מותק, הקירות התחפשו!

מדבקת קיר. אוריון עיצובים | צלם: עומר מסנג'ר
מדבקת קיר. אוריון עיצובים | צלם: עומר מסנג'ר

טפטים ומדבקות קיר הם אלמנטים נהדרים לעיצוב שיכולים להסתיר פגמים בקיר ובעיקר להכניס סגנון וצבע לבית. מדריך מקיר לקיר

88 שיתופים | 132 צפיות

בגבעתיים של שנות ה-70 היו טפטים סוג של בון טון. המסדרון של השכנים מלמטה היה עטוף משני צדדיו בטפט קטיפה אדום מפוספס, ואצל שכנה אחרת קיר שלם בסלון נעטף בשקיעה מזויפת על רקע דקלים ברזולוציה מחפירה. כיום, 40 שנה אחרי, טפטים הם שוב שם חם בעיצוב, אך בצורה מתוחכמת יותר. חומרי גלם, טכניקות, דוגמאות ומעצבים בעלי שם – כל אלה מבטיחים להפוך את הבית לתואם ורסאי או השדרה החמישית, כולל המונית הצהובה.

מהיר, זול ועושה את העבודה

בעולם שבו טוטאל לוק הוא מילת מפתח, הטפט מציע פתרון מהיר, זמין וזול יחסית להשלמת מראה מעוצב. "טפט מחדיר מסה של צבע ושבלונה ש'מלבישים' את החדר באופן מיידי עד שהצורך בקישוט נוסף כמעט נעלם", אומרת מעצבת פנים נעה פריד. "ברמה העמוקה יותר, הוא עוזר בהגדרת החדר ומעיד בין השאר על המתגורר בו". כך יקבל חדר של תינוק טקסטורות, גוונים ושבלונות השונים מאלה שבחדר של נערה מתבגרת או בחדר שינה זוגי. "טפט יכול לשדר רוגע ובה בעת עשוי להיות חצוף ומתריס. אותו חלל בדיוק יקבל פרשנות אחרת לגמרי דרך שני טפטים שונים".

מעבר לממד הדקורטיבי המוצר נותן פתרון ברמה הפונקציונלית: כשם שטפט יכול להבליט קיר מעוצב, כך הוא יכול להסיט את המבט מקירות אחרים ולטשטש פגמים ואזורים בעייתיים. כמו כן הוא מגן מפני לכלוך ומסתיר טביעות ידיים ורגליים, בייחוד בחדרי ילדים. טפטים מסוימים ניחנים ביתרונות נוספים, למשל בליעת רעשי רקע. ברנבי הום קוטור נמכרת קולקציית טפטים שמנצלת טכנולוגיה חדשנית לשיפור האיכות האקוסטית בחלל, לא על חשבון עיצוב ונראות כמובן.


טפט מקולקציית שחור לבן, גולדשטיין גלרי טפס. צילום: לוק ריינסן

בחירה נבונה – סין, אירופה ומה שביניהן

כמו הרבה דברים אחרים, ענף הלבשת הקיר מתחלק לשלושה: טפטים, תמונות קיר ומדבקות. איך מחליטים? "הכול עניין של טעם ותלוי ברצון הלקוח או המעצב שמייעץ לו", פוסק שאול עיני משאול טפטים – טפטס. "יש לקוחות שרוצים תמונת אווירה בסלון או בחדר השינה לעומת טפט שהוא מונוטוני, עם דוגמה שחוזרת על עצמה". ועדיין, חייבים להודות שבמקרים רבים הבחירה מוכתבת על ידי המחיר.

"טפטים לחדרי שינה, סלון וחללים 'מבוגרים' נמכרים במחיר שנע בין 300 שקלים לאלף שקלים ויותר, פונקציה של חומר גלם, מותג ועוד", אומר אלירן מודן ממטפטים. ברמת הביניים נמצאים טפטים מבד לא ארוג (Non-Woven), ומתחתם טפטים מוויניל או מנייר, הנחשבים לחומרים זולים. "השוק מפוצץ בטפטים ב-150-100 שקלים לגליל והרבה חנויות מביאות טפטים מסין או מארצות מערביות שמייצרות סדרות באיכות נמוכה בשל דרישות של שוק מסוים", מגלה שרית קרייתי גולדשטיין מגולדשטיין גלרי טפט. "לכן חשוב לקנות בחנויות עם שם, ולא בכאלה שנפתחו אתמול. טפט איכותי אמור להחזיק 15-12 שנה אך כשרמת הפלסטיק כל כך נמוכה וירודה, תוך חצי שנה מתחילים לראות את החיבורים".


טפט של המותג רנבי, הום קוטור. צילום: יח"צ

כמו באופנה – מגמות וטרנדים בולטים

רוב הטפטים מיועדים לקירות פנים ועשויים משלל חומרים, כולל כאלה שמתקשרים אסוציאטיבית לאופנה עילית כגון משי ואבני סברובסקי. מול ההוט קוטור ניצב הטרנד הירוק שמציע טפטים מבמבוק ומסיבי סיזל, ומגמה אחרת שואבת השראה מעולם הריהוט, כגון טפט תלת-ממדי דמוי עור בדוגמת קפיטונאז', מתוך קולקציה שנמכרת ברשת כרמל. תואר הטרנד החם בתחום – או לפחות אחד מהם – שייך לטפטים דמויי ברזל ובטון. "מעצבים בינלאומיים מחפשים חומרים אלטרנטיביים ובאמצעות טכניקות הדפסה, צביעה ועיצוב מצליחים ליצור חיפויים שלא רק המראה שלהם נראה כמו הדבר האמיתי, אלא גם המרקם שלהם כמעט זהה בהרגשה", אומרת קרייתי גולדשטיין ומספרת על קולקציה בהשראת יצירות אמנות בברזל, שהטפטים שבה עברו תהליך חמצון המשווה להם מראה עתיק וחלוד.

ברזל ובטון נותנים את הטון לא רק בחומר אלא גם בצבע. "לכל עונה פלטת צבעים ייחודית שחוזרת על עצמה בכל תחומי העיצוב ומושפעת מקולוריסטים בני סמכא", אומר לירן מעודד מבעלי מעודד צבעים. הצבע ה"נכון" כרגע הוא אפור, ומעודד מציין כי הקולקציות החדשות מתאימות את עצמן אך מוסיפות לאפור צבעים אחרים, מירוק ניאון מנוגד ועד שחור משלים. "הגוונים האפורים עשירים ומשתלבים עם כל צבע, מרקם וסגנון. שילוב קלאסי של שחור ואפור אינו חייב להיות עגמומי, במיוחד כשהוא משולב בהדפס אופטימי כמו פרחים".

שוק הטפטים מגיב לשינויים לא רק בצבעים ובדוגמאות, אלא גם במחירים. "עקב המצב הכלכלי והשינוי החברתי בכל העולם יש מגמה להנגיש את ההוט קוטור לעם. המעצב קארים ראשיד יצא עם סדרה חדשה במחיר 350 שקלים לגליל. יחסית למעצב טרנדי ויוקרתי זה כלום", אומרת קרייתי גולדשטיין. שימוש בטפט כדי להוזיל עלויות עיצוב מחדש אינו מוגבל לקירות. במעודד צבעים אפשר להשיג טפט לרצפה העמיד בפני חומרי ניקוי ומתאים גם לחדרים רטובים. המשמעות: כבר לא צריך להחליף אריחים או להדביק אותם כדי לרענן את מראה החדר.


גולדשטיין גלרי טפט. צילום: יח"צ

יוצאים מהשבלונה – תמונות קיר נועזות

בין אם ברצפה ובין אם בקיר, חזרתיות היא אחד הדברים שמאפיינים טפט לטוב ולרע. "אחת מתכונות הטפט היא תבנית החוזרת על עצמה במקצב קבוע", אומרת פריד. "בית מודרני יעוצב בטפט בעל שבלונות מינימליסטיות, לעומת בית רומנטי שיקושט בטפט בעל טקסטורות רכות ומעוגלות. יש שבלונות שמתאימות לחלל ספציפי, כגון שבלונות פירות למיניהם שיקשטו מטבחים ופינות אוכל. טפט פרחוני רומנטי מתאים לחדרי שינה, וטפט ספורטיבי עם כדורגל או כדורסל מתאים לחדר של מתבגרים". כשם שיש לה אפקט מרגיע, כך עלולה החזרתיות לשעמם. פתרון אפשרי הוא תמונת קיר, טפט לכל דבר, עם נוף במקום שבלונה.

המוצר כאמור אינו חדש, אך פרץ כטרנד לפני 4-3 שנים. "תמונת קיר הרבה יותר צבעונית מטפט וקונים אותה אנשים שרוצים ליצור אפקט ואו, משהו שאי אפשר להתעלם ממנו", אומר מודן. לדבריו, תמונות קיר פשוטות על בסיס נייר מקבילות למוצר שנמכר פעם, אך במהלך השנים התפתחו החומרים וכך גם העיצוב. "יש עדיין תמונות נוף וטבע אבל התמונות היותר יקרות מציגות עיצובים מיוחדים ופחות שקיעה וחוף ים טריוויאליים". מגוון הנושאים אינסופי כמעט: פרחים, חיות, אתרים בעולם, כלי תחבורה ועוד. באתר מטפטים ברשת יש יותר מ-500 תמונות בחתכי נושא, רוחב, חומר ומחיר, ועיון מעמיק בו יכול להקל עליכם את קבלת החלטה.

הבעיה היחידה עם תמונת קיר היא שבשלב כלשהו היא עלולה לשעמם. "יש תמונות שבסוף נמאסות, אבל לא כולן. אצל הבן שלי בחדר יש תמונת רוכב אופניים שנמצאת שם כבר שלוש שנים והוא עדיין מבסוט ממנה. בחנות יש לנו תמונה של חיצי הכוונה לערים שונות בעולם שנמכרת המון כי היא תמיד יפה ואינה נמאסת", מפיג מודן את החששות. אם ליער באפריקה יש בכל זאת פוטנציאל לשעמום או שהוא פשוט מפורש מדי, אפשר להסתפק במוטיבים נבחרים מהיבשת השחורה. ברנבי הום קוטור מציעים קולקציה עם הדפסים, תבליטים ומרקמים דמויי עור ופרווה בהשראת התרבות השבטית ובעלי חיים מהסביבה. סולידי אך עדיין אותנטי.


מדבקות בצורת נישות עם חפצים, נישה קונספט. צילום: אילן כנר

לא כמו כולם – טפט בהתאמה אישית

ריבוי חנויות הטפטים וכמות הדוגמאות שכל חנות מחזיקה מבטיחים שהסיכוי למצוא אצל השכנים טפט זהה לזה שלכם קטן ביותר. עם זאת, יש מי שמעדיפים מוצר בהתאמה אישית. מעיין אשכנזי מסטודיו רפלקטורה היא מעצבת גרפית ותעשייתית המתמחה בגרפיקה משלימה לעיצוב פנים ולעיצוב אדריכלי, כולל טפטים בהתאמה אישית. "אין כמעט להשיג היום טפטים בהתאמה אישית. רוב האנשים קונים משהו מוכן וצריכים להתפשר מבחינת עיצוב. אני מתאימה את הסגנון לטעמו של הלקוח ולרצונו לאחר תהליך היכרות ומחקר, ומשום שאני עובדת עם סוגי חומרים שונים אפשר להתאים את המוצר גם לתקציב". למרות תהליך ההתאמה האישית המחיר סביר, מ-320 שקלים למטר רבוע.

טפט בהתאמה אישית אינו רק עניין של טעם. לפעמים אלו הנסיבות שמכתיבות חיפוש פתרון השונה מהסטנדרט הקיים בחנויות. אשכנזי מספרת על טפט שעיצבה וייצרה עבור חדר גדול מאוד שמתגוררים שני אחים, בן 7 ובת 4. "עטפתי את כל החדר בטפט שיצרתי במיוחד בשבילם. הקושי היה למצוא עיצוב שמתאים גם לבן וגם לבת בגילים 'טריקיים', כשהם כבר לא תינוקות אך גם לא בוגרים מדי, ושלא יימאס לאחר זמן קצר. האחים מטיילים הרבה עם ההורים ולכן הצעתי עיצוב שהוא מעין מסע משותף בגרפיקה – סיפור של מסלול שעובר לאורך הקירות בתחנות דמיוניות בעולם".


מדבקת קיר בצורת מטוס, סטודיו לוקה. צילום: יח"צ

האחות הקטנה של הטפט – המדבקה

חובבי עיצוב ודאי מודעים לקיומה של האחות הקטנה של הטפט – המדבקה. ויניל, חומר שהחל את דרכו בתעשיית השילוט, עשה הסבה וכיום משמש לייצור מדבקות דקורטיביות. "מדבקה היא פתרון הרבה יותר אטרקטיבי מטפט מבחינת מחיר והיצע. היא פחות מחייבת מטפט, ובחדר ילדים אפשר להחליף אותה אחרי כמה שנים בלי להיכנס להוצאות", אומרת תמר סלע מסטודיו לוקה. "לחללים ציבוריים בבית יש כמה פתרונות מקובלים, מאמנות מקורית יקרה או פריטי אמנות זולים בסגנון איקאה ועד טפט שעולה לא פחות מאלף שקלים לקיר. לנו יש מדבקות בטווח מחירים של 300-89 שקלים. מבחינת נראות מול מחיר זהו פתרון סופר אטרקטיבי. אי אפשר להשיג תמונה במחיר כזה שתייצר אפקט כל כך גדול". אייל אוריון מאוריון עיצובים מוסיף שמדבקה משיגה אפקט חזק יותר מטפט כי אין הגבלת גוונים. "הקיר מהווה את הרקע ויש אפשרות למשחק מבחינת מיקום וזוויות. מדבקות מתאימות לכל חדר – בעיקר לחדרי ילדים אבל גם לסלונים, לחדרי שינה ולפינות אוכל, ואין גבול לדמיון".

רוב המדבקות הנמכרות בשוק עשויות כאמור מוויניל המיובא מסין או מאירופה, הבדל שבא לידי ביטוי באיכות ובמחיר. "קרה שניסינו להוזיל עלויות ולעבוד עם חומרי גלם מסין אבל אין אחידות בצבע ובאיכות, ואחרי זמן מה המדבקה מתחילה להתקלף בפינות", מסבירה סלע. לאוריון מפריע תהליך ההדבקה. "מדבקות מסין אינן מגיעות עם חומר להדבקה והלקוח צריך להתמודד עם הדבקה מסובכת של כל יחידה בנפרד. אצלנו המדבקה כוללת אפליקציה וחומר". הוא ממליץ לא לחרוג מרוחב של 56 סנטימטרים המאפשר יצירת מדבקה בחתיכה אחת, ללא צורך בהתאמות. "כך אפשר להרים את כל המדבקה כיחידה אחת וההדבקה קלה ופשוטה".

מכאן אנו מגיעים למה שנראה כיתרון הגדול ביותר שיש למדבקה על הטפט: הדבקה עצמית. אין צורך בהזמנת איש מקצוע, ובאינטרנט אפשר למצוא בקלות טיפים ועצות לביצוע. המדבקות מתאימות גם לחדרים רטובים כל עוד השטח יבש וחלק (ללא מגרעות ושקעים) ואפילו למטבחים, והן מחזיקות מעמד למשך שנים (בשמש ישירה יש סיכוי לשינוי קל בפיגמנטציה).
אף שמדבקות הן מוצר "צעיר" יחסית, ההיצע בשוק רב. יתר על כן, אפשר לייצר בקלות מדבקות בהזמנה אישית, כולל משפטי השראה שכל כך פופולריים כיום. "יש לנו באתר דוגמאות רבות, ואם לקוח אינו מוצא מתוכן משהו לטעמו אנחנו יכולים להכין מדבקה לפי הנחיותיו.

כדי לוודא שכולנו משדרים על אותו גל אנחנו שולחים הדמיה כך שהלקוח יכול לראות איך המדבקה תיראה עוד לפני ביצוע ההזמנה", אומר אוריון. סלע מעודדת לקוחות פרטיים לבחור מתוך ההיצע כי מדבקה בהזמנה אישית יקרה יותר. "אפשר לעשות התאמות על בסיס דוגמה קיימת", היא אומרת ומספרת כי מלבד מדבקות "רגילות" אפשר להשיג בסטודיו מדבקות לוח גיר, מדבקות קטיפה ומדבקות דמויות מראה.

כמו הדבר האמיתי – מדבקות קונספט

אילן כנר מנישה קונספט תרגם את החיבה הישראלית לנישות מגבס למדבקות. "שאבתי את הרעיון מטכניקת ה-Trompe-l'œil, הטעיית העין בעברית, אמנות המפותחת באירופה ובעיקר בצרפת. המדבקות מבוססות על תצלומי גומחות ובתוכן ספרים, חפצי נוי ועוד ומאפשרות להפוך בתוך דקות בודדות כל קיר חלק לקיר מעוצב בעל חזות של נישה מגבס, ללא צורך באדריכל או בקבלן שיפוצים". הנישות מופיעות במגוון סגנונות: "מוארות" בספוט, על רקע טקסטורת אבן או "פותחות חלון" לנופים אקזוטיים. קל להדביק אותן, הן אינן צוברות אבק כמו הדבר האמיתי ואין סיכוי שהאגרטל שמופיע בהן ייפול ויישבר.
הטעייה מעט שונה של העין אפשר למצוא בווניל מדבקות – מדבקות רצפה וקיר מוויניל בדוגמאות השאובות מתוך גרפיקה ספרדית ופורטוגלית מסורתית. "הרעיון נולד בחיפוש אחר פתרון יצירתי, ישים לכל אחד וללא צורך בהתקנה מסובכת", אומרת חן קרן, הבעלים. להשלמת המראה אפשר להשיג בסטודיו שטיחי פי-וי-סי מודפסים בדוגמאות תואמות, שאינם סופגים נוזלים ומתאימים לשימוש בכל מקום בבית, כולל במטבח.

דבר המומחים – טיפים לרכישה וכללי שמירה על טפטים

• לפני בחירת הטפט חשוב להביא בחשבון את נתוני החדר. בחדרים גדולים ושטופי שמש כמעט לא קיימת הגבלה על סגנון הטפט, אך בחדרים קטנים וחשוכים רצוי לבחור בגוון בהיר שיקנה תחושת מרחב.
• הצטיידו בכמה שיותר נתונים לגבי מידות החדר, הריהוט ומיקום החלונות. היום, כשלכל אחד יש סמארטפון, כדאי אפילו לצלם.
• התמקדו בהעדפות לגבי צבעים, מרקם, דוגמאות (מדליונים, פסים) והתאמה או ניגוד לפריטים שיש בחדר. כדי לקצר הליכים אפשר להיעזר במערכת הדמיה, שיכולה להציג את הטפט כפי שייראה כשהוא פרוש על הקיר.
• טפטים מאיכות טובה עמידים בשינויי מזג אוויר, אבל אם יש בקיר רטיבות תתפתח בטפט פטרת ויתקלף. רוב הטפטים מתנקים בקלות בעזרת מגבון לח, ולכן רמות העמידות והרחיצות אינן צריכות להוות קריטריון מרכזי בבחירה.
• אל תיכנסו להרפתקה לבד. טפט מחייב התקנה של איש מקצוע מיומן.