כל הנשים שמשחקות כדורגל לסביות? הגיע הזמן שתתקדמו

נבחרת ארה"ב, הזוכה במונדיאל הנשים | צילום: Richard Heathcote/Getty Images
נבחרת ארה"ב, הזוכה במונדיאל הנשים | צילום: Richard Heathcote/Getty Images

הייפ מטורף, מילארדי צופים ואפס דעות קדומות, אבל בטח אין לכן מושג שהערב (א') ישודר גמר מונדיאל הנשים. לי פלקון, הכדורגלנית הישראלית המצליחה בעולם, קוראת לכן להתעורר

88 שיתופים | 132 צפיות

אחרי חודש של טירוף עולמי ששום ענף ספורט נשי לא ידע מעולם, כמיליארד(!) צופים אדוקים ומיליארדי דעות קדומות שהושארו מאחור נוכח הרמה המקצועית הנהדרת והיופי של הכדורגל הנשי, מונדיאל הנשים מגיע היום (ראשון) לשיאו באירוע הגמר שבו מתחרות שתי נבחרות מצוינות – ארה"ב נגד הולנד. אז למה לא שמעתן על האירוע המדהים הזה?

יש כמה סיבות, אבל העיקרית שבהן היא שאצלנו בישראל התפיסה של ספורט נשי בכלל, ושל כדורגל נשים בפרט, היא תפיסה השייכת לעבר. כשחקנית כדורגל שמשחקת מאז שאני זוכרת את עצמי, יצא לי לא מעט פעמים להיתקל באנשים שזלזלו בעובדה שכדורגל משוחק גם על ידי נשים, "כדורגל זה משחק גברי", "כל הנשים שמשחקות כדורגל לסביות", "הן לעולם לא ישחקו ברמה של הגברים" ועוד שלל פנינים שהגיעו מפיהם של אנשים שלא טרחו לצפות אפילו במשחק אחד.

הכול מתחיל ונגמר בתרבות הספורט שלנו, אז מה עושים כדי לשנות את המצב פה בארץ? אני מניחה שלרובכן לא יצא לפתוח את המחשב ולצפות בשידור הדיגיטלי (כן, המשחקים שודרו ב"כאן דיגיטל" ולא בטלוויזיה, אבל משחק הגמר הערב ב-18:00 כן ישודר בטלוויזיה), אבל הרבה לפני המונדיאל – השינוי מתחיל קודם כל אצל כל אחת מכן.

בישראל התפיסה של ספורט נשי בכלל, ושל כדורגל נשים בפרט, היא תפיסה השייכת לעבר. יצא לי לא מעט פעמים להיתקל באנשים שזלזלו בעובדה שכדורגל משוחק גם על ידי נשים, "כדורגל זה משחק גברי", "כל הנשים שמשחקות כדורגל לסביות", "הן לעולם לא ישחקו ברמה של הגברים" ועוד שלל פנינים שהגיעו מפיהם של אנשים שלא טרחו לצפות אפילו במשחק אחד

למשל, אם הילדה שלך תבקש להצטרף לחוג כדורגל כבר לא תחשבי שזה ספורט לבנים, אלא תביני שהספורט הזה יחזק לה את הביטחון העצמי ואת דימוי הגוף, יגדיל את מעגל החברות שלה, יפתח אצלה חוסן וכישורים מנטליים שיעזרו לה בהתמודדויות שונות בחייה. מי יודע, אולי בעתיד, אם היא תתמיד ותהיה טובה מספיק, זה אפילו יקנה לה מקצוע של ממש. והכי חשוב – היא תעשה משהו שהיא ממש אוהבת לעשות, ואני אומרת זאת מניסיון אישי.

דברים נוספים שצריכים להיעשות תלויים כבר באנשים, לרוב גברים, שיושבים בתפקידים בכירים וצריכים להבין שהתקציבים שהם מחלקים חייבים להתחלק שווה בשווה בין נשים לגברים, מה שרחוק מלהיות המצב כיום.

ובחזרה למונדיאל: למי מכן שתצפה היום בגמר (ואחרי הטור הזה חסר לכן שלא), אני מבטיחה משחק מרתק בין שתי נבחרות מעולות, האחת – הולנד, אלופת אירופה הטרייה, שאומנם מעולם לא זכתה למעמד גדול כמו גמר אליפות עולם אבל לאורך הטורניר הראתה כדורגל יפה לצד אופי לוחמני. מולה תתמודד ארה"ב, אלופת העולם המכהנת ומפלצת כדורגל במובן הטוב של המילה עם שחקניות מנוסות ורעבות לתואר נוסף. מאחלת לכולכן צפייה נעימה.

* לי פלקון היא שחקנית נבחרת ישראל בכדורגל נשים, שיחקה בליגות הנשים הבכירות של גרמניה, אוסטרליה ודנמרק.