מה צריך לעשות כדי לקבל העלאה בשכר?

צילום מסך מתוך הסדרה "שובר שורות"
צילום מסך מתוך הסדרה "שובר שורות"

המטרה: לקבל העלאה בשכר. האמצעי: לעשות חזרות על השיחה, לא להתלונן שקשה לך, ולדעת בדיוק כמה את שווה. מדור ׳הוראות הפעלה׳ מלמד אותך את הדברים החשובים באמת

88 שיתופים | 132 צפיות

 

בזמן ששכרן של נשים בישראל נמוך בממוצע בכ־30 אחוז מהשכר הממוצע של גברים, הפער בין אחוז הנשים שמבקשות העלאה מהבוס שלהן לעומת הגברים שעושים זאת גדול אף יותר.

יעל מהודר, יועצת ארגונית מומחית לניהול קריירה שברזומה שלה כמה וכמה מקרים של נשים שהיססו לבקש העלאה אבל בסוף עשו זאת והצליחו, מספרת שעובדים מבקשים העלאה פי ארבעה יותר מעובדות. "אנשים באופן כללי נמנעים מבקשת העלאה בגלל המבוכה או החשש לקבל תשובה שלילית", מספרת מהודר. "אצל נשים זה הרבה יותר שכיח כי הן חונכו על ידי החברה לא להיות אסרטיביות, כי הן חוששות מהאופן שבו הבקשה תיתפס בעיני הבוס והקולגות, וגם כי מיומנות ניהול המו"מ שלהן פחות טובה משל גברים. הרבה נשים מתחילות עבודות ברגשי נחיתות כי לא דרשו במקור את השכר שמגיע להן, מה שהופך את בקשת ההעלאה לקשה אפילו יותר. אחרות חוששות שהתגובה של הבוס תהיה קשורה למגדר שלהן, משהו בסגנון 'תגידי תודה שבכלל לקחתי אותך למרות האילוצים של הילדים'".

אין מי שלא מכירה את הפרפרים בבטן לפני הפנייה לבוס בבקשה להעלאה בשכר, כשאין לך מושג מה תהיה תגובתו של הצד השני. זה קצת כמו להתחיל עם מישהו, תכלס.

יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה

"מה שיכול לעזור להפחית את החששות לפני הפנייה לבוס זו עבודת הכנה ראויה", טוענת מהודר. "לפני בקשת העלאה כדאי לך לעשות מחקר ולבדוק מה השכר של אנשים באותו התפקיד בשוק ומה השכר של הקולגות במשרד ולפי זה להחליט איזו העלאה לבקש. חשוב לבדוק כמה את שווה לארגון, כלומר לבדוק מה כמות המכירות שעשית או להשיג דוגמאות של לקוחות שהיו מרוצים ממך, מה שיגבה את הבקשה להעלאה בנתונים מדידים. בנוסף, תמיד מומלץ לעשות סימולציה של השיחה עם הבוס לפני כן, בין אם מול חבר או חברה ובין אם מול המראה. זה תמיד עוזר".

מהודר מספרת שישנן לא מעט שגיאות נפוצות שכדאי להימנע מהן: "לא לבוא בגישה תוקפנית מדי ולא לאיים בשום שלב בשיחה. להימנע מהגישה הקורבנית של לומר לבוס משהו בסגנון 'נורא קשה לי, אני משלמת לבייביסיטר כדי לעבוד שעות נוספות' וכו'. זו שגיאה איומה כי זה מעביר את כל העניין לרקע הרגשי, בזמן שאת רוצה שהבקשה תיבחן ברמה העניינית. שגיאה נפוצה נוספת היא להסכים שהשיחה תסתיים תלויה באוויר, משהו כמו 'שמעתי אותך, נראה מה יתאפשר בעתיד'. חייבים לסיים את השיחה עם תשובה כלשהי ביד, גם אם זו הסכמה לשיחה נוספת בעוד כמה שבועות".

איך כדאי לנמק את הרצון לקבל עוד כסף?

"חשוב שבקשת השכר תוצג כדרישה שעולה מההישגים שלך כעובדת. לכן כדאי להתחיל מלמנות את ההישגים שלך ואת השיפורים שעשית בעקבות הערות שקיבלת בשיחות הערכה בעבר, אם היו כאלה. חשוב לא להפתיע את הצד השני, אלא לבקש מראש פגישה מסודרת. כדאי לזכור גם את נקודת המבט של הבוס בסיטואציה של בקשת העלאה בשכר. יש לו הרבה שיקולים להביא בחשבון מעבר לשאלה אם יש לו בכלל תקציב כדי לתת העלאה. למשל, מה יגידו שאר העובדים כשישמעו שעובד אחד קיבל העלאה. לכן, גם אם מקבלים מהבוס תשובה שלילית חשוב להבין שזה לאו דווקא משהו אישי כלפייך ולא בהכרח אומר משהו על יכולותייך כעובדת. צריך לזכור שכמעט אף פעם לא מקבלים העלאה אחרי שיחה אחת בלבד. לרוב התשובה היא משהו בסגנון 'הפתעת אותי, תני לי לבדוק ולחזור אלייך', וחשוב לא לחכות שהבוס אכן יחזור אלייך אלא ליזום את הפולו אפ בעצמך כי איך אומרים: תקווה היא לא אסטרטגיה".