"אני מקבלת תגובות מנשים רבות, אני נותנת להן כוח. הרבה נשים פונות אליי בסוף הצגה לדבר איתי על נושא הירידה במשקל, ואני יכולה להזדהות איתן. שנאתי ספורט, לא אכלתי בריא מחוסר מודעות. פתאום קלטתי, למשל, שאנחנו לא אוכלים בבית סלט. אמא שלי תמיד היתה אומרת שהיא קונה ירקות וזורקת אותם, אבל הבנתי שהיא פשוט לא חתכה אותם ולכן לא אכלנו. אני חותכת ושמה על השולחן וזה תמיד זמין".

ואיך הבנות מקבלות את זה?
"האחריות ההורית מאוד משמעותית בנושא הזה, במיוחד כשיש בנות בבית. אני למשל לא משתמשת במילה דיאטה אלא ב'בריא' ו'לא בריא'. הן מקבלות זאת בהבנה ואפילו מתייעצות איתי לפעמים מה כדאי לאכול". אחרי ארבע שנים צפיר מודה שזה עדיין קשה. "אני אוהבת לאכול, קשה לי לקחת קוביית שוקולד ולחיות עם זה בשלום, אז אני פשוט דואגת שזה לא יהיה בבית".

לצד הקפדה על תזונה בריאה, היא מקפידה לרוץ כמעט בכל בוקר, מרימה משקולות בחדר כושר, עורכת אימוני אירובי ועיצוב הגוף, ובעיקר נהנית מזמן לעצמה שבו היא לא מפסיקה לחשוב על רעיונות מדליקים ונמצאת בעשייה מתמדת.


מיכל עם שלוש הבנות: מיה, שירה וגילי

אמא במשרה מלאה

צפיר עלתה על הבמה כבר במסגרת להקת נוער בפתח תקווה ובהופעות בבית הספר. משם ללהקה צבאית, להקת פיקוד צפון, ובשנת 88' רשמה כמה להיטים אלמותיים עם בנות להקת מנגו (יסמין גמליאל ומירי נבו). ב-91' הכירה את יואב צפיר, והשניים נישאו לאחר שלוש שנות היכרות. במהלך תקופה זו הוא שיחק בקומדי סטור ולמד קולנוע באוניברסיטה, היא למדה משחק בבית צבי והופיעה במחזות זמר ובתיאטרון, ואף הפיקה את סרט הגמר שלו.

הזוגיות שלכם ללא ספק מעוררת תהיות של "איך הם עושים את זה", במיוחד ביחס לזוגות רבים מתחום הבידור. מה הסוד שלכם?
"לשנינו היו מודלים זוגיים טובים – יואב בא מבית בריא שבו שני ההורים עבדו יחד (יעל צפיר היא המנהלת של טוביה – נ.מ). זה לא אומר שהכל מושלם, אבל המוטו הוא: מתמודדים וזה אפשרי, כשהבסיס הוא טוב, יש אהבה, הערכה, כבוד וחברות. חשוב ששני בני הזוג יתפתחו, אחרת הפערים ביניהם יגדלו וזו בעיה".

אז איך את מסבירה את העובדה שבמשך כמה שנים נשארת בבית לגדל את הבנות, בעוד יואב הפך לבמאי טלוויזיה עסוק ביותר?
"אני חושבת שהפעלתי מנגנון הדחקה. יואב מזכיר לי לפעמים שהיה לי קשה ושחשבתי שזה לא הוגן. היו תקופות שאולי הרגשתי קושי, אבל שאבתי כוח מהשקט שנתתי ליואב למלא את הפוטנציאל שלו. לא פחדתי. פיתויים יש כל הזמן, אני לא נאיבית, אבל לא התעסקתי עם זה.

"באתי הרבה לבקר אותו עם הבנות, וכשהרגשתי שאני צריכה לעשות משהו, הבאתי עזרה ועשיתי את זה. אבל בסך הכל נהניתי מאוד להיות עם הבנות. וזה גם לא ממש שלא עשיתי כלום. בתקופה הזו הוצאתי קלטות לילדים, כתבתי והעליתי הרבה רעיונות לפרויקטים שאני עובדת עליהם היום".

גם היום, צפיר משתדלת להיות בכל יום בצהריים עם הבנות, ולעתים אף לאסוף אותן מבית הספר וכמובן להסיע אותן לחוגים. מיה בחטיבת ביניים, לומדת משחק ותנועה באנסמבל צעירים בהרצליה, שירה רוקדת ארבע פעמים בשבוע, וגילי הקטנה הולכת לפעילויות סמוך לבית. "אם צריך, אני נעזרת באמהות אחרות".

הכי זוגי שיש
בני הזוג צפיר משתפים:
* הכי מלחיץ
מיכל: "חוסר שליטה. סדר וארגון מאוד חשובים לי, לטוב ולרע".
יואב: "כשהפועל תל אביב מנצחים" (אוהד בית"ר ירושלים – נ.מ).
* הכי מרגש
מיכל: "דברים שקשורים למשפחה, וגם תגובות מהקהל לעיתים".
יואב: "לראות את מיכל נהנית".
* הכי מרגיז
מיכל: "רוע לב, טיפשות וחזירות (לא במובן של אוכל)".
יואב: "כשהפועל תל אביב מנצחים".
* הכי מפחיד
מיכל: "מחלות חשוכות מרפא". יואב: "שיקרה משהו לילדות".

מספיק להסתכל על מיכל כשהיא מדברת על בנותיה ועל בעלה, כדי להבין שהמשפחה היא הכל עבורה. הם עושים הכל יחד. הבנות חשופות ליתרונות שבחיים עם שני הורים מפורסמים, כמו גם לקשיים שבמקצוע, והן אוהבות את החשיפה. להורים אין בעיה עם זה. "הרי גם יואב יודע איך זה לגדול עם אבא מפורסם. זה בסדר מבחינתנו, כל עוד הגבולות ברורים וזה לא בא על חשבון לימודים וחוגים", היא אומרת.

ומה עם הגבולות שלך? חשבת לחזור לעשות משהו מחוץ לעולם הילדים?
"אני מאוד אוהבת את עולם הילדים, וכל עוד הוא יחבק אותי אני אהיה שם. כן מעניין אותי לעסוק בנושא של אורח חיים בריא, ופונים אלי הרבה בנושא זה בגלל מה שעברתי".

"אשת חיל כוסית מי ימצא"

מה היית מייעצת לאמהות שמתלבטות איך לשלב בין קריירה להורות, בלי להרגיש רגשות אשם?
"קטונתי מלתת עצות. כולנו נופלות למקום של רגשות האשם. אני נעזרת בחברות שתומכות ויואב אומר שאני אמא נהדרת. צריך לנהל את המשפחה קצת כמו עסק. ברור שיש אלמנט רגשי, אבל יואב ואני פותחים יומנים בבית, מצליבים לוחות זמנים ומתאמים. הכל רשום".

למרות שהיא ערה מרבע לחמש בבוקר, צפיר מקרינה אנרגיה וחיוניות, והשיחה איתה יכולה הייתה להימשך עוד שעות, אלא שמחכים לה בצילומים לראיון בערוץ 2. אבל לפני שאנחנו נפרדות, היא משתפת איתי פעולה במשחק אסוציאציות ספונטני.

משפחה
: "הדבר הכי חשוב בחיים. קבוצה שמורכבת מאינדיבידואלים שיש בה התחשבות וויתורים של כולם. לא רק של אמא או אבא".

ילדים: "חיוך, אושר, תסכול, צמיחה. אני ממש מרגישה שאני צומחת בהורות".

קריירה: "לא אוהבת את המילה הזו. מעדיפה לומר הגשמה. בן אדם חייב להגשים את עצמו, למצות את היכולות שלו, וזה יכול להיות גם באימהות".

העצמה נשית: "מאוד חשוב. אני מקדישה לזה מחשבה, כי יש לי שלוש בנות. הקטנה למשל שאלה אותי בנושא השם: למה אני קיבלתי את שם המשפחה של יואב, ולא הוא קיבל את שם המשפחה שלי. חשוב לי שהבנות יידעו שהן יכולות הכל".

כסף: "חשוב, אבל לא הכי חשוב. כבר ויתרתי על הרבה כסף כדי לשמור על האיזון ולהיות גם עם המשפחה. יש אנשים שחושבים 'היא מפוצצת בכסף, בטח יש לה זמן לעשות מה שהיא רוצה'. אבל הכסף לא עושה את העבודה, זה רק עניין של יוזמה ועשייה אישית. בקשר לבנות, צריך לשמור על גבולות, ולעיתים זה קשה יותר כשיש. כשאין, אז פשוט אין. אני גדלתי בלי כסף, עבדתי בכל זמן פנוי מגיל צעיר, ולכן חשוב לי להקנות לבנות מוסר עבודה. ויש להן את זה".

סבא וסבתא: אמי נפטרה לפני ארבע שנים והיא היתה סבתא נפלאה. אבי מאוד מבוגר. טוביה ויעל, הוריו של יואב, מקסימים. הם מאוד מעורבים ותומכים. הם מעורים בחיי הבנות וקשובים להן".

גיל 40: "כיף לי היום, איפה שאני נמצאת. אני מרגישה טוב עם עצמי. ביומולדת 40 יואב בירך אותי 'אשת חיל כוסית מי ימצא'".

החיים
: "בחירות וסדר עדיפויות".

* בימים אלה מיכל מעלה מופע חדש "סוד השירים של מיכל" ומתכוננת לקראת מרתון ההופעות של "הופ! מותק של פסטיבל 4" במהלך חג החנוכה.

קרדיטים: איפור: בן רביבו. שיער: ערן ויניב קצב, אבן גבירול. בגדים: מיכל – בוטיק אניגמה, מיה, שירה וגילי – בוטיק מקסים ביי אניגמה, מכנסיים גילי – פוקס קידס