מה אוכלים לפני מרתון?

צולם בהזנקה במרתון 2012 | צלם: רונן טופלברג (יח"צ)
צולם בהזנקה במרתון 2012 | צלם: רונן טופלברג (יח"צ)

מתכוננים למרתון? כדי לשפר ביצועים, עליכם להקפיד על הרגלי אכילה מתאימים בימים שלפני המרוץ, ובהם צמצום חלבונים ושומנים והוספת פחמימות. הצעה תזונתית לרצים

88 שיתופים | 132 צפיות

נפתח בווידוי: אחד הדברים שביאסו אותי אישית בהכנה למרתון, אם לא לוקחים בחשבון קימה הרבה לפני שהשמש זורחת וכאבים בכל הגוף, הוא התזונה בימים שלפני המרוץ. בשפה המקצועית קוראים לזה "העמסת פחמימות". בפועל מדובר במצעד אינסופי של ארוחות פסטה. נשמע מפתה? אז זהו, שלא, אבל אין ברירה.

"הגורם המשמעותי ביותר בריצת מרתון הוא מאזן האנרגיה. אנו שורפים הרבה קלוריות, כ-3,000 בממוצע, ומחזירים לגוף 600-800 קלוריות בזמן הריצה עצמה. על מנת שנוכל לעמוד באתגר בלי להיתקל ב'קיר' המפורסם, שהוא פשוט נפילת אנרגיה, צריך למלא את המצברים בצורה מיטבית", מסביר רן שילון, מאמן ראשי ב"אנדיור" ומדריך מקצועי ראשי בקבוצות Get Ready של עיריית תל אביב ואדידס לקראת מרתון ג'ילט תל אביב שיתקיים ביום שישי, 15.3.2013.

* עוד בדרך האוכל: מתכון לקציצות תפוחי אדמה במילוי בשר

המרתון הוא רק תירוץ

העמסת פחמימות, מקור האנרגיה הזמין ביותר לגוף, מתבצעת יומיים עד 4 ימים לפני המרוץ בשילוב עם הפחתת פעילות גופנית וצמצום אכילת חלבונים ושומנים. השיא קורה בערב שלפני התחרות עצמה, במה שהפך למסורת בכל מרתון שמכבד את עצמו: ארוחת פסטה מסורתית.

"בשלב זה אמור הגוף כבר להיות 'מלא', אך הארוחה הפכה כבר מזמן לחלק מהאירוע עצמו – שילוב של ארוחה אחרונה ומסכמת ופגישה עם חברים, עמיתים ומתחרים, המהווה חגיגה גדולה כמעט כמו המרוץ עצמו", אומר שילון ומוסיף שתי המלצות:

1. לאכול את ארוחת הפסטה בערב המרוץ בשעה לא מאוחרת מדי, ולוודא שהיא אינה מחליפה ארוחות מסודרות לארוך היומיים האחרונים שלפני התחרות.

2. אפשר לגוון. לאורך שנים האמינו כי פסטה היא פחמימה מושלמת ומשם התפתחה המסורת, אך ניתן לאכול גם סוגי פחמימות אחרים שאינם מכילים דגנים, או שמכילים דגנים לא מעובדים: אורז, קינואה, בורגול, גריסים, כוסמת ועוד.

מגזין דרך האוכל במתנה! לחצו כאן לקבלת ההטבה>>

כאמור, מרתון ג'ילט תל אביב 2013 יתקיים ביום שישי 15 במארס בנוכחות 35 אלף רצים ורצות מהארץ ומהעולם. מסיבת הפסטה המסורתית היא הדובדבן שעל קצפת ה-EXPO, ארבעה ימים (10-13/3/2013) של פסטיבל ספורט, בריאות וחיים אקטיביים שייערך בכיכר רבין. אלפי רצים וחבריהם כבר הבטיחו השתתפות בארוחת גאלה חגיגית, שמבוססת על תפריט עשיר בפחמימות ובפסטות.

לטובת רצים שלא יכולים להגיע וזקוקים להעמסת פחמימות בלי לעמוד שעות במטבח, קיבצנו שני מתכונים קלים, פשוטים וטעימים. השאר מוזמנים לעודד מאחורי הקווים ובסוף האירוע להתנחם במנות פסטה מיוחדות שיציעו מסעדות בעיר.

* מתכון לריגטוני עם קוביות דלורית, בייקון, תרד וצנוברים של רוסטיקו

* מתכון לסלט פסטה קר של בליני>>

* מתכון לריגטוני עם דלורית, בייקון, תרד וצנוברים>>