החלטת להתגרש? זו לא חייבת להיות מלחמת עולם

בן אפלק וג'ניפר גארנר | צילום: getty images\  Alberto E. Rodriguez/WireImage
בן אפלק וג'ניפר גארנר | צילום: getty images\ Alberto E. Rodriguez/WireImage

בן אפלק התראיין השבוע לתקשורת וקישר את בעיות השתייה שלו לנישואים הכושלים לג'ניפר גארנר. זה אף פעם לא נעים לשמוע את האקס מלכלך, אך חשוב שתדעי שאם גם את צועדת לכיוון פרידה, אפשר לסיים אותה בטוב

88 שיתופים | 132 צפיות

בן אפלק וג'ניפר גארנר נפרדו בשנת 2015 אחרי עשור של זוגיות ושלושה ילדים משותפים. היום הוא בזוגיות מתוקשרת עם ג'יילו (ומודות שהקאמבק הזה ריגש גם אותנו) אך זה לא מנע ממנו ביום שני האחרון להתראיין לתוכנית "המופע של הווארד סטרן" ולספר שם פרט שגרושתו כנראה פחות הייתה שמחה לשמוע: "כנראה שעדיין הייתי שותה אם היינו נשואים. זה חלק מהסיבה שהתחלתי לשתות… בגלל שהרגשתי לכוד", הוא אמר והמשיך: "אמרתי לעצמי 'אני לא יכול לעזוב בגלל הילדים שלי, אבל אני לא מאושר, מה אני עושה?'". אם גם אתן לקראת תהליך גירושין או כבר נמצאות באחד כזה, יש כמה דברים חשובים שכדאי שתדעו: ברוב המקרים בני זוג רואים בקשר הזוגי שלהם יחידה משפחתית וכלכלית אחת. גם אם הם לא דיברו על כך ביניהם במפורש, לעיתים קרובות אחד מהצדדים מרוויח יותר מהשני, ולעיתים קרובות אחד מהם נמצא זמן רב יותר עם הילדים או משקיע יותר בתחזוקת הבית ואחר עסוק יותר בפרנסת המשפחה. ההרמוניה ושיתוף הפעולה בזוגיות לרוב משתנה כשמחליטים להיפרד, ויש נטייה טבעית של שני הצדדים לדאוג לעצמם ולתכנן את חייהם כיחידה עצמאית נפרדת. אם נוסיף לכך רגשות שליליים כלפי בן/בת הזוג, נבין מדוע בוחרים חלק מבני זוג לנהל הליך גירושין לוחמני ממושך ויקר בבית המשפט או בבית הדין הרבני, אך חשוב להבין שאפשר גם אחרת.

קים קרדשיאן וקניה ווסט במט גאלה 2019 | צילום: Neilson Barnard/Getty Images
קים קרדשיאן וקניה ווסט במט גאלה 2019 | צילום: Neilson Barnard/Getty Images

בשנות עבודתי הרבות כעורכת דין, נתקלתי גם במקרים אחרים, בהם בחרו הצדדים 'להפרד בטוב', לעיתים זה בא לידי ביטוי בויתורים עוד במהלך המשא ומתן להסכם, ולעיתים היו אלה מחוות שנעשו לאחר שההסכם כבר נחתם, כאשר לא היתה כל חובה מצידם לעשות זאת. כך למשל, זכור לי היטב ע' שמיד לאחר החתימה על ההסכם הזמין את גרושתו להיות עימו ועם הילדים בארוחת החג מאחר ובני משפחתה אינם מתגוררים בישראל. זכורה לי גם נ' שויתרה לגרוש שלה, המסובך כלכלית, על חוב גדול מאד כלפיה כי רצתה שישאר לו כסף לדאוג לילדים. מדובר באנשים שחוו את כל קשת הרגשות שחווה אדם במשבר גירושין: פחד, כעס, בלבול, אכזבה, עמדו על זכויותיהם, אך בו בעת בחרו להושיט יד לאדם ממנו נפרדו.

"כאשר אתה אכפתי ומתחשב במישהו, הוא ירצה להיות אכפתי ומתחשב בחזרה"

אם גיבשת החלטה להיפרד, את צריכה ויכולה להחליט באיזה דרך לעשות זאת: אם את מעוניינת להוציא את המקסימום ולהשאיר את בן/בת הזוג מובסים, או אם בן (או בת זוגך) פועלים בכוחניות ובדורסניות כלפייך, ייתכן ואין טעם לפנות להליך ליישוב סיכסוכים, אלא להליך משפטי. אם לעומת זאת, חשוב לך שגם בן (או בת) הזוג ממנו נפרדת יוכל לאפשר לו ולילדכם רמת חיים נאותה, וחשוב לך לשמור על תקשורת הולמת ושיתוף פעולה עם הורה ילדייך, ואם יש לך יכולת לראות גם את צרכי הצד השני ולא רק את אלה שלך, וחשוב לך שגם בן הזוג יכיר בצרכיך ויסייע לך במקרה הצורך, רצוי שתפני להליך ליישוב סכסוכים שנקודת המוצא שלו היא שישנה הסכמה בין בני הזוג שלא לפנות להליכים משפטיים. אלה ההליכים האפשריים במקרה כזה:

• ניהול משא ומתן באמצעות שני עורכי דין אשר כל אחד מהם מייצג את אחד הצדדים.
• הליך גישור כאשר מגשר ניטראלי מסייע לצדדים להגיע להסכם.
• הליך של "גירושין בשיתוף פעולה", בו בנוסף לעורך דין המייצג כל צד, ישנו יועץ גירושין שהינו איש טיפול בהכשרתו, ובמידת הצורך ישנו מומחה כלכלי, ויחד עובדים כצוות על מנת "לתפור" לצדדים את ההסכם המתאים לצרכיהם.

>>> עדי עוז הצליחה להתגרש נכון וזה הדבר הכי טוב שקרה לה 

מומלץ לפנות לעו"ד על מנת לקבל ייעוץ משפטי ולהבין מהן האפשרויות העומדות בפנייך, ומהו התהליך המתאים עבורך. בין אם בחרת בהליך כזה או אחר, קחי בחשבון שהמחווה שתתני לבן/בת הזוג לשעבר לרוב משתלמת. כאשר אתה אכפתי ומתחשב במישהו, הוא ירצה להיות אכפתי ומתחשב בחזרה. היום הוא או היא זקוקים לתמיכתך, אך ייתכן ומחר גם את תיהיי זקוקה לעזרה מהגרוש/ה.

 

נורית מן, עורכת דין בדיני משפחה | צילום: נח שחר
נורית מן, עורכת דין בדיני משפחה | צילום: נח שחר

הכותבת הינה עורכת דין בדיני משפחה, מגשרת ועו"ד לגירושין בשיתוף פעולה במכון אדלר.